Pagina 3 van 4

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: do 20 okt 2016, 21:17
door Geert
Maarreh, de vorige directrice van ProRail kwam toch uit de koker van het ministerie? Die dame van "0 storingen"? (En moest na een jaar alweer weg?)

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: do 20 okt 2016, 21:50
door Wubbo
Huidige functies Marion Gout-van Sinderen:
2015 - heden Algemeen directeur, Medisch Specialisten Noord West
2009 - heden Commissaris, Ymere
2008 - heden Lid Raad van Toezicht, Haagse Hogeschool
2012 - heden Voorzitter, Intercoach, Ministerie van Binnenlandse Zaken
2014 - heden Bestuurslid, Stichting Cultuurpodium de Boerderij Zoetermeer
Bron. Ze is sinds 2014 weg bij ProRail, ik heb niet het idee dat ze er heel erg op vooruit is gegaan.

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: vr 21 okt 2016, 00:23
door Durashift
Geert schreef:Maarreh, de vorige directrice van ProRail kwam toch uit de koker van het ministerie? Die dame van "0 storingen"? (En moest na een jaar alweer weg?)
Ja en Nee..

Ja, zij komt vanuit ministerie van Defensie (een bedrijfsonderdeel (Shared Service Center)

http://www.infrasite.nl/news/news_artic ... hten=14646

Nee, ze mocht tot half 2014 bij de organisatie blijven..

https://www.prorail.nl/nieuws/marion-go ... ij-prorail

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: di 25 okt 2016, 18:03
door Wubbo
De kamerbrief en allerlei andere stukken van mevrouw Dijksma hierover staan hier. Ik ben heel benieuwd hoeveel geld er al is uitgegeven aan al die onderzoeken.

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: di 25 okt 2016, 18:21
door starx
Voor fora als deze zit er nog een groot voordeel aan: Het wordt mogelijk alle stukken van Prorail te wobben *O*

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2016, 18:54
door wouter15
ProRail definitief publiek

9 december 2016

De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu definitief besloten om van private spoorbeheerder ProRail een zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid (zbo) te maken.


ProRail is nu een bedrijf, terwijl het zo'n 2 miljard euro aan belastinggeld krijgt om te werken aan het spoor. Het kabinet kan met de verandering van ProRail van een bv naar een zbo beter sturen op de financiën en prestaties van de organisatie. Het publiek maken van ProRail geeft een bewindspersoon de mogelijkheid om ook echt direct verantwoording te kunnen afleggen. Lees verder

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2016, 19:20
door Wubbo
Nou, erg definitief is dat niet, want er is nog geen letter wetgeving geschreven en er komen nog verkiezingen aan. Dijksma vond het belangrijk om snel een besluit te nemen om de onzekerheid weg te nemen, maar voorlopig gaat die onzekerheid dus nog wel even door.

Re: RE: Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2016, 20:14
door PHS
-

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2016, 20:45
door Hendrik
In de wet waarbij een zbo wordt ingesteld, moet worden bepaald welke bevoegdheden de minister heeft. Over het algemeen zijn dat inderdaad algemene(re) bevoegdheden, want anders kun je er net zo goed een aan de minister hiërarchisch ondergeschikt bestuursorgaan van maken (of simpelweg een onderdeel van het ministerie). Maar de bevoegdheden van de minister kunnen dus per zbo verschillen. Er zijn wel 'standaardbevoegdheden', zoals het goedkeuren van de begroting en het geven van algemene aanwijzingen.

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: za 10 dec 2016, 21:22
door Dennenboom
Ik snap niet waarom men het "definitief" noemt als het wetsvoorstel NA de verkiezingen in maart door een andere regering moet worden uitgewerkt.

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: za 10 dec 2016, 21:32
door Durashift
Dat is gebruikelijk, tegenwoordig, in de media, vind ik. Besluiten welke een voornemen inhouden die nog door beide kamers moeten.. wordt als 'feit' gepresenteerd alsof het per heden van kracht is.. :roll: :twisted:

Zoals premier Rutte al een keer geroepen heeft (over een motie) 'wij voeren hem niet uit'.
Kan dus met iedere kamermotie gebeuren.

Maar goed, ProRail ligt de komende 2 -3 jaar wel deels 'lam'.. want menig besluit wat niet acuut tot iets moet leiden.. zal opgeschoven worden met als argument 'w8 op statutaire wijziging etc.. ' , denk ik zomaar..

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: za 10 dec 2016, 21:38
door Dennenboom
We kunnen er natuurlijk ook voor zorgen een regering in het zadel te helpen die al deze plannen terstond terzijde schuift :)

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: za 10 dec 2016, 23:09
door Wubbo
Durashift schreef:Dat is gebruikelijk, tegenwoordig, in de media, vind ik. Besluiten welke een voornemen inhouden die nog door beide kamers moeten.. wordt als 'feit' gepresenteerd alsof het per heden van kracht is.. :roll: :twisted:
Je kan in dit geval moeilijk de media de schuld geven, aangezien het de woorden van Dijksma zelf zijn (ze staan ook letterlijk op de site van IenM).

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: za 10 dec 2016, 23:21
door Durashift
ja okay.. al zou je dan verwachten dat de media dit nieuws op de juiste manier duidt.. dus erbij vermeldt dat het om een voornemen gaat....

Is vaak op vrijdag zo.. dan neemt de ministerraad enkele besluiten.. en dan hoor je dat terug op het nieuws en wordt het gebracht alsof het die middag al in werking is.. Bizar.

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: zo 11 dec 2016, 00:35
door Statler Rail
Ach, het gaat toch wel door. Is er iemand voorstander van om ProRail als besloten vennootschap (= winstoogmerk!) te laten doorgaan, waarbij de relatie met het ministerie gebaseerd is op een beheersconcessie en de organisatie geen verantwoording verschuldigd is aan de volksvertegenwoordiging? Zo ja, graag specificeren waarom, want ik vind de huidige constructie van ProRail B.V. werkelijk een juridisch gedrocht...

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: zo 11 dec 2016, 09:27
door Wubbo
Ja hoor, alle belangenorganisaties die zich hebben laten horen tijdens de voorfase van dit besluit zijn voor. Misschien niet omdat de huidige constructie (juridisch) zo geweldig is, maar wel omdat niemand zit te wachten op de onrust, tijd en kosten die zo'n omvorming met zich meebrengt. En ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit bij alle discussies over ProRail het argument heb gehoord dat ze te veel op winst belust zijn trouwens, dus kennelijk valt het met dat winstoogmerk wel mee.

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: ma 12 dec 2016, 08:21
door Hendrik
Dennenboom schreef:Ik snap niet waarom men het "definitief" noemt als het wetsvoorstel NA de verkiezingen in maart door een andere regering moet worden uitgewerkt.
Het besluit van de ministerraad is definitief. Dat er nog een wetgevingstraject volgt voordat er daadwerkelijk een ZBO gerealiseerd is, laat onverlet dat de ministerraad nu definitief heeft besloten om dit spoor te gaan volgen. En tja, natuurlijk kan dit besluit na de verkiezingen weer ingetrokken worden...

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: ma 12 dec 2016, 21:25
door AppleMoose
Toch blijft het een voorbarig besluit. Men is nog volop bezig met het ontwikkelen van een nieuwe visie over hoe het verder moet met het spoor, pas daarna zou je dit soort beslissingen moeten nemen.

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: di 20 dec 2016, 22:53
door Wubbo
Op de site van ProRail is vandaag een rapport (pdf) van McKinsey gepubliceerd over de effecten van het zbo-worden van ProRail. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar uit de managementsamenvatting haal ik dit:
– De gebruiksvergoeding die ProRail door moet rekenen aan vervoerders verandert in een gunstig scenario niet, maar stijgt in een ongunstig
scenario met 21% doordat ProRail geen btw meer kan aftrekken; als gevolg hiervan kunnen treinkaartjes 2-6% duurder worden en het
goederenvervoer minder competitief.
– De operationele kosten van ProRail stijgen afhankelijk van de invulling van de open ruimte gedurende de transitie met EUR 3.5-4.5 mln en
structureel met EUR 0.5-1 mln per jaar.
Kan iemand me nou nog 1x uitleggen welk probleem we oplossen en of het deze kosten waard is?

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: di 20 dec 2016, 23:07
door VIRM
Van wat ik uit de mediaberichten haal, wil de staatssecretaris meer grip op ProRail. Wat ik er verder uithaal, is dat de staatssecretaris iedere keer ProRail lief moet aankijken voor informatie die zij aan de Kamer moet geven, en ProRail heeft haar eens te vaak laten bungelen, dus vandaar het snelle besluit.

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 20:06
door Vinny
Ik neem niet aan dat ze de top van het management onder de Balkenende-norm laten vallen. Ik denk dat de prestatie van ProRail in ieder geval niet zal gaan verbeteren.

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 22:02
door Wubbo
VIRM schreef:Van wat ik uit de mediaberichten haal, wil de staatssecretaris meer grip op ProRail. Wat ik er verder uithaal, is dat de staatssecretaris iedere keer ProRail lief moet aankijken voor informatie die zij aan de Kamer moet geven, en ProRail heeft haar eens te vaak laten bungelen, dus vandaar het snelle besluit.
Dat kan ze toch gewoon sturen in de beheerconcessie die ze met ProRail heeft afgesloten?

Re: Kabinet beëindigt zelfstandigheid ProRail vanwege problemen op spoor

Geplaatst: wo 21 dec 2016, 23:23
door Durashift
Dat zal er nu ook wel in staan.. maar blijken in de praktijk mooie woorden en voornemens maar kennelijk onvoldoende voor het politieke klimaat.
Sanctiemaatregelen zullen misschien ook wel steviger zijn bij een ZBO structuur?

ProRail Nieuws

Geplaatst: wo 31 jan 2018, 17:38
door Mikos
ProRail moet deze kabinetsperiode zijn omgevormd

31 januari 2018

Het kabinet wil dat de omvorming van spoorbeheerder ProRail tot een publieke organisatie binnen deze regeerperiode klaar is.

Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur zei dat in de Tweede Kamer. Het vorige kabinet had al tot de verandering besloten en de huidige coalitie neemt die over: ProRail, nu nog een privaat bedrijf, wordt een 'zelfstandig bestuursorgaan'.

Bron en meer...

Re: ProRail Nieuws

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 00:49
door Mikos
ProRail gaat bijna honderd slimme camera's langs spoor plaatsen

1 februari 2018

Spoorbeheerder ProRail gaat het cameratoezicht op het spoor uitbreiden en verbeteren.

Er komen bijna honderd extra slimme, mobiele camera's op beruchte plaatsen. Bijna driekwart van de nieuwe camera's komt op het drukke traject tussen Amsterdam en Eindhoven. De nieuwe camera’s zijn uitgerust met software die afwijkende, gevaarlijke en ongebruikelijke situaties op het spoor sneller en automatisch registreert en de meldkamer in Utrecht waarschuwt.

Bron en meer...