Dienstregeling 2019

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door ODRAIL »

Ja ... en men komt voor de zoveelste keer in ons land met lightrail op de proppen :? .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Suus »

Buiten de spits vervoert die trein vooral gekoelde (zomer) of verwarmde (winter) lucht...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Daniel »

Gek he met die ligging, z'n traagheid (amper sneller dan de sprinter) en het totale gebrek aan aansluitingen in Breda.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door visgraat »

Ik begrijp die IC-lobby niet zo. Het merendeel van de woonwijken en bedrijvigheid ligt dichterbij station Dordrecht Zuid dan Dordrecht. Vanaf Dordrecht Zuid is het welgeteld twee keer stoppen tot Breda en sneller of ongeveer even snel naar Breda dan een IC die je vanaf Dordrecht kan pakken. Daarnaast is Dordrecht simpelweg veel meer gefocust op de Randstad. Het is immers Randstad. Lege treinen kunnen deels komen door een traag IC-product of slechte aansluitingen, maar in eerste instantie moet er gewoon behoefte aan zijn en niet alleen bij politici.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Daniel »

visgraat schreef:Ik begrijp die IC-lobby niet zo. Het merendeel van de woonwijken en bedrijvigheid ligt dichterbij station Dordrecht Zuid dan Dordrecht. Vanaf Dordrecht Zuid is het welgeteld twee keer stoppen tot Breda en sneller of ongeveer even snel naar Breda dan een IC die je vanaf Dordrecht kan pakken.
Het meerendeel waag ik te betwijfelen. Vooral Sterrenburg en Crabbehof liggen enigszins in de buurt van Dordrecht Zuid, maar door zijn ligging naast de N3 is dat station slechts via relatieve omwegen te bereiken. Vanuit Sterrenburg, zeker het deel aan lijn 7, is met de bus door naar het station reizen sneller dan vanaf een halte naar het station lopen, op de trein wachten en vervolgens de trein nemen. Station Dordrecht Zuid is sowieso niet echt als knooppunt gebouwd en zeer verspitst in reizigersvraag waarbij ik juist daar vrij weinig reizigers richting Breda heb gezien in de tijd dat ik zelf in Breda studeerde (en in Dordrecht woonde). Op het centraal station stapten er altijd meer in.
Daarnaast is Dordrecht simpelweg veel meer gefocust op de Randstad. Het is immers Randstad. Lege treinen kunnen deels komen door een traag IC-product of slechte aansluitingen, maar in eerste instantie moet er gewoon behoefte aan zijn en niet alleen bij politici.
De behoefte is er ook niet alleen bij politici. Dordrecht is inderdaad wel het sterkst op Rotterdam gericht, maar de tweede grote forensenstroom gaat juist richting de Brabantse stedenrij. Dordtse scholieren die gaan studeren op het HBO verdelen zich ongeveer ook 50/50 over Breda en Rotterdam.
Is ook niet zo heel gek als je naar afstanden kijkt: naar Breda was in de tijd met een sneller IC-pad dan nu 18 minuten reizen terwijl je naar Rotterdam 15 minuten onderweg bent.
En daarnaast zijn de reizigers uit Dordrecht al helemaal niet op Lage Zwaluwe gericht en maar beperkt op Breda Prinsenbeek (daar is de stroom andersom juist groter, van Prinsenbeek via Dordrecht naar Rotterdam).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Vinny »

Lage Zwaluwe is één van de minst gebruikte stations van het hoofdrailnet. Het bedient Chrysa, een paar Brabantse P&R gebruikers die naar Rotterdam reizen en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Er valt natuurlijk wel veel voor te zeggen om de extra treinen niet daar te laten stoppen. Je krijgt dan eigenlijk de herinvoering van de sneltrein (die het gat tussen de over de Hogesnelheidslijn rijdende intercity en de sprinter opvult).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door PHS »

Ik begrijp dat Dordrecht niet blij is. Ze hebben immers in een paar jaar tijd zes treinen per uur verloren (vier intercity's Den Haag - Eindhoven/Venlo en twee Beneluxtreinen) en er twee voor teruggekregen (de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie]), die bovendien m.i.v. dienstregeling 2019 in het dal vervalt. Bovendien heeft Dordrecht Zuid met de knip van de sprinters flink aan waarde ingeboet. Dat zal binnenkort ook wel zichtbaar worden met de nieuwe reizigersaantallen. Maar de Dordtse reiziger was ook wel een beetje erg verwend met 11 treinen per uur naar Rotterdam, 5 naar Roosendaal en nog 4 naar Breda. Er wordt vaak beweerd dat de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie] lucht vervoerd vanwege de toegenomen reistijd en de slechte verbindingen, maar de echte oorzaak is het lage aantal reizigers tussen Brabant en de Drechtsteden. De [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] puilt in de spits uit tussen Breda en Den Bosch, maar van en naar Dordrecht heb je gegarandeerd een zitplaats. De NS rijdt op de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] alleen maar een halfuursdienst omdat de HRN-concessie dit eist, voorheen reed de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] tussen Dordrecht en Roosendaal (net als de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] tussen Dordrecht en Breda) in het dal maar 1x/u.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Chrysa »

Vinny schreef:een paar Brabantse P&R gebruikers die naar Rotterdam reizen
Die reizen eigenlijk alleen maar in de spits. Rond 9:30 staat het hele P+R-terrein vol , en dat blijft de hele dag zo tot ze 's middags weer terugkomen. In het dal sta ik eigenlijk nooit met meer dan 10 mensen op het perron.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Zugführer »

De hele discussie over de bediening van Dordrecht staat nu hier
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Milco »

Voor de liefhebbers: ik kom er zojuist achter dat de dienstregeling van 2019 (grotendeels) is op te vragen via http://hafas.bene-system.com/bin/query. ... ns_hispeed :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Suus »

Enige wat echt veranderd is ten opzichte van de voorstellen is dat de spitstrein Houten Castellum - Utrecht Centraal niet wordt gekoppeld aan de intercity Rotterdam - Utrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Stadsbus »

Zo te zien gaat de huidige 7800 ook 6900 worden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Milco »

Zoals volgens mij eerder is besproken hier, krijgen alle gekoppelde treinseries hetzelfde nummer. Uitzonderingen zijn [serie=Sprinter|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Den Haag Centraal4600[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Amersfoort Vathorst - Weesp - Amsterdam Centraal15800[/serie].

In Duitsland lijkt de dienstregeling nog niet bekend. De Berlijner ontbreekt nog en de sneltrein Maastricht Randwyck - Aachen staat nog tot en met Eygelshoven Markt in de planner. Heerlen de Kissel ontbreekt ook nog.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Stadsbus »

Ah, ik zie het ja :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Suus »

Milco schreef:In Duitsland lijkt de dienstregeling nog niet bekend. De Berlijner ontbreekt nog en de sneltrein Maastricht Randwyck - Aachen staat nog tot en met Eygelshoven Markt in de planner. Heerlen de Kissel ontbreekt ook nog.
Boekingen voor Duitsland gaan 16 oktober open, dus verwacht het ergens in de loop van 15 oktober online.

ÖBB staat al wel grotendeels online, inclusief Nightjet van/naar Duitsland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door RobertT »

De IC Ddr-Bd rijdt slechts 2 slagen in de ochtendspits en ook 2 slagen in de avondspits.De ochtend begint en eindigt in Ddr en de middag start en eindigt in Bd.(Ddr 733,833,1633,1733,Bd 806,906,1606,1706)
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Bemined »

Suus schreef:Enige wat echt veranderd is ten opzichte van de voorstellen is dat de spitstrein Houten Castellum - Utrecht Centraal niet wordt gekoppeld aan de intercity Rotterdam - Utrecht.
Koppelingen als deze zouden nog op wijzigingsbladniveau kunnen komen, maar het was ook een apart plan dus zou me niets verbazen als het weggelaten is. De [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] rijdt met 8 bakken dubbeldeks terwijl de [serie=Sprinter|2018|Houten Castellum - Utrecht Centraal6500[/serie] met een losse SLT4 rijdt, je verspilt dus flink wat zitplaatsen door deze te koppelen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door reisthijs »

Als deze koppeling er nog zou komen zou je ook wat aangepaste tijden voor de [serie=Sprinter|2018|Houten Castellum - Utrecht Centraal6500[/serie] verwachten zodat de kering in Castellum wat ruimer wordt. Dat is zo te zien niet het geval.

De [serie=Sprinter|2018|Houten Castellum - Utrecht Centraal6500[/serie] is overigens best populair, een losse SLT4 is zo onderhand wel wat aan de krappe kant. Beetje meer capaciteit kan op zich geen kwaad.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Wubbo »

Die koppeling komt er niet.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door starx »

Als ik de reisplanner bekijk valt me iets op: De 1819 gaat Meppel overslaan, terwijl die er in drgl 2018 nog wel stopt. De 617 en 621 deden dit al, maar die moesten dit ook wel omdat die anders een Leeuwarden een overkruisconflict zouden krijgen. Daarmee komt de 1819 slechts één minuut later aan in Lwd ipv drie.
Maar dat heeft dus ook tot gevolg dat Meppel tijdens de gehele ochtendspits geen IC richting Lwd heeft. In de adviesaanvraag aan het LOCOV lees ik er ook helemaal niks over. Ik vraag me vooral af waarom de afweging voor dit jaar hierin anders is uitgevallen.
Bas1411
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 okt 2018, 16:46

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Bas1411 »

Is al bekend welk materieel op welke serie komt? Vorig jaar om deze tijd was er al een hele lijst...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Z2N »

Op dit ogenblik niet, maar verwacht in eerste instantie geen grote verschuivingen tegenover het huidige wijzigingsblad. De uitrol van SNG zal pas later dan midden-december vol op stoom komen, en omdat er verder geen grote wijzigingen zijn hoeft de materieelinzet niet radicaal gewijzigd te worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door ArrivaBas »

Bas1411 schreef:Is al bekend welk materieel op welke serie komt? Vorig jaar om deze tijd was er al een hele lijst...
Deze lijstjes zijn vaak pas ongeveer rond de start van de dienstregeling bekend.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Milco »

Ik heb wel gelezen dat de spitsserie [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie] met FLIRT zou gaan rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2019

Bericht door Gekko123 »

Z2N schreef:Op dit ogenblik niet, maar verwacht in eerste instantie geen grote verschuivingen tegenover het huidige wijzigingsblad. De uitrol van SNG zal pas later dan midden-december vol op stoom komen, en omdat er verder geen grote wijzigingen zijn hoeft de materieelinzet niet radicaal gewijzigd te worden.
Vergeet daarbij niet dat ze zeer waarschijnlijk in de eerste paar maanden nog een 100% reserve achter de hand houden voor SNG, net zoals ze ook bij Flirt hebben gedaan. Dus dat heeft ook weer zijn beperkingen op de materieelinzet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 48 gasten