Grote uittocht van wintersporters

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Grote uittocht van wintersporters

Bericht door dnmw2705 »

Vrijdagmiddag om 13:00 reed ik de A12 bij Driebergen op. Ik moest even wat in Wageningen ophalen. Netjes 100 km/h rijdend werd ik door een groot aantal auto's met skikoffer op het dak ingehaald. Ik dacht: de uittocht van wintersporters is begonnen.
Toevallig werd ik ook ingehaald door de ICE125 die op het spoor naast de A12 richting Arnhem reed om daarna, net als alle wintersporters, de grens over te gaan.

Tot dienstregeling 2017 hadden we de CityNightLine die je naar wintersport kon brengen. Mijn vader vertelde mij vroeger wel eens dat er Nederland ook autotreinen reden naar Italië en Oostenrijk.

Nu heb je in Zwitserland een autotrein tussen Kandersteg en Goppenstein. Ritje van 15 minuten brengt je van kanton Bern naar Wallis door de bergen heen.

Nu dacht ik: zou er helemaal geen vraag zijn autotreinen naar wintersport gebieden? Natuurlijk zorgt een auto voor bepaald comfort zoals verwarming. Alleen kost het rijden naar Oostenrijk al vaak wel 2a3 volle tanken. Eurootje of 180 euro voor zo'n reis met de auto? Als ze een bepaalde 'coupe' zouden ontwikkelen waardoor je isolatie zou hebben en dus licht zou kunnen stoken dat het warm is tijdens de reis. (Stukje Kandersteg - Goppenstein wordt ook gereden met een dak boven de auto)

Nu vroeg ik mij ook meteen af: welke (inter)nationale (auto)treinen hebben wij in Nederland gehad, die ons naar vakantie bestemmingen kon brengen en waarom zijn deze opgegeven?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Aking »

Tot een aantal jaar geleden had je Euro-Express TreinCharter die vanaf station Den Bosch in de zomer Autotreinen had rijden. In de winter was er de Skitrein en de Alpen Express

EETC is ondertussen failliet, volgens mij nadat Prorail de kosten voor treinpaden gigantisch had verhoogd en het dus niet meer uitkon. De Treinreiswinkel heeft, in samenwerking met Railexperts, een nieuwe versie van de Alpen Express tot leven geroepen.

Voor autoslaaptreinen moet je tegenwoordig naar Düsseldorf geloof ik, al is de organisatie daarvan volgens mij ook in handen van de Treinreiswinkel.

Qua historische treinen heb ik zo niet heel veel gegevens bij de hand, maar "metrohalte" Hoek van Holland had ooit een directe verbinding met iets van 30 landen volgens mij, allemaal per trein *O*

Helaas is daar helemaal niks meer van over :cry:

Maar dat zag er vroeger dus onder andere zo uit:
Afbeelding
(en dat bord zit hier in de collectie *O* )
Laatst gewijzigd door Aking op za 24 feb 2018, 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Chrysa »

dnmw2705 schreef:Eurootje of 180 euro voor zo'n reis met de auto?
Neuh... €200 retour misschien, en dat is als je met 160 over de autobahn knalt. Trein is een heel stuk duurder omdat je voor elke extra persoon een ticket moet kopen en volgens mij vrijwel niemand alleen op wintersport gaat.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door dennistd »

Ik kan me niet voorstellen waarom je in de winter je auto mee zou willen nemen anders dan voor de heen en terugreis?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Aking »

Wat betreft de recente geschiedenis had CityNightLine in ieder geval een trein Zurich/München, een trein Wenen/Milaan, en een trein Praag/Kopenhagen/Warschau/Minsk/Moskou. Waarbij die eerste eigenlijk altijd heeft gereden, de tweede alleen in het begin van CityNightline in Nederland en de laatste later is toegevoegd en diverse samenstellingen/bestemmingen heeft gekend.

Daarvoor was er in ieder geval de OverNight Express naar Milaan. Waarbij vrachtrijtuigen met bloemen meegingen naar Italië. ook had NS Travel nog enkele andere treinen vanaf Den Bosch, maar daarvan heb ik zo snel geen info bij de hand.

Daarnaast was er dus EETC met treinen naar onder andere Landeck en Zell am See (winter) En Bologna, Avignon en later Koper (zomer).

Ook heeft de Bergland Expres van TTC nog een tijd gereden als concurrent van EETC.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Chrysa »

dennistd schreef:Ik kan me niet voorstellen waarom je in de winter je auto mee zou willen nemen anders dan voor de heen en terugreis?
Sarcastisch of niet?

De meeste toeristen rijden toch op zijn minst wel naar een supermarkt of iets dergelijks, of om een nabijgelegen plaats te bezoeken zonder vast te zitten aan een dienstregeling.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Durashift »

Wintersport is passé.. (A)
NOS schreef:Nederlanders gaan steeds minder op wintersportvakantie. Die trend is al jaren zichtbaar. Aan het begin van deze eeuw gingen 1,1 miljoen Nederlanders nog naar de sneeuw, in 2016 waren dat er volgens het CBS 866.000, zo'n 20 procent minder.

Steeds meer mensen die op wintersportvakantie gaan, gaan liever wandelen. In 2016 was dat zo'n 16 procent van de vakantiegangers, twee jaar daarvoor 10 procent.
Duur

Een belangrijke reden voor de daling is mogelijk de prijs. Een wintersportvakantie is nog altijd duurder dan een zonvakantie.
(..)

Bron:
https://nos.nl/artikel/2219140-wintersp ... -duur.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Suus »

Wintersporten is niet zelden met half- of volpension, zo'n plaats is vaak niet meer dan alleen maar hotels en een skicentrale voor de liften e.d.

Familie van mij was in Zauchensee. Op Google Maps lijkt elk gebouw in dat dorpje een hotel of een skilift.
Aking schreef:Voor autoslaaptreinen moet je tegenwoordig naar Düsseldorf geloof ik, al is de organisatie daarvan volgens mij ook in handen van de Treinreiswinkel.
Treinreiswinkel is gestopt met die autotrein omdat de exploitant BahnTouristikExpress tegen te hoge rijkosten opliep. BTE is toen met de exploitatie gestopt en adviseert reizigers met de ÖBB te reizen. UrlaubsExpress gaat de trein Düsseldorf - Verona wel rijden, maar Treinreiswinkel wil die kaartjes niet verkopen omdat ze de kwaliteit van de slaaprijtuigen ondermaats vinden. UE heeft de boedel van EETC na jaren van stilstand overgenomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door en-es »

En vroeger had je ook treinen naar de dichtbij gelegen wintersportgebieden zoals Harz en Sauerland.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door huibf »

Chrysa schreef:
dennistd schreef:Ik kan me niet voorstellen waarom je in de winter je auto mee zou willen nemen anders dan voor de heen en terugreis?
Sarcastisch of niet?

De meeste toeristen rijden toch op zijn minst wel naar een supermarkt of iets dergelijks, of om een nabijgelegen plaats te bezoeken zonder vast te zitten aan een dienstregeling.
Nee. Meerendeel is Vol of halfpension. Bij de skipas zit meestal ook onbeperkt gebruik van de bus en soms bepaalde treinen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door nvdw »

Ik ben de afgelopen twee winters naar de Franse Alpen gegaan, met de auto, en die heeft daar de hele week in de garage gestaan. In een wintersportgebied als Val Thorens of Tignes heb je ook supermarkten hoor... En het verse brood hangt het hotel aan je deur ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Daniel »

Aking schreef:EETC is ondertussen failliet, volgens mij nadat Prorail de kosten voor treinpaden gigantisch had verhoogd en het dus niet meer uitkon.
Een flink deel van die extra kosten heeft ook in een gigantisch gesleep met materieel gezeten: na de verbouwing van emplacement Den Bosch was het onmogelijk geworden het autoverladingsperron te bereiken vanuit Amsterdam (waar het materieel van EETC stond). Meen dat ze daarna via Nijmegen of Breda het materieel moesten aanvoeren om op het juiste spoor te kunnen komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Wubbo »

Dat is maar even geweest, daarna kon het weer wel (door kop te maken op het middenspoor richting Vught Aansluiting). Ik dacht dat het niet zozeer ProRail was die veel meer ging vragen maar wel de Italianen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Aking »

Richting Zwitserland en Oostenrijk heb je toch weinig met de Italianen te maken?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Wubbo »

Maar die autotreinen gingen toch juist naar Italië?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Vinny »

Chrysa schreef:
dennistd schreef:Ik kan me niet voorstellen waarom je in de winter je auto mee zou willen nemen anders dan voor de heen en terugreis?
Sarcastisch of niet?

De meeste toeristen rijden toch op zijn minst wel naar een supermarkt of iets dergelijks, of om een nabijgelegen plaats te bezoeken zonder vast te zitten aan een dienstregeling.
Ik ben één keer op wintersportvakantie geweest. In mijn eentje en zonder auto. Heb me overigens prima vermaakt :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Aking »

Wubbo schreef:Maar die autotreinen gingen toch juist naar Italië?
De autotreinen wel inderdaad (al is er ook Avignon en Koper geweest zo uit m'n hoofd), maar als je bedrijf instort zodra één product wegvalt klopt er sowieso iets niet natuurlijk...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Wubbo »

Dat klopt, maar het wintersportvervoer kent 2 pieken van een weekend (kerstvakantie en voorjaarsvakantie). Dat is ook geen echt stabiele basis voor een product. Zeker omdat je ook nog minimaal 2x leeg van en naar de wintersportgebieden rijdt (in het eerste resp het laatste weekend).
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door dnmw2705 »

Natuurlijk is het zo dat je met twee keer een weekend nietveel 'wint'.

Wel zou een land als Duitsland hierin kunnen investeren om de snelwegen beter te kunnen onthouden. Het is natuurlijk een enorme investering en ook moet je er maar 'zin' in hebben.

Heeft Zwitserland nog steeds die autotrein naar Italië? In Basel kon je erop en dan ergens in noord Italië er weer vanaf. Zwitserland had/heeft dit tegen het vele doorvoer verkeer. Heel vroeger ooit gebruikt
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Durashift »

^^^ zal er wel niet meer zijn. Al die Alpen landen hebben de heffing van tol, i.c.m. restricties qua reistijden / etc. ontdekt als lucratieve inkomstenbron, denk ik. Levert meer op dan het doorvoeren per trein....
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door jjasloot »

Die bestaat blijkbaar wel nog:

http://www.ralpin.com/

Freiburg im Breisgau - Novara en Basel - Lugano.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door isadora »

Maar alleen vrachtverkeer?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door Aking »

Voor vrachtverkeer heb je Oostenrijk ook nog de Rollende Landstraße. Volgens mij zijn er ook nog wel autoshuttles, of die moeten in de laatste 5-10 jaar afgeschaft zijn.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door cassie127 »

Ik heb vandaag meerdere keren in regionale treinen gezeten rondom München die vanuit het Zuiden kwamen...
Nog nooit zoveel ski's op een dag in de trein gezien :shock:

Gisteren hoorde ik in elke trein richting München die ik gehad heb wel ergens een Nederlander praten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Grote uittocht van wintersporters

Bericht door en-es »

Aking schreef:
Qua historische treinen heb ik zo niet heel veel gegevens bij de hand, maar "metrohalte" Hoek van Holland had ooit een directe verbinding met iets van 30 landen volgens mij, allemaal per trein *O*
Volgens mij waren het er hooguit negen of tien.
West Duitsland, Oost Duitsland, Polen, Sovjet Unie, Denemarken, Zweden, Zwitserland, Oostenrijk en Italie. Later werden Oost en West Duitland herenigd, Sovjet Unie viel uit elkaar waardoor Wit Rusland en Rusland bereikt werden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 77 gasten