Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door regenmaker »

Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Het goedkoper of zelfs gratis maken van het openbaar vervoer haalt nauwelijks mensen over om de auto te laten staan. Het is effectiever om de kwaliteit van het OV te verbeteren en het gebruik van de auto duurder te maken. Dit stelt Oded Cats van de TU Delft. Cats is ook verbonden aan het Public Transport Lab.

OVPro
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door trolly »

Raar onderzoek, raar artikel.
OVpro schreef:De lessen en ervaringen van het project in Tallinn zijn volgens de assistent professor ook van kracht in Duitsland of in Nederland. Daar komt nog bij dat gratis OV op meerdere plekken is getest en nooit effectief is geweest. Een bekend project in het Belgische Hasselt liep op niets uit; het was financieel niet houdbaar. In Tallinn was het louter betaalbaar, omdat fors meer mensen belasting gingen betalen in de hoofdstad.
De "assistent professor" verklaart een onderzoek naar gratis stedelijk OV in Tallinn daarbij zonder verdere argumentatie universeel van toepassing, en voert Hasselt aan als "bewijs" — waarbij het doel van gratis OV opeens niet het terugdringen van automobiliteit blijkt te zijn, maar de financiële haalbaarheid (lees: politieke bereidheid tot financiering). Ondanks dat helpt het duurder maken van de autogebruik wèl, hoewel dat kennelijk niet onderzocht is in deze studie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Chrysa »

Wegenbelasting afschaffen en dit geld ophalen via accijns op brandstof of rekeningrijden dus. Als er eenmaal een auto voor de deur staat is het vrijwel altijd goedkoper om die te gebruiken, omdat de kosten per km erg laag zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door trolly »

Precies. Of wat misschien ook helpt: alle automobilisten een toeter en drie klapzoenen geven als ze de bus instappen. Maar dat is hier net zo min onderzocht.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: RE: Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door PHS »

Chrysa schreef:Wegenbelasting afschaffen en dit geld ophalen via accijns op brandstof of rekeningrijden dus. Als er eenmaal een auto voor de deur staat is het vrijwel altijd goedkoper om die te gebruiken, omdat de kosten per km erg laag zijn.
Ik vraag me af of dat werkt. Als de prijs van auto's daalt, neemt de vraag naar auto's toe. Door de wegenbelasting af te schaffen, zullen er dus meer auto's op de weg komen. De consument kijkt bij de aanschaf veel minder (en in feite veel te weinig) naar de kosten van het daadwerkelijke gebruik nadat hij een product heeft gekocht. Bovendien: als de consument eenmaal een product heeft aangeschaft, dan wil hij het ook gebruiken. Printers worden daarom onder of tegen de kostprijs verkocht, de winst wordt gemaakt op de inkt. Maar hé, nu heb ik die printer dus printen zal ik, denken veel consumenten. Door de aanschafprijs te verlagen en de kosten van het gebruik te verhogen krijg je een soortgelijke situatie. Veel mensen nemen de auto vooral uit gemak, dus ook in de stedelijke gebieden waar het OV of de fiets een prima alternatief is. Met rekeningrijden zal het autobezit toenemen, zal de prijsprikkel op het gebruik dat voldoende kunnen compenseren? Ik denk dat Den Haag zich hier nog wel eens flink op gaat verkijken.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Dennenboom »

Chrysa schreef:Wegenbelasting afschaffen en dit geld ophalen via accijns op brandstof of rekeningrijden dus. Als er eenmaal een auto voor de deur staat is het vrijwel altijd goedkoper om die te gebruiken, omdat de kosten per km erg laag zijn.
Overigens zullen we op een of andere manier wel rekeningrijden moeten invoeren. Door de opkomst van elektrisch rijden zal de accijns op termijn irrelevant worden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door en-es »

Goh, dat onderzoeksburo besteed veel geld en moeite om een conclusie te trekken die iedereen al weet.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door DingeZ »

Waarom zou je de wegenbelasting moeten afschaffen/verlagen als je de accijns omhoog gooit?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Chrysa »

Betaling naar gebruik ipv naar bezit. Wel zo eerlijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Suus »

Als je een auto bezit maar niet gebruikt neemt dat ding toch vaak openbare ruimte in beslag. Vandaar dat je ook moet betalen voor het bezit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Vinny »

Wat hier niet expliciet staat is dat het openbaar vervoer en de auto over het algemeen totaal verschillende doelgroepen bedient. Neem de invoering van de OV-studentenkaart, dat heeft geleid tot fors meer OV-kilometers die door de studenten wordt afgelegd, maar het autogebruik dat toch al laag was nam nauwelijks af onder deze groep.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door The Greyhound »

Wel heeft de invoering van de OV-studentenkaart geleid tot een overstap van keuze reizigers naar de auto. Vanaf dat moment werd reizen in de spits een stuk minder confortabel door de groei van het aantal studenten in de trein (die voor de invoering van deze gratis vervoersmogelijkheid blijkbaar op een andere wijze reisden). Confort speelt bij de keuze tussen auto en trein een veel belangrijkere rol dan prijs.
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 02 mar 2018, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door AppleMoose »

Reistijd en verbindingen spelen ook een rol in dit geheel. Naar mijn werk ben ik ruim een uur onderweg met het OV en kan ik bepaalde diensten niet werken (zeker in de weekenden) omdat de eerste bus te laat vertrekt en de laatste te vroeg. Met de auto ben ik binnen een half uur op mijn werk, op elk gewenst tijdstip.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Mdk »

The Greyhound schreef:Wel heeft de invoering van de OV-studentenkaart geleid tot een overstap van keuze reizigers naar de auto. Vanaf dat moment werd reizen in de spits een stuk minder confortabel door de groei van het aantal studenten in de trein (die voor de invoering van deze gratis vervoersmogelijkheid blijkbaar op een andere wijze reisden). Confort speelt bij de keuze tussen auto en trein een veel belangrijkere rol dan prijs.
Ik vind dit een beetje een kulverhaal als ik eerlijk ben, studenten hebben sowieso altijd al via het ov gereisd, alleen zal dat eerder minder geweest zijn, omdat het op eigen kosten was.
Dat er meer studenten in de trein zitten zal evht wel gepaard zijn gegaan met capaciteitsuitbereidingen waar nodig, en studenten weten zich (over het algemeen) prima te gedragen in de trein, met uitzondering van de eerste tripjes van nieuwe studenten.
Ik kan me dus moeilijk voorstellen hoe je comfortniveau in de trein verlaagd is door de invoering van het studentenreisproduct.
Bij twijfel altijd klagen
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door jelmerrr »

Ik hoor ook veel studenten die werken in de trein, dus dan maken ze normaal niet veel lawaai...
maar je hoort natuurlijk vooral de uitzonderingen in een trein, niet het grote gros stille studenten.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Aking »

Mdk schreef:Ik vind dit een beetje een kulverhaal als ik eerlijk ben, studenten hebben sowieso altijd al via het ov gereisd
Vroegah werd er volgens mij ook nog wel flink wat gefietst, maar waarom zou je gaan fietsen als je gratis met de bus/tram/trein/overig kan?
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Mdk »

Greyhound had het over de trein, maar je hebt een punt Aking.
Ik denk wel dat het het waard is om een paar kanttekeningen hierbij te plaatsen.
- door de verplaatsing van sommige hogescholen en universiteiten naar gebieden buiten de stadscentra zijn de afstanden van en naar school toegenomen, studenten hebben hier natuurlijk geen invloed op gehad. Denk uithof enzo
- ov van en naar ditsoort science parks is vaak bijna volledig bezet door studenten, omdat er bijna niemand anders hoeft te zijn.
- het bewustzijn van fietsen en gezondheid is groter dan ooit, met name onder studenten. Heel veel studenten kiezen ervoor om (indien mogelijk) te fietsen of te lopen in plaats van de bus of de tram te pakken.

In het lokale ov houd je eigenlijk alleen de studenten die niet anders kunnen en de vieze, kwabbige, stinkende, luie kutstudenten (waaronder ik natuurlijk :Y) over.
Bij twijfel altijd klagen
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door SuperGhost »

Aking schreef:
Mdk schreef:Ik vind dit een beetje een kulverhaal als ik eerlijk ben, studenten hebben sowieso altijd al via het ov gereisd
Vroegah werd er volgens mij ook nog wel flink wat gefietst, maar waarom zou je gaan fietsen als je gratis met de bus/tram/trein/overig kan?
Ben je wel eens op een campus geweest? Het stikt daar van de fietsen. Afslaand verkeer heeft daar juist vaak problemen, vanwege de vrijwel oneindige stroom fietsers die er steeds aan komt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Vinny »

The Greyhound schreef:Wel heeft de invoering van de OV-studentenkaart geleid tot een overstap van keuze reizigers naar de auto. Vanaf dat moment werd reizen in de spits een stuk minder confortabel door de groei van het aantal studenten in de trein (die voor de invoering van deze gratis vervoersmogelijkheid blijkbaar op een andere wijze reisden). Confort speelt bij de keuze tussen auto en trein een veel belangrijkere rol dan prijs.
Dit is ook wel een beetje complotdenken, waar geen feitelijke basis voor bestaat. Het autoverkeer is harder gegroeid dan het treinverkeer, dat is ontegenzeggelijk waar maar dat heeft in mijn optiek totaal andere oorzaken: vooral de suburbanisatie, de toenemende tweedeling tussen stad en platteland en het feit dat steeds meer vrouwen zijn gaan werken.
Vroegah werd er volgens mij ook nog wel flink wat gefietst, maar waarom zou je gaan fietsen als je gratis met de bus/tram/trein/overig kan?
Ben je wel eens op een campus geweest? Het stikt daar van de fietsen. Afslaand verkeer heeft daar juist vaak problemen, vanwege de vrijwel oneindige stroom fietsers die er steeds aan komt.
Fiets en trein zijn nou niet heel uitwisselbare vervoersmodaliteiten. Meer dan 10 kilometer enkele reis op de fiets doet bijna niemand, en de gemiddelde afstand die forensen afleggen per trein is 40 kilometer enkele reis. Het is meer zo dat het aantal in de spits reizende studenten gegroeid is doordat opleidingen steeds vaker hun vak "opleuken" met verre stages, reizen, excursies en werkbezoeken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door AppleMoose »

Heb je een bron voor dat laatste? Of vraag je iedere keer in de spits aan studenten waarom ze in de trein zitten?

Vergeet ook niet dat de crisis voorbij schijnt te zijn en weer meer mensen werk hebben dan de afgelopen jaren. Dat zorgt ook voor meer forensenverkeer, zowel op de weg als in het OV.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Durashift »

> met invoering van de OV Studentenkaart kwam er ook een arbeidsmarkt vrij voor werkzaamheden waarbij reisafstanden op een (goedkope) manier overbrugt konden/kunnen worden.

Uitzendbureau's die studenten inzetten voor ambulante functies. Bijvoorbeeld de 'hiker' binnen autoverhuur/verkoop/aflevering.
Lekker 'gratis' met het OV van R'dam naar Groningen om een auto op te halen en dan terug naar Arnhem rijden, bijvoorbeeld.
Senioren zijn ook geschikt voor dit werk.

Het is een niche.. maar ik denk dat in diverse, commerciële, branches die niche er wel is.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door SLToilet »

Vinny schreef:Het is meer zo dat het aantal in de spits reizende studenten gegroeid is doordat opleidingen steeds vaker hun vak "opleuken" met verre stages, reizen, excursies en werkbezoeken.
De verste stages en excursies die velen doen bevinden zich allang niet meer binnen de landsgrenzen

*zoekt een trein Tilburg-Arnhem-Frankfurt-Wenen-Moskou-Peking-Kunming-(ERROR WACHT TOT 2022)-Vientiane-Bangkok-Kuala Lumpur-Singapore-allerlei veerboten-Tanjung Priok-Pasar Senen-SUB Pasarturi

Om het nog niet over al die andere gasten te hebben die ook de wereld rondreizen of gereisd hebben. We gaan soms zo ver dat we het OV hier in Nederland juist ontlasten. Het belasten komt juist door het groeiende aantal studenten, zowel de letterlijke aanwas als het groeiende aantal gerechtigden (MBO). En die eerste paar jaar zitten we natuurlijk ook op één weekje na gewoon tussen de windmolens.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Vinny »

Heb je een bron voor dat laatste?
Er is gewoon sprake van een schoolreisjesterreur. Dat begint al op de basisschool. Eén keer een groep 8 kamp is veel te 1980 voor de scholen tegenwoordig. Dat de ouders maar even mogen bijlappen :neg:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door Hageneis »

Suus schreef:Als je een auto bezit maar niet gebruikt neemt dat ding toch vaak openbare ruimte in beslag. Vandaar dat je ook moet betalen voor het bezit.
Daar betaal je dan ook op veel plekken voor met een parkeervergunning. En sommige mensen parkeren op eigen terrein.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV

Bericht door AppleMoose »

Vinny schreef:
Heb je een bron voor dat laatste?
Er is gewoon sprake van een schoolreisjesterreur. Dat begint al op de basisschool. Eén keer een groep 8 kamp is veel te 1980 voor de scholen tegenwoordig. Dat de ouders maar even mogen bijlappen :neg:
Nogmaals, heb je hier een bron voor of kunnen we dit scharen onder ongefundeerd gezwets van een zuurpruim pur sang? :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten