Pagina 1 van 4

D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: wo 17 jan 2018, 22:44
door dnmw2705
D66 wil van halflege bussen af: "Levert te weinig geld op"
PROVINCIE UTRECHT - D66 in de Tweede Kamer wil niet dat er "halflege" bussen van halte naar halte rijden. In plaats daarvan moeten reizigers met taxi's, deelauto's en deelbusjes worden opgepikt.

In Eindhoven en Nijmegen wordt hier al mee geëxperimenteerd. "Het laten rijden van die grote lege bussen levert te weinig geld op", stelt Kamerlid Rob Jetten. "Ik denk dat we in het hele land meer vraaggericht vervoer moeten aanbieden."

VOORDEUR NAAR VOORDEUR
Volgens hem moet er de komende jaren een "omslag" gemaakt worden. "D66 wil slimmer openbaar vervoer, waarbij je niet van bushalte naar bushalte wordt gebracht maar het liefst van voordeur naar voordeur."

Hij vindt dat het voor reizigers niet duurder moet worden dan de huidige busritjes. "Vanuit het Rijk moeten we daarom zorgen dat er voldoende geld naar de regio's gaat."

BELBUS
Nu rijdt er in gemeenten waar normale buslijnen vanwege bezuinigingen worden afgeschaft vaak een busje met een vrijwilliger. Soms moet daarvoor vooraf worden gebeld. Jetten doelt met het vraaggerichte vervoer niet hierop.

"De kwaliteit is echt beter dan de ouderwetse belbus", stelt Jetten. "Omdat je met meer auto's gaat rijden. Het moet snel en comfortabel, dus als je een vraaggerichte bus bestelt dan moet die binnen de korste keren voor je deur staan. Het kan zijn dat je er alleen in zit, maar het kan ook zijn dat je er met een paar anderen in zit die toevallig dezelfde route willen afleggen."

D66 heeft vanmorgen in een overleg met de staatssecretaris voor meer vraaggericht vervoer gepleit. Daar heeft de partij zich ook uitgesproken voor de komst van een lightrail.
https://www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/17 ... ussen.html

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: wo 17 jan 2018, 22:45
door Chrysa
Prima joh. Wie betaalt?

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: wo 17 jan 2018, 22:59
door RobertT
D66 in de Tweede Kamer wil niet dat er "halflege" bussen van halte naar halte rijden
Het kan zijn dat je er alleen in zit
Even 2 zinnen eruit gehaald.Staat haaks op elkaar

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: wo 17 jan 2018, 23:35
door lijntaxi
Als busreiziger met meer dan 20 jaar buservaring erg ik me groen en geel aan politici die roepen dat ze van (half)lege bussen af willen. Nu wilt men de apps uitbreiden naar de rest van Nederland. Net alsof er in elk boerengat een aftreksel moet komen van het 9e wereldwonder genaamd BrengFlex. Een speeltje bedacht door een leaserijder, die het verekken om in die lege bus te rijden. Een lege bus is alleen maar voor loosers zo is het adiagum.
Ik zou zeggen zet die auto vaker aan de kant en neem vaker die lege bus. Er is toch immers plek zat. Wat wil je nog meer: comfortabele zit ruimte. En er zijn minder parkeerplekken nodig. Daarbij wordt je zelf verleid om een stukje te lopen of te fietsen, wat weer goed is voor lijf en leden. Dus heren en dames pollitici pak ten minste 60 dagen het OV. Niet allemaal tegelijk natuurlijk, want dan wordt het dringen....

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 00:27
door trolly
:Y :pos:

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 00:44
door AppleMoose
Wat D66 wil bestaat al: een taxi. Helemaal op maat en staat zo voor je deur :pos:

Ik wil eigenlijk van D66 af. Waar kan ik daar subsidie voor aanvragen?

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 01:22
door trolly

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 01:43
door nvdw
Eerst maar eens een referendum, dan praten we er later nog eens... o wacht.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 04:21
door erjeebee
Ik ben persoonlijk meer van de kreet halfvol dan halfleeg.
Maar da's persoonlijk.

Verder is het vooral weer vaag algemeen geneuzel om in te spelen op de sentimenten van de gewone man.
En het lightrail verhaal (even 2 keer doorklikken) is werkelijk helemaal vaagheid ten top.

Onze wilde ideeën topic is 100x zo concreet als het D66 en lightrail geklets, sorry.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 08:23
door Roeland
Ronaldussen schreef:Ik wil eigenlijk van D66 af. Waar kan ik daar subsidie voor aanvragen?
Daarvoor kun je misschien beter een referendum :) aanvragen?

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 08:27
door huibf
Als ze halfleeg of halfvol whatever. Dan is de bezetting best okay.
Hij zal wel bedoelen 1 of 2 man.

Expiriment bestaat niet in Eindhoven wel in Helmond.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 09:05
door Klaasje
De landelijke overheid gaat helemaal niet over de bussen. Dat is de verantwoordelijkheid van de regionale overheden. De Tweede Kamer is dus de verkeerde plaats. Verder lijkt het inderdaad over vrijwel lege bussen te gaan in plaats van half volle bussen. Half volle bussen over taxibusjes uitsplitsen is ook een erg duur grapje. Vrijwel lege bussen zijn dat ook. Toch heb je als overheid ook de verantwoordelijkheid om mensen zonder eigen vervoer (op locatie) de mogelijkheid te geven om zich te verplaatsen. Op een bepaald punt is de streekbus niet meer efficiënt en dan komen deelfietsen, taxisystemen en gezamenlijke verantwoordelijkheid van de inwoners van het perifere gebied in beeld. Maar dan hebben we het toch echt om hooguit de laatste tien kilometer. Het is leuk dat iemand in Den Haag zich daar druk over maakt maar de verschillende provincies zijn met dit vraagstuk al zeker 15 jaar bezig en komen stukje bij beetje bij een betere oplossing uit. Taxisystemen blijken nogal eens duur te zijn waardoor een vrijwel lege streekbus toch nog best interessant kan zijn en deelfietsen zijn soms nog erg ver weg van de gebieden waar je überhaupt zonder bus of auto niet kunt komen. Er is nog enige ruimte voor verbetering.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 11:26
door KL577
De lobbyisten van Hermes/Connexxion hebben de Haagse politiek bereikt. En inderdaad gaat het om kostenefficiëntie, een halflege bus is al snel goedkoper dan x taxibusjes met chauffeurs op standby.
Hij vindt dat het voor reizigers niet duurder moet worden dan de huidige busritjes
Dus, ehh, daarmee vallen die Bravo/Breng Flex experimenten in Helmond en Nijmegen weer af. Ben benieuwd welke experimenten de beste man dan bedoeld? :?
"Het laten rijden van die grote lege bussen levert te weinig geld op"
Zoals anderen ook al stelden: politici vinden het erg moeilijk te denken in concrete probleemoplossingen en Rob Jetten lijkt geen uitzondering. Hoe krijg je die bussen dan voller? Er liggen, dunkt me, toch meerdere opties op stapel die met een beetje politieke wil zijn uit te voeren. Maar nee, we schaffen liever iets af en beginnen met een nieuw onbewezen stokpaardje.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 11:47
door ODRAIL
erjeebee schreef:En het lightrail verhaal (even 2 keer doorklikken) is werkelijk helemaal vaagheid ten top.
Aha ... dit is dan al die tweede lightraillobby die gestart is. Want tussen Rotterdam en Zoetermeer wil met nog meer lightrailverbindingen hebben (zie elders op dit forum).

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 11:49
door lijntaxi
KL577 schreef:De lobbyisten van Hermes/Connexxion hebben de Haagse politiek bereikt. En inderdaad gaat het om kostenefficiëntie, een halflege bus is al snel goedkoper dan x taxibusjes met chauffeurs op standby.
Hij vindt dat het voor reizigers niet duurder moet worden dan de huidige busritjes
Dus, ehh, daarmee vallen die Bravo/Breng Flex experimenten in Helmond en Nijmegen weer af. Ben benieuwd welke experimenten de beste man dan bedoeld? :?
Die experimenten komen er om dan vervolgens de conclusie te trekken, dat er te weinig mensen gebruik van maken. En ze vervolgens te beëindigen. Want wie wil nu miljoenen euro's belastinggeld over de balk smijten. Dat is politiek immers niet verkoopbaar. Het is gewoon een grote poppenkasten. Met de gebruikers van die apps als figuranten. Hopelijk wordt men niet bespied door die minicameraatjes die overal in abri's schijnen te zitten.
In dat gezwets van vraagafhankelijk vervoer heb ik totaal geen vertrouwen in. Het enige wat echt helpt is politici verplicht met de bus te laten gaan. Ik hoop dat Stientje toch meer rekening houdt met busreizigers, die veel met de bus reizen en er erg van afhankelijk zijn.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 11:58
door lijntaxi
KM46 schreef:
erjeebee schreef:En het lightrail verhaal (even 2 keer doorklikken) is werkelijk helemaal vaagheid ten top.
Aha ... dit is dan al die tweede lightraillobby die gestart is. Want tussen Rotterdam en Zoetermeer wil met nog meer lightrailverbindingen hebben (zie elders op dit forum).
Overigens wel vreemd dat men wel voor lightrail pleit, wat hartstikke duur is in de aanleg en weinig flexibel. Ook wat bezetting betreft valt het met lightrail vies tegen. Een oplossing is gewoon in de rustige uren met kleinere bussen rijden. Met bijvoorbeeld een 20-persoonsbus of een 12-persoonsbus of een 8-persoonsbusje. Op strategische plekken een versterkingsbussen klaar hebben mocht het erg druk zijn.
Voor in de toekomst zelfrijdende en zelfparkerende aanelkaar te koppelen busjes. Daar moet geld naar toe in plaats van naar die lightrail.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 12:41
door Zonnig
Dit kost klauwen vol met geld.

En .... i.d.d. een taxi bestaat al, deze brengt je op het door jou gewenste moment overal naar toe, ook 's nachts als er geen OV is.

Wordt dit geen broodroof door busmaatschappijen op de taxibedrijven. Mag dat dan wel?

Het mag de klant niet meer kosten ..... dus de samenleving mag het wel meer kosten.
En is het niet erg milieuvervuilend als er ipv 1 halfvolle / halflege bus met 20 passagiers rijdt straks misschien wel 20 taxi's moeten rijden?

Weer een typisch D'66 idee dat niet goed doordacht is.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 16:11
door Littlebusdriver
Connexxion zelf is natuurlijk ook een beetje de aanstichter. Met diensten als BrengFlex worden mensen onder de kostprijs vervoerd en tegelijk het aantal busritten verlaagd. Kennelijk wordt het ook nog eens geaccepteerd door de opdrachtgevers.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 18:56
door Vinny
De laatste jaren is de kostendekkingsgraad van het openbaar vervoer natuurlijk wel gestegen. Ik zet meer vraagtekens bij de enorme opkomst van HOV-lijnen, waar in mijn optiek vaak verkeerde keuzes in gemaakt worden. In de concessie Amstelland zie je bijvoorbeeld heel veel bussen die keurig netjes achter elkaar aan rijden. Dat schiet zijn doel echt volkomen voorbij.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 20:27
door huibf
Dat is in Eindhoven ook.
De bezettingsgraad is op sommige lijnen beduidend lager dan de reguliere stadsbussen.
Sterker nog, de HOVlijnen rijden met geleed materieel waardoor de bussen nog leger ogen dan diezelfde stadslijn.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 21:30
door Daniel
Tja, in plaats van halflege bussen kunnen ze natuurlijk ook iets doen om het aantrekkelijker te maken met die bus te reizen. HOV kan een deel van de oplossing zijn door de snelheid, maar tegelijk moet je ook weer niet te weinig haltes gaan bedienen want dan wordt de bus juist door het voortransport onaantrekkelijker.
En soms zijn die halflege bussen ook gewoon zinvol en op zich gewoon efficiënt: de bus die ik 's ochtends heb is bijvoorbeeld de eerste helft van de rit vrij leeg, maar heeft de tweede helft van de rit de gangpaden vol staan. Daar wil je dus eigenlijk niet nog meer reizigers op het hele traject hebben, want dan heb je een extra bus nodig en wordt het minder efficiënt. Tegelijk is die lijn in de andere richting juist op de andere helft weer druk, waarmee over de hele lijn heen en weer rijden toch het meest zinvol is.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: do 18 jan 2018, 22:34
door SLToilet
Precies dat ja, van D66 verwacht ik niet veel, maar toch wel écht meer compassie met de niet-automobilist dan van de VVD of de Amerikaanse Republikeinen, maar daar lijkt het niet eens op. Er kan zoveel worden gedaan met het OV maar in tegenstelling tot het aantrekkelijker maken van het lokale OV mikken zij nu op sterfhuisconstructies waar uiteindelijk niemand beter van wordt: omdat de bushaltes nooit meer gebruikt worden, er meer auto's op de weg rijden, reizigers weer extra drempels worden opgelegd door helemaal te moeten bellen (en niet iedereen kan goed Nederlands tot het niveau dat de Helmondse centrale het snapt), erg ruim van tevoren moeten reserveren en dan ook nog eens veel betalen...

Terwijl je daarvoor niet jouw OV-chipkaart mag gebruiken terwijl we dat ding juist hebben ingevoerd om eenheid te creëren in het kaartendoolhof. Vinden ze het gek dat het aantal reizigers dan achterblijft?

Dus als het aantal reizigers uiteindelijk, na veel meer inzet dan nu, nog achterblijft: als je jouw OV-chipkaart wél zou mogen gebruiken en tot een kwartier van tevoren gewoon met een druk op een grote groene knop in een app de bus kan aanvragen, dan kan je het aan iedereen uitleggen. En betalen gewoon zoals in iedere andere bus, hoogstens met andere tarieven, met een keuze voor de liefhebbers om van tevoren te betalen zoals met Uber waarbij het checken alleen ter bevestiging gebeurt. Dan zou het nog eens wat kunnen worden.

En als je daarmee ook nog eens meer lijnen zou kunnen openen, helemaal mooi als ze zelfrijdend worden vanwege de lagere kosten, dan kunnen taxi's hun diensten opdoeken en heeft autorijden, dat ook zelfrijdend wordt, geen toegevoegde waarde meer. De grens tussen de twee vervagen is uiteindelijk de toekomst. Maar sorteer er wel op de juiste wijze voor, niet op de verkeerde, waarop D66 nu lijkt af te stevenen.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: vr 19 jan 2018, 09:50
door Dennenboom
Je zou het ook zo kunnen stellen:
PROVINCIE UTRECHT - D99 in de Tweede Kamer wil niet dat er vrijwel lege auto's van A naar B rijden. In plaats daarvan moeten reizigers met bussen, trams en treinen worden opgepikt.

In heel Nederland wordt hier al mee geëxperimenteerd. "Het laten rijden van die grote auto's kost ontzettend veel energie en is slecht voor het milieu", stelt Kamerlid Job Retten. "Ik denk dat we in het hele land meer en beter openbaar vervoer moeten aanbieden."

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: vr 19 jan 2018, 12:57
door Wubbo
Je kan het ontkennen en hard vasthouden aan het fenomeen "bus", maar dat is lang niet voor alle situaties de geweldige oplossing. De opkomst van elektrisch en geautomatiseerd vervoer, de veranderende verplaatsingspatronen en de veranderende eisen van de samenleving maken dat je moet nadenken over wat je wil. Dat begint bij de dunnere stromen want daar is het probleem groter (frequenties sluiten niet aan op wat de reizigers willen en het kost de samenleving geld) en eindigt bij de dikke stromen want daarvoor ligt nog geen logisch alternatief voor de hand en het is veel kostenefficiënter, dus de prikkel om er wat mee te doen is minder groot. En dan kom je dus inderdaad, zoals Klaasje zegt, uit bij de vraag hoe je de laatste paar kilometer van de reis efficiënt doet. Dat zijn ook de kilometers die relatief de meeste reistijd kosten (incl wachttijd) dus ook aan die kant is daar veel te winnen.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: vr 19 jan 2018, 16:28
door Dennenboom
Alleen blijkt in de praktijk dat je met overschakelen naar "vraagafhankelijk vervoer" een deel van de reizigers kwijtraakt. Dat geldt zeker voor de korte afstand. Mensen die slecht ter been zijn en echt geen alternatief hebben zullen overblijven. De rest loopt, fietst of vindt iets anders.
De vraag is dan of je het kind met het badwater weggooid.