Dienstregeling 2019

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Dienstregeling 2019

Bericht door Suus »

Voor 98% van de reizigers wijzigt er niets: http://nieuws.ns.nl/eerste-doorkijkje-d ... ert-niets/

Er komen aanpassingen op Den Haag - Gouda, een vijfde trein op de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam en mogelijk een derde trein naar Londen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door PHS »

Vreemd dat er niets in staat over optimalisatie in West-Brabant. NS had beloofd om hiernaar onderzoek te doen voor de dienstregeling 2019. En zoals her en der op het forum al is aangegeven, zijn er best realistische mogelijkheden, zelfs met de vereiste extra goederenpaden op de Brabantroute.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Suus »

Lille vervalt in december als bestemming van Thalys. Vanaf april is er tot 2x/dag een trein naar Charles de Gaulle en Disneyland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Daniel »

Hmm, iets van EZehMET tussen Gouda en Utrecht dus? Ben benieuwd naar hoe ze dat precies willen opzetten.

Tussen Gouda en Utrecht is het ongetwijfeld een verbetering (en dat zijn toch de meeste reizigers), maar de huidige opzet is juist weer handig voor reizigers uit Amersfoort en verder die nu elk kwartier naar zowel Den Haag als Rotterdam kunnen reizen. Dat zal dan een wat schevere kwartiersdienst worden, of zelfs een halfuursdienst als er treinen naar voren schuiven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door trolly »

nieuws.ns.nl schreef:Deze rijdt echter eerst nog in plaats van de Intercity direct, waarna deze doorrijdt naar Brussel. Straks komt deze trein dus bovenóp de Intercity direct.
Benieuwd wat ik me dáár nou weer bij moet voorstellen :?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
AK-student
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 15:09

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door AK-student »

De overstap in Tiel tussen Arriva en Ns verbetert op zijn vroegst in 2021 :@.
Tegenwoordig reis ik voornamelijk met de NS richting Rotterdam .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Suus »

trolly schreef:
nieuws.ns.nl schreef:Deze rijdt echter eerst nog in plaats van de Intercity direct, waarna deze doorrijdt naar Brussel. Straks komt deze trein dus bovenóp de Intercity direct.
Benieuwd wat ik me dáár nou weer bij moet voorstellen :?
Nou, de vijfde ICD en die Benelux gaan praktisch bovenop elkaar rijden. Eerst vertrekt de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] en drie minuten later dan de Benelux. Zowel vanuit Rotterdam als vanuit Amsterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door reisthijs »

Nog een paar dingen die me zo snel lezend opvielen:
IC Rotterdam-Utrecht wordt in de spits doorgetrokken naar Houten Castellum.
ICE voortaan de hele dag hetzelfde pad tussen Amsterdam en Utrecht, ze vinden een snelle ICE nu toch belangrijker dan een strakke 10-minutendienst.
Daniel schreef:Hmm, iets van EZehMET tussen Gouda en Utrecht dus? Ben benieuwd naar hoe ze dat precies willen opzetten.
Als de IC's 5 minuten na elkaar gaan vertrekken (ipv 3 nu) is het maximale interval 10 minuten.

Die andere IC-verdeling is ook geen doel, maar een gevolg van de aanpassingen om Lansingerland-Zoeterneer te kunnen openen zonder dat er IC's in Zoetermeer moeten stoppen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Hmm, iets van EZehMET tussen Gouda en Utrecht dus? Ben benieuwd naar hoe ze dat precies willen opzetten.
De [serie=Sprinter|2018|Den Haag Centraal - Utrecht Centraal7800[/serie] wordt ingehaald op Gouda, de lange stops in Gdg en Wd vervallen. Treinen van/naar Rotterdam/Den Haag verliezen in Gouda hun vaste spoor per richting.

Interval van de IC's tussen Ut en Gd wordt 10-5-10-5 over een half uur. De keringen van de [serie=Intercity|2018|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2018|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] wordt in Utrecht in beide richtingen twee minuten ingekort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Etienne »

Het verloren gaan van de overstap uit Zoetermeer richting Zwolle - Groningen/Leeuwarden vind ik wat kwalijker, als ik het goed gelezen heb in de adviesaanvraag. -o-
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Dennenboom »

Dat is inderdaad het geval, alleen geen extra reistijd:
Circa 100 reizen vanuit Voorburg, Den Haag Ypenburg, Zoetermeer, Zoetermeer Oost en
Lansingerland-Zoetermeer richting Zwolle, Groningen en Leeuwarden krijgen een extra
overstap op Utrecht Centraal omdat in Gouda geen overstap wordt geboden op de Intercity
naar Groningen/Leeuwarden, maar alleen op de Intercity naar Utrecht Centraal. Dit heeft geen
gevolgen voor de reistijd.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door SLToilet »

Valt me ook op dat ze een aantal treinnummers laten vervallen om vervolgens door het leven te gaan als het andere nummer in het geval van een aantal sprinterdiensten. Dus of je nu in Dordrecht of Arnhem bent, de treinserie is gewoon hetzelfde, net als de trein zelf. In de praktijk betekent dit vooral dat we op de westelijke helft dan eindelijk verlost zijn van het gefaal in de treinradar.

Verder denk ik dat veel incidentele reizigers het niet zo erg vinden dat Rijsel/Lille vervalt ten gunste van Disneyland, die gasten kunnen dan immers ook reclame gaan maken voor de rechtstreekse trein.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Z2N »

De Lille-trein is ook nooit een goudmijntje geweest, ik heb wel eens in een rit gezeten met 25 passagiers vanuit Frankrijk, en meer dan 50 passagiers zijn het er nooit geweest. Dat de Bar dicht is tot Brussel (vrij uniek op een Thalys-rit) zegt genoeg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Meltrain »

De rechtstreekse Thalys naar Disneyland keert terug. *O*
Toen ik 9 en 11 was heb ik daarmee gereisd, dus dat is wel echt sentiment voor mij.
reisthijs schreef: ICE voortaan de hele dag hetzelfde pad tussen Amsterdam en Utrecht, ze vinden een snelle ICE nu toch belangrijker dan een strakke 10-minutendienst.
Volgens mij vinden ze vooral het altijd bieden van een doorgaande Sprinterdienst Utrecht - Uitgeest (zonder lange wachttijden) belangrijk en is de versnelling van de ICE tijdens de spitsuren een bijeffect.

Maar de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] wordt dus helaas nog steeds niet 's avonds en in het weekend vervangen door de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie], zodat de overstappen te Rtd en Ddr (op één na) verbeteren? :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Dennenboom »

Fijn is dat mocht de inzet van multicourante treinstellen tussen Heerlen en Aken niet (meteen) lukken, NS op verzoek de oude dienst Herzogenrath - Heerlen wel wil blijven aanbieden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Hainje »

Zal denk ik toch vooral DB zijn die hiertoe bereid zijn lijkt mij.
🍉
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door groningen »

Met zoveel extra treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol en v.v. mogen de treinen die stoppen op Sloterdijk en Lelylaan nog wel beter op tijd gaan rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Suus »

Hainje schreef:Zal denk ik toch vooral DB zijn die hiertoe bereid zijn lijkt mij.
DB heeft de treinstellen, NS verzorgt het personeel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Roeland »

Wat betekenen de IC-tijdwijzigingen rond Gouda, voor de aansluitingen in Utrecht? Vooral de aansluiting vanuit Arnhem / Ede naar Den Haag en Rotterdam? Daarover lees ik niets in de aanvraag.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door en-es »

Dennenboom schreef:Fijn is dat mocht de inzet van multicourante treinstellen tussen Heerlen en Aken niet (meteen) lukken, NS op verzoek de oude dienst Herzogenrath - Heerlen wel wil blijven aanbieden.
Hoezo? Is die drielandentrein dan onzeker?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Western Soldier »

Vraagje over de dienstregeling. Wordt de spitstrein van Houten Castellum naar Utrecht en andersom dan aangeduid als intercity of blijft het aangeduid worden als sprinter?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Dennenboom »

en-es schreef:
Dennenboom schreef:Fijn is dat mocht de inzet van multicourante treinstellen tussen Heerlen en Aken niet (meteen) lukken, NS op verzoek de oude dienst Herzogenrath - Heerlen wel wil blijven aanbieden.
Hoezo? Is die drielandentrein dan onzeker?
Niet die trein specifiek, maar nieuwe treinen naar Duitsland wel :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Interval van de IC's tussen Ut en Gd wordt 10-5-10-5 over een half uur. De keringen van de [serie=Intercity|2018|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2018|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] wordt in Utrecht in beide richtingen twee minuten ingekort.
Terug naar vier minuten keertijd dus? Was dat niet juist bij gebrek aan succes (was eerder ook al eens zo) naar 6 minuten verlengd?
Zo zal de [serie=Intercity|2018|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] Schothorst niet vaak gaan halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door reisthijs »

Roeland schreef:Wat betekenen de IC-tijdwijzigingen rond Gouda, voor de aansluitingen in Utrecht? Vooral de aansluiting vanuit Arnhem / Ede naar Den Haag en Rotterdam? Daarover lees ik niets in de aanvraag.
Aansluitingen in Utrecht worden 2 minuten korter. Geen probleem dus voor de aansluiting vanuit Arnhem / Ede.
Western Soldier schreef:Vraagje over de dienstregeling. Wordt de spitstrein van Houten Castellum naar Utrecht en andersom dan aangeduid als intercity of blijft het aangeduid worden als sprinter?
De dienstregeling verandert niet, het is alleen een verschil in materieelinzet en dat maakt over het algemeen niets uit voor hoe een trein wordt aangeduid. Dus waarschijnlijk gewoon sprinter.

Het wordt wel een enorme sprong in capaciteit, van een los viertje SLT naar 6 of 8 bakken dubbeldeks.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Western Soldier »

Maar staat er dan wel Rotterdam Centraal als bestemming op, of wordt daarmee dan ook gewoon Utrecht Centraal aangegeven?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten