Pagina 1 van 11

Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 07:28
door Suus
Voor 98% van de reizigers wijzigt er niets: http://nieuws.ns.nl/eerste-doorkijkje-d ... ert-niets/

Er komen aanpassingen op Den Haag - Gouda, een vijfde trein op de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam en mogelijk een derde trein naar Londen.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 07:32
door PHS
Vreemd dat er niets in staat over optimalisatie in West-Brabant. NS had beloofd om hiernaar onderzoek te doen voor de dienstregeling 2019. En zoals her en der op het forum al is aangegeven, zijn er best realistische mogelijkheden, zelfs met de vereiste extra goederenpaden op de Brabantroute.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 07:45
door Suus
Lille vervalt in december als bestemming van Thalys. Vanaf april is er tot 2x/dag een trein naar Charles de Gaulle en Disneyland.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 08:08
door Daniel
Hmm, iets van EZehMET tussen Gouda en Utrecht dus? Ben benieuwd naar hoe ze dat precies willen opzetten.

Tussen Gouda en Utrecht is het ongetwijfeld een verbetering (en dat zijn toch de meeste reizigers), maar de huidige opzet is juist weer handig voor reizigers uit Amersfoort en verder die nu elk kwartier naar zowel Den Haag als Rotterdam kunnen reizen. Dat zal dan een wat schevere kwartiersdienst worden, of zelfs een halfuursdienst als er treinen naar voren schuiven.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 08:17
door trolly
nieuws.ns.nl schreef:Deze rijdt echter eerst nog in plaats van de Intercity direct, waarna deze doorrijdt naar Brussel. Straks komt deze trein dus bovenóp de Intercity direct.
Benieuwd wat ik me dáár nou weer bij moet voorstellen :?

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 08:28
door AK-student
De overstap in Tiel tussen Arriva en Ns verbetert op zijn vroegst in 2021 :@.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 08:43
door Suus
trolly schreef:
nieuws.ns.nl schreef:Deze rijdt echter eerst nog in plaats van de Intercity direct, waarna deze doorrijdt naar Brussel. Straks komt deze trein dus bovenóp de Intercity direct.
Benieuwd wat ik me dáár nou weer bij moet voorstellen :?
Nou, de vijfde ICD en die Benelux gaan praktisch bovenop elkaar rijden. Eerst vertrekt de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] en drie minuten later dan de Benelux. Zowel vanuit Rotterdam als vanuit Amsterdam.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 08:45
door reisthijs
Nog een paar dingen die me zo snel lezend opvielen:
IC Rotterdam-Utrecht wordt in de spits doorgetrokken naar Houten Castellum.
ICE voortaan de hele dag hetzelfde pad tussen Amsterdam en Utrecht, ze vinden een snelle ICE nu toch belangrijker dan een strakke 10-minutendienst.
Daniel schreef:Hmm, iets van EZehMET tussen Gouda en Utrecht dus? Ben benieuwd naar hoe ze dat precies willen opzetten.
Als de IC's 5 minuten na elkaar gaan vertrekken (ipv 3 nu) is het maximale interval 10 minuten.

Die andere IC-verdeling is ook geen doel, maar een gevolg van de aanpassingen om Lansingerland-Zoeterneer te kunnen openen zonder dat er IC's in Zoetermeer moeten stoppen.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 08:54
door Suus
Daniel schreef:Hmm, iets van EZehMET tussen Gouda en Utrecht dus? Ben benieuwd naar hoe ze dat precies willen opzetten.
De [serie=Sprinter|2018|Den Haag Centraal - Utrecht Centraal7800[/serie] wordt ingehaald op Gouda, de lange stops in Gdg en Wd vervallen. Treinen van/naar Rotterdam/Den Haag verliezen in Gouda hun vaste spoor per richting.

Interval van de IC's tussen Ut en Gd wordt 10-5-10-5 over een half uur. De keringen van de [serie=Intercity|2018|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2018|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] wordt in Utrecht in beide richtingen twee minuten ingekort.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 09:19
door Etienne
Het verloren gaan van de overstap uit Zoetermeer richting Zwolle - Groningen/Leeuwarden vind ik wat kwalijker, als ik het goed gelezen heb in de adviesaanvraag. -o-

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 10:04
door Dennenboom
Dat is inderdaad het geval, alleen geen extra reistijd:
Circa 100 reizen vanuit Voorburg, Den Haag Ypenburg, Zoetermeer, Zoetermeer Oost en
Lansingerland-Zoetermeer richting Zwolle, Groningen en Leeuwarden krijgen een extra
overstap op Utrecht Centraal omdat in Gouda geen overstap wordt geboden op de Intercity
naar Groningen/Leeuwarden, maar alleen op de Intercity naar Utrecht Centraal. Dit heeft geen
gevolgen voor de reistijd.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 10:16
door SLToilet
Valt me ook op dat ze een aantal treinnummers laten vervallen om vervolgens door het leven te gaan als het andere nummer in het geval van een aantal sprinterdiensten. Dus of je nu in Dordrecht of Arnhem bent, de treinserie is gewoon hetzelfde, net als de trein zelf. In de praktijk betekent dit vooral dat we op de westelijke helft dan eindelijk verlost zijn van het gefaal in de treinradar.

Verder denk ik dat veel incidentele reizigers het niet zo erg vinden dat Rijsel/Lille vervalt ten gunste van Disneyland, die gasten kunnen dan immers ook reclame gaan maken voor de rechtstreekse trein.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 10:35
door Z2N
De Lille-trein is ook nooit een goudmijntje geweest, ik heb wel eens in een rit gezeten met 25 passagiers vanuit Frankrijk, en meer dan 50 passagiers zijn het er nooit geweest. Dat de Bar dicht is tot Brussel (vrij uniek op een Thalys-rit) zegt genoeg.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 10:56
door Meltrain
De rechtstreekse Thalys naar Disneyland keert terug. *O*
Toen ik 9 en 11 was heb ik daarmee gereisd, dus dat is wel echt sentiment voor mij.
reisthijs schreef: ICE voortaan de hele dag hetzelfde pad tussen Amsterdam en Utrecht, ze vinden een snelle ICE nu toch belangrijker dan een strakke 10-minutendienst.
Volgens mij vinden ze vooral het altijd bieden van een doorgaande Sprinterdienst Utrecht - Uitgeest (zonder lange wachttijden) belangrijk en is de versnelling van de ICE tijdens de spitsuren een bijeffect.

Maar de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] wordt dus helaas nog steeds niet 's avonds en in het weekend vervangen door de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie], zodat de overstappen te Rtd en Ddr (op één na) verbeteren? :(

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 11:13
door Dennenboom
Fijn is dat mocht de inzet van multicourante treinstellen tussen Heerlen en Aken niet (meteen) lukken, NS op verzoek de oude dienst Herzogenrath - Heerlen wel wil blijven aanbieden.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 11:16
door Hainje
Zal denk ik toch vooral DB zijn die hiertoe bereid zijn lijkt mij.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 11:25
door groningen
Met zoveel extra treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol en v.v. mogen de treinen die stoppen op Sloterdijk en Lelylaan nog wel beter op tijd gaan rijden.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 11:44
door Suus
Hainje schreef:Zal denk ik toch vooral DB zijn die hiertoe bereid zijn lijkt mij.
DB heeft de treinstellen, NS verzorgt het personeel.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 11:57
door Roeland
Wat betekenen de IC-tijdwijzigingen rond Gouda, voor de aansluitingen in Utrecht? Vooral de aansluiting vanuit Arnhem / Ede naar Den Haag en Rotterdam? Daarover lees ik niets in de aanvraag.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 12:24
door en-es
Dennenboom schreef:Fijn is dat mocht de inzet van multicourante treinstellen tussen Heerlen en Aken niet (meteen) lukken, NS op verzoek de oude dienst Herzogenrath - Heerlen wel wil blijven aanbieden.
Hoezo? Is die drielandentrein dan onzeker?

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 12:27
door Western Soldier
Vraagje over de dienstregeling. Wordt de spitstrein van Houten Castellum naar Utrecht en andersom dan aangeduid als intercity of blijft het aangeduid worden als sprinter?

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 12:50
door Dennenboom
en-es schreef:
Dennenboom schreef:Fijn is dat mocht de inzet van multicourante treinstellen tussen Heerlen en Aken niet (meteen) lukken, NS op verzoek de oude dienst Herzogenrath - Heerlen wel wil blijven aanbieden.
Hoezo? Is die drielandentrein dan onzeker?
Niet die trein specifiek, maar nieuwe treinen naar Duitsland wel :D

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 12:55
door Daniel
Suus schreef:Interval van de IC's tussen Ut en Gd wordt 10-5-10-5 over een half uur. De keringen van de [serie=Intercity|2018|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2018|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] wordt in Utrecht in beide richtingen twee minuten ingekort.
Terug naar vier minuten keertijd dus? Was dat niet juist bij gebrek aan succes (was eerder ook al eens zo) naar 6 minuten verlengd?
Zo zal de [serie=Intercity|2018|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] Schothorst niet vaak gaan halen.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 13:14
door reisthijs
Roeland schreef:Wat betekenen de IC-tijdwijzigingen rond Gouda, voor de aansluitingen in Utrecht? Vooral de aansluiting vanuit Arnhem / Ede naar Den Haag en Rotterdam? Daarover lees ik niets in de aanvraag.
Aansluitingen in Utrecht worden 2 minuten korter. Geen probleem dus voor de aansluiting vanuit Arnhem / Ede.
Western Soldier schreef:Vraagje over de dienstregeling. Wordt de spitstrein van Houten Castellum naar Utrecht en andersom dan aangeduid als intercity of blijft het aangeduid worden als sprinter?
De dienstregeling verandert niet, het is alleen een verschil in materieelinzet en dat maakt over het algemeen niets uit voor hoe een trein wordt aangeduid. Dus waarschijnlijk gewoon sprinter.

Het wordt wel een enorme sprong in capaciteit, van een los viertje SLT naar 6 of 8 bakken dubbeldeks.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 14:54
door Western Soldier
Maar staat er dan wel Rotterdam Centraal als bestemming op, of wordt daarmee dan ook gewoon Utrecht Centraal aangegeven?