Grote uittocht van wintersporters
Grote uittocht van wintersporters
Vrijdagmiddag om 13:00 reed ik de A12 bij Driebergen op. Ik moest even wat in Wageningen ophalen. Netjes 100 km/h rijdend werd ik door een groot aantal auto's met skikoffer op het dak ingehaald. Ik dacht: de uittocht van wintersporters is begonnen.
Toevallig werd ik ook ingehaald door de ICE125 die op het spoor naast de A12 richting Arnhem reed om daarna, net als alle wintersporters, de grens over te gaan.
Tot dienstregeling 2017 hadden we de CityNightLine die je naar wintersport kon brengen. Mijn vader vertelde mij vroeger wel eens dat er Nederland ook autotreinen reden naar Italië en Oostenrijk.
Nu heb je in Zwitserland een autotrein tussen Kandersteg en Goppenstein. Ritje van 15 minuten brengt je van kanton Bern naar Wallis door de bergen heen.
Nu dacht ik: zou er helemaal geen vraag zijn autotreinen naar wintersport gebieden? Natuurlijk zorgt een auto voor bepaald comfort zoals verwarming. Alleen kost het rijden naar Oostenrijk al vaak wel 2a3 volle tanken. Eurootje of 180 euro voor zo'n reis met de auto? Als ze een bepaalde 'coupe' zouden ontwikkelen waardoor je isolatie zou hebben en dus licht zou kunnen stoken dat het warm is tijdens de reis. (Stukje Kandersteg - Goppenstein wordt ook gereden met een dak boven de auto)
Nu vroeg ik mij ook meteen af: welke (inter)nationale (auto)treinen hebben wij in Nederland gehad, die ons naar vakantie bestemmingen kon brengen en waarom zijn deze opgegeven?
Toevallig werd ik ook ingehaald door de ICE125 die op het spoor naast de A12 richting Arnhem reed om daarna, net als alle wintersporters, de grens over te gaan.
Tot dienstregeling 2017 hadden we de CityNightLine die je naar wintersport kon brengen. Mijn vader vertelde mij vroeger wel eens dat er Nederland ook autotreinen reden naar Italië en Oostenrijk.
Nu heb je in Zwitserland een autotrein tussen Kandersteg en Goppenstein. Ritje van 15 minuten brengt je van kanton Bern naar Wallis door de bergen heen.
Nu dacht ik: zou er helemaal geen vraag zijn autotreinen naar wintersport gebieden? Natuurlijk zorgt een auto voor bepaald comfort zoals verwarming. Alleen kost het rijden naar Oostenrijk al vaak wel 2a3 volle tanken. Eurootje of 180 euro voor zo'n reis met de auto? Als ze een bepaalde 'coupe' zouden ontwikkelen waardoor je isolatie zou hebben en dus licht zou kunnen stoken dat het warm is tijdens de reis. (Stukje Kandersteg - Goppenstein wordt ook gereden met een dak boven de auto)
Nu vroeg ik mij ook meteen af: welke (inter)nationale (auto)treinen hebben wij in Nederland gehad, die ons naar vakantie bestemmingen kon brengen en waarom zijn deze opgegeven?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Re: Grote uittocht van wintersporters
Tot een aantal jaar geleden had je Euro-Express TreinCharter die vanaf station Den Bosch in de zomer Autotreinen had rijden. In de winter was er de Skitrein en de Alpen Express
EETC is ondertussen failliet, volgens mij nadat Prorail de kosten voor treinpaden gigantisch had verhoogd en het dus niet meer uitkon. De Treinreiswinkel heeft, in samenwerking met Railexperts, een nieuwe versie van de Alpen Express tot leven geroepen.
Voor autoslaaptreinen moet je tegenwoordig naar Düsseldorf geloof ik, al is de organisatie daarvan volgens mij ook in handen van de Treinreiswinkel.
Qua historische treinen heb ik zo niet heel veel gegevens bij de hand, maar "metrohalte" Hoek van Holland had ooit een directe verbinding met iets van 30 landen volgens mij, allemaal per trein *O*
Helaas is daar helemaal niks meer van over
Maar dat zag er vroeger dus onder andere zo uit:
(en dat bord zit hier in de collectie *O* )
EETC is ondertussen failliet, volgens mij nadat Prorail de kosten voor treinpaden gigantisch had verhoogd en het dus niet meer uitkon. De Treinreiswinkel heeft, in samenwerking met Railexperts, een nieuwe versie van de Alpen Express tot leven geroepen.
Voor autoslaaptreinen moet je tegenwoordig naar Düsseldorf geloof ik, al is de organisatie daarvan volgens mij ook in handen van de Treinreiswinkel.
Qua historische treinen heb ik zo niet heel veel gegevens bij de hand, maar "metrohalte" Hoek van Holland had ooit een directe verbinding met iets van 30 landen volgens mij, allemaal per trein *O*
Helaas is daar helemaal niks meer van over
Maar dat zag er vroeger dus onder andere zo uit:
(en dat bord zit hier in de collectie *O* )
Laatst gewijzigd door Aking op za 24 feb 2018, 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Grote uittocht van wintersporters
Neuh... €200 retour misschien, en dat is als je met 160 over de autobahn knalt. Trein is een heel stuk duurder omdat je voor elke extra persoon een ticket moet kopen en volgens mij vrijwel niemand alleen op wintersport gaat.dnmw2705 schreef:Eurootje of 180 euro voor zo'n reis met de auto?
Re: Grote uittocht van wintersporters
Ik kan me niet voorstellen waarom je in de winter je auto mee zou willen nemen anders dan voor de heen en terugreis?
Re: Grote uittocht van wintersporters
Wat betreft de recente geschiedenis had CityNightLine in ieder geval een trein Zurich/München, een trein Wenen/Milaan, en een trein Praag/Kopenhagen/Warschau/Minsk/Moskou. Waarbij die eerste eigenlijk altijd heeft gereden, de tweede alleen in het begin van CityNightline in Nederland en de laatste later is toegevoegd en diverse samenstellingen/bestemmingen heeft gekend.
Daarvoor was er in ieder geval de OverNight Express naar Milaan. Waarbij vrachtrijtuigen met bloemen meegingen naar Italië. ook had NS Travel nog enkele andere treinen vanaf Den Bosch, maar daarvan heb ik zo snel geen info bij de hand.
Daarnaast was er dus EETC met treinen naar onder andere Landeck en Zell am See (winter) En Bologna, Avignon en later Koper (zomer).
Ook heeft de Bergland Expres van TTC nog een tijd gereden als concurrent van EETC.
Daarvoor was er in ieder geval de OverNight Express naar Milaan. Waarbij vrachtrijtuigen met bloemen meegingen naar Italië. ook had NS Travel nog enkele andere treinen vanaf Den Bosch, maar daarvan heb ik zo snel geen info bij de hand.
Daarnaast was er dus EETC met treinen naar onder andere Landeck en Zell am See (winter) En Bologna, Avignon en later Koper (zomer).
Ook heeft de Bergland Expres van TTC nog een tijd gereden als concurrent van EETC.
Re: Grote uittocht van wintersporters
Sarcastisch of niet?dennistd schreef:Ik kan me niet voorstellen waarom je in de winter je auto mee zou willen nemen anders dan voor de heen en terugreis?
De meeste toeristen rijden toch op zijn minst wel naar een supermarkt of iets dergelijks, of om een nabijgelegen plaats te bezoeken zonder vast te zitten aan een dienstregeling.
Re: Grote uittocht van wintersporters
Wintersport is passé.. (A)
NOS schreef:Nederlanders gaan steeds minder op wintersportvakantie. Die trend is al jaren zichtbaar. Aan het begin van deze eeuw gingen 1,1 miljoen Nederlanders nog naar de sneeuw, in 2016 waren dat er volgens het CBS 866.000, zo'n 20 procent minder.
Steeds meer mensen die op wintersportvakantie gaan, gaan liever wandelen. In 2016 was dat zo'n 16 procent van de vakantiegangers, twee jaar daarvoor 10 procent.
Duur
Een belangrijke reden voor de daling is mogelijk de prijs. Een wintersportvakantie is nog altijd duurder dan een zonvakantie.
(..)
Bron:
https://nos.nl/artikel/2219140-wintersp ... -duur.html
Re: Grote uittocht van wintersporters
Wintersporten is niet zelden met half- of volpension, zo'n plaats is vaak niet meer dan alleen maar hotels en een skicentrale voor de liften e.d.
Familie van mij was in Zauchensee. Op Google Maps lijkt elk gebouw in dat dorpje een hotel of een skilift.
Familie van mij was in Zauchensee. Op Google Maps lijkt elk gebouw in dat dorpje een hotel of een skilift.
Treinreiswinkel is gestopt met die autotrein omdat de exploitant BahnTouristikExpress tegen te hoge rijkosten opliep. BTE is toen met de exploitatie gestopt en adviseert reizigers met de ÖBB te reizen. UrlaubsExpress gaat de trein Düsseldorf - Verona wel rijden, maar Treinreiswinkel wil die kaartjes niet verkopen omdat ze de kwaliteit van de slaaprijtuigen ondermaats vinden. UE heeft de boedel van EETC na jaren van stilstand overgenomen.Aking schreef:Voor autoslaaptreinen moet je tegenwoordig naar Düsseldorf geloof ik, al is de organisatie daarvan volgens mij ook in handen van de Treinreiswinkel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Grote uittocht van wintersporters
En vroeger had je ook treinen naar de dichtbij gelegen wintersportgebieden zoals Harz en Sauerland.
Re: Grote uittocht van wintersporters
Nee. Meerendeel is Vol of halfpension. Bij de skipas zit meestal ook onbeperkt gebruik van de bus en soms bepaalde treinen.Chrysa schreef:Sarcastisch of niet?dennistd schreef:Ik kan me niet voorstellen waarom je in de winter je auto mee zou willen nemen anders dan voor de heen en terugreis?
De meeste toeristen rijden toch op zijn minst wel naar een supermarkt of iets dergelijks, of om een nabijgelegen plaats te bezoeken zonder vast te zitten aan een dienstregeling.
Re: Grote uittocht van wintersporters
Ik ben de afgelopen twee winters naar de Franse Alpen gegaan, met de auto, en die heeft daar de hele week in de garage gestaan. In een wintersportgebied als Val Thorens of Tignes heb je ook supermarkten hoor... En het verse brood hangt het hotel aan je deur ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Grote uittocht van wintersporters
Een flink deel van die extra kosten heeft ook in een gigantisch gesleep met materieel gezeten: na de verbouwing van emplacement Den Bosch was het onmogelijk geworden het autoverladingsperron te bereiken vanuit Amsterdam (waar het materieel van EETC stond). Meen dat ze daarna via Nijmegen of Breda het materieel moesten aanvoeren om op het juiste spoor te kunnen komen.Aking schreef:EETC is ondertussen failliet, volgens mij nadat Prorail de kosten voor treinpaden gigantisch had verhoogd en het dus niet meer uitkon.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Grote uittocht van wintersporters
Dat is maar even geweest, daarna kon het weer wel (door kop te maken op het middenspoor richting Vught Aansluiting). Ik dacht dat het niet zozeer ProRail was die veel meer ging vragen maar wel de Italianen.
Re: Grote uittocht van wintersporters
Richting Zwitserland en Oostenrijk heb je toch weinig met de Italianen te maken?
Re: Grote uittocht van wintersporters
Maar die autotreinen gingen toch juist naar Italië?
Re: Grote uittocht van wintersporters
Ik ben één keer op wintersportvakantie geweest. In mijn eentje en zonder auto. Heb me overigens prima vermaaktChrysa schreef:Sarcastisch of niet?dennistd schreef:Ik kan me niet voorstellen waarom je in de winter je auto mee zou willen nemen anders dan voor de heen en terugreis?
De meeste toeristen rijden toch op zijn minst wel naar een supermarkt of iets dergelijks, of om een nabijgelegen plaats te bezoeken zonder vast te zitten aan een dienstregeling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Grote uittocht van wintersporters
De autotreinen wel inderdaad (al is er ook Avignon en Koper geweest zo uit m'n hoofd), maar als je bedrijf instort zodra één product wegvalt klopt er sowieso iets niet natuurlijk...Wubbo schreef:Maar die autotreinen gingen toch juist naar Italië?
Re: Grote uittocht van wintersporters
Dat klopt, maar het wintersportvervoer kent 2 pieken van een weekend (kerstvakantie en voorjaarsvakantie). Dat is ook geen echt stabiele basis voor een product. Zeker omdat je ook nog minimaal 2x leeg van en naar de wintersportgebieden rijdt (in het eerste resp het laatste weekend).
Re: Grote uittocht van wintersporters
Natuurlijk is het zo dat je met twee keer een weekend nietveel 'wint'.
Wel zou een land als Duitsland hierin kunnen investeren om de snelwegen beter te kunnen onthouden. Het is natuurlijk een enorme investering en ook moet je er maar 'zin' in hebben.
Heeft Zwitserland nog steeds die autotrein naar Italië? In Basel kon je erop en dan ergens in noord Italië er weer vanaf. Zwitserland had/heeft dit tegen het vele doorvoer verkeer. Heel vroeger ooit gebruikt
Wel zou een land als Duitsland hierin kunnen investeren om de snelwegen beter te kunnen onthouden. Het is natuurlijk een enorme investering en ook moet je er maar 'zin' in hebben.
Heeft Zwitserland nog steeds die autotrein naar Italië? In Basel kon je erop en dan ergens in noord Italië er weer vanaf. Zwitserland had/heeft dit tegen het vele doorvoer verkeer. Heel vroeger ooit gebruikt
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Re: Grote uittocht van wintersporters
^^^ zal er wel niet meer zijn. Al die Alpen landen hebben de heffing van tol, i.c.m. restricties qua reistijden / etc. ontdekt als lucratieve inkomstenbron, denk ik. Levert meer op dan het doorvoeren per trein....
-
- Donateur
- Berichten: 191
- Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Grote uittocht van wintersporters
Die bestaat blijkbaar wel nog:
http://www.ralpin.com/
Freiburg im Breisgau - Novara en Basel - Lugano.
http://www.ralpin.com/
Freiburg im Breisgau - Novara en Basel - Lugano.
Re: Grote uittocht van wintersporters
Maar alleen vrachtverkeer?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Grote uittocht van wintersporters
Voor vrachtverkeer heb je Oostenrijk ook nog de Rollende Landstraße. Volgens mij zijn er ook nog wel autoshuttles, of die moeten in de laatste 5-10 jaar afgeschaft zijn.
Re: Grote uittocht van wintersporters
Ik heb vandaag meerdere keren in regionale treinen gezeten rondom München die vanuit het Zuiden kwamen...
Nog nooit zoveel ski's op een dag in de trein gezien
Gisteren hoorde ik in elke trein richting München die ik gehad heb wel ergens een Nederlander praten
Nog nooit zoveel ski's op een dag in de trein gezien
Gisteren hoorde ik in elke trein richting München die ik gehad heb wel ergens een Nederlander praten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Grote uittocht van wintersporters
Volgens mij waren het er hooguit negen of tien.Aking schreef:
Qua historische treinen heb ik zo niet heel veel gegevens bij de hand, maar "metrohalte" Hoek van Holland had ooit een directe verbinding met iets van 30 landen volgens mij, allemaal per trein *O*
West Duitsland, Oost Duitsland, Polen, Sovjet Unie, Denemarken, Zweden, Zwitserland, Oostenrijk en Italie. Later werden Oost en West Duitland herenigd, Sovjet Unie viel uit elkaar waardoor Wit Rusland en Rusland bereikt werden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 219 gasten