ProRail Nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Wubbo »

JeffreyMeijer schreef:Je krijgt daar volgens mij wel een directer lijntje tussen de leiding en het ministerie mee. Misschien is het een communcaiteslag. Buiten dat je nu direct je beleid uit kan oefenen op een van de belangrijkste infrastructurele pijlers van het land. Het spoor.
Dat kan volgens mij al vrij goed, doordat het ministerie bepaalt waar hoeveel geld heen gaat. Dat is best een flink sturingsmiddel.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door trolly »

willie schreef:Er gaan miljarden per jaar naar die organisatie. Als belastingbetaler heb ik er recht op dat dat geld zo doelmatig mogelijk wordt uitgegeven...
Heerlijk suggestieve tekst vind ik dat altijd. "Ik betaal belasting, er gaan miljarden naar die boeven, ze motten van m'n miljarden afblijven!" :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Globetrotter »

Vinny schreef:Zolang het ministerie niet in staat is om enige sturing te geven zie ik het somber in. Ambtenaren hebben nog minder verstand van de spoortechniek dan de organisaties zelf. En politici hebben al helemaal geen kaas gegeten van de vaktechnische inhoud.
Volgens mij gaat het hier vooral over betere controles van het hogere management om ervoor te zorgen dat de systemen die in de lagen daaronder zitten beter gaan functioneren. Dat hoeft niet direct ten koste te gaan van de mensen met verstand van zaken in de lagen onder het management (die krijgen misschien achter hun naam de functie ambtenaar, maar daar zal het dan bij blijven).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Geert »

willie schreef:Er gaan miljarden per jaar naar die organisatie. Als belastingbetaler heb ik er recht op dat dat geld zo doelmatig mogelijk wordt uitgegeven en als kiezer heb ik behoefte aan bewindslieden die daar verantwoording over afleggen zonder dat ze zich beroepen op een of andere vorm van zelfstandigheid. Dus wat mij betreft wordt Prorail geen ZBO, maar gewoon onderdeel van het ministerie.
Ik ben ook belastingbetaler, ik wil ook dat geld zo doelmatig mogelijk uitgegeven wordt en daarom wil ik liever niet dat er de komende jaren heel veel geld (en tijd en energie) naar een reorganisatie gaat waar je als reiziger nauwelijks een verbetering van gaat ervaren.

Overigens is rechtstreeks onder het ministerie ook geen garantie op succes. Rijkswaterstaat laat ook regelmatig steekjes vallen, recent de Merwedebrug maar ook eerder met grote bouwprojecten. En volgens mij is ProRail de laatste tijd echt wel beter bezig dan 5 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Vinny »

De reden dat ProRail nu beter functioneert dan vijf jaar geleden komt volgens mij gewoon doordat ze niet meer in een permanente reorganisatie zitten, managers langer op hun plek blijven zitten en dat daardoor de vaktechnische kwaliteiten van het personeel beter doordringen tot de managerslagen. Je moet dus niet nog eens reorganisatie nummer zoveel doorvoeren, dan kun je - vrees ik - over vijf jaar weer opnieuw beginnen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door AppleMoose »

Het zal wellicht menigeen verbazen maar ook ik vind dit nu een onhandige zet van het kabinet.
Laat men eerst eens zorgen voor een fatsoenlijke langetermijnvisie voor het ov, alvorens ze dit soort drastische besluiten nemen die a. niet direct merkbaar zijn voor de reiziger en b weer voor een hoop onrust en geldverspilling zorgen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door JWM »

Ronaldussen schreef: langetermijnvisie
Een wat?
Alargule

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Alargule »

Ik denk dat 'ie bedoelde: lang terminaal visje. Maar ik kan me vervist hebben.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Geert »

Ik vrees dat we 6 maanden voor de verkiezingen geen langetermijnvisie meer gaan krijgen van de staatssecretaris. Dit moest er nog even doorheen geperst worden...
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door sirvinniei »

Is het besluit trouwens al door de eerste kamer?
Ik heb geen onderschrift
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Klaasje »

Volgens mij is dit niet iets wat door de kamers moet.. Maar waar Dijksma wel even flink voor op haar donder kan krijgen van de oppositie. Maarja, dan heeft ze wel iets gedaan om "het beter te maken". Of het ook daadwerkelijk beter wordt is eigenlijk helemaal niet belangrijk.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:
Durashift schreef:
Suus schreef: (..) CBR lopen ook erg goed als ZBO, not.

(..).
Op welk activiteit gebied(en )?

Want als 'klant' ervan , dit jaar, (uitbreiding van rijbewijscategoriën op mijn pasje) ervaar ik geen problemen eigenlijk.
Alles loopt soepeltjes, doorlooptijden worden vooraf gecommuniceerd en worden gewoon gehaald, de maximale termijn is niet eens nodig.
Informatiedeling met gemeentelijke administratie loopt ook..
Ik kan er weinig negatief van zeggen, eigenlijk.
Waarschijnlijk nog nooit te maken gehad met medische keuringen wegens medicatie? :p
Nee, mijn eigen verklaring is geaccepteerd, met de aantekening 'bril/lens dragend'. Zonder mag ik officieel, beroepshalve, niet de weg op. Zou ik ook niet willen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Hainje »

Dan is het CBR niet zo vervelend nee.
🍉
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Durashift »

Gekko123 schreef:Als ik alle reacties zo lees die nu her en der op internet verschijnen zijn alle betrokkenen net zo verbaasd als ProRail zelf. Onder andere Rover en de Maatschappij voor Beter OV zijn verrast. Eigenlijk is de hele concensus momenteel dat in de politiek de gehele oppositie dit onhandig vindt, alle belanghebbenden tegen zijn.

(..)
Werkelijke verbazing of gespeeld?

Want het voornemen was er in juni al, als ik dit bericht mag geloven.
Alleen hebben alle (anderen dan de minister) tijdens een 2e kamer hoorzitting zelfstandigheid bepleit.

http://nos.nl/artikel/2109826-zelfstand ... andig.html
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Durashift »

Volgens mij, in de kern, is dit de reden waarom het kabinet nu een ZBO van Pro-Rail wilt maken. Men is het zat om, qua informatievoorziening, met de 'mond vol tanden' te staan..

Het gebeurt nu te vaak dat een bewindspersoon met vragen vanuit de Tweede Kamer bij ProRail moet gaan bedelen om informatie. Dat is een vreemde situatie."

Quote van PvdA kamerlid Hoogland, verder te lezen bij de bron: http://nos.nl/artikel/2138215-gaat-een- ... halen.html
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:Dan is het CBR niet zo vervelend nee.
Natuurlijk, ik begrijp best dat hun niet foutloos zullen werken.. maar een draak van een organisatie lijkt het mij niet.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Durashift »

Klaasje schreef:Volgens mij is dit niet iets wat door de kamers moet.. Maar waar Dijksma wel even flink voor op haar donder kan krijgen van de oppositie. Maarja, dan heeft ze wel iets gedaan om "het beter te maken". Of het ook daadwerkelijk beter wordt is eigenlijk helemaal niet belangrijk.
Nou ja, sterker nog.. formeel is er nog niks.. het is nu vooral een gelekt 'voornemen van de staatssecretaris welke zij een aankomend kabinetsoverleg zal inbrengen...

Wellicht dacht er iemand die hiervan op de hoogte is.. laat ik het ff 'lekken'... dan onstaat er reuring.. en wellicht beïnvloed dat de besluitvorming van alle ministers?. Indien het toch een hamerstuk wordt.. zal het toch wel door de kamers moeten komen.. via een wetswijziging, neem ik aan.
Nu heeft men in 2e kamer een krappe meerderheid, dus de oppositie kan roepen maar heeft uiteindelijk weinig grip erop.. Misschien wel in de 1e kamer.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat 'Brussel' hiervan vindt... Was het niet zo dat juist dit soort overheidstaken ooit van de Europese Commissie geprivatiseerd moest worden? Lijkt mij dat je dit dan niet zomaar kan terug draaien..
Vermoedelijk is daarom de ZBO een niveau ertussen wat door 'Brussel' nog geaccepteerd kan worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Jef400 »

Wubbo schreef:
JeffreyMeijer schreef:Je krijgt daar volgens mij wel een directer lijntje tussen de leiding en het ministerie mee. Misschien is het een communcaiteslag. Buiten dat je nu direct je beleid uit kan oefenen op een van de belangrijkste infrastructurele pijlers van het land. Het spoor.
Dat kan volgens mij al vrij goed, doordat het ministerie bepaalt waar hoeveel geld heen gaat. Dat is best een flink sturingsmiddel.
Nou ja, nu er geen helderheid als argument word gegeven. Vraag ik me hardop af of de gelden wel terecht komen waar ze heen moeten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Suus »

Brussel vindt het prima, hoe meer afstand tussen vervoerder en infrastructuurbeheerder hoe beter voor de concurrentie. Diverse landen hebben eenzelfde constructie als men nu met ProRail beoogt: Finland (daar samen met wat wij RWS noemen), Zweden (idem als Finland), Denemarken. Op het Ibirisch schiereiland hebben ze ook een harde knip, daar zijn het wel bedrijven (met de overheid als 100% aandeelhouder).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door trolly »

Alargule schreef:...lang terminaal visje.
= stervende paling?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door trolly »

Durashift schreef:
Hainje schreef:Dan is het CBR niet zo vervelend nee.
Natuurlijk, ik begrijp best dat hun niet foutloos zullen werken.. maar een draak van een organisatie lijkt het mij niet.
Waarom een simpel formuliertje ondertekend door die club zo godvergeten duur moet zijn? "We moeten ergens geld mee verdienen". Echt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Brussel vindt het prima, hoe meer afstand tussen vervoerder en infrastructuurbeheerder hoe beter voor de concurrentie. Diverse landen hebben eenzelfde constructie als men nu met ProRail beoogt: Finland (daar samen met wat wij RWS noemen), Zweden (idem als Finland), Denemarken. Op het Ibirisch schiereiland hebben ze ook een harde knip, daar zijn het wel bedrijven (met de overheid als 100% aandeelhouder).
Okay.

Daar is het onderstaande dus geen issue?

(uit de NOS link..)

Veeneman zegt dat in het buitenland bewijst dat dit niet helpt. "Als je internationaal naar vergelijkbare situaties kijkt, levert dat geen betere prestaties op. Ook als ze samengevoegd zijn binnen één bedrijf, zie je dat de infrastructurele tak en de treinen los van elkaar werken."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Wubbo »

Als je allerlei lijstjes bekijkt (bijvoorbeeld over punctualiteit, aantal gereden treinen per kilometer spoor, kosten per kilometer spoor, etcetera) zie je dat Nederland het niet slecht doet.

Overigens: als ProRail een ZBO is moet het ministerie daar toch ook gaan vragen om informatie als er weer eens een kamervraag komt over waarom een trein niet in Hoogeveen stopt? Of gaat het ministerie dan iedere beslissing goedkeuren?
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef: (..)

Overigens: als ProRail een ZBO is moet het ministerie daar toch ook gaan vragen om informatie als er weer eens een kamervraag komt over waarom een trein niet in Hoogeveen stopt? Of gaat het ministerie dan iedere beslissing goedkeuren?
Klopt, maar dan vraagt het ministerie dit wel aan een bestuur dat door hen zelf daar benoemd is.. Dan wordt er verwacht dat men wel begrijpt (de beroemde politieke antenne) hoe de hazen op het ministerie dienen te lopen.. :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten