Pagina 2 van 11

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 15:10
door Hendrik
In plaats van 'Rotterdam Centraal' bedoel je waarschijnlijk 'Houten Castellum'?

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 15:24
door Western Soldier
Nee, als hij vanaf Houten Castellum vertrekt zal hij geen Houten Castellum aangeven. Mijn vraag is, of die trein bij vertrek uit Houten Castellum dan Rotterdam Centraal of Utrecht Centraal aan zal geven.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 15:34
door Hendrik
Aha, nu begrijp ik je vraag pas! Er wordt gesproken over het koppelen van twee treinseries, dus het zou goed kunnen dat de bestemming pas in Utrecht wijzigt in Rotterdam Centraal.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 15:58
door Suus
Staat in de lijst nu als twee series (2800/6500). Voor de reisinformatie is de scheiding ook beter, zo krijg je geen intercity op Houten e.d.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 16:35
door Daniel
In de tegenspitsrichting was die trein toch ook een soort van Intercity, bij gebrek aan stops?
In de spitsrichting moet je het niet willen inderdaad, dan zou je iets als "Intercity Houten Castellum, via Lunetten en Houten. Stopt ook in Lunetten, Houten en Castellum" krijgen door de manier waarop InfoPlus werkt.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 16:45
door Western Soldier
Vandaar mijn vraag. Ze hebben ook wel eens het etiket IC geplakt aan stoppende treinen. BIjvoorbeeld de huidige sprinter naar Almere Centrum, welke ook weleens IC is genoemd. Dan weet ik in elk geval dat als ik een keer naar Rotterdam moet dat ik dan op de terugweg niet hoef op te letten op IC Houten Castellum, maar op IC Utrecht Centraal of uiteraard gewoon IC Leeuwarden/Groningen. Ik kan ze in dat geval allebei nemen.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 16:55
door evos
Suus schreef:Staat in de lijst nu als twee series (2800/6500). Voor de reisinformatie is de scheiding ook beter, zo krijg je geen intercity op Houten e.d.
Maar er mag wel iets gedaan worden aan het aangeven op de schermen en omroepen in de trein van het doorrijden van dergelijke gekoppelde series. B.v. in de sprinter Den Haag-Zwolle zie je soms minuten na aankomst in Amsterdam C nog staan dat de trein daar eindigt.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 17:06
door Western Soldier
Beetje offtopic, maar daar ben ik het grondig mee eens. De sprinter Deurne naar Den Bosch was gekoppeld aan de sprinter naar Arnhem Centraal, werd niet aangegeven. Wat dat betreft verdiend Syntus een pluim wat betreft lijn 105>205 in Barneveld.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 17:26
door reisthijs
NS doet er wat aan door de meeste gekoppelde treinen vanaf 2019 onder één nummer te rijden.
Den Haag-Zwolle niet, die sprinter is nu juist expres in twee series geknipt om te zorgen dat op Schiphol Amsterdam Centraal als bestemming wordt getoond.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 18:59
door Mikos
Dat gaat er op termijn anders weer net zo hard uit, zodra er een oplossing is op zowel de SLT die 'via Amsterdam Centraal' kan tonen en Infoplus dat als tipnote mee kan geven. Het eerstvolgende wijzigingsblad is het dan gewoon weer één 4600 en één 5800.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 20:03
door webguy
Denk je dat dat nog lukt in 2018?

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 20:27
door Mikos
Geen flauw idee.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 20:41
door Daniel
Bestond de oplossing niet gewoon al dan? Bij de [serie=Sprinter|2018|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] wordt toch niet ook al in Utrecht als bestemming Hoofddorp getoond?

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 20:45
door Milco
Volgens mij tonen/toonden de SLT's in de [serie=Sprinter|2018|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] de toevoeging "via Weesp", sowieso op de zijkanten van de treinen.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: vr 02 feb 2018, 21:28
door RobertT
Diverse sprinters worden aldus aangepast met hetzelfde treinnummer,vreemd genoeg de 5200/6400 niet.Misschien gewoon vergeten?

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 03 feb 2018, 12:10
door OVinspecteur
Suus schreef:Lille vervalt in december als bestemming van Thalys. Vanaf april is er tot 2x/dag een trein naar Charles de Gaulle en Disneyland.
CDG en Marne l V C kunnen ideale overstappunten zijn waarbij je de Parijse metro niet meer nodig hebt. Lille had dat ook kunnen zijn, maar hier sluit nu niks aan en bovendien stoppen de TGV's provincie - provincie op alle tussengelegen haltes, waardoor het juist veel extra reistijd kost t.o.v. de route door Parijs.

Maar CDG en Marne l V C lijken me wel te perifere eindbestemmingen (voor internationaal vervoer alleen), waardoor het aantal reizigers toch weer tegen kan vallen. Waarom niet zoiets?:
1) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Lyon;
2) NL - Brussel - Lille - CDG - Marne l V C;
3) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Juvisy - Les Aubrais - Orléans;
4) NL - Brussel - CDG - Paris Est;
5) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Paris G d Lyon / Bercy.
Suus schreef:
trolly schreef:
nieuws.ns.nl schreef:Deze rijdt echter eerst nog in plaats van de Intercity direct, waarna deze doorrijdt naar Brussel. Straks komt deze trein dus bovenóp de Intercity direct.
Benieuwd wat ik me dáár nou weer bij moet voorstellen :?
Nou, de vijfde ICD en die Benelux gaan praktisch bovenop elkaar rijden. Eerst vertrekt de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] en drie minuten later dan de Benelux. Zowel vanuit Rotterdam als vanuit Amsterdam.
De aansluitingen in Breda op de IC Brussel blijven daarmee even beroerd neem ik aan? En de ICD R'dam - Breda leger dan leeg?

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 03 feb 2018, 13:01
door Meltrain
Reis je wel eens tussen Rotterdam en Breda (via de HSL)? Leger dan leeg zou ik die treinen namelijk absoluut niet noemen... :X

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 03 feb 2018, 14:14
door Hainje
Hangt heel erg van het tijdstip af. Na 20u kun je vanaf Rotterdam echt een kanon afschieten in de treinen naar Brabant. Dat is eigenlijk al zo lang ik mij kan herinneren, dus ook in de tijd van de IC Den Haag - Venlo.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 03 feb 2018, 14:17
door OVinspecteur
Meltrain schreef:Reis je wel eens tussen Rotterdam en Breda (via de HSL)? Leger dan leeg zou ik die treinen namelijk absoluut niet noemen... :X
Ja, dat gebeurt af en toe. De laatste keer kon ik er een kanon afschieten, want ik was zo'n beetje de enige in de coupé.

Ik heb het natuurlijk niet over de IC Den Haag - Eindhoven, maar over de ICD die het eindpunt in Breda heeft en 7 min. later vertrekt. Met de IC Brussel erbij gaat er 3 min. later nog een trein over de HSL naar Breda.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 03 feb 2018, 16:01
door Suus
De Benelux is vanaf april de vijfde trein op het zuidelijke deel van de HSL terwijl er op de noordelijke tak van de HSL ook in april vier treinen blijven rijden. Dat wordt in de dienstregeling 2019 aangepast, er komt dus geen zesde trein in Breda.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 03 feb 2018, 16:20
door OVinspecteur
Suus schreef:De Benelux is vanaf april de vijfde trein op het zuidelijke deel van de HSL terwijl er op de noordelijke tak van de HSL ook in april vier treinen blijven rijden. Dat wordt in de dienstregeling 2019 aangepast, er komt dus geen zesde trein in Breda.
Klopt, maar ik had juist gehoopt dat ze de IC Brussel er zouden samenvoegen met een ICD A'dam - Breda. Daarmee zou dan meer ruimte ontstaan om knelpunten op het oude spoor R'dam - Dordrecht - Breda/Roosendaal op te lossen.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 03 feb 2018, 16:25
door Suus
Ik geloof niet dat de reizigers op de noordsectie daar op zitten te wachten.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 03 feb 2018, 21:22
door Bemined
Waarom niet? Met de Benelux gekoppeld aan de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] krijg je een veel gunstigere materieelomloop waardoor je de treinen langer kan maken. Voorwaarde is wel dat je het oude treinpad in België terug weten te krijgen van voor 2013 (zonder de route via Zaventem). Je bespaart er 7 à 8 stammen door, genoeg om de [serie=Internationale Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] naar 9 rijtuigen te verlengen en de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] naar 7 rijtuigen. Lijkt me een betere verdeling dan twee maal 6 rijtuigen drie minuten achter elkaar aan laten rijden.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 03 feb 2018, 21:25
door Jef400
Qua verdeling wel, maar waar Suus volgens mij op doelt is dat de capaciteit dan onvoloende is. Ik denk niet dat je de Benelux reizigers met 3 rijtuigen meer meekrijgt.

Re: Dienstregeling 2019

Geplaatst: za 03 feb 2018, 21:36
door Bemined
Zoveel reizigers voegt de Benelux toch niet toe? Ik heb altijd begrepen dat de Benelux een flink aantal binnenlandse reizigers had en er zeker niet 6 rijtuigen vol met internationale reizigers in die trein zaten.