Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Aking »

De rechtstreekse treinverbinding van Thalys tussen Amsterdam en Lille komt in de dienstregeling van volgend jaar te vervallen.

Het treinbedrijf maakte donderdag bekend dat het aantal reizigers tegenvalt. De twee hogesnelheidstreinen die dagelijks heen en weer rijden zitten gemiddeld maar voor een kwart vol.

Thalys en NS hebben plannen om in plaats van de treinen naar Lille twee dagelijkse treinen van Nederland naar Disneyland (Marne-la-Vallée Chessy) te laten rijden, met een tussenstop op de Franse nationale luchthaven Charles de Gaulle. Dat idee staat in een document van NS.

https://www.nu.nl/reizen-/5157137/thaly ... lille.html

-o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Suus »

Ik vind/vond de Thalys naar Lille fijn om het spoorwegnet in die regio te verkennen, maar helaas waren de aansluitingen erg beroerd. Je kan wel nog in Brussel-Zuid op diverse TGV’s blijven overstappen, maar het zal duurder zijn. De Thalys was tussen Brussel en Lille vaak erg rustig, dus ook vanuit financieel oogpunt snap ik de keuze wel.

Lille zelf heb je na een keer wel gezien.

De aansluitingen naar de rest van Frankrijk zijn op CDG en MLV beter dan in Lille, je kan ook overstappen op de Ouigo en diverse provinciale TGV’s.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door JWM »

Gaat Eurostar straks ook vissen uit deze karig gevulde vijver? Dan snap ik wel dat Thalys zich terugtrekt.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door verfmeer »

Voor de Eurostar tussen Brussel en Lille moet iedereen door de douane. Ik denk dus niet dat veel mensen dat gaan doen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door en-es »

Die nieuwe eurostar verbinding is geen concurrent voor de thalys naar Lille. Die thalys is geschrapt wegens tegenvallende reizigers-aantallen. Ik heb zelf twee keer met die thalys gereist en druk was het absoluut niet. Reizigers uit Antwerpen kunnen ook beter de IC via Tourcoing nemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Suus »

Heb je die intercity wel eens genomen? Het is werkelijk belachelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door JWM »

Wat is er belachelijk aan?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door isadora »

Een uur langer dan de Thalys, en maar liefst tien stops onderweg.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Suus »

Het zou veel sneller kunnen dan dat uur als die trein niet 10 minuten zou staan wortelschieten in Kortrijk, gevolgd door nog eens 8 minuten op het daaropvolgende station (Moeskroen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Aking »

Dat is voor Schiphol - Antwerpen niet veel beter toch? :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Z2N »

Alleen de Benelux doet dat niet meer (en daar kan je nog tijdwinst halen door de ICD te nemen, dat kan tussen Antwerpen en Lille dan weer niet).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door OVinspecteur »

CDG en Marne l V C kunnen ideale overstappunten zijn waarbij je de Parijse metro niet meer nodig hebt. Lille had dat ook kunnen zijn, maar hier sluit nu niks aan en bovendien stoppen de TGV's provincie - provincie op alle tussengelegen haltes, waardoor het juist veel extra reistijd kost t.o.v. de route door Parijs.

Maar CDG en Marne l V C lijken me wel te perifere eindbestemmingen (voor internationaal vervoer alleen), waardoor het aantal reizigers toch weer tegen kan vallen. Waarom niet zoiets?:
1) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Lyon;
2) NL - Brussel - Lille - CDG - Marne l V C;
3) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Juvisy - Les Aubrais - Orléans;
4) NL - Brussel - CDG - Paris Est;
5) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Paris G d Lyon / Bercy.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Suus »

1. De treinstations in Lyon zijn overbelast en hebben door de SNCF-manier van werken geen plek voor meer treinen.
2. Het keren in Lille kost minstens 30 minuten aan extra reistijd.
3. Orléans is niet per HSL bereikbaar. Thalys heeft weinig stellen en wil dus zoveel mogelijk op HSL’s rijden. Bovendien heeft Orléans geen voorzieningen voor het keren van TGV’s.
4. Paris Est heeft geen toegevoegde waarde t.o.v. Paris Nord. Je loopt in tien minuten van de een naar de ander.
5. Gare de Lyon zit propvol, Bercy is niet geschikt voor TGV’s en je kan met de RER D deze afstand ook goed overbruggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Z2N »

Parijs - Orleans is dan wel geen LGV, maar is wel geschikt voor snelheden tot 200 km/h tussen Étampes en Les Aubrais. Daarentegen is er geen serieuze reistijdwinst tegenover de route via Thalys en metrolijn 5 in Parijs, en is de markt te beperkt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door OVinspecteur »

Suus schreef:1. De treinstations in Lyon zijn overbelast en hebben door de SNCF-manier van werken geen plek voor meer treinen.
2. Het keren in Lille kost minstens 30 minuten aan extra reistijd.
Keren in Lille kost 16 tot 21 min. extra als ik de reistijden van de TGV's tussen Brussel en Lyon vergelijk. Het voordeel is dat je de bestaande binnenlandse markt in Frankrijk meepakt, waardoor de treinen goed gevuld worden. Hoe dan ook zouden enkele bestaande TGV's tussen Brussel (of Lille) en Lyon overgenomen kunnen worden. Voor A'dam - Lyon kom je dan bijvoorbeeld op 1.51u+0.05u+3:22u/3.27u/3.43u = 5.18u/5.23u/5.39u.

Ter vergelijking: nu nog rijden er bijvoorbeeld rechtstreeks TGV's van Brussel via Lyon naar Nice die bijna 8,5 uur doen over de hele reis tussen begin- en eindpunt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Suus »

Parijs - Nice is door de lange reistijd dan ook de eenadrukste binnenlandse vliegroute in Frankrijk. De reistijd is te lang, zie ook de discussie over het Spinetta-rapport.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door OVinspecteur »

Suus schreef:Parijs - Nice is door de lange reistijd dan ook de eenadrukste binnenlandse vliegroute in Frankrijk. De reistijd is te lang, zie ook de discussie over het Spinetta-rapport.
(En ik had het over Brussel - Nice. :) )

De totale reistijd van een trein is niet zozeer het criterium. Wellicht is het vliegtuig op A'dam - Lyon in het voordeel, maar Brussel - Lyon ligt wel onder de 3.30u. Als dan het doel is om voldoende reizigers in een trein naar Marne l V C te krijgen, vullen die markten elkaar mooi aan toch?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Western Soldier »

Maar als je beide verbindingen met een trein gaat doen, wordt het dan niet te druk tussen Brussel en Parijs? Ik snap dat je wilt combineren, maar het kan betekenen dat de trein te druk wordt. Ik heb echter geen cijfers van de verschillende trajecten. Wat ik wel begrijp is een trein naast de bestaande treinen geen ruimte is in Lyon. Wat ik ook heb gelezen is om dan een trein Lyon-Brussel te verlengen naar NL en daar Thalys van maken, als die er al komt, lijkt het mij niet logisch wanneer Thalys dat uitvoert, maar dat TGV dat uit gaat voeren. Ik heb alleen geen idee of het logisch is om 2 treindiensten aan mekaar te koppelen. Of dat dan ten koste moet gaan van een van de voorgenomen verbindingen naar CDG of MLVC zou ik ook niet in kunnen schatten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door ICE105 »

OVinspecteur schreef: Waarom niet zoiets?:
1) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Lyon;
2) NL - Brussel - Lille - CDG - Marne l V C;
3) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Juvisy - Les Aubrais - Orléans;
4) NL - Brussel - CDG - Paris Est;
5) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Paris G d Lyon / Bercy.
Zo, dat zijn veel opties voor 2 treinen per dag per richting. Hoe had je dat willen doen?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Aking »

Ze hebben ergens in Italië toch nog wat hogesnelheidstreinen staan? *O* :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Suus »

Nee, die zijn overgenomen door de FS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Vinny »

verfmeer schreef:Voor de Eurostar tussen Brussel en Lille moet iedereen door de douane. Ik denk dus niet dat veel mensen dat gaan doen.
Het was volgens mij een optie die door de Europese Commissie als "onwenselijk" is verklaard. Ik zie persoonlijk niet echt het probleem trouwens. Ik ga liever een keer extra door de douane dan via extra overstappen in Antwerpen en Kortrijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Z2N »

Het rondje door de douane kost je al snel een uur, dan ben je sneller via Kortrijk. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door OVinspecteur »

ICE105 schreef:
OVinspecteur schreef: Waarom niet zoiets?:
1) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Lyon;
2) NL - Brussel - Lille - CDG - Marne l V C;
3) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Juvisy - Les Aubrais - Orléans;
4) NL - Brussel - CDG - Paris Est;
5) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Paris G d Lyon / Bercy.
Zo, dat zijn veel opties voor 2 treinen per dag per richting. Hoe had je dat willen doen?
Opties zijn er om uit te kiezen. Dit is ter illustratie wat er zoal mogelijk zou kunnen zijn.

Waar het mij om gaat is dat ik denk dat een Thalys die de grens oversteekt om slechts en alleen CDG en Marne l V C te bedienen te weinig reizigers trekt omdat het perifere bestemmingen zijn buiten de stad. Het zijn zeker wel wenselijke bestemmingen vanwege de vele overstapmogelijkheden. Wanneer je vervoersvragen combineert is de overlevingskans groter.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:Wat ik ook heb gelezen is om dan een trein Lyon-Brussel te verlengen naar NL en daar Thalys van maken, als die er al komt, lijkt het mij niet logisch wanneer Thalys dat uitvoert, maar dat TGV dat uit gaat voeren.
Het is wel logisch als Thalys dat uit zou voeren want een dienst van Frankrijk naar Nederland is sowieso een Thalys.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DDietzen en 47 gasten