Pagina 2 van 4

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 22:57
door lijntaxi
Kun ze niet beter een grote stad bouwen in het noorden met 40.000 huizen in bijvoorbeeld Drente of Overijssel. Groningen valt af vanwege de aardbevingen. En Friesland ook. Waarom weet ik niet.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 23:00
door starx
Serieus.. wat een belachelijk plan dit.

Zo'n snelle trein vanuit het Noorden naar Amsterdam of Utrecht zal toch binnen de kortste keren achter een "langzame" IC of een sprinter komen te zitten. Of je moet kilometers viersporigheid gaan aanleggen..

En daarnaast ontstaat de drukte in de spits vooral door forensen en die reizen over het algemeen geen 200 km, dus die extra treinen zullen de bestaande treinen ook nauwelijks ontlasten. Verder snap ik werkelijk waar niet waarom het handig is om zo'n trein niet te laten stoppen in Zwolle: een van de grootste spoorknooppunten van Nederland, met bovendien meer NS-reizigers dan Groningen en Leeuwarden bij elkaar.

Ik waag overigens te betwijfelen of alles in het artikel wel klopt of dat de LC gewoon een beetje over een snelle verbinding met de Randstad zit te fantaseren..

Maar ondanks dit wazige idee denk ik wel dat het mogelijk is om de reistijd naar het Noorden te verkorten voor de normale IC's. Met ERTMS en 3kV op de bovenleiding kun je op de Hanzelijn 200 km/h rijden, en de Flevolijn zou je dan kunnen versnellen tot 160 km/h (want geen overwegen). Ook kun je Meppel en Steenwijk door de IC laten overslaan zodra de [serie=Sprinter|2018|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] doorrijdt naar Zwolle.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 23:03
door Chrysa
Het artikel gaat toch echt over plannen van Prorail en NS hoor...

Dan kan ik er ook wel vanuit gaan dat ze door middel van OV-chip-data zien dat er in de spits forenzen zijn tussen Groningen en de Randstad, en gezien de ambtenarentrein van een tijd terug lijkt me dat niet eens heel vreemd.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 23:27
door RobertT
Ooit reed die ambtenarentrein door in Amersfoort,volgens mij alleen op de heenweg naar Den Haag.Was toen de snelste IC Groningen-Den Haag.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: di 13 feb 2018, 00:50
door evos
starx schreef:Zo'n snelle trein vanuit het Noorden naar Amsterdam of Utrecht zal toch binnen de kortste keren achter een "langzame" IC of een sprinter komen te zitten. Of je moet kilometers viersporigheid gaan aanleggen.
Als je de Zwolse sporen 2 en 8 (of 11) zo inricht dat daar een trein met 80 km/h (of meer) kan doorrijden zou je midden in de knoop Zwolle best een niet stoppende super-IC kunnen laten passeren. Moet-ie wel op tijd zijn.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: di 13 feb 2018, 04:12
door Hainje
hidihi schreef:Wat is er zo essentieel aan? Binnen uur reizen van Groningen naar Amsterdam met een ferqente trein is ongeloofwaardig en binnen een uur reizen vanaf Groningen naar Amsterdam met een trein die een paar keer per dag gaat is ook ongeloofwaardig.
Als ik de reacties zo lees dan krijg ik de indruk dat iedereen (toevoeging: op dit forum) gelijk aan PHS-achtige taferelen loopt te denken. Het blijft echter gewoon bij een enkele trein. De verdere argumentatie is eigenlijk al gegeven door Chrysa en Statler Rail.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: di 13 feb 2018, 08:05
door Roeland
Op zich kan een snelle spitstoevoeger best kansrijk zijn. Tot 2007 reed de IC-Leeuwarden (de "voortrein") in de ochtendspits ook 5 min. sneller naar Utrecht. En in Zeeland hebben ze nu ook een voorbeeldje ervan.
Voordeel van zo'n spits-express is niet alleen dat-ie sneller is voor een (beperkte) groep dagelijkse klanten, maar ook dat-ie, op het drukste spitsuur, de reguliere treinen ontlast. Daardoor hoeven die niet op het hele traject extra lang te zijn.
Je zou bijv. (hardop denkend) enkele spits-IC's kunnen laten rijden van Hwd, Amrn, Amr, Cas naar Asdl en Shl.
Maar je moet natuurlijk wel de spoorcapaciteit hebben voor zo'n spitstoevoeger.
In 2007 is echter de keuze gemaakt voor een klokvaste dienstregeling, en sindsdien zijn dat soort spitstoevoegers steeds meer vervangen door (vaak iets langzamere) reguliere IC's.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: di 13 feb 2018, 08:50
door trolly
De titel van dit topic is niet "ProRail wil een paar spitstreinen toevoegen als dat past". Nee, de titel heeft het over een supersnelle trein. Specifieker: een trein die in een uur Groningen (danwel Leeuwarden) - randstad doet. Grotendeels op bestaande infrastructuur.

Zoals hier links en rechts terecht wordt opgemerkt, gaat ProRail echter niet over de treintjes, maar over de spoortjes. En om zo'n rakettrein mogelijk te maken, zullen die spoortjes moeten worden aangepast. Want zelfs, of beter: juist als dat ding over bestaande trajecten rijdt, moet de snelheid daar een fors eind omhoog. Zeg naar gemiddeld zo'n 200 km/u. Of je bouwt dus de route Groningen - Lelystad, en wel zó, dat die direct geschikt is voor 200 km/u.

Dat laatste is waarschijnlijk niet de bedoeling van dit gedachtenspinsel, net zomin als die flitstrein een doel op zichzelf is. Ik zie het plannnetje vooral als een sexy uithangbord, dus een middel om centen los te weken voor ingrijpende verbeteringen op de lijnen naar het noorden. Niks mis mee, hoor, maar in dat perspectief is het een beetje onzin om te gaan kijken of je op dit moment een snelle trein door Zwolle kan jagen, of hier en daar wat spitsversterking kan laten rijden.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: di 13 feb 2018, 14:24
door Durashift
^^ puntje bij paaltje zal blijken dat de bestaande infrastructuur iets dergelijks niet kan waarmaken.. toch?

Kortom, dit wensdenken van ProRail tast voor mij hun geloofwaardigheid aan.. ondanks dat het doel misschien niet veel meer is dan de 'geesten' rijp maken. Ik bedoel, het project Zuiderzeelijn is afgeblazen en dát was nou juist een keuze om tot een supersnelle verbinding te komen..
Dát lukt niet eens.. en dan zou iets dergelijks op bestaand spoor wel lukken?
Dream on, wat mij betreft.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: di 13 feb 2018, 16:33
door trolly
Grotendeels op bestaande infrastructuur. De Hanzelijn is bestaande infrastructuur die (bijna) geschikt is voor 200 km/u. Blijven Zwolle -Leeuwarden respectievelijk - Groningen, die enkel een beetje aangepast hoeven te worden :wink: en hier en daar een paar fly-overs.

ProRail doet waarvoor ze betaald worden, en dreigen met reputatieverlies gaat weinig indruk maken bij dat bedrijf :mrgreen:

Re: RE: Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: di 13 feb 2018, 17:29
door ibodejoode
trolly schreef:Grotendeels op bestaande infrastructuur. De Hanzelijn is bestaande infrastructuur die (bijna) geschikt is voor 200 km/u. Blijven Zwolle -Leeuwarden respectievelijk - Groningen, die enkel een beetje aangepast hoeven te worden :wink: en hier en daar een paar fly-overs.

ProRail doet waarvoor ze betaald worden, en dreigen met reputatieverlies gaat weinig indruk maken bij dat bedrijf :mrgreen:
Grootste bottleneck ligt niet ten noorden van Zwolle, dat is immers binnen een aantal jaren gereed (4 sporen / dive under ri. Emmen), maar Almere - Weesp, als je het over ri. Amsterdam hebt. Amersfoort-Utrecht (Bilthoven-Baarn) lijkt mij ook niet makkelijk.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: di 13 feb 2018, 18:15
door Hainje

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: di 13 feb 2018, 18:36
door starx
De reistijd halveren lijkt mij toch zo goed als onmogelijk. Daarvoor zou je bijna het complete stuk met 200 km/h moeten rijden. En dan moet er nogal wat gebeuren:
- Alle overwegen moeten verdwijnen (want de kans op ontsporing bij aanrijding met een voertuig wordt anders veel te groot).
- De bovenleidingsspanning moet worden verhoogd naar tenminste 3kV.
- De bovenleiding moet geschikt gemaakt worden voor hogere snelheden (de huidige portalen voldoen daar niet aan).
- Ieder station moet viersporig worden, want een trein mag niet met 200 km/h langs een perron razen.
- Veel bogen moeten ruimer worden aangelegd, bijvoorbeeld bij Meppel, Steenwijk, Harderwijk en Staphorst.

Volgens mij gaat dat bij elkaar vele miljarden kosten. En de economische voordelen lijken mij eerlijk gezegd beperkt.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: di 13 feb 2018, 22:00
door Karl
Iedereen vindt dit een goed idee (wie is er tegen extra treinen die nog snel zijn ook?), maar alles komt met een prijs... zit ProRail niet in een fase waarin ze van bedrijf naar ZBO worden getransformeerd? Ze hebben er dus belang bij relevantie en ambitie uit te stralen ihkv de begroting van volgend jaar.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 10:23
door Klaasje
Als je naar de dienstregeling gaat kijken is het vooral handig als je de huidige "snelle IC's" kunt laten liggen en daarbuiten je snelheidswinst probeert te halen. Verder gaat als PHS wordt ingevoerd de treindienst erg vol zijn op het stuk Almere-Weesp en levert dat dus een dwangpunt op. Grofweg moet de snelle IC 10 minuten voor de IC Groningen/Leeuwarden-Den Haag aankomen in Almere. Je wil die trein niet inhalen dus de maximale winst is dan dus ongeveer 17 minuten. Met de bestaande infrastructuurplannen, de huidige stops en een maximum snelheid van 140 km/h kan Groningen-Amsterdam Zuid terug naar 1:58 uur. Dan kan je ten opzichte daarvan dus maximaal 17 minuten winnen voordat de dienstregeling problematisch wordt. 160 km/h op de Flevolijn, 200 km/h op de Hanzelijn en het overslaan van Lelystad levert ongeveer 10 minuten op. Zwolle en Assen overslaan ongeveer 5 á 6 minuten. Dan zit je dus op een kwartier winst. Almere overslaan wordt dienstregelingstechnisch heel lastig maar als je dat lukt win je nog een paar minuten. Dan kom je dus op 1:42 uur uit voor Groningen-Amsterdam Zuid. Om anderhalf uur te halen moet je dus nog 12 minuten winnen met zowel de supersnelle trein als met de huidige snelste IC. Aangezien je met de supersnelle trein al net zo hard rijdt als op dit spoor kan zijn inframaatregelen onvermijdelijk. 12 minuten haal je alleen als je boven Zwolle 200 km/h gaat rijden en het tracé in kilometers gaat inkorten óf alle snelheidsbeperkingen weet weg te poetsen ten opzichte van minimaal 160 km/h.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 12:21
door cassie127
evos schreef:
starx schreef:Zo'n snelle trein vanuit het Noorden naar Amsterdam of Utrecht zal toch binnen de kortste keren achter een "langzame" IC of een sprinter komen te zitten. Of je moet kilometers viersporigheid gaan aanleggen.
Als je de Zwolse sporen 2 en 8 (of 11) zo inricht dat daar een trein met 80 km/h (of meer) kan doorrijden zou je midden in de knoop Zwolle best een niet stoppende super-IC kunnen laten passeren. Moet-ie wel op tijd zijn.
Spoor 8 komt straks een perron aan waar tijdens de knoop een trein zou komen te staan... Verder heb ik begrepen dat er plannen zijn om een perron langs spoor 11 te gaan leggen

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 12:54
door Klaasje
Zo'n supersnelle trein laat je natuurlijk niet door de knoop rijden. Dan maak je het jezelf wel erg lastig.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 14:46
door verfmeer
Natuurlijk wel. Dat is de enige manier om snel meerdere treinen in te halen. Anders kom je altijd achter een sprinter of IC te zitten.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 15:01
door Klaasje
Dat betekent dat de kortst stilstaande reguliere IC een stop van 5 minuten krijgt. De effecten daarvan moet je weer ergens in de landelijke dienstregeling wegwerken. Iets zegt mij dat je daar veel te makkelijk overheen stapt. Het gaat niet om een sprinter die 2x per dag extra wordt ingehaald zonder verdere problemen.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 16:02
door cassie127
Dus jij wil met je plan de hele tijd achter de sprinter aan gaan met een Intercity... Zullen de reizigers in die Intercity leuk vinden...

Maar speculaas over de hoe deze trein in de dienstregeling zou kunnen passen, is eerder iets voor het ideeën topic :Y

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 16:18
door Klaasje
Nee, die sprinters plan je er dan wel omheen. Maar 2*per dag een trein aanpassen waar de hele landelijke dienstregeling omheen is gebouwd levert ofwel ieder halfuur extra wachttijd op of heeft andere consequenties. Iets wat je niet moet willen.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 16:52
door Chrysa
2x/dag een IC 5 minuten later laten vertrekken moet prima mogelijk zijn.
De [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] rijdt richting Roosendaal ook in een 25/35 interval om de IC Brussel erlangs te laten in Lage Zwaluwe.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 17:01
door SuperGhost
Omdat die 5900 minder reizigers vervoeren. De intercity's die je langer wilt laten wachten in Zwolle zullen juist waarschijnlijk méér reizigers vervoeren.
Daarnaast: wat voor effect heeft dit op de overstappen van die intercity's?

Zo'n supersnelle trein klinkt leuk, maar in plaats van 2 losse ritten waar alleen mensen uit Groningen en Leeuwarden van profiteren, zie ik liever een kwartiersdienst op Zwolle-Schiphol-Den Haag en Zwolle-Amersfoort-Rotterdam komen met een halve knoop in Zwolle (waarbij de sprinters dus als die extra IC's doorrijden). Dan hoeven de IC's ook minder lang te wachten, sprinterreizigers minder lang te wachten én profiteren er veel meer mensen en ook op een groter gedeelte van de dag.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 18:07
door The Greyhound
evos schreef:
starx schreef:Zo'n snelle trein vanuit het Noorden naar Amsterdam of Utrecht zal toch binnen de kortste keren achter een "langzame" IC of een sprinter komen te zitten. Of je moet kilometers viersporigheid gaan aanleggen.
Als je de Zwolse sporen 2 en 8 (of 11) zo inricht dat daar een trein met 80 km/h (of meer) kan doorrijden zou je midden in de knoop Zwolle best een niet stoppende super-IC kunnen laten passeren. Moet-ie wel op tijd zijn.
Heerlijke trein was dat, met lekker veel eerste klas rijtuigen (toen werden getrokken treinen nog op maat samengesteld) en een super catering aan boord. Stopte wel in Haren, waarbij het laatste rijtuig niet aan het perron paste. Via de omroep werd daar keurig voor gewaarschuwd en dat vond iedereen goed zo in die tijd. In de ochtend al voor Assen je eerste kopje koffie en terug naar huis een biertje en een zakje nootjes. Bijna altijd dezelfde WagonLits ober zowel op de heen als de terugweg. Wat zou die man de hele dag in Den Haag gedaan hebben.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 20:12
door Vinny
Chrysa schreef:Het artikel gaat toch echt over plannen van Prorail en NS hoor...

Dan kan ik er ook wel vanuit gaan dat ze door middel van OV-chip-data zien dat er in de spits forenzen zijn tussen Groningen en de Randstad, en gezien de ambtenarentrein van een tijd terug lijkt me dat niet eens heel vreemd.
Sterker nog, het is geen nieuw plan. De NS heeft jaren geleden zelf ooit een keer een "Noordlink" plan gemaakt, waarin de bestaande railinfrastructuur ook een forse upgrade zou moeten krijgen. Dan zou het spoorbedrijf wel willen investeren in materieel dat op binnenlandse lijnen snelheden tot 200-250 km/h kan rijden. Dat is investeren in het topsegment.
SuperGhost schreef:Zo'n supersnelle trein klinkt leuk, maar in plaats van 2 losse ritten waar alleen mensen uit Groningen en Leeuwarden van profiteren, zie ik liever een kwartiersdienst op Zwolle-Schiphol-Den Haag en Zwolle-Amersfoort-Rotterdam komen met een halve knoop in Zwolle (waarbij de sprinters dus als die extra IC's doorrijden). Dan hoeven de IC's ook minder lang te wachten, sprinterreizigers minder lang te wachten én profiteren er veel meer mensen en ook op een groter gedeelte van de dag.
Wat jij voorstelt is een wezenlijk ander uitgangspunt, namelijk de versterking van het middensegment. Dat is een herhaling van de VIRM-isering van het spoorwegnet: intercity's die op meer stations gingen stoppen en dus iets langzamer werden, waardoor er ruimte ontstond voor een klokvaste dienstregeling en hogere frequenties.