Pagina 3 van 4

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 11:19
door Bjarte
Volgens mij wordt op dit forum het artikel wel een beetje overdreven uitgelicht. Hoe ik het begrijp is dat Prorail de ambitie heeft om in de spits 2 of 3 snelle intercitytreinen te laten rijden die optimaal gebruik maken van de bestaande infrastructuur. Ik ga er even vanuit dat dit vooral geldt voor Groningen, aangezien het aantal reizigers vanuit Leeuwarden een stuk beperkter is. Eringa noemt Leeuwarden wel, anders zijn de Friezen meteen op hun teentjes getrapt.

Ik kan mij zo voorstellen dat men een IC Brussel in de ochtend in Groningen laat beginnen om vervolgens alle stations (misschien alleen Zwolle niet?) over te slaan. De volgende stop is Amsterdam Zuid. De eerste trein kan dan op Schiphol aansluiten op wave 2 rond 09:20. Twee uur van tevoren aanwezig, dus aankomst Schiphol om 07:30. Dan via de HSL naar Rotterdam, (Breda), Antwerpen en Brussel. Een tweede trein kan zich meer richten op spitsverkeer naar Amsterdam (en Den Haag), dus aankomst rond 08:30 aldaar. Je hebt dan een trein gecreëerd die rechtstreeks Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en België aan doet. Grote kans dat je daarmee een nieuwe publiek gaat aanspreken.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 12:41
door Ferdinand
Zou het niet verstandiger zijn als ProRail eerst de Randstad aanpakt en dan de rest? Veel meer mensen hebben er profijt van als de Randstad eerst wordt aangepakt met hogere snelheden.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 12:45
door Post
Serieus? Ik heb het nooit zo op de mensen uit de provincie die zeggen dat ze worden achtergesteld. Maar dit slaat wel heer erg door de andere kant op.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 12:53
door en-es
Prorail moet zich met echt belangrijke zaken bezighouden en niet met zinloze prestigeprojecten.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 13:06
door Bjarte
Stel dat we gewoon de volledige markt opengooien in Nederland en er komt een bedrijf dat deze service wil aanbieden, dan zal Prorail dat moeten faciliteren. Tijd dat we het lokale spoornetwerk in de Randstad overhevelen naar de GVB, RET, HTM of andere belangstellenden en dat Prorail en NS zich met zaken bezighouden waar heel Nederland profijt van heeft.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 20:35
door katvis
Bjarte schreef:Tijd dat we het lokale spoornetwerk in de Randstad overhevelen naar de GVB, RET, HTM of andere belangstellenden en dat Prorail en NS zich met zaken bezighouden waar heel Nederland profijt van heeft.
Dus eigenlijk wil je dat de sprinters (binnen de stadsperken) als een soort S-Bahn gaan dienen en interregionale treinen nog wel door de NS worden geëxploiteerd?

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 23:03
door Bjarte
^ Precies. Dan is zo'n snelle trein opeens een stuk logischer.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: za 17 feb 2018, 07:06
door trolly
en-es schreef:Prorail moet zich met echt belangrijke zaken bezighouden en niet met zinloze prestigeprojecten.
Klinkt geweldig, maar wat zijn die echt belangrijke zaken in jouw optiek?

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: za 17 feb 2018, 09:17
door SLToilet
Dat zullen vooral de dingen zijn die uiteindelijk bijdragen aan het kunnen realiseren van de sneldienst:

- ERTMS
- 3000V
- Weghalen overwegen
- Meer 160km/u, her en der 200
- Meer viersporigheid

En andere dingen die dat minder doen:
- Nieuwe spoorlijnen en reactivaties
- Nieuwe stations
- Twee bovengenoemde vooral voor het zwaar onderbediende Brabant (1 station/73000 man vs 1/25000 gemiddeld in het noorden of 1/50000 in de randstad)

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: za 17 feb 2018, 09:36
door en-es
trolly schreef:
en-es schreef:Prorail moet zich met echt belangrijke zaken bezighouden en niet met zinloze prestigeprojecten.
Klinkt geweldig, maar wat zijn die echt belangrijke zaken in jouw optiek?
Zorgen dat treinen op tijd kunnen rijden bijvoorbeeld?

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: za 17 feb 2018, 09:46
door trolly
SLToilet schreef:Dat zullen vooral de dingen zijn die uiteindelijk bijdragen aan het kunnen realiseren van de sneldienst:

- ERTMS
- 3000V
- Weghalen overwegen
- Meer 160km/u, her en der 200
- Meer viersporigheid

En andere dingen die dat minder doen:
- Nieuwe spoorlijnen en reactivaties
- Nieuwe stations
- Twee bovengenoemde vooral voor het zwaar onderbediende Brabant (1 station/73000 man vs 1/25000 gemiddeld in het noorden of 1/50000 in de randstad)
Dat zou ik ook denken, ja. Naast het tijdig laten bevriezen van wissels en het verhinderen van de treindienst wegens onderhoud uiteraard. Maar typisch, dat je de voorzieningen die nodig zouden zijn voor onze flitstrein bovenaan zet. Geheel terecht uiteraard, want het zijn maatregelen die het spoorgebruik in het algemeen op een hoger niveau brengen.

Ondanks het hier onomstreden belang van die verbeteringen, is het lastig de doorvoor noodzakelijke investering bij elkaar te sprokkelen. Centjes zijn immers duur, en de treinen rijden vandaag zonder al dat geld ook, nietwaar? Bij ProRail heeft iemand dat probleem gesignaleerd, en vervolgens is iedereen gaan bedenken hoe die poen dan wel boven tafel zou kunnnen komen. Eén van de bedachte tactieken is de rakettrein. Klinkt geweldig, en onderweg naar die 'stip op de horizon' los je allerlei urgente problemen voor de alledaagse treindienst op.

Luchtballon dus? Zeker. Maar anders dan en-es denkt, juist opgelaten met het doel echt belangrijke zaken aan te pakken. Dat het fancy klinkt, wil niet zeggen dat het plannetje niet meer dan een prestigeproject is. Als er over dertig jaar een racetrein tussen het noorden en de randstad rijdt lijkt mij dat eerder een bijproduct dan de hoofdzaak.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: za 17 feb 2018, 10:47
door Hainje
trolly schreef:Klinkt geweldig, maar wat zijn die echt belangrijke zaken in jouw optiek?
De datsja van Poetin, olieboringen op de Noordp.....

Oh wacht, dat is natuurlijk niet het pakkie an van ProRail. :@

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: za 17 feb 2018, 13:39
door katvis
De datsja van Vladimir is iedereen z'n zaak hoor, geloof me, ik was erbij. Hebt het allemaal halbeleefd...

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 15:57
door dylanwild94
Nou dit plan kan de prullenbak in. is niet rendabel bevonden.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 16:01
door Hainje
Ja alles buiten de Randstad is natuurlijk niet rendabel. Oh behalve Gronings gas natuurlijk....

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 17:01
door Z2N
An sich niet verwonderlijk: het is gewoon onmogelijk om honderden reizigers te trekken met een rechtstreekse non-stop trein, op zulke lange verbindingen binnen Nederland. Er zijn te weinig forenzen vanuit Groningen/Leeuwarden naar de Randstad.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 17:51
door Suus
Er is soms wel erg weinig ambitie om de reistijden per trein in Nederland in te korten.

Als ik naar Friesland ga, wil ik niet acht minuten kamperen in Zwolle en stoppen in Meppel en Steenwijk. En er mag ook nog wel iets harder gereden worden dan 140 km/uur, zeker op kaarsrechte trajecten.

Waarom Amersfoort - Apeldoorn maar 130 km/uur is verbaasd mij al helemaal. De snelweg er naast is ook 130, dus hup omhoog die snelheid.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 18:20
door trolly
:Y

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 19:12
door Chrysa
Op de HSL rijdt de Thalys 300. Waarom mag ik op de A16 ernaast maar 130? :X

Een IC-stop in Meppel is wel vreemd, liever dat die sprinter doorgetrokken wordt dan, maar dat zal wel weer niet passen. Steenwijk is ook opmerkelijk, zo'n groot verzorgingsgebied heeft het toch niet? Hoogeveen is drukker en daar stopt ook geen IC. :p

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 19:22
door SuperGhost
Welkom meneer Van Mastwijk :mrgreen:

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 22:35
door Vinny
Chrysa schreef:Op de HSL rijdt de Thalys 300. Waarom mag ik op de A16 ernaast maar 130? :X

Een IC-stop in Meppel is wel vreemd, liever dat die sprinter doorgetrokken wordt dan, maar dat zal wel weer niet passen. Steenwijk is ook opmerkelijk, zo'n groot verzorgingsgebied heeft het toch niet? Hoogeveen is drukker en daar stopt ook geen IC. :p
Steenwijk is historisch zo gegroeid. De plaats kende een kamp waar dienstplichtige Friese soldaten ingekwartierd waren, en deze konden zo per trein makkelijker erheen.

Ik ben zelf voor een versnelling van de IC Leeuwarden-Zwolle-Amsterdam en IC Groningen-Zwolle-Amsterdam, maar ik denk niet dat je dat bereikt door Zwolle over te slaan. Sterker nog, het sterkt me in de overtuiging dat je in Zwolle naar beperkte verknoping toe moet en naar een iets ander treinmodel, namelijk een "intercity"knoop in Zwolle waar alleen de snelle treinen aansluiting op elkaar bieden, en een kwartier laten een regionale knoop waar de stoptreinen en sneltreinen op elkaar aansluiten. Wel trek je de regionale treinen over Zwolle heen.
Je krijgt dan:
IC (Den Haag)-Schiphol-Amsterdam Zuid-Lelystad-Zwolle-Heerenveen-Leeuwarden
IC (Rotterdam)-Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Assen-Groningen
IR Hoofddorp-Schiphol-Amsterdam Zuid-Duivendrecht-Almere Centrum-Almere Buiten-Lelystad-Dronten-Kampen Zuid-Zwolle-Meppel-Hoogeveen-Beilen-Assen-Haren-Groningen Europapark-Groningen
IR Utrecht-Amersfoort-Nijkerk-Harderwijk-Zwolle-Meppel-Steenwijk-Wolvega-Heerenveen-Akkrum-Grou Jirnsum-Leeuwarden
aangevuld met sprinters tussen Zwolle en Utrecht, en tussen Almere Oostvaarders en Hoofddorp.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 22:42
door cassie127
Chrysa schreef:Op de HSL rijdt de Thalys 300. Waarom mag ik op de A16 ernaast maar 130? :X

Een IC-stop in Meppel is wel vreemd, liever dat die sprinter doorgetrokken wordt dan, maar dat zal wel weer niet passen. Steenwijk is ook opmerkelijk, zo'n groot verzorgingsgebied heeft het toch niet? Hoogeveen is drukker en daar stopt ook geen IC. :p
Toeristen vanuit Amsterdam die naar Giethoorn willen heeft de afgelopen jaren ook voor reizigersgroei gezorgd op het station van Steenwijk.
OV Regio IJsselmond heeft niet voor niets plannen om een extra bus in te zetten tussen Steenwijk en Giethoorn

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 12:21
door Roeland
Zelf heb ik ook weleens zitten schetsen voor een andere opzet rond Zwolle.
* ten noorden van Zwolle rijden de IC's en sprinters zoals bedoeld na 2020 (dus zowel naar Groningen als Leeuwarden 2x/uur IC en 2x/uur sprinter).
* deze IC's geven in Zwolle een goede aansluiting op de IJssellijn, de sprinters een ruime
Voor de Noordoost komt er echter een halve IC-knoop:
* de IC uit Leeuwarden rijdt meteen door naar Almere / Amsterdam
* de IC uit Groningen rijdt (op de huidige tijden) door naar Amersfoort / Rotterdam
* kort daarna vertrekt een IC Zwolle (stoppend tot Lelystad) naar Almere e.v. (vanaf Lelystad rijdt deze in exacte kwartiersdienst met de Friese IC)

De vertrekstaat in Zwolle wordt dan ongeveer:
.12/.42 IC Lelystad - Almere - Amsterdam CS
.16/.46 IC Amersfoort - Utrecht - Rotterdam CS
.19/.49 sprinter Harderwijk - Utrecht
.22/.52 IC Lelystad - Almere - Schiphol - Den Haag CS, stopt ook in Kampen-zuid en Dronten

Voordelen:
* vanaf Zwolle ongeveer kwartiersdienst naar Almere / Amsterdam
* kortere IC-wachttijden op Zwolle
* de meeste doorgaande reisrelaties "over Zwolle heen" worden sneller, of blijven ongeveer gelijk qua reistijd
* de overstap vanuit Groningen / Friesland op de IJssellijn blijft gehandhaafd
Nadeel:
* alleen de relatie Groningen - Almere / Schiphol wordt 5 à 10 min. langzamer

Als je het helemaal mooi wil maken qua overstapmogelijkheden, dan zou je, bij dit model, alle IC's op Weesp moeten laten stoppen (niet bedoeld voor de Weespenaren, maar voor de overstappers). Dan krijg je in Weesp 4x/uur een IC-knoop met exacte kwartiersdiensten naar:
- Schiphol / Leiden / Den Haag
- Amsterdam CS
- Hilversum / Amersfoort (- Deventer, Enschede)
- Almere / Lelystad / Zwolle (e.v.)
Nadeel is, dat de IC's over de Gooi- en Flevolijn hierdoor 4 minuten langzamer worden.
Voordeel is, dat je de IC-frequentie hiermee effectief verdubbelt: zowel vanuit Zwolle / Flevoland als vanuit Amersfoort kun je ieder kwartier zowel naar Amsterdam CS als naar Schiphol.
Bijkomend voordeel is, dat je bij langzamere IC's rond Weesp, geen sprinters meer aan de kant hoeft te zetten, maar dat alle sprinters in Weesp kort kunnen halteren.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 23:45
door Z2N
De relatie Groningen/Assen - Hanzelijn is drukker dan Groningen/Assen - Veluwelijn, het is onlogisch om nou juist op deze relatie de reistijd te verlengen, daarmee doe je dan de voordelen van de Hanzelijn teniet.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: do 22 mar 2018, 08:08
door Roeland
Z2N schreef:De relatie Groningen/Assen - Hanzelijn is drukker dan Groningen/Assen - Veluwelijn, het is onlogisch om nou juist op deze relatie de reistijd te verlengen, daarmee doe je dan de voordelen van de Hanzelijn teniet.
OK, dankjewel voor deze informatie. Is nieuw voor mij!