15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Alles om te voorkomen dat hij weer in de handen valt van het Fidesz-regime?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Ah, dàt was de naam van die hotelketen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Juist de bereikbaarheid via het spoor is een pluspunt van Schiphol. Je kunt zelfs naar Lille met de trein (rechtstreeks)waldo79 schreef:Maar Schiphol heeft juist een groot aandeel aan transferpassagiers, die een intercontinentale en een Europese vlucht combineren. Hoe wil je die diffuse stroom reizigers in je treinen krijgen? Er is te weinig HSL-spoor of aan hoogwaardige internationale verbindingen vanuit Nederland.
Het punt is meer dat er met vrij eenvoudige middelen meer kan: namelijk conventionele intercity's multicourant maken zodat steden als Luik en Aken ook rechtstreeks vanaf Schiphol bereikbaar worden. Daar valt vast nog wel winst te halen :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Aken kun je beter vanuit Düsseldorf aanvliegen. Veel directer en sneller gezien de kortere afstand.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Met een rechtstreekse trein zou Amsterdam - Aachen via Heerlen ongeveer 3 uur en via Düsseldorf ongeveer 3,5 uur zijn. Maar het blijft hoe dan ook wensdenken, omdat Limburg en grensregio's inzetten op de LIMAX trein die tussen Luik, Maastricht, Heerlen en Aken gaat rijden. Veel efficiënter ook, omdat je dan in één keer tricourant materieel kan inzetten op een relatief korte slag. Als je de lange intercity's tussen Amsterdam en Aken allemaal
met bicourant materieel moet gaan voorzien, ben je veel meer geld kwijt.
met bicourant materieel moet gaan voorzien, ben je veel meer geld kwijt.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Wat nog een dingetje is, is wat er gebeurt als je vertraging hebt. Is je vlucht vertraagd en mis je een aansluitende vlucht, dan moet je worden omgeboekt. Maar is je trein vertraagd en mis je je vlucht, dan is dat niet per definitie zo. Heb je via KLM je Thalysticket geboekt, dan wordt je omgeboekt. Maar heb je zélf een Thalysticket gekocht, bijvoorbeeld omdat je met een andere maatschappij vliegt, dan heb je gewoon pech en is er geen omboekplicht. Dan kan het zijn dat je dus een nieuw vliegticket moet kopen!OVinspecteur schreef:Nee, zo bedoel ik dat niet. Het gaat om de tijd voor de eerste vlucht en na de laatste vlucht, dus:
1) HST rechtstreeks: alleen reistijd;
2) Vliegtuig rechtstreeks: inchecktijd + reistijd + uitchecktijd;
3) Vliegtuig + vliegtuig: inchecktijd + reistijd + overstaptijd + reistijd + uitchecktijd;
4) HST + vliegtuig: reistijd + inchecktijd + reistijd + uitchecktijd.
De trein is dus vooral een aantrekkelijk als deze onderdeel is van de geboekte vliegreis. Zonder doorgaand ticket moet je een ruime buffertijd inplannen om bij treinuitval, een aanrijding of stroomstoring niet direct je vliegtuig te missen.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
De bediening van Aken en Luik had opgenomen kunnen worden in de concessie hoofdrailnet. Daar was sprake van, maar dat is weer herroepen.olof schreef:Met een rechtstreekse trein zou Amsterdam - Aachen via Heerlen ongeveer 3 uur en via Düsseldorf ongeveer 3,5 uur zijn. Maar het blijft hoe dan ook wensdenken, omdat Limburg en grensregio's inzetten op de LIMAX trein die tussen Luik, Maastricht, Heerlen en Aken gaat rijden. Veel efficiënter ook, omdat je dan in één keer tricourant materieel kan inzetten op een relatief korte slag. Als je de lange intercity's tussen Amsterdam en Aken allemaal
met bicourant materieel moet gaan voorzien, ben je veel meer geld kwijt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
De Nederlandse overheid is ook zelf niet bevoegd voor treinverkeer naar Aken en Luik, dus zo´n eis in de concessie opnemen is volgens mij niet mogelijk. Sowieso is internationaal intercity-spoorvervoer in principe geliberaliseerd, dus kan je daar geen concessie voor afgeven. Je kan wel een inspanningsverplichting opnemen dat NS moet werken aan het realiseren van een dergelijke verbinding.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Nou ja, je kunt best opnemen: 'Als er een IC Utrecht-Den Bosch geëxploiteerd wordt dient er ook een IC Heerlen-Aken te gaan rijden'. Het is immers niet zo dat dat tweede niet mag, elke gek mag daar een IC laten rijden. Alleen NS zou het dan moeten op basis van deze afspraak.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Dit is te strak volgens de lijntjes werken. Als Nederland en België samen een concessie opstellen waarbij er elk uur een intercity rijdt tussen Luik en Maastricht, die in Nederland gekoppeld is aan een verbinding richting de Randstad is dat echt geen probleem.Statler Rail schreef:Sowieso is internationaal intercity-spoorvervoer in principe geliberaliseerd, dus kan je daar geen concessie voor afgeven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
:') maar we hebben het dan wel over België hé. De NMBS wil natuurlijk geen millimeter toegeven aan het buitenland en hoewel Europa nu meer vrijheid op het spoor eist zal de NMBS waarschijnlijk nog bestaan als de rest van de aarde over 5 miljard jaar is verschroeid door de zon. En je bent er jaren mee bezig om iets van de grond te krijgen vanwege gesputter. Ondanks dat over ~15 jaar beide landen technisch exact hetzelfde werken op gebied van seinen en stroom.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Als je iets wilt op het spoor dan moet je ook al niet naar de Franse overheid gaan. Want dan kun je ook wachten tot dat je een ons weegt. Geen wonder dat alle privaat bedrijven airlines worden. Je vraagt via de EASA een vergunning aan en je kunt door de hele EU en naar Amerika vliegen. Slechts 1 maal een vergunning aanvragen. Slechts 1 maal door de papiermolen gaan.
Er wordt trouwens in deze topic eventueel overstappen op een ander vliegtuig besproken maar er zijn tegenwoordig zoveel vluchten dat overstappen helemaal niet nodig is. Dat is fijn voor de consument maar niet voor het mileu. Misschien moet er maar eens 1 algemene vergunning komen voor het europese spoor. Misschien trekt dat wel prijsvechters aan.
Er wordt trouwens in deze topic eventueel overstappen op een ander vliegtuig besproken maar er zijn tegenwoordig zoveel vluchten dat overstappen helemaal niet nodig is. Dat is fijn voor de consument maar niet voor het mileu. Misschien moet er maar eens 1 algemene vergunning komen voor het europese spoor. Misschien trekt dat wel prijsvechters aan.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Misschien de internationale treinen naar Berlijn en Frankfurt in Schiphol beginnen/eindigen? Mogelijkheden om in te checken op treinstations? Ik meen dat in de 90er jaren zoiets mogelijk was met IC's Enschede-Schiphol.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Er is nu eenmaal veel marktbescherming bij het spoor. Ik heb zelf wel het idee dat "een bepaald soort type" mensen die zich "bij een bepaald soort organisaties" aansluit en met een zeker "bepaald soort van werkhouding", alsmede een "bepaald soort van haardracht hebben", graag de mond vol hebben van milieu en het stimuleren van treinvervoer, maar in de praktijk elke strohalm aangrijpen om echte modernisering alsmede het efficiënter maken van het spoorwezen in Europa tegen te werken en desnoods in een "bepaald soort van" land liefst een half jaar de boel min of meer op slot gooien.hidihi schreef:Als je iets wilt op het spoor dan moet je ook al niet naar de Franse overheid gaan. Want dan kun je ook wachten tot dat je een ons weegt. Geen wonder dat alle privaat bedrijven airlines worden. Je vraagt via de EASA een vergunning aan en je kunt door de hele EU en naar Amerika vliegen. Slechts 1 maal een vergunning aanvragen. Slechts 1 maal door de papiermolen gaan.
Er wordt trouwens in deze topic eventueel overstappen op een ander vliegtuig besproken maar er zijn tegenwoordig zoveel vluchten dat overstappen helemaal niet nodig is. Dat is fijn voor de consument maar niet voor het mileu. Misschien moet er maar eens 1 algemene vergunning komen voor het europese spoor. Misschien trekt dat wel prijsvechters aan.
In de Leeuwarder Courant stond een mooi schema afgelopen weekend. Als je van Leeuwarden naar Berlijn of een andere Europese stad wil kun je bijvoorbeeld met de auto, de trein of het vliegtuig reizen. De trein is meestal duurder, tijdrovender en je moet vaker overstappen. Geen wonder dat de gemiddelde reiziger liefst een ander vervoermiddel kiest. Zelfs met de wetenschap dat dezelfde reis wel het minste CO2-uitstoot oplevert.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
De treinen naar Berlijn hebben geloof ik 2 tot 3 jaar hun beginpunt in Schiphol gehad: was geen succes.en-es schreef:Misschien de internationale treinen naar Berlijn en Frankfurt in Schiphol beginnen/eindigen? Mogelijkheden om in te checken op treinstations? Ik meen dat in de 90er jaren zoiets mogelijk was met IC's Enschede-Schiphol.
Extra treinen naar Schiphol in de nachtelijke uren vanuit Twente: geen succes.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Dan kunnen we dus concluderen dat het vervangen van korte vluchten door treinen een mission impossible is?
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Maar de verbinding Amsterdam/Schiphol - Berlijn blinkt nou ook niet echt uit in snel en hoogwaardig. Ik weet niet precies hoe lang geleden, maar toen waren het zelfs Interregio-treinen :')
Dat is niet heel aanlokkelijk natuurlijk (A)
Dat is niet heel aanlokkelijk natuurlijk (A)
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Mei 1994 t/m december 2002 werd er als IR gereden. Nog heel lang heeft er af en toe een D-treinpaar tussen gezeten, dat waren meestal nachttreinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
De IR was toen toch net zo snel als de IC nu?
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Heerlijk nostalgisch ook, dat "inchecken op treinstations". Dat kan al een tijdje op willekeurig welk treinstation, of op een bankje in het park en bovenop de Euromast. Inderdaad, met je mobiele telefoon.en-es schreef: Mogelijkheden om in te checken op treinstations? Ik meen dat in de 90er jaren zoiets mogelijk was met IC's Enschede-Schiphol.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Ja
Maar toen kon je volgens mij ook je bagage op het station afgeven zodat je zeul-loos de trein in kon.
En dakanniemeer.
Kan in Hong Kong nog steeds.
Inchecken en bagage dumpen op Kowloon station en dan op het vliegveld meteen doorlopen.
Vaak gedaan, erg prettig
Maar toen kon je volgens mij ook je bagage op het station afgeven zodat je zeul-loos de trein in kon.
En dakanniemeer.
Kan in Hong Kong nog steeds.
Inchecken en bagage dumpen op Kowloon station en dan op het vliegveld meteen doorlopen.
Vaak gedaan, erg prettig
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Zouden ze in New York moeten hebben, met de stokoude metro waar amper liften en roltrappen zijn, laat staan werkende.
Afijn, het onderwerp is natuurlijk internationale treinen vanuit Nederland. Grappig trouwens hoe de trein voorheen zelfs een IR was! De snelheid is op het oostelijke deel inderdaad opgeschroefd maar dat geldt niet ten westen van Hannover als ik me niet vergis. En vooral dat hele lange stuk kan dus nog best een verbetering gebruiken.
Wel dient opgemerkt te worden dat Berlijn an sich niet zo'n heel grote markt is. Daarom kun je erop rekenen dat de huidige 1x/2 uur in principe voldoende is voor de vraag. Wat mij betreft kun je de andere uren opvullen met treinen naar omliggende bestemmingen als Hamburg. Nee, da's nie via Grunnen maar het is wel snel te realiseren en Amsterdam is een grotere markt dan Groningen.
Voor de paar die zo treingek zijn zou je nog een overstapgarantie kunnen regelen voor Polen en Denemarken (voor Kopenhagen bitte via de Fehmarnbelttunnel).
Afijn, het onderwerp is natuurlijk internationale treinen vanuit Nederland. Grappig trouwens hoe de trein voorheen zelfs een IR was! De snelheid is op het oostelijke deel inderdaad opgeschroefd maar dat geldt niet ten westen van Hannover als ik me niet vergis. En vooral dat hele lange stuk kan dus nog best een verbetering gebruiken.
Wel dient opgemerkt te worden dat Berlijn an sich niet zo'n heel grote markt is. Daarom kun je erop rekenen dat de huidige 1x/2 uur in principe voldoende is voor de vraag. Wat mij betreft kun je de andere uren opvullen met treinen naar omliggende bestemmingen als Hamburg. Nee, da's nie via Grunnen maar het is wel snel te realiseren en Amsterdam is een grotere markt dan Groningen.
Voor de paar die zo treingek zijn zou je nog een overstapgarantie kunnen regelen voor Polen en Denemarken (voor Kopenhagen bitte via de Fehmarnbelttunnel).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Het wonderlijke is dat veel reizigers in Hillversum gingen overstappen terwijl je ook via Amsterdam Zuid had kunnen reizen. Maar Duitsers snapten dat blijkbaar niet zo, waarschijnlijk omdat bij het bestellen van de treinkaartjes het routefiche via Hilversum naar Amsterdam Centraal werd gegeven. In reistijd maakt het natuurlijk weinig uit, de overstaptijd was volgens mij maar 3 minuten. Maar wel een keer extra met koffers sjouwen...waldo79 schreef:De treinen naar Berlijn hebben geloof ik 2 tot 3 jaar hun beginpunt in Schiphol gehad: was geen succes.en-es schreef:Misschien de internationale treinen naar Berlijn en Frankfurt in Schiphol beginnen/eindigen? Mogelijkheden om in te checken op treinstations? Ik meen dat in de 90er jaren zoiets mogelijk was met IC's Enschede-Schiphol.
Extra treinen naar Schiphol in de nachtelijke uren vanuit Twente: geen succes.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Dat vind ik vreemd. Er wordt hier gesproken over de situatie tot 2002 toch? Tot 2007 stopten er geen IC in Hilversum.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Het gaat hier over de periode 2008-2012.
Hoe had je dat voor je gezien, alle Duitsers die richting centrum moeten in tram 5 proppen met hun koffers?Vinny schreef:Het wonderlijke is dat veel reizigers in Hillversum gingen overstappen terwijl je ook via Amsterdam Zuid had kunnen reizen. Maar Duitsers snapten dat blijkbaar niet zo, waarschijnlijk omdat bij het bestellen van de treinkaartjes het routefiche via Hilversum naar Amsterdam Centraal werd gegeven. In reistijd maakt het natuurlijk weinig uit, de overstaptijd was volgens mij maar 3 minuten. Maar wel een keer extra met koffers sjouwen...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten