Pagina 2 van 4

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: vr 19 jan 2018, 19:56
door lijntaxi
Dennenboom schreef:Je zou het ook zo kunnen stellen:

PROVINCIE UTRECHT - D99 in de Tweede Kamer wil niet dat er vrijwel lege auto's van A naar B rijden. In plaats daarvan moeten reizigers met bussen, trams en treinen worden opgepikt.

In heel Nederland wordt hier al mee geëxperimenteerd. "Het laten rijden van die grote auto's kost ontzettend veel energie en is slecht voor het milieu", stelt Kamerlid Job Retten. "Ik denk dat we in het hele land meer en beter openbaar vervoer moeten aanbieden."


Geweldig dit. Ik lijst hem gelijk in.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: vr 19 jan 2018, 21:20
door Vinny
Je kan het ontkennen en hard vasthouden aan het fenomeen "bus", maar dat is lang niet voor alle situaties de geweldige oplossing.
Het lijkt me toch tamelijk eenvoudig om bussen comfortabeler en betrouwbaarder te maken zonder dat er persé geïnvesteerd moet worden in heavy of light rail:
1. Laat streekbussen als vanouds weer naar het centrum van de stad rijden of in ieder geval bestemmingen aandoen waar veel reizigers ook daadwerkelijk heen willen zonder overstap
2. Routes zoveel mogelijk ontzien van verkeersdrempels, zone-30 gebieden en andere meuk
3. Kruisingen met overig verkeer in hoogstedelijke gebieden ongelijkvloers maken
4. Niet voor elke buslijn een busbaan willen aanleggen, maar meerdere buslijnen van dezelfde infrastructuur gebruik laten maken, dus niet zoals nu veel gebeurt: een HOV lijn aanleggen, alle omliggende buslijnen opheffen en alleen op de HOV-baan één lijn in hoge frequentie laten rijden.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 09:33
door lijntaxi
Zoals eerder door mij gepleit op dit forum de HOV-lijnen ook laten stoppen op de tussenliggende haltesi in de avonduren na 20.00 uur. Dan is
het toch meestal rustiger op de weg.

Van het opheffen van 30-kilometerzones ben ik geen voorstander van. Wel van zo min mogelijk drempels of drempels die bus vriendelijk zijn. Nadeel is wel dat automobilisten er misbruik van maken door het gaspedaal flink in te drukken.
Ik ben het wel mee eens dat ook andere bussen gebruik moeten kunnen maken van de busbaan.
Verder zou ik graag zien, dat er busbanen kwamen tussen belangrijke OV-knooppunten, als er toch geld te besteden valt.
Wat te denken van een vrije busbaan Breda - Utrecht parallel aan de A27. Daar kan prima een zelfrijdende bus overrijden. Moeten er wel tranferia komen langs de route. Dit alles bij elkaar is nog altijd goedkoper dan het aanleggen van lightrail.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 10:56
door Western Soldier
Vorige week heb ik HOV-lijn 300 genomen tussen Schiphol en Haarlem. Het prettige aan deze lijn is dat hij op een vlotte manier 2 grote stations verbindt waar geen rechtstreekse trein rijdt. Als je dan met een gewone bus moet reizen, dan ben je een stuk langer bezig. Dan zou de bus een stuk minder aantrekkelijk zijn.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 11:56
door KL577
Wubbo schreef:Je kan het ontkennen en hard vasthouden aan het fenomeen "bus", maar dat is lang niet voor alle situaties de geweldige oplossing. De opkomst van elektrisch en geautomatiseerd vervoer, de veranderende verplaatsingspatronen en de veranderende eisen van de samenleving maken dat je moet nadenken over wat je wil. Dat begint bij de dunnere stromen want daar is het probleem groter (frequenties sluiten niet aan op wat de reizigers willen en het kost de samenleving geld) en eindigt bij de dikke stromen want daarvoor ligt nog geen logisch alternatief voor de hand en het is veel kostenefficiënter, dus de prikkel om er wat mee te doen is minder groot. En dan kom je dus inderdaad, zoals Klaasje zegt, uit bij de vraag hoe je de laatste paar kilometer van de reis efficiënt doet. Dat zijn ook de kilometers die relatief de meeste reistijd kosten (incl wachttijd) dus ook aan die kant is daar veel te winnen.


Zeker, maar we reageerden ook op de verwijzing van Rob Jetten naar de experimenten in Nijmegen en Helmond/Eindhoven. Helaas zijn, m.i., deze connexxion/hermes experimenten (Breng Flex, Bravo Flex, AML Flex, Texelhopper) een heel slecht voorbeeld van hoe die last-mile eruit zou moeten zien. In al deze gevallen is er geen ketenintegratie: het taxibusje komt in al deze gevallen met een marge van 30 minuten. Er is ook geen, of hele slechte tariefintegratie. Bij Breng en Bravo Flex zijn geen abonnementen geldig, en nu alleen mondjesmaat een gereduceerd tarief voor ouderen (maar niet voor kinderen!). Bij AML Flex zijn abonnementen op papier geldig, maar moeten gebruikers zelf eerst de ritkosten voorschieten (en later terugclaimen met een formulier) - net als bij de texelhopper. Dan heb ik liever de belbus van Keolis (Kolibrie) of Arriva (nachtvlinder/opstapper/lijnbelbus), met aansluitgarantie en tariefintegratie. Kortom, Connexxion/Hermes doet absoluut niet haar best om hier een product in de markt te zetten dat een oplossing biedt in de gehele OV-keten, het is echt een losstaand taxiproduct. En als Rob Jetten dit ziet als een blauwdruk voor hoe het OV in het landelijk gebied moet worden opgezet, dan houd ik mijn hart vast. Dan is het inderdaad het kind met het badwater weggooien.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 12:38
door Durashift
KL577 schreef:(..) Kortom, Connexxion/Hermes doet absoluut niet haar best om hier een product in de markt te zetten dat een oplossing biedt in de gehele OV-keten, het is echt een losstaand taxiproduct. (..)


Dat lijkt mij ook in het belang van Connexxion Taxi Service te zijn. :wink:

Verder eens met je betoog.. die D66'er moet gewoon nog ff wat meer marktkennis krijgen/ontwikkelen. :)

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 12:51
door Jef400
Western Soldier schreef:Vorige week heb ik HOV-lijn 300 genomen tussen Schiphol en Haarlem. Het prettige aan deze lijn is dat hij op een vlotte manier 2 grote stations verbindt waar geen rechtstreekse trein rijdt. Als je dan met een gewone bus moet reizen, dan ben je een stuk langer bezig. Dan zou de bus een stuk minder aantrekkelijk zijn.

Dat is dus afhankelijk van het doel. Als ik kijk naar een lijn 132 tussen Breda en Tilburg kost de bus je een uur langer, maar zorgt het wel voor de verbinding van een groot landelijk gebied.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 15:02
door regenmaker
KL577 schreef:Zeker, maar we reageerden ook op de verwijzing van Rob Jetten naar de experimenten in Nijmegen en Helmond/Eindhoven. Helaas zijn, m.i., deze connexxion/hermes experimenten (Breng Flex, Bravo Flex, AML Flex, Texelhopper) een heel slecht voorbeeld van hoe die last-mile eruit zou moeten zien. In al deze gevallen is er geen ketenintegratie: het taxibusje komt in al deze gevallen met een marge van 30 minuten. Er is ook geen, of hele slechte tariefintegratie. Bij Breng en Bravo Flex zijn geen abonnementen geldig, en nu alleen mondjesmaat een gereduceerd tarief voor ouderen (maar niet voor kinderen!). Bij AML Flex zijn abonnementen op papier geldig, maar moeten gebruikers zelf eerst de ritkosten voorschieten (en later terugclaimen met een formulier) - net als bij de texelhopper. Dan heb ik liever de belbus van Keolis (Kolibrie) of Arriva (nachtvlinder/opstapper/lijnbelbus), met aansluitgarantie en tariefintegratie. Kortom, Connexxion/Hermes doet absoluut niet haar best om hier een product in de markt te zetten dat een oplossing biedt in de gehele OV-keten, het is echt een losstaand taxiproduct. En als Rob Jetten dit ziet als een blauwdruk voor hoe het OV in het landelijk gebied moet worden opgezet, dan houd ik mijn hart vast. Dan is het inderdaad het kind met het badwater weggooien.


Volledig mee eens. Je noemt hier precies de dingen waaraan Breng/Bravo/AML-flex niet (goed) voldoet: tariefintegratie en aansluitgarantie.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 20:29
door trolly
Jef400 schreef:
Western Soldier schreef:Vorige week heb ik HOV-lijn 300 genomen tussen Schiphol en Haarlem. Het prettige aan deze lijn is dat hij op een vlotte manier 2 grote stations verbindt waar geen rechtstreekse trein rijdt. Als je dan met een gewone bus moet reizen, dan ben je een stuk langer bezig. Dan zou de bus een stuk minder aantrekkelijk zijn.

Dat is dus afhankelijk van het doel. Als ik kijk naar een lijn 132 tussen Breda en Tilburg kost de bus je een uur langer, maar zorgt het wel voor de verbinding van een groot landelijk gebied.

De 300 is ook wel zo ongeveer het slechtste voorbeeld dat je hier kan bedenken. Dat is gewoon een snellijn door stedelijk gebied, en waarschijnlijk nog niet direct bij D'66 in het vizier.
Het doel van de 300 is overigens ook niet in eerste instantie het verbinden van de stations Schiphol en Haarlem (dat gaat namelijk verrassend genoeg nog steeds het snelst met de trein, inclusief een overstapje op Sloterdijk), maar de snelle onsluiting van het tussenliggende gebied, o.a. Haarlem Zuid, Hoofddorp en Amstelveen

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 21:12
door Jef400
Ja, richting de Bijlmer heb je in de spits nog lijn 255.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 21:15
door trolly
Euh..., die stopt geloof ik niet op Schiphol, toch?

Ah, je had je berichtje al aangepast.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 21:17
door Jef400
Dat is waar, maar ik doel meer op de gehele doorgaande verbinding. Maar je hebt gelijk op het punt dat buslijnen niet enkel van A naar B rijden.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 21:21
door trolly
Op de meest plekken niet, inderdaad, maar door de Haarlemmermeer scheuren ondertussen wel een paar hele snelle jongens. Nog even geprobeert of Schiphol <-> Haarlem niet het snelst over Schiphol Noord gaat, maar dan lever je weer net wat teveel tijd in bij de overstap, en sta je tegelijk met de 300 op het Stationsplein in Haarlem.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 21:23
door Chrysa
We kunnen ook nog als de TEC Namur-Luxembourg alle onrendabele ritten schrappen zonder vervanging zodat je over een paar jaar alleen nog maar goed gevulde schoolbussen rijdt, dat is pas goedkoop! *O*

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 21:25
door Jef400
@Chrysa - Dat is toch Erno's natte droom?
@trolly - Ah oké. Interessant. Het is sowieso een interessant gebied om een ochtendje rond te crossen. Dubbeldekkers, snellijnen en allerlei andere zaken.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 21:33
door Chrysa
Wat Erno's natte droom is wil ik niet weten denk ik. :X


Maar goed, om nog even inhoudelijk te reageren:
PROVINCIE UTRECHT - D66 in de Tweede Kamer wil niet dat er "halflege" bussen van halte naar halte rijden. In plaats daarvan moeten reizigers met taxi's, deelauto's en deelbusjes worden opgepikt.

"Het laten rijden van die grote lege bussen levert te weinig geld op"

Hij vindt dat het voor reizigers niet duurder moet worden dan de huidige busritjes.

Dus in plaats van bussen rijden moeten er meerdere taxibusjes oid rijden, wat hogere kosten met zich meebrengt, terwijl het niet meer mag kosten voor de reiziger, maar wel meer geld moet opleveren voor de vervoersbedrijven? Mis ik hier iets?

D66 heeft vanmorgen in een overleg met de staatssecretaris voor meer vraaggericht vervoer gepleit. Daar heeft de partij zich ook uitgesproken voor de komst van een lightrail.

Dus als die bus op rails rijdt is het allemaal opeens prima?

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 22:28
door Western Soldier
trolly schreef:
Jef400 schreef:
Western Soldier schreef:Vorige week heb ik HOV-lijn 300 genomen tussen Schiphol en Haarlem. Het prettige aan deze lijn is dat hij op een vlotte manier 2 grote stations verbindt waar geen rechtstreekse trein rijdt. Als je dan met een gewone bus moet reizen, dan ben je een stuk langer bezig. Dan zou de bus een stuk minder aantrekkelijk zijn.

Dat is dus afhankelijk van het doel. Als ik kijk naar een lijn 132 tussen Breda en Tilburg kost de bus je een uur langer, maar zorgt het wel voor de verbinding van een groot landelijk gebied.

De 300 is ook wel zo ongeveer het slechtste voorbeeld dat je hier kan bedenken. Dat is gewoon een snellijn door stedelijk gebied, en waarschijnlijk nog niet direct bij D'66 in het vizier.
Het doel van de 300 is overigens ook niet in eerste instantie het verbinden van de stations Schiphol en Haarlem (dat gaat namelijk verrassend genoeg nog steeds het snelst met de trein, inclusief een overstapje op Sloterdijk), maar de snelle onsluiting van het tussenliggende gebied, o.a. Haarlem Zuid, Hoofddorp en Amstelveen

'
Dat kan, maar doordat 300 een HOV-lijn is en heel snel rijdt en nagenoeg het hele stuk tussen Schiphol en Haarlem over vrije banen rijdt, kies ik wel voor de bus. Als het geen HOV-lijn was, zou ik daar de trein pakken. Nu zal ik normaal gesproken vanuit mijn woonplaats zelden van die buslijn gebruikmaken. Echter, vorige week zondag waren er werkzaamheden. Ik had richting Haarlem 3 opties. Via Sloterdijk en daar de NS-bus pakken, via Leiden, of via Schiphol en dan met lijn 300. Was lijn 300 geen HOV-lijn, dan zou ik via Leiden gereisd zijn.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 22:49
door trolly
Chrysa schreef: Mis ik hier iets?

Dat valt eigenlijk wel mee, geloof ik. Bij D'66 ligt dat weer anders.

Western Soldier schreef:Dat kan, maar doordat 300 een HOV-lijn is en heel snel rijdt en nagenoeg het hele stuk tussen Schiphol en Haarlem over vrije banen rijdt, kies ik wel voor de bus.

Dat snap ik, en ik vind al die raketlijnen ook een prachtuitvinding — hadden ze veel eerder moeten bedenken. Maar het heeft weinig te maken met de plattelandslijnen die gezellig van brink naar hunnebed pruttelen, en dàt is volgens mij nou juist de categorie waar die elitaire grachtengordeldieren van de D'66 het op voorzien hebben. Die bussen kan je ook wel om de tien minuten over de snelweg laten suizen, maar daar worden ze niet voller van. Kwestie van gebrek aan potentiële vraag.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: za 20 jan 2018, 23:16
door Pim-AllianceB95
Western Soldier schreef:
trolly schreef:
Jef400 schreef:
Western Soldier schreef:Vorige week heb ik HOV-lijn 300 genomen tussen Schiphol en Haarlem. Het prettige aan deze lijn is dat hij op een vlotte manier 2 grote stations verbindt waar geen rechtstreekse trein rijdt. Als je dan met een gewone bus moet reizen, dan ben je een stuk langer bezig. Dan zou de bus een stuk minder aantrekkelijk zijn.

Dat is dus afhankelijk van het doel. Als ik kijk naar een lijn 132 tussen Breda en Tilburg kost de bus je een uur langer, maar zorgt het wel voor de verbinding van een groot landelijk gebied.

De 300 is ook wel zo ongeveer het slechtste voorbeeld dat je hier kan bedenken. Dat is gewoon een snellijn door stedelijk gebied, en waarschijnlijk nog niet direct bij D'66 in het vizier.
Het doel van de 300 is overigens ook niet in eerste instantie het verbinden van de stations Schiphol en Haarlem (dat gaat namelijk verrassend genoeg nog steeds het snelst met de trein, inclusief een overstapje op Sloterdijk), maar de snelle onsluiting van het tussenliggende gebied, o.a. Haarlem Zuid, Hoofddorp en Amstelveen

'
Dat kan, maar doordat 300 een HOV-lijn is en heel snel rijdt en nagenoeg het hele stuk tussen Schiphol en Haarlem over vrije banen rijdt, kies ik wel voor de bus. Als het geen HOV-lijn was, zou ik daar de trein pakken. Nu zal ik normaal gesproken vanuit mijn woonplaats zelden van die buslijn gebruikmaken. Echter, vorige week zondag waren er werkzaamheden. Ik had richting Haarlem 3 opties. Via Sloterdijk en daar de NS-bus pakken, via Leiden, of via Schiphol en dan met lijn 300. Was lijn 300 geen HOV-lijn, dan zou ik via Leiden gereisd zijn.


Voor echte doorgaande reizigers (dus van 'voor' Schiphol) zal de 346 tussen Amsterdam Zuid en Haarlem bijna altijd sneller zijn.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: zo 21 jan 2018, 00:23
door Gothic-Writer
Huidige politiek:

Einde aan alle openbaar vervoer.

Politiek over reizigers:

Koop maar een auto!!!
Geen geld?? Jouw probleem!!!

Wij willen meer auto's!!!!

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: zo 21 jan 2018, 15:10
door lijntaxi
Van die belangenverenigingen die zogenaamd moeten opkomen voor de reizigers heb ik ook al geen hoge pet van op. Vaak zitten in sleutelposities van dergelijke belangenverenigingen van die mensen die naar mijn het idee het stads- en streekvervoer geen warm hart toe dragen of te onvoldoende zichtbaar voor mij. Ik durf te verwedden dat het nogal eens mensen zijn die bijna nooit met de bus reizen. Want anders hadden ze wel heel andere voorstellen gedaan...

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: zo 21 jan 2018, 21:13
door Vinny
Ik heb zelf ook wel in klantengroepen en zo gezeten. Maar echt vrolijk wordt je er toch niet van. Meestal zijn alle mogelijke veranderingen niet mogelijk omdat ze tegen het bestek ingaan. Ja dan ben je snel uitgeluld natuurlijk ;)

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: zo 21 jan 2018, 22:42
door Western Soldier
Pim-AllianceB95 schreef:
Western Soldier schreef:
trolly schreef:
Jef400 schreef:
Western Soldier schreef:Vorige week heb ik HOV-lijn 300 genomen tussen Schiphol en Haarlem. Het prettige aan deze lijn is dat hij op een vlotte manier 2 grote stations verbindt waar geen rechtstreekse trein rijdt. Als je dan met een gewone bus moet reizen, dan ben je een stuk langer bezig. Dan zou de bus een stuk minder aantrekkelijk zijn.

Dat is dus afhankelijk van het doel. Als ik kijk naar een lijn 132 tussen Breda en Tilburg kost de bus je een uur langer, maar zorgt het wel voor de verbinding van een groot landelijk gebied.

De 300 is ook wel zo ongeveer het slechtste voorbeeld dat je hier kan bedenken. Dat is gewoon een snellijn door stedelijk gebied, en waarschijnlijk nog niet direct bij D'66 in het vizier.
Het doel van de 300 is overigens ook niet in eerste instantie het verbinden van de stations Schiphol en Haarlem (dat gaat namelijk verrassend genoeg nog steeds het snelst met de trein, inclusief een overstapje op Sloterdijk), maar de snelle onsluiting van het tussenliggende gebied, o.a. Haarlem Zuid, Hoofddorp en Amstelveen

'
Dat kan, maar doordat 300 een HOV-lijn is en heel snel rijdt en nagenoeg het hele stuk tussen Schiphol en Haarlem over vrije banen rijdt, kies ik wel voor de bus. Als het geen HOV-lijn was, zou ik daar de trein pakken. Nu zal ik normaal gesproken vanuit mijn woonplaats zelden van die buslijn gebruikmaken. Echter, vorige week zondag waren er werkzaamheden. Ik had richting Haarlem 3 opties. Via Sloterdijk en daar de NS-bus pakken, via Leiden, of via Schiphol en dan met lijn 300. Was lijn 300 geen HOV-lijn, dan zou ik via Leiden gereisd zijn.


Voor echte doorgaande reizigers (dus van 'voor' Schiphol) zal de 346 tussen Amsterdam Zuid en Haarlem bijna altijd sneller zijn.


Dat vraag ik mij af. De 346 heeft een lagere frequentie en sluit bovendien niet altijd aan. Ik heb die ook gezien, maar het resultaat was 13 minuten wachten in Amsterdam Zuid en ook in Haarlem 13 minuten. Nu was het in Schiphol de trein uit de roltrap op en bij het busstation meteen instappen en wegrijden. Er stond 2 of 9 minuten op Schiphol en nog iets langere tijden in Haarlem. Hierdoor was voor mij de 300 sneller.

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: ma 22 jan 2018, 13:53
door Z2N
Haarlem - Schiphol is 40 minuten met de 300, de 346 doet er 36 minuten over tot station Zuid. Hoe is de 300 dan de beste optie?

Re: D66 wil van halflege bussen af

Geplaatst: di 23 jan 2018, 12:48
door lijntaxi
Terug op het onderwerp komende van die halflege bussen of beter gezegd halfvolle bussen. Wilt D66 maar een ding, alleen maar bussen de spits op HOV-trajecten en rest met kleine busjes, vrijwilligers, vrienden en kennissen met deelauto's, deeltaxi's, apps en lightrail.
En niet vergeten deelfietsen en de benenwagen.
Buspassagiers worden totaal niet gewaardeerd door de politiek. Ze worden vooral gezien als kostenpost. Er wordt niet gewaardeerd dat ze een stukje lopen of fietsen naar de dichtstbijzijnde bushalte. Het enige wat de politiek (inclusief D66) zijn die halfvolle bussen die rond rijden.
Die bussen kunnen voller worden door de werktijden van bijvoorbeeld ambtenaren aan te passen en hen te stimuleren om minimaal 1 à 2 dagen met de bus naar het werk te komen. Dit moet natuurlijk wel verspreid over de week gebeuren. Moeten de vakbonden natuurlijk wel mee willen werken natuurlijk.