Dienstregeling 2019

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Z2N »

Dat zou ik wel doen, want dat is de reden dat het niet uitkomt om de boel te schuiven. De sprinters Ut-Gdm rijden niet in een kwartiersdienst maar in een 11/19 verhouding, een kwartier schuiven gaat dan dus niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Bemined »

De [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] komt nu om :28/:58 in Woerden aan en staat daar 7 minuten stil, met een kwartier verschuiven kom je om :13/:43 aan en sta je 9 minuten stil voor je om :22/:52 als [serie=Sprinter|2018|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] verdere kan. Echter er zit ook nog een goederenpad tussen Gouda en Woerden rondom dat tijdstip, dus ik durf niet te zeggen dat dit gaat passen zonder de exacte tijden van de goederentrein te weten. Die vertrekt tussen de [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en de [serie=Sprinter|2018|Rotterdam Centraal - Gouda Goverwelle7700[/serie] vanaf Rotterdam Noord Goederen en zal dus ergens tussen de [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] en [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] moeten rijden tussen Gouda en Woerden.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door OVinspecteur »

Tussen Houten Castellum - Utrecht - Woerden liggen overal (minimaal) 4 sporen nu, evenals tussen Gouda Goverwelle en Moordrecht. Toch staat de [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] ook in 2019 weer 3x wortel te schieten op z'n route: 5 min in Geldermalsen, 6-7 min. in Woerden en 5-6 min. in Gouda :shock: . Wat moet er dan nog gebeuren om dit ding door te laten rijden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Z2N »

Om door te rijden ten westen van Utrecht heb je viersporigheid nodig tussen Goverwelle en Woerden (door de opening van Lansingerland-Zoetermeer ontkom je er niet aan om daar ingehaald te worden door een IC uit Den Haag als je niet wil wachten). Daarmee zou je dan 10 minuten op kunnen schuiven tussen Utrecht en Geldermalsen, mits dat haalbaar is met de goederenpaden daar. Viersporigheid is echter vrijwel onhaalbaar door de slappe bodem, en dus moet er gewacht worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Roeland »

OVinspecteur schreef:Tussen Houten Castellum - Utrecht - Woerden liggen overal (minimaal) 4 sporen nu, evenals tussen Gouda Goverwelle en Moordrecht. Toch staat de [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] ook in 2019 weer 3x wortel te schieten op z'n route: 5 min in Geldermalsen, 6-7 min. in Woerden en 5-6 min. in Gouda :shock: . Wat moet er dan nog gebeuren om dit ding door te laten rijden?
De wachttijd in Geldermalsen en Woerden is inderdaad irritant voor reizigers.
De wachttijd in Gouda is juist functioneel en reizigersvriendelijk, om een cross-platform overstap te bieden op de IC, zodat reizigers Woerden - Den Haag en Utrecht - Zoetermeer een uitstekende overstap hebben.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Bemined »

Er lag enkele jaren terug een plan om de sprinter Den Haag - Utrecht te versnellen naar 53 minuten, dat zou mogelijk zijn door snellere wissels bij Gouda neer te leggen en seinoptimalisatie tussen Gouda en Woerden. De sprinter zou dan nog altijd 3 minuten achter de IC uit Den Haag vertrekken, maar pas in Vleuten ingehaald hoeven te worden door de volgende IC. Dat plan was echter nog zonder station Lansingerland-Zoetermeer, omdat station in te passen en de intercity voor te blijven zou je ook bij Den Haag Centraal al kortere opvolgtijden nodig hebben.

De inhaling bij Geldermalsen kom je om dezelfde reden niet van af, met een opvolgtijd van 3 minuten haal je het niet om drie stations te bedienen tussen twee intercity's die tien minuten uit elkaar rijden. Zou je de opvolgtijd naar 2 minuten terugdringen dan zou het net aan kunnen passen, mits er geen stop-doorschakelingen of trage wissels liggen die een stoppende trein vertragen. Echter dan komt het tweede probleem: beide corridors moeten dan ook perfect op elkaar aan gaan sluiten, want in beide gevallen zit je klem tussen de intercity's. Sluiten de corridors niet op elkaar aan dan moet je alsnog een lange stop inplannen op Woerden of Utrecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Meltrain »

Een andere oplossing: de Intercity's vertragen, bijvoorbeeld door een stop op station Zoetermeer toe te voegen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Suus »

Ik acht de kans groot dat een Intercity-stop in Zoetermeer een rendabele exploitatie van Lansingerland-Zoetermeer onmogelijk maakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door SuperGhost »

Dat vraag ik me af. Wel denk ik dat een IC-stop op Zoetermeer zeker kansrijk zou kunnen zijn. Zeker als je vanaf dat station naadloos op die IC een snelbus naar de TU Delft zou laten aansluiten (met verplicht 5-10 minuten wachten op die IC bij vertragingen).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Z2N »

Dat een IC-stop in Zoetermeer kansrijk kan zijn is ook niet de vraag. De vraag is of een IC-stop op Zoetermeer niet reizigers wegzuigt uit Lansingerland-Zoetermeer, maar ik denk dat die haltes verschillende doelgroepen hebben. Lansingerland-Zoetermeer is er vooral voor de verbinding tussen oostelijk Zoetemeer en de plaatsen langs lijn 173 richting Gouda en verder, een IC-stop in Zoetermeer zou met een snelbus richting de TU Delft die reizigersstroom goed bedienen. Reizigers tussen Zoetermeer-Centrum en Gouda blijven sowieso via station Zoetermeer reizen, dat is sneller.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door SuperGhost »

Een IC-stop op Zoetermeer zal hooguit een 'gevaar' kunnen zijn voor station Zoetermeer Oost, al vraag ik me sowieso af of dat station niet beter dicht kan (sowieso zou een naamwijziging logisch zijn, want het ligt niet bepaald oostelijk in Zoetermeer en is nu ook niet meer het oostelijk gelegen station meer...).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Z2N »

Ik ben eerlijk gezegd ook heel benieuwd hoe de reizigersstromen gaan zijn vanaf morgen. Ik kan me voorstellen dat met de reizigersaantallen over 2020 besloten wordt om Zoetermeer Oost te sluiten. Dan kan dienstregeling 2022 ook de sprinter Den Haag - Utrecht versneld worden zonder lange stops. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Milco »

Ik denk dat we beter kunnen wachten tot er meer op het station stopt dan alleen een trein, zoals vanaf morgen het geval is. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Z2N »

Daarom zeg ik ook de reizigersaantallen over 2020, dan heeft Lansingerland de tijd gehad om in te groeien, en ik denk dat je dan al duidelijk de patronen zult kunnen zien die de sluiting dan meer rechtvaardigen. Station Zoetermeer biedt dan een prima alternatief, dat ligt natuurlijk maar 1 bushalte verder.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Meltrain »

Op dit moment zie ik alleen maar ICM rijden in ee Intercity's tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal (en verder). Is dat standaard in deze dienstregeling?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door MetroRET »

[serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] rijdt inderdaad alleen met ICM
[serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] rijdt ook DDZ nog tussendoor.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Meltrain »

Jammer, vooral het VIRM in de 2858 vond ik altijd wel chill. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door MetroRET »

Dan krijg je ICM8 vanmiddag:

http://temp.bemined.nl/vt-20181210.html
StefanH
Berichten: 92
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door StefanH »

Is er iets terug te vinden over de redenen tot materieelinzetswijziging (SGMM i.p.v. SLT en het drastisch verminderde aantal treinstellen) tussen Tiel en Woerden? Afgelopen oktober zouden er op dit traject, volgens de klantenservice, nog langere sprinters in de spits gaan rijden.

Drie tot vijf treinstellen in de spits is niet bepaald een pretje kan ik mededelen. De conducteurs wisten in ieder geval niet wat de redenen waren en vonden deze wijziging ook vreemd. Op een gegeven moment verwezen ze door naar de klantenservice en ging men maar niet meer in gesprek met reizigers. Van OV-chipkaartcontrole was overigens ook geen sprake meer vanwege de irritatie (en de grote bewegingsonvrijheid) in de trein...
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door MetroRET »

SGM8 is langer dan het eerdere SLT8-10 wat er reed
StefanH
Berichten: 92
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door StefanH »

MetroRET schreef:SGM8 is langer dan het eerdere SLT8-10 wat er reed
8:36 uit Tiel had altijd 8 treindelen, wat vanaf Culemborg een sardienenblik was, maar in de nieuwe dienstregeling heeft dezelfde trein van 8:36 er slechts 5.

8:06 uit Tiel idem. De laatste tijd (vanaf september) reed deze met 4 treindelen i.v.m. materieeltekort en nu (vanwege hetzelfde tekort?) met 3...
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door MetroRET »

SLT4 is gelijk aan SGM3 qua lengte of zelfs ietsjes langer.

SLT4 = 69 meter
SGM3 = 79 meter
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Mikos »

StefanH schreef:het drastisch verminderde aantal treinstellen
Ik kan mij niet voorstellen dat men minder treinen in is gaan zetten. Er rijdt nog altijd elk half uur een trein van Tiel naar Utrecht, dus ik denk zo dat je het niet hebt over treinstellen maar aantal bakken, rijtuigen zo je wilt. Ik heb tussen de data één trein gezien die vanochtend met 3 bakken heeft gereden in plaats van de geplande 5 (de 6024). Dat kan een keer voor komen. Verder is het met een nieuwe dienstregeling altijd even wennen voor iedereen; sommige reizigers nemen nu een trein eerder of later vanwege gewijzigde tijden en aansluitingen. En soms is een trein hier of daar te krap gepland, dat wordt dan in de komende periode gemonitord en, indien mogelijk, bijgesteld zodra dat kan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef:Dan krijg je ICM8 vanmiddag:

http://temp.bemined.nl/vt-20181210.html

Bedankt. :pos: Heb je zo'n overzicht ook voor de andere dagen?
(Is dit trouwens gemaakt door forumgenoot Bemined?)
MetroRET schreef:SLT4 is gelijk aan SGM3 qua lengte of zelfs ietsjes langer.

SLT4 = 69 meter
SGM3 = 79 meter
Korter dus. ;)

Maar waar komt dat SGM in de [serie=Sprinter|2019|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] dan ineens vandaan?
Hetzelfde geldt voor het ICM in de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie]. Dat zijn toch 18 bakken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
StefanH
Berichten: 92
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door StefanH »

Mikos schreef:
StefanH schreef:het drastisch verminderde aantal treinstellen
Ik kan mij niet voorstellen dat men minder treinen in is gaan zetten. Er rijdt nog altijd elk half uur een trein van Tiel naar Utrecht, dus ik denk zo dat je het niet hebt over treinstellen maar aantal bakken, rijtuigen zo je wilt. Ik heb tussen de data één trein gezien die vanochtend met 3 bakken heeft gereden in plaats van de geplande 5 (de 6024). Dat kan een keer voor komen. Verder is het met een nieuwe dienstregeling altijd even wennen voor iedereen; sommige reizigers nemen nu een trein eerder of later vanwege gewijzigde tijden en aansluitingen. En soms is een trein hier of daar te krap gepland, dat wordt dan in de komende periode gemonitord en, indien mogelijk, bijgesteld zodra dat kan.
*treindelen -> autocorrect maakt er treinstellen van :roll:

Ja, dat klopt mits er sprake is van een wijziging qua vertrektijden. Dat is er dus niet vanuit Tiel. Ook niet als men in Geldermalsen overstapt op de sprinter richting Den Bosch. Het rijden met 3 i.p.v. 5 bakken (zoals je wilt :wink:) om 8:06 is voorlopig structureel. Net zoals dit vanaf september structureel 4 i.p.v. 8 rijtuigen betrof.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten