Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door en-es »

Dus treinen raken vol omdat er veel schoolreisjes gemaakt worden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Durashift »

Nee. Er wordt, min of meer, een 'reiscultuur' gekweekt.

Is eigenlijk in de hele maatschappij een dingetje, volgens mij. Overal lees of zie je prikkels om 'er op uit' te gaan. Ergens naar toe gaan.. activiteiten ondernemen.. niks doen is niet hip. :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Aking »

Niks doen is voor bejaarden! :Y

Of wacht, die hebben tegenwoordig natuurlijk bejaardenvakanties :')
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door AppleMoose »

En weer een interessant topic omzeep geholpen. Dit keer niet door nummertjesfetisjisten maar door ongefundeerd oeverloos gezwets dat als "feit" wordt gepresenteerd :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door trolly »

Euh... het topic is volgens mij gebaseerd op ongefundeerd oeverloos gezwets :X
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef:En weer een interessant topic omzeep geholpen. Dit keer niet door nummertjesfetisjisten maar door ongefundeerd oeverloos gezwets dat als "feit" wordt gepresenteerd :X
Zo nu ben ik er ook wel weer klaar mee.
https://www.vosabb.nl/voor-steeds-meer- ... s-te-duur/
En dat noemt zichzelf "links" :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door AppleMoose »

Je hebt het over dat schoolreisjes mede de oorzaak zijn dat het tijdens de spits drukker wordt in het OV. Ik lees nergens in jouw artikel iets dat jouw mening ondersteund.

Ja, de schoolreisjes gaan steeds verder en ja, ze worden daarmee ook duurder. Maar houdt dat ook in dat men dús met het OV reist? Houdt dat ook in dat zij dús in de spits reizen? En is dát de oorzaak dat het in de spits steeds drukker wordt in het OV? Niks van dat alles.
De meeste scholen hebben maar 1 schoolreisje per klas per jaar. Dat is al decennia zo. De meeste scholen regelen daarbij hun vervoer zelf. Hetzij door een bus te huren, hetzij (zeker bij basisscholen) door ouders die kinderen met de auto brengen.

Bij excursies op hogere vormen van onderwijs wordt wel vaker het OV gebruikt, maar ook daar wordt nog genoeg gebruik gemaakt van de diensten van de busboeren. Maar ook zij gaan niet iedere week op excursie en sowieso is het niet van de laatste paar jaar dat men op excursie gaat. Dat is ook al decennia zo. Bovendien, excursies, stages en werkbezoeken zijn er niet om de opleiding "op te leuken", maar hebben over het algemeen nut. Stages zijn bij de meeste opleidingen verplicht. Niet omdat het leuk is, maar omdat je als student nu eenmaal praktijkervaring moet opdoen en aan het einde van de opleiding moet kunnen aantonen dat die het beroep aankan. Dat lukt niet enkel in de schoolbankjes. Excursies en werkbezoeken zijn er om de studenten een bredere kijk op het werkveld te geven en om dingen te leren die zij later weer kunnen toepassen op hun werk.

Schoolreisjes zelf zijn er al sinds jaar en dag. Door betere vervoersmogelijkheden en betaalbare vervoersmiddelen zijn 'verre' bestemmingen toch bereikbaar voor een steeds grotere groep mensen. Een tendens dat ook al decennia aan de gang is.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je nu mijn politieke voorkeur erbij haalt en wat dat toevoegt aan deze discussie is. Als het vanwege de kosten is, daar heb ik het in het geheel niet over gehad tot deze post, dus hoe kun je concluderen dat ik dat prima vind en dús mijn politieke voorkeur verloochen?
De stijgende kosten zijn al langere tijd een probleem en de partij waar ik tot nu toe op heb gestemd strijdt al jaren tegen deze stijgende kosten. (En daar ben ik helemaal voor!) Als het goed is, hebben de meeste scholen hier ook een potje voor, maar dat blijkt steeds vaker ontoereikend te zijn. Niet alleen omdat er steeds meer kinderen zijn die in armoede leven (Hoera VVD-beleid!), ook omdat de uitgaven die ouders moeten doen voor de opleiding van hun kind zoals Ipads, laptops etc. steeds meer toeneemt. Alleen een schoolreisje of iets dergelijks is voor de meeste ouders nog wel op te brengen. Even 500 euro lappen voor een laptop of tablet is een ander verhaal en ik ben er dus voor dat scholen kritischer worden in wat ze wat dit betreft verplicht stellen (Ook omdat nog niet onomstotelijk bewezen is dat hiermee de leereffectiviteit omhoog gaat). Maar dit heeft 0,0 iets te maken met toenemende drukte in het OV, al dan niet in de spits.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Vinny »

Mooi verhaal, maar de feiten zijn gewoon doodsimpel, het aantal studentenreizigers in de spits is veel harder gestegen dan het aantal studenten. Het is geen oeverloos gezwets, het zijn feiten die door ieder vervoersbedrijf gerapporteerd worden, en straks als het MBO ook gaat meedoen gaan de treinen nog meer op sardieneblikjes lijken. De oplossing is gewoon simpel, vervang het huidige reisproduct door een dal-vrij abonnement en je stimuleert dat studenten buiten de spits reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 808
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door The Greyhound »

Vinny schreef:Mooi verhaal, maar de feiten zijn gewoon doodsimpel, het aantal studentenreizigers in de spits is veel harder gestegen dan het aantal studenten. Het is geen oeverloos gezwets, het zijn feiten die door ieder vervoersbedrijf gerapporteerd worden, en straks als het MBO ook gaat meedoen gaan de treinen nog meer op sardieneblikjes lijken. De oplossing is gewoon simpel, vervang het huidige reisproduct door een dal-vrij abonnement en je stimuleert dat studenten buiten de spits reizen.
Waarom een dalvrij abonnement. Geef de studenten het geld dat nu aan de Ov kaart als studiebeurs en laat ze zelf de keuze wat ze met het geld doen, kamer huren, fiets kopen, treinkaartje kopen, liften etc. Dat systeem heeft jarenlang prima gewerkt. Toen reed er iedere 15 minuten een bus naar de Zernike Campus in Groningen die bijna nooit overvol was. Vanaf de invoering van de OV kaart was dat opeens een heel netwerk.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door AppleMoose »

Vinny schreef:Mooi verhaal, maar de feiten zijn gewoon doodsimpel, het aantal studentenreizigers in de spits is veel harder gestegen dan het aantal studenten. Het is geen oeverloos gezwets, het zijn feiten die door ieder vervoersbedrijf gerapporteerd worden, en straks als het MBO ook gaat meedoen gaan de treinen nog meer op sardieneblikjes lijken. De oplossing is gewoon simpel, vervang het huidige reisproduct door een dal-vrij abonnement en je stimuleert dat studenten buiten de spits reizen.
En wát heeft dit precies te maken met de door jou veronderstelde schoolreisjesterreur, wat volgens jou de oorzaak is van het toenemende drukte in het ov tijdens de spits? Je onderbouwt geen enkele stelling met steekhoudende argumenten of maakt je onderbouwing niet af en je beantwoordt vragen niet. In plaats daarvan haal je weer een ander onderwerp aan waar we het niet eens over gehad hebben en beweert vervolgens dat ik dát oeverloos gezwets vind. Als je niet kunt discussiëren, doe het dan gewoon niet :')

En de oplossing voor het toenemend aantal studenten dankzij de ov-kaart is helemaal niet zo simpel als dat het lijkt. De meeste studenten hebben simpelweg geen keus om wel of niet in de spits te reizen vanwege hun roosters. Deze roosters aanpassen is ook niet zo simpel als dat het lijkt. roosters worden nu zo gepland dat er zo optimaal mogelijk gebruik wordt gemaakt van lokalen en docenten. Wil je meer gaan spreiden, dan ontkomen veel scholen er niet aan om extra lokalen bij te bouwen en extra docenten (en we hebben al een tekort aan docenten...) aan te nemen en dat kost geld, veel geld. Als je alles in z'n geheel opschuift creëer je een tweede spits of een lange spits. Ook dat lijkt mij niet echt wenselijk want dan maken de treinen en bussen extra kilometers en schoonmaak en onderhoud kan dan alleen in het superdal of 's nachts gebeuren. Daar hangt ook wel een aardig kostenplaatje aan.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Dennenboom »

Bovendien is de verdergaande stijging van het aantal pendelende studenten niet alleen te wijten aan de OV kaart. Door de hoge huisvestingskosten in de steden kiezen steeds meer studenten ervoor om vanuit het ouderlijk huis te studeren.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door jelmerrr »

Vinny schreef:Mooi verhaal, maar de feiten zijn gewoon doodsimpel, het aantal studentenreizigers in de spits is veel harder gestegen dan het aantal studenten. Het is geen oeverloos gezwets, het zijn feiten die door ieder vervoersbedrijf gerapporteerd worden, en straks als het MBO ook gaat meedoen gaan de treinen nog meer op sardieneblikjes lijken. De oplossing is gewoon simpel, vervang het huidige reisproduct door een dal-vrij abonnement en je stimuleert dat studenten buiten de spits reizen.
MBO heeft al toch?
En als ik dal vrij zou hebben ga ik wel MBO studeren, kan ik fietsend af
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Jef400 »

Vinny schreef:Mooi verhaal, maar de feiten zijn gewoon doodsimpel, het aantal studentenreizigers in de spits is veel harder gestegen dan het aantal studenten. Het is geen oeverloos gezwets, het zijn feiten die door ieder vervoersbedrijf gerapporteerd worden, en straks als het MBO ook gaat meedoen gaan de treinen nog meer op sardieneblikjes lijken. De oplossing is gewoon simpel, vervang het huidige reisproduct door een dal-vrij abonnement en je stimuleert dat studenten buiten de spits reizen.
Yo vriend, zal ik je even mijn rooster doorsturen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Mdk »

Vinny schreef:Mooi verhaal, maar de feiten zijn gewoon doodsimpel, het aantal studentenreizigers in de spits is veel harder gestegen dan het aantal studenten. Het is geen oeverloos gezwets, het zijn feiten die door ieder vervoersbedrijf gerapporteerd worden, en straks als het MBO ook gaat meedoen gaan de treinen nog meer op sardieneblikjes lijken. De oplossing is gewoon simpel, vervang het huidige reisproduct door een dal-vrij abonnement en je stimuleert dat studenten buiten de spits reizen.
Afbeelding

Maar wat Jef ook al aangeeft, gewoon nee. Een dalproduct is echt niet te combineren met studieroosters. Ikzelf heb nog de vrijheid om maar 1x in de week naar school te moeten, de rest is zelfstudie. Maar die dag moet ik ook gewoon in de spits reizen, als ik op school of in de ub wil studeren, dan moet ik ook gewoon in de spits reizen omdat ik anders 1.geen plek heb en 2. Niets aan mijn dag zal hebben als ik alleen in t dal reis.
Het studentenreisproduct is nu meer dan ooit belangrijk door het toenemende aantal (buitenlandse) studenten, stijgende huurprijzen in studentensteden, groter wordende tekort aan betaalbare huurwoningen (vandaar de stijgende prijzen, duh).

Daarbij zullen de mbo'ers over het algemeen niet zo ver reizen als de hbo'ers en universitaire studenten. In veel meer plaatsen zit een MBO, en mbo'ers hebben vaak de behoefte om dicht bij huis te studeren ivm werk en/of famillie.
Bij twijfel altijd klagen
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door PatrickM »

Vinny schreef:Mooi verhaal, maar de feiten zijn gewoon doodsimpel, het aantal studentenreizigers in de spits is veel harder gestegen dan het aantal studenten. Het is geen oeverloos gezwets, het zijn feiten die door ieder vervoersbedrijf gerapporteerd worden, en straks als het MBO ook gaat meedoen gaan de treinen nog meer op sardieneblikjes lijken. De oplossing is gewoon simpel, vervang het huidige reisproduct door een dal-vrij abonnement en je stimuleert dat studenten buiten de spits reizen.
En dat betekent dan maar dat ik niet kan gaan studeren waar ik dat wil? Ik kan niet buiten de spits reizen, want voor de spits is er geen OV hier. Dat zou betekenen dat ik met de bus van 5:00 mee moet (die er niet is) en misschien om 21:00 eens thuis ben.
Het enige wat je op die manier stimuleert is dus om maar niet te gaan studeren omdat het simpelweg niet kan. Als ik dichterbij huis zou kunnen gaan studeren zou ik het direct doen, maar ik heb de keus tussen Breda, Lelystad en Leeuwarden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Klaasje »

In de praktijk zie je gewoon dat veel studenten die niet vroeg college moeten volgen een half uurtje tot een uurtje later binnekomen. Deze reizen dus al ruim buiten de hyperspits en ook echt op het randje van dal en spits. Daaraan proberen te schuiven zet weinig zoden aan de dijk.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door nvdw »

Om even terug te keren op de conclusie van wat je wel of geen onderzoek mag noemen: je kunt die conclusie vrij logisch trekken omdat de prijsprikkel bij de auto ook niet werkt. Je zou bijvoorbeeld ondertussen denken dat die Brabanders zo schijtziek zijn van decennia ellende op de A27 en toch komen ze elke dag met steeds meer over dat karrespoor aankachelen om in de Randstad te komen werken (en in de middag vice versa). En die auto is echt niet gratis, nee ook de auto van de zaak niet.

Ik zie elk weekend heel veel mensen de toch wel dure 387 van Gorinchem naar Utrecht nemen. Pakken ze de 'boemelbus' 81, zijn ze een kwartier langer onderweg en betalen ze minder. Doen ze niet. Idem voor die automobilisten die op donderdagavond de transferia in Utrecht links laten liggen en vrolijk de auto in een dure garage neerpoten (kost je gewoon bijna 5 euro per uur).

Het criterium is: wat komt me het beste uit? En dat is echt niet altijd de rationele optie. Zoals mijn overgrootvader ooit zei: de mensen lopen een dubbeltje van hun zolen voor een stuiver korting. Die rijden 10 euro aan benzine weg om geen twee euro parkeergeld te hoeven betalen.

Wie zijn die reizigers die dan toch het ov pakken? Mensen die geen auto hebben, of een baas hebben die niet voor leaseauto of zelfs een parkeerplaats bij kantoor zorgt. Die een NS Businesscard krijgen voor hun reizen. Die een kantoor hebben dat met ov in een uur te bereizen is, waar dat met de auto misschien een kwartiertje minder is, maar evenzovaak meer.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Hainje »

nvdw schreef:Zoals mijn overgrootvader ooit zei: de mensen lopen een dubbeltje van hun zolen voor een stuiver korting.
Jouw overgrootvader moet een wijs man zijn geweest. _O_
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Aking »

:shock: Voor een dubbeltje slijtage in die tijden hebben demense een flink stuk moeten lopen :o
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door trolly »

:Y Kejje nagaan hoeveel een stuiver waard was, toen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door SLToilet »

Het is de waarheid als een koe (hè, weer zo'n spreuk). Maar het gebeurt hier ook, met het tanken in België bijvoorbeeld. Maar ook met de hordes mensen die met de auto naar de Tilburgse binnenstad rijden om te winkelen: hupsakee tien euro parkeren voor vijf uurtjes, terwijl je voor acht euro met twee personen retour kan gaan naar die vinexwijk (chipkaart niet vergeten!). En de bus rijdt toch in regelmaat, je hoeft geen plekkie te zoeken in de parkeergarage en, nog erger:

Ze denken dat ze haast hebben terwijl ze de hele zaterdagavond nog op hun luie gat kunnen liggen, er is dus ook geen reden om te haasten naar de stad. Ik kom het maar al te vaak tegen. Ze zitten gewoon ordinair vast in hun patroon.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door erjeebee »

En de winnaar van het WK Chargeren is......

Heb jij wel eens geprobeerd met je boodschappen voor de hele week + je non-food aankopen met de bus te reizen?

Maar... in elk gechargeer zit een kern van waarheid en in dit geval een grote.
Het komt in de meeste mensen niet eens op dat ze het OV zouden kunnen gebruiken.. zo vast zit hun bips aan de auto geoxideerd (ik contamineer dat altijd tot "gebipsideerd")
En dat is dan weer veroorzaakt door het feit dat in het verleden nieuwbouwwijken pas fatsoenlijk openbaar vervoer kregen nadat ze een zekere omvang hadden bereikt..... te laat.. iedereen al gebipsideerd.
Tegenwoordig zie je iets vaker dat er gelijk vanaf de dag dat het eerste huis wordt opgeleverd OV wordt aangeboden, maar lang nog niet altijd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Daniel »

erjeebee schreef:Heb jij wel eens geprobeerd met je boodschappen voor de hele week + je non-food aankopen met de bus te reizen?
Vaak zat gedaan in mijn geval en ben daar ook niet de enige in... Je zou eens moeten zien wat er bij de IKEA in Amersfoort allemaal bus 5 in gaat.
Maar er zijn natuurlijk nog zat mensen die het simpelweg nog nooit geprobeerd hebben.

Gelukkig is dat in de jongere generaties wel aan het veranderen, daar is het meer in aan het raken bv. een deelauto te gebruiken wanneer het echt nodig is en verder met OV en fiets te reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door nvdw »

Het is nog niet zo extreem als in bijvoorbeeld Japan, maar de bereidheid bij jongeren om een auto te hebben, of zelfs een rijbewijs te halen, neemt ook hier af. Uiteraard zal die jongere eerder in Amsterdam wonen dan in Appelscha, maar dan nog.

De groep die je echt het lastigst in het OV krijgt zijn de mensen die zich simpelweg afhankelijk van de auto hebben gemaakt. Die hebben al jaren een auto van de zaak met tankpas, dan maakt het niet meer uit of niet alleen je werk, maar ook je hobby/sport/mantelzorg op 25+ km afstand hebt. Dan heb je ook niet genoeg uren in een dag om je reistijd in het OV te verdubbelen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:Je zou eens moeten zien wat er bij de IKEA in Amersfoort allemaal bus 5 in gaat.
uhm... ik? :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten