Pagina 1 van 4

ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 11:13
door hidihi
ProRail is bezig met een plan om rechtstreekse treinen vanuit Groningen en Leeuwarden zonder stops naar Amsterdam/Utrecht in te laten leggen. Hierbij worden midden grote steden zoals Zwolle overgeslagen. ProRail heeft zelfs op den duur de ambitie om de reistijd vanuit Groningen naar de randstad te halveren. Ook wordt er in het artikel aangegeven dat op drukke trajecten de ambitie bestaat om elke 5 of 7 minuten een trein te laten rijden.

http://www.lc.nl/friesland/ProRail-wil- ... 03568.html

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 12:34
door Zugführer
Aaprt verhaal, Zwolle lijkt me het énige station dat je nou net niet over wil slaan als je een snelle treindienst tussen de randstad en het noorden van Nederland wil hebben.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 12:36
door trolly
Heet dit proefballonnetje dan niet "Zuiderzeelijn"?

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 12:38
door Alargule
hidihi schreef:[...]elke [...] 7 minuten een trein [...]


Aha, EZMET!

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 12:46
door hidihi
trolly schreef:Heet dit proefballonnetje dan niet "Zuiderzeelijn"?


Niet als je het verhaal moet geloven. Als je binnen een uur in Amsterdam wilt zijn moet je bijna de hele weg met een hoge snelheid trein met 300kmh over het baanvak scheuren.

Re: RE: Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 12:54
door Jultar
Alargule schreef:
hidihi schreef:[...]elke [...] 7 minuten een trein [...]


Aha, EZMET!
Jaja, straks gaat het nog Ahmet heten: alle hele minuten een trein.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 13:06
door hidihi
In theorie zou je wel elke 5 minuten kunnen rijden maar slechts op een handje vol trajecten is er voldoende vraag om dit te bewerkstelligen maar of je het altijd moet willen is weer een andere vraag

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 13:26
door SLToilet
Ze zijn wel vroeg dit jaar, ik dacht dat dit pas over zeven weken naar buiten mocht komen :mrgreen:

Maar zonder dollen: er moet echt iets baanbrekends gebeuren met het hele bestaande systeem voordat zoiets überhaupt verstandig is. Ik sta er al van te kijken dat dit niet eerst voor Groningen is bedacht, noch dat de bron de Speld is of in het ergste geval RT.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 14:42
door trolly
hidihi schreef:Niet als je het verhaal moet geloven. Als je binnen een uur in Amsterdam wilt zijn moet je bijna de hele weg met een hoge snelheid trein met 300kmh over het baanvak scheuren.


Niet als je het afstekertje langs Drachten pakt, dan kan Groningen - Amsterdam met 200 km/u. Dus vandaar:

trolly schreef:Heet dit proefballonnetje dan niet "Zuiderzeelijn"?

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 14:56
door Roeland
Stopt-ie zelfs niet in Hoogeveen?

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 15:00
door trolly
:N


Zelfs niet in Bodegraven.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 15:06
door Alargule
Berghem straks toch wel?

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 15:12
door trolly
:N


Berchem :Y

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 15:41
door Alargule
Wel opvallend trouwens dat die trein zonder stops moet gaan rijden. Dan wordt het dus Elke Zeven Minuten Een Perpetuum Mobile (EZMEPM). Succes met instappen.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 15:52
door Zonnig
Deze trein stopt onderweg alleen in Sneek en gaat bij Stavoren onder het IJsselmeer door en stopt dan op een ondergronds station Amsterdam Centraal en sukkelt daarna verder naar Schiphol!

Re: RE: Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 18:25
door SuperGhost
Jultar schreef:
Alargule schreef:
hidihi schreef:[...]elke [...] 7 minuten een trein [...]


Aha, EZMET!
Jaja, straks gaat het nog Ahmet heten: alle hele minuten een trein.
Klopt, het schijnt dat in het debat hierover Geert Wilders al iets had geroepen over de islamisering van Nederland :')

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 18:36
door Jelmer
misschien een idee? Groningen > Leeuwarden > Afsluitdijk > Zaandam > Amsterdam???

Was in 1932 al de bedoeling dat er een trein over de Afsluitdijk zou komen......

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 19:20
door Zugführer
Leuk, maar in het artikel staat:
,,Veel van deze plannen kunnen we bereiken met ons huidige budget’’

Het gaat dus niet over nieuwe spoorlijnen door, om of onder de Zuiderzee, maar over verbeteringen die grotendeels op de huidige infrastructuur gerealiseerd kunnen worden.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 19:35
door Vinny
Zonnig schreef:Deze trein stopt onderweg alleen in Sneek en gaat bij Stavoren onder het IJsselmeer door en stopt dan op een ondergronds station Amsterdam Centraal en sukkelt daarna verder naar Schiphol!

Het vrouwtje van Stavoren belde. Ze wil haar plan terug.

Spoiler: show
Dit is in de 19e eeuw een serieus plan geweest. Na aanleg van de Afsluitdijk hebben de havensteden Stavoren en Hindeloopen hun positie verloren en werden Sneek en Leeuwarden ook een stuk minder belangrijk. Tot in de jaren '60 werden treinen verscheept over het IJsselmeer.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 19:38
door webguy
Misschien moet Prorail eerst eens iets bedenken rondom de belachelijke situatie bij Duivendrecht waarbij NS op RAI stopt in plaats van Duivendrecht ivm een beurs in de RAI...

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 19:44
door Hainje
Ik denk dat er een vrij essentiële zin (welke in de tweede alinea staat) door jullie over het hoofd word gezien:

De spoorbeheerder wil deze rappe treinen alleen op de drukste momenten van de dag laten rijden, een of twee keer per spits.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 20:17
door hidihi
Wat is er zo essentieel aan? Binnen uur reizen van Groningen naar Amsterdam met een ferqente trein is ongeloofwaardig en binnen een uur reizen vanaf Groningen naar Amsterdam met een trein die een paar keer per dag gaat is ook ongeloofwaardig.

Wat mij ook opviel aan het artikel was dat ProRail plannen heeft voor snelle treinen. NS maakt toch de dienstregeling voor de treinen? Is NS niet de persoon samen met de andere spoor gebruikers en de politiek die een visie moeten hebben? ProRail is toch de partij die slechts een beherende functie heeft?

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 22:03
door Wubbo
Volgens het artikel zijn de plannen gemaakt met NS.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 22:27
door Statler Rail
Ik denk dat het op zich best nog wel uit zou kunnen om de Thalys in de ochtendspits een rit uit Groningen via de Hanzelijn, Flevolijn en Zuidas naar Schiphol en verder de HSL op te laten rijden en in de avondspits in omgekeerde richting. Beide ritten natuurlijk tegen een hoger tarief. Er zijn behoorlijk wat "premium" reizigers die voor hun werk ´s ochtends naar de Randstad gaan en ´s avonds weer terug. Lelystad Centrum is geschikt om met 160 km/uur door te rijden, de Hanzelijn zelf is voor 200 km/uur geschikt. Je zou wel 20-30 minuten moeten kunnen besparen, al is het nog wel een puzzel met alle Sprinters die je her en der moet inhalen.

In de toekomst biedt IC-NG meer kansen voor zo´n "supersnelle" spitstrein vanuit het Noorden. Die kan dan Groningen - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel gaan rijden. Eventueel is dat ook een handige manier om IC-NG-treinstellen voor regulier onderhoud met Onnen uit te wisselen.

Re: ProRail wil supersnelle trein tussen Leeuwarden en Randstad, zonder stops

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 22:54
door lijntaxi
Alargule schreef:Berghem straks toch wel?

Je bedoelt station Berghem Piekenhoef, zeker.