Pagina 1 van 2

Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 11:40
door mijack1985
Voor geïnteresseerden.

Het AD komt met een artikel over onderzoek naar fraude in het treinvervangend busvervoer in opdracht van NS.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 12:13
door Hainje
Ze hebben een 'forensisch accountant' op de zaak gezet. Klinkt veel spannender dan dat het is gok ik.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 13:07
door Suus
Is een soort financieel detective. Wel eens van de spannendste banen in de financiële sector denk ik :)

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 13:45
door trolly
:Y

Forensisch patholoog -> kijken in lijken
Forensisch accountant -> kijken naar lijken in de kast

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: wo 24 jan 2018, 14:26
door Jef400
Ik begrijp nu ineens waar GTA's busted vandaan komt..

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: za 03 feb 2018, 10:01
door Littlebusdriver
Van de week was in het programma Opgelicht te zien dat het toch nét wat anders in elkaar zit dat het AD schrijft (bron van het AD is de persoon die de boel zou hebben opgelicht).

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: za 03 feb 2018, 23:13
door Durashift
Hoe zit het dan in elkaar?

(Ik heb het programma niet gezien).

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 13:45
door Michael 1988
Persoon in kwestie zou zich voor hebben gedaan als bedrijvendokter en met valse beloftes geprobeerd in verschillende bedrijven binnen te komen. Waaronder Besseling. Hierbij beloofde hij onder andere kapitaalinjecties, grote nieuwe contracten en meer goede reclame voor het bedrijf. Echter (en dit deed die bij alle bedrijven) kocht hij op kosten van het gedupeerde bedrijf allerlei dingen, waaronder een hele luxe dure auto en maakte hij allerlei vliegreizen naar veel landen (waaronder Noorwegen en Turkije). Ook perste hij (volgens het programma) ook allerlei mensen af door geld bij hun te lenen of geld bij de boekhouder over te laten schrijven naar een of andere privé rekening en bracht hij buiten zijn gemaakte afspraken ook zijn "verdiende" salaris in rekening.

Voor nadere info raad ik iedereen aan het programma te bekijken.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 18:47
door Littlebusdriver
En, nádat bekend werd dat Opgelicht zich ermee ging bemoeien en de betreffende persoon vragen heeeft gesteld, meldde de betreffende persoon dat Besseling gefraudeerd zou hebben. En dat is het artikel waar de topicstarter naar verwijst.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 18:55
door dylanwild94
Schimmige praktijken. Waarbij bestax (onderdeel van besseling) al is omgevallen.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 20:26
door Statler Rail
Dit was de uitzending over bedrijvendokter Hermsen die ook bij Besseling directeur was: https://opgelicht.avrotros.nl/uitzendin ... 0-01-2018/

De fraude bij het treinvervangend vervoer kwam maar zijdelings naar voren in de uitzending. Helemaal duidelijk werd het niet. Besseling geeft Hermsen de schuld, Hermsen zegt dat Besseling daar zelf achter zat.

Besseling gaat de komende dagen failliet. De vraag is of dit helemaal aan die bedrijvendokter toe te schrijven is. Het genoemde faillissement van BesTax eerder dit jaar had ook andere oorzaken: met name verloren aanbestedingen.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 21:07
door MdJ
Besseling gaat failliet? Succes Syntus Utrecht, Syntus Veluwe en Flixbus en de dagjestochten daarmee...

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 21:41
door Suus
Dit stuk op het weblog Rioolpers maakt ook wel duidelijk dat er iets dubieus aan de hand is: https://www.rioolpers.nl/single-post/20 ... _amp_=true

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 22:36
door webguy
Het verbaast me overigens niks als je bedenkt hoe busvervoer bij NS werkt. NS bestelt 20 bussen en soms komen er 10 en soms 20, waarbij NS vast meestal zelf geen enig flauw idee heeft waar de bussen rijden of op welke routes. Er zit ook dus nog een Jan de Wit tussen, dus informatie is dan alweer tweede of derdehands (iemand bij NS -> iemand bij Jan de wit -> Iemand bij Besseling -> chauffeur), maar krijgt wel aan het einde van het verhaal een rekening.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 22:55
door dennistd
Waarom wordt er in deze tijd niet voor gekozen om elke chauffeur een app op de smartphone te geven waarmee de actuele locatie van de bus wordt doorgegeven? Enige dat NS dan moet eisen is dat elk bedrijf zijn chauffeurs op een NS-bus een smartphone van de zaak geeft.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 23:06
door Aking
Hoe zit het met een tachograaf in lijn/tourbussen? Zitten die er überhaupt in? En welke info slaat, on ding precies op?

Sowieso lijkt het me dat (bijna) alle lijnbussen iets van GPS in de boordcomputer (infoxx/albatros/wathebjenogmeer) hebben zitten. Hoe kunnen sites en apps die dingen anders volgen?

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 23:20
door dylanwild94
Tourbussen hebben een tachograaf echter slaat die alleen de snelheid en rij- en rusttijden op. Heb je voor die doeleinden niet zo veel aan.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 23:40
door mijack1985
Digitale tachograaf registreert van alles. Rij- en rusttijden. Hoeveel kilometer je hebt gereden tijdens je dienst. Wanneer je even stil staat.

NS hoeft alleen maar ff een uitdraai op te vragen en ze kunnen (bijna) je hele dienst zien.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 00:16
door dylanwild94
Ja dat wel. Maar de route die je hebt gereden niet. En de actuele locatie om zo de reizigers te kunnen informeren hoelaat de bus daadwerkelijk komt ook niet. Waarbij de lijnbussen dat wel kunnen via de albatros, EBS of infoxx.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 08:10
door Statler Rail
Bij Flixbus hebben alle bussen verplicht een TomTom aan boord waarmee realtime hun positie, route, snelheid, pauzes, etc door de verkeersleiding gemonitord kunnen worden. De verwachte aankomsttijd bij de volgende haltes wordt onder andere daarop gebaseerd.

Probleem met het treinvervangende busvervoer is dat daar met veel onderaannemers gewerkt wordt die soms oud materieel inzetten. Voormalige OV-bussen, oude touringcars, je komt van alles tegen. Kennelijk is kwaliteit van de bussen geen toetsingscriterium. Ik weet niet hoe dat in de huidige aanbesteding zit.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 09:46
door mijack1985
dylanwild94 schreef:Ja dat wel. Maar de route die je hebt gereden niet. En de actuele locatie om zo de reizigers te kunnen informeren hoelaat de bus daadwerkelijk komt ook niet. Waarbij de lijnbussen dat wel kunnen via de albatros, EBS of infoxx.
Ook met de infoxx kan je niet zien hoe de route gereden is, als je geen omloopnummer invoert. Vaak rijden die bussen met lijnnummer 999.

Heb vaak genoeg met een infoxx bus de meest exotische routes gereden tijdens pendelen.

Misschien dat het nu wel zo is, maar toentertijd nog niet. Maakte Connexxion OV niet uit hoeveel je reed, als de bus maar op tijd terug was voor zijn dienst (afgetankt en schoon).

Met de huidige aanbesteding heeft NS het liefst dat met bussen inzet die rijden op hernieuwbare diesel.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 11:06
door dennistd
Ook zonder omloopnummer kunnen ze precies zien waar je uithangt hoor.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 16:30
door mijack1985
Uiteindelijk is Besseling failliet gegaan. Maar een doorstart is toch nog mogelijk.

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 19:43
door Durashift
N.A.v. het nieuws dat ik las dat Besseling Touringcars etc. ook failliet is... toch even die Opgelicht uitzending bekeken.
https://www.taxipro.nl/ondernemen/2018/ ... verklaard/

Of het onderstaande nou de waarheid is??

(Van Mill tours bestaat (weer) volgens mij, zag er zaterdag nog een bus van rijden).
Suus schreef:Dit stuk op het weblog Rioolpers maakt ook wel duidelijk dat er iets dubieus aan de hand is: https://www.rioolpers.nl/single-post/20 ... _amp_=true

Enfin, het programma item kijkende, de gedupeerden aanhorend, bekruipt mij wel het gevoel dat de betrokken eigenaren (families) wel erg aan de zijlijn hebben gestaan.. of laat hebben ingegrepen.. (in het Frigo geval met name). Enfin, is makkelijk oordelen vanaf (mijn) zijlijn.. en de genoemde dominantie van deze persoon zal daarin ook wel een (grote) rol spelen.

In ieder geval is die (vriendin?) vrouw die naast hem verscheen bij de (apotheek?) nog erg strijdbaar om haar goudstaaf te beschermen.. :mrgreen:

~~~~~~~~

Geen leuke periode voor de mensen die onder het bewind van de 'bedrijvendoktor' / keuze van de eigenaren hebben moeten werken of daardoor nu geen werk hebben.. Sterkte aan hen.

Denk dat er wel een doorstart / overname van activiteiten komt.. daar hebben de opdrachtgevers ook belang bij..
Pouw kan e.e.a wel weer overnemen misschien.. maar wordt dat dan niet in één klap een stuk groter dan dat het behappen kan??

Wat ik er nog over las:

https://www.taxipro.nl/touringcar-2/201 ... vendokter/

Re: Onderzoek naar fraude busvervoer

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 20:24
door Durashift
mijack1985 schreef:Digitale tachograaf registreert van alles. Rij- en rusttijden. Hoeveel kilometer je hebt gereden tijdens je dienst. Wanneer je even stil staat.

NS hoeft alleen maar ff een uitdraai op te vragen en ze kunnen (bijna) je hele dienst zien.

Digitale tachograaf met GPS functie bestaat nu enkele jaren.
Actieve regelgeving daaromtrent wordt binnenkort ook van kracht (wijziging van Europese verordening)

https://www.ttm.nl/nieuws/eu-raad-keurt ... oed/58638/
Invoering wordt vanaf 2019 verplicht, las ik ergens anders. Overgangstermijn van 15 jaar..

http://www.rauwers.be/cms/index.php/nl/component/content/article/55-dtco-1381-tachygraphe-digital schreef:
Periode: Eind 2013 - 2014

Kenmerken:

De laatste generatie digitale tachograaf van de marktleider VDO is de DTCO® 2.1 wordt sinds eind 2013 geleverd aan de vrachtwagen constructeurs en is beschikbaar voor de servicemarkt als versie DTCO® 2.1active.
De toevoeging "active" in de benaming betekent dat de functies « VDO counter » en « DTCO Geoloc » geactiveerd zijn.

De DTCO® 2.1 is het eerste EG controleapparaat op de markt met de mogelijkheid om de positie van het voertuig op te slaan via de Geoloc.

Het opslaan van posities is enkel mogelijk in combinatie met de DTCO Geoloc (dit is een extra GPS antenne rechtstreeks verbonden met de tachograaf ).
Na download van het massageheugen kan de afgelegde route gereconstrueerd en geëvalueerd worden . Het intern « serial flash » geheugen van de DTCO werd hiervoor uitgebreid.

De frequentie voor het opslaan van de voertuigpositie is instelbaar met de CTC II softwareversie 2.13.

Indien u beschikt over "TIS Web 4.2" kunt u snel en eenvoudig de afgelegde routes reconstrueren en evalueren.
Ook deze is intussen al opgevolgd door de VDO 3.0.. lekker fancy met een App enzo.. :)
VDO NL schreef: Eindhoven, 23 oktober 2017 - VDO/Continental lanceert de nieuwste versie van zijn digitale tachograaf, die zijn betrouwbaarheid in het werkveld al miljoenen keren bewees. De ingenieurs van VDO/Continental gingen terug naar de tekentafel en hebben op basis van ervaringen van gebruikers het ontwerp compleet vernieuwd. DTCO 3.0 is gemakkelijker te bedienen en te beheren dan ooit.


De digitale tachograaf (DTCO) 3.0 is verbeterd op maar liefst zes gebieden. De weergavekwaliteit is hoger, de flexibiliteit groter en het verwerken van de data gaat sneller en gemakkelijker. Daarbij verbruikt het apparaat aanzienlijk minder stroom dan zijn voorganger (DTCO 2.2). Chauffeurs zullen de snellere verwerking van de data weten te waarderen (bijvoorbeeld bij tweepersoons bemanning) en kunnen diverse tachograaffuncties bekijken en gebruiken vanaf hun smartphone. Dit maakt het gebruik overzichtelijker, directer en belangrijker nog: vermindert het risico op (dure) fouten. De koppeling van tachograaf naar de mobiele telefoon was al mogelijk met de DTCO 2.2 maar is nu verder verbeterd.


Verder kunnen chauffeurs en fleetmanagers in de toekomst rechtstreeks met de tachograaf communiceren. Zo stelt de nieuwe DTCO Configuration App fleetmanagers in staat om verschillende parameters aan te passen, waardoor ze tijd besparen en de functies nauwkeurig ‘tunen’ aan de wensen en eisen van de gebruiker. In zijn opzet is DTCO 3.0 er volledig op gericht om zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk aan de eisen van de rij- en rusttijdenwet te voldoen.

Lees meer bij de bron: https://www.vdonl.nl/nieuws/de_digitale ... flexibeler