Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door OVinspecteur »

Western Soldier schreef:Maar als je beide verbindingen met een trein gaat doen, wordt het dan niet te druk tussen Brussel en Parijs? Ik snap dat je wilt combineren, maar het kan betekenen dat de trein te druk wordt. Ik heb echter geen cijfers van de verschillende trajecten. Wat ik wel begrijp is een trein naast de bestaande treinen geen ruimte is in Lyon. Wat ik ook heb gelezen is om dan een trein Lyon-Brussel te verlengen naar NL en daar Thalys van maken, als die er al komt, lijkt het mij niet logisch wanneer Thalys dat uitvoert, maar dat TGV dat uit gaat voeren. Ik heb alleen geen idee of het logisch is om 2 treindiensten aan mekaar te koppelen. Of dat dan ten koste moet gaan van een van de voorgenomen verbindingen naar CDG of MLVC zou ik ook niet in kunnen schatten.
CDG en Marne l V C liggen buiten Parijs zelf aan de hogesnelheidslijn om de stad heen. Er zijn nu geloof ik zo'n 5 dagelijkse verbindingen vanuit Brussel die daar naartoe gaan en doorrijden naar Lyon. Als de 2 treinen vanuit A'dam te druk worden kan de verbinding vaker worden aangeboden, eventueel ook naar andere Franse bestemmingen. Ik weet niet of de binnenlandse Franse TGV's geschikt zijn voor het Nederlandse spoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Suus »

Nee, er zijn 26 treinstellen voor de Thalys-dienst en daar moet je het mee doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Chrysa »

reisthijs schreef:Het is wel logisch als Thalys dat uit zou voeren want een dienst van Frankrijk naar Nederland is sowieso een Thalys.
Tja, maar naar Brussel rijden ook normale TGVs, dus waarom niet?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Aking »

Omdat Brussel geen Nederland is? En wij ongetwijfeld weer een eigen uniek veiligheidsbeleid met bijbehorende unieke systemen enzo hebben? *O* -o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Suus »

Chrysa schreef:
reisthijs schreef:Het is wel logisch als Thalys dat uit zou voeren want een dienst van Frankrijk naar Nederland is sowieso een Thalys.
Tja, maar naar Brussel rijden ook normale TGVs, dus waarom niet?
Omdat Thalys de enige is die treinstellen bezit geschikt voor Nederland, België en Frankrijk en NS daarmee een commerciële overeenkomst heeft voor hogesnelheidstreinen van/naar België en Frankrijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Klaasje »

Ik denk niet dat NS of ProRail of het ministerie moeilijk gaan doen als de SNCF dat zelf wil rijden. Het is in principe ook niet spannender dan TGV-Resau technisch gelijkwaardig aan een Thalys PBA te maken of Euroduplexen geschikt voor Nederland te bestellen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Z2N »

Technisch gezien kunnen alle TGV's gewoon rijden in Nederland, mits ze voorzien worden van ETCS en ATB. Dat de Belgen tussendoor een andere spanning hebben maakt het lastiger. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Suus »

Alleen de TGV Réseau 4501 - 4529 kunnen 3000 V aan. Daarvan zijn zes stellen al aan de TGV Parijs - Milaan toegewezen, van drie stellen zijn de motorwagens omgebouwd voor inzet met Duplex-stammen (de inzetmogelijkheid onder 3000V is onklaar gemaakt omdat Duplex België niet in mag). Met de rest zou je nog aan de slag kunnen, maar omdat de stellen 23-24 jaar oud zijn moet je wel een heel goed businessmodel hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:Ik denk niet dat NS of ProRail of het ministerie moeilijk gaan doen als de SNCF dat zelf wil rijden. Het is in principe ook niet spannender dan TGV-Resau technisch gelijkwaardig aan een Thalys PBA te maken of Euroduplexen geschikt voor Nederland te bestellen.
Ik vraag me vooral af waarom SNCF dat zelf zou willen rijden, in plaats van het over te laten aan het speciaal hiervoor opgerichtte dochterbedrijf Thalys.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Klaasje »

Dat is het eerste compleet correcte bezwaar dat ik lees. Ik ben het met je eens. Geen idee.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door VIRM »

OVinspecteur schreef:
ICE105 schreef:
OVinspecteur schreef: Waarom niet zoiets?:
1) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Lyon;
2) NL - Brussel - Lille - CDG - Marne l V C;
3) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Juvisy - Les Aubrais - Orléans;
4) NL - Brussel - CDG - Paris Est;
5) NL - Brussel - CDG - Marne l V C - Paris G d Lyon / Bercy.
Zo, dat zijn veel opties voor 2 treinen per dag per richting. Hoe had je dat willen doen?
Opties zijn er om uit te kiezen. Dit is ter illustratie wat er zoal mogelijk zou kunnen zijn.

Waar het mij om gaat is dat ik denk dat een Thalys die de grens oversteekt om slechts en alleen CDG en Marne l V C te bedienen te weinig reizigers trekt omdat het perifere bestemmingen zijn buiten de stad. Het zijn zeker wel wenselijke bestemmingen vanwege de vele overstapmogelijkheden. Wanneer je vervoersvragen combineert is de overlevingskans groter.
Als Thalys gaat samenwerken met Air France-KLM, krijg je die trein tussen Nederland en Charles de Gaulle wel vol denk ik zo. Nu al gaan er aardig wat vluchten per dag op en neer tussen Schiphol en Charles de Gaulle. Als een touroperator dan nog combitickets verkoopt voor trein + Disneyland...
Beul van de blindegeleidelijn
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Statler Rail »

Thalys werkt al samen met Air France - KLM. Vluchten Amsterdam - Parijs schrappen en iedereen in een Thalys stoppen zie ik niet op korte termijn gebeuren. Dat past gewoon niet in het business model. Dan kan AF-KLM beter zelf een paar hogesnelheidstreinen kopen en gewoon zélf gaan rijden. Voor de prijs van één vliegtuig koop je tien TGV’s.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door VIRM »

Je gaat een frequente vliegverbinding natuurlijk niet in een keer vervangen. Maar het is wellicht aantrekkelijk voor bepaalde groepen passagiers. Of als vervanging van een vlucht op een druk tijdstip als de slots op de luchthaven schaars zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door SLToilet »

De gedachte is helemaal niet gek kijkend naar de huidige situatie: Schiphol barst qua slots uit zijn voegen, terwijl voor de toekomst ook geen onbeperkte groei mogelijk lijkt te zijn omdat de luchtvaart maatschappelijk steeds zwaarder onder druk staat. Daarom pleit mijn oude afstudeerbedrijf al voor meer en snellere treinen naar meer bestemmingen zodat de druk van de ketel Schiphol gehaald kan worden en Lelystad misschien niet eens open hoeft. Dit komt doordat de vluchten op redelijk te treinen afstanden in de lucht veel ruimte innemen. Het zijn bestemmingen waar we veel banden mee hebben maar waarop kleinere vliegtuigen overtuigend veel goedkoper zijn te exploiteren dan grotere kisten.

De markt naar Parijs zelf is grotendeels in handen van de Thalys en van de auto (vooral buiten de steden en in het zuiden). In die zin krenkte het mij gewoon toen Kenny B het had over 'landen op Schiphol' omdat het gewoon ronduit inefficiënt is, ook qua tijd en gek genoeg ook qua prijs.

Maar goed. Het gaat hier natuurlijk om Charles de Gaulle/CDG, de luchthaven. Tweemaal per dag werkt alleen als deze goed aansluiten op de grote 'golven' (de drukste vertrektijden). Hier loop je al onvermijdelijk tegen het probleem van de ochtendspits aan en dan hebben we het nog niet gehad over de punctualiteit die roet in het eten kán gooien tijdens de andere golven. Desondanks kun je veel bereiken met een paar extra treinen naar CdG. Als al die treinen 3-2,5 uur voorafgaand aan de meeste verre vluchten aankomen kunnen AF/KLM een hoop vluchten doorkrassen.

En zo ontstaat er lucht voor AF/KLM: eindelijk naar Vegas, Hanoi, Ho Chi Minh (waarom zou je dan überhaupt nog naar de baguettevreters gaan om over te stappen? :mrgreen:), rechtstreeks naar Jakarta (in navolging van concurrentie) en vul de lijst maar aan. En als ze dát verzaken? Eigen schuld, dan komen de gieren uit Ierland, Noorwegen, of misschien wel het boze milieuclubje ( :mrgreen: veel succes met procederen zou ik zeggen).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Western Soldier »

reisthijs schreef:
Klaasje schreef:Ik denk niet dat NS of ProRail of het ministerie moeilijk gaan doen als de SNCF dat zelf wil rijden. Het is in principe ook niet spannender dan TGV-Resau technisch gelijkwaardig aan een Thalys PBA te maken of Euroduplexen geschikt voor Nederland te bestellen.
Ik vraag me vooral af waarom SNCF dat zelf zou willen rijden, in plaats van het over te laten aan het speciaal hiervoor opgerichtte dochterbedrijf Thalys.
SNCF is inderdaad voor 60% aandeelhouder, maar ik lees nergens dat het Thalysbedrijf daar speciaal voor is opgericht. Thalys is bovendien ook van oorsprong een bedrijf die te maken heeft met het Belgische recht. In elk geval, als de trein standaard vanuit Lyon gaat komen, dan lijkt het mij dat TGV dat moet uitvoeren, omdat Lyon-Parijs een heel groot stuk is waar Thalys niet rijdt afgezien van de Thalys die 1x per week naar de vakantiegebieden gaat.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door michiel71 »

Suus schreef:2. Het keren in Lille kost minstens 30 minuten aan extra reistijd.
Hoezo? De TGV keert in 11 minuten in Lille op doorreis van Brussel naar CDG en Disneyland.

Code: Selecteer alles

Aank   Vertrek
       08:17  Bruxelles Midi 	    	
08:52  09:03  Lille Europe 	 
09:53  09:58  Aeroport Paris-Charles de Gaulle TGV 		 
10:07         Marne la Vallée-Chessy 	
Waarom kiest de NS er dan niet voor om de Thalys vanuit Lille door te trekken naar CDG en Disneyland?
De reistijd tussen Amsterdam en Lille is momenteel 157 minuten (2,5 uur)
De keertijd in Lille is bijna 2 uur. De extra reistijd tussen Lille en Disneyland via CDG bedraagt 1 uur.
De bedrijfstijd van de 2 slagen met de "Lille Thalys" is nu 14,5 uur (07:17 - 21:42).
Laat de eerste slag van de Lille Thalys een uurtje eerder vertrekken uit Amsterdam.
De bedrijfstijd van de "Lille-Disneyland Thalys" wordt dan 17,5 uur (06:17 - 23:42)
Het wordt voor dagjesbezoekers van Disneyland daardoor erg interessant om dan deze trein te nemen.

Code: Selecteer alles

Aank   Vertrek
       06:17  Amsterdam Centraal 	  	
       06:34  Schiphol (Airport) 	  	 
06:54  06:58  Rotterdam Centraal 
07:30  07:33  Antwerpen Centraal 
08:08  08:17  Bruxelles Midi
08:54  09:05  Lille Europe
09:55  10:00  CDG
10:09         Disneyland

       10:36  Disneyland
10:45  10:50  CDG       
11:56  12:07  Lille Europe 	 
12:43  12:52  Bruxelles Midi
13:27  13:30  Antwerpen Centraal
14:02  14:04  Rotterdam Centraal 
14:24         Schiphol (Airport)  
14:42         Amsterdam Centraal 	


Aank   Vertrek
       15:17  Amsterdam Centraal 	  	
       15:34  Schiphol (Airport) 	  	 
15:54  15:58  Rotterdam Centraal 
16:30  16:33  Antwerpen Centraal 
17:08  17:17  Bruxelles Midi
17:54  18:05  Lille Europe
18:55  19:00  CDG
19:09         Disneyland

       19:36  Disneyland
19:45  19:50  CDG       
20:56  21:07  Lille Europe 	 
21:43  21:52  Bruxelles Midi
22:27  22:30  Antwerpen Centraal
23:02  23:04  Rotterdam Centraal 
23:24         Schiphol (Airport)  
23:42         Amsterdam Centraal 	
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Suus »

De trein staat er 11 minuten maar je moet ook nog van en naar de LGV rijden. Lille Europe ligt aan de zijtak van de LGV naar Calais, niet aan de doorgaande lijn Brussel-Parijs. Het zal misschien iets minder dan 30 minuten zijn, maar zeker meer dan 11.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:In elk geval, als de trein standaard vanuit Lyon gaat komen, dan lijkt het mij dat TGV dat moet uitvoeren, omdat Lyon-Parijs een heel groot stuk is waar Thalys niet rijdt afgezien van de Thalys die 1x per week naar de vakantiegebieden gaat.
Draai je redenatie eens om: Als de trein standaard uit Amsterdam gaat komen, lijkt het mij dus dat Thalys dat uit moet voeren, omdat Amsterdam-Brussel een heel groot stuk is waar TGV niet rijdt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Suus »

Alle Belgische machinisten die op de TGV kunnen rijden zijn in dienst van HR Rail, of ze nu voor THI Factory of voor de NMBS in opdracht van de SNCF rijden. Het is niet moeilijk om die machinisten over te hevelen, ze hebben een statutaire aanstelling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Statler Rail »

SLToilet schreef:Het gaat hier natuurlijk om Charles de Gaulle/CDG, de luchthaven. Tweemaal per dag werkt alleen als deze goed aansluiten op de grote 'golven' (de drukste vertrektijden). Hier loop je al onvermijdelijk tegen het probleem van de ochtendspits aan en dan hebben we het nog niet gehad over de punctualiteit die roet in het eten kán gooien tijdens de andere golven. Desondanks kun je veel bereiken met een paar extra treinen naar CdG. Als al die treinen 3-2,5 uur voorafgaand aan de meeste verre vluchten aankomen kunnen AF/KLM een hoop vluchten doorkrassen.
Met een overstap van een vlucht uit Parijs op een andere vlucht op Schiphol is 1 á 1,5 uur wel voldoende. De trein kost je dus al een paar uur extra reistijd en dat is in een markt met een moordende concurrentie niet wenselijk.

Maar wat ik mis in al die leuke rapportjes en Groenlinks-politici die roepen dat de HSL-treinen het vliegtuig maar even moeten vervangen, is dat het ook bedrijfseconomisch moet kunnen. Je wil juist een hoge frequentie met vluchten Parijs - Amsterdam, omdat je daarmee optimale aansluitingen kan bieden en flexibiliteit bij vertragingen. Met 2 treinen per dag is het risico dat je de trein mist door een vertraagde vlucht erg groot. Maar vooral: het is voor KLM gewoon duurder om de reizigers Amsterdam - Parijs in de trein te stoppen. Ik weet niet precies wat KLM aan Thalys betaalt, maar het zal in de orde van grootte van 50 - 70 euro per passagiers liggen. Als ze die reizigers met hun eigen materieel vervoeren liggen de kosten per passagier lager.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Western Soldier »

reisthijs schreef:
Western Soldier schreef:In elk geval, als de trein standaard vanuit Lyon gaat komen, dan lijkt het mij dat TGV dat moet uitvoeren, omdat Lyon-Parijs een heel groot stuk is waar Thalys niet rijdt afgezien van de Thalys die 1x per week naar de vakantiegebieden gaat.
Draai je redenatie eens om: Als de trein standaard uit Amsterdam gaat komen, lijkt het mij dus dat Thalys dat uit moet voeren, omdat Amsterdam-Brussel een heel groot stuk is waar TGV niet rijdt.
Oke, maar er is gezegd dat in Lyon te weinig ruimte is voor een nieuwe trein. Er rijden nu treinen tussen Lyon en Brussel, die allemaal uitgevoerd worden door TGV. Op het moment dat er een trein uit Lyon naar Brussel wordt doorgetrokken naar Amsterdam en naar Thalys gaat, dan verliest TGV een verbinding, die ze nu al wel rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door reisthijs »

Waarom zou dat een probleem zijn? Het is uiteindelijk toch hetzelfde materieel alleen in een ander kleurtje.
Anders zou je altijd nog die Thalys in Brussel aan een TGV kunnen koppelen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door Western Soldier »

TGV is in het geheel van SNCF, terwijl Thalys deels ook van DB en NMBS is. Daarnaast is Thalys een Belgisch bedrijf en TGV is volledig Frans. Dat betekent dus dat een deel van het geld naar België toevloeit, terwijl het geld nu volledig naar Frankrijk gaat. Waarom zou TGV dan die trein moeten inleveren?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door IC140 »

Welk geld? De binnenlandse TGV’s met een reistijd boven de 3 uur draaien naar verluid verlies, dus door deze TGV te vervangen door een Thalys wordt een eerste stap gezet in het opvolgen van de aanbevelingen van Spinotta. En nu staken!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Thalys schrapt treinverbinding tussen Amsterdam en Lille

Bericht door trolly »

Dan zullen ze bij Thalys vast staan te trappelen om die verbinding over te nemen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten