15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Daniel »

Het idee was nu een Europese vliegtaks, dan helpt vliegen van net over de grens niet meer :wink: Naar het schijnt volgens een artikel dat ik ergens las wordt de BTW op treinreizen trouwens alleen op het Nederlandse traject berekend!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Suus »

Als je het voor een land doet, werkt het inderdaad niet. Maar als je het voor de gehele EU of de EER regelt wordt dat probleem al veel kleiner.

BTW schrappen op vervoerbewijzen is ook geen goed idee, je zadelt dan de vervoerders met een gat in hun boekhouding, ze blijven voor bijna alles wat ze inkopen wel BTW betalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door webguy »

Euh, BTW die je betaalt als bedrijf krijg je gewoon terug en BTW die je betaalt krijg betaal je terug aan de belastingdienst toch? Er wordt dus minder geld rondgepompt / op z'n minst heeft een bedrijf meer tijdelijke krediet nodig bij z'n bank.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Suus »

Maar als je als vervoerder geen BTW meer ontvangt over de verkoop van je producten (vervoersbewijzen) maar wel BTW blijft betalen over je inkoop (koffiebekers, conducteurspetjes etc) betaal je meer omzetbelasting dan voorheen.

Immers, de te betalen omzetbelasting is je geïnde BTW minus de betaalde BTW.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door dennistd »

Accijns heffen op kerosine lijkt me iets wat meer zoden aan de dijk zet dan een BTW-heffing. Is ook meer in verhouding met daadwerkelijke vervuiling. Waarom zou iemand die op het laatste moment ergens met grote haast ergens heen moet namelijk meer moeten betalen dan de vakantieganger die maanden van tevoren een ticket boekt voor een vlucht op donderdagochtend om 5.00u vanaf een onbeduidend regionaal vliegveld? Bij accijns op kerosine komt het gewoon uit de algemene pot van de luchtvaartmaatschappij die daarom bij alle tickets een x-bedrag bij zal tellen.

Getuige deze berekening kost een vlucht Brussel-Barcelona 4100kg kerosine. Laten we voor het gemak zeggen kilo=liter. Op een liter benzine zit een kleine 78 cent accijns. Dat is dus €3200 voor deze vlucht als we voor kerosine (nog veel vervuilender overigens) hetzelfde bedrag nemen. Verdeeld over de maximaal 186 passagiers in deze 737-800 komt dat dus op een extra bedrag van een dikke €17 per enkele reis. Dat lijkt me een heel acceptabel bedrag om dichter bij de trein te komen.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Littlebusdriver »

Mikos schreef:
Littlebusdriver schreef:Natuurlijk een vreemde reis; niemand woont op Schiphol. Als je een eerlijke vergelijking wilt maken moet je dit doen van huis naar bestemming.
Maar ook niemand woont in Londen op het station van Victoria, dus dan is de reis al niet zo vreemd meer. Hoe je op Schiphol komt of hoe je er weer vandaan komt zal uiteindelijk hetzelfde zijn, dus lijkt me dat niet zo relevant.
Daarom zei ik ook van huis naar bestemming en niet van huis naar station Victoria. Het gaat erom dat als je niet vliegt, je ook niet via Schiphol hoeft met de trein.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Mikos »

Maar dan zit er toch nog geen verschil in? Ze hebben het verschil getest in reistijd van Schiphol naar Londen. Of ik dan in Groningen woon of in Maastricht, hartje Amsterdam of in Breda is tot op de persoon verschillend. Maar als je het wilt vergelijken, dan is dit volgens mij de beste optie.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door The Greyhound »

Suus schreef:Ik snap niet zo goed dat de EU nog steeds niet doet. De meest eenvoudige maatregel om een gelijkwaardig speelveld te krijgen is dat voor vluchten binnen de EU voortaan BTW betaald moet worden op kerosine en vliegtickets.
Voor een gelijk speelveld moet je ook de subsidie op spoorwegen stopzetten......
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door webguy »

Mikos schreef:Maar dan zit er toch nog geen verschil in?
Vanuit Groningen en Eindhoven zijn er ook vluchten naar Londen ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door webguy »

dennistd schreef:Accijns heffen op kerosine lijkt me iets wat meer zoden aan de dijk zet dan een BTW-heffing.
Ik vraag me alleen af of dat haalbaar is. Belasting invoeren is altijd lastiger dan er een schrappen en laten we wel wezen: er zijn meer vliegtuigen/banen/reizen die per vliegtuig gaan en heeft in de EU vast een goeie lobby. Een belastingvoordeel voor trein is vast makkelijker in te voeren.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Mikos »

webguy schreef:Vanuit Groningen en Eindhoven zijn er ook vluchten naar Londen ;)
Daarom zeg ik ook: Het is voor iedereen verschillend. En als je een vergelijkend warenonderzoek wilt doen, zul je toch ergens moeten beginnen. Die dingen gaan voor de grosso modo op, er zijn altijd uitzonderingen. Alhoewel ik ook wel durf te stellen dat het verschil in reistijd tussen de trein en het vliegtuig vanuit Eindhoven elkaar ook niet zo gek veel zullen ontlopen. Vanuit Groningen is inderdaad een ander verhaal.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Wubbo »

The Greyhound schreef:
Suus schreef:Ik snap niet zo goed dat de EU nog steeds niet doet. De meest eenvoudige maatregel om een gelijkwaardig speelveld te krijgen is dat voor vluchten binnen de EU voortaan BTW betaald moet worden op kerosine en vliegtickets.
Voor een gelijk speelveld moet je ook de subsidie op spoorwegen stopzetten......
Als je het echt goed wil doen moet je alle effecten gaan meten en verrekenen in de prijs. Voor welke partij dat dan positief uitvalt durf ik niet te zeggen, al heb ik wel een vermoeden en denk ik dat het voor de luchtvaart nog wel eens nadeliger uit kan pakken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door reisthijs »

The Greyhound schreef:Voor een gelijk speelveld moet je ook de subsidie op spoorwegen stopzetten......
Welke subsidie? Het soort treinen dat kan concurreren met vliegtuigen wordt over het algemeen niet gesubsidieerd. Die rijden de vervoerders voor eigen rekening.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Wubbo »

De vraag is natuurlijk welk deel van de infrastructuur je daarbij meerekent. In de aanleg en onderhoud daarvan zit wel belastinggeld.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Geert »

Suus schreef:Maar als je als vervoerder geen BTW meer ontvangt over de verkoop van je producten (vervoersbewijzen) maar wel BTW blijft betalen over je inkoop (koffiebekers, conducteurspetjes etc) betaal je meer omzetbelasting dan voorheen.

Immers, de te betalen omzetbelasting is je geïnde BTW minus de betaalde BTW.
Je kunt gewoon negatieve omzetbelasting indienen hoor. Dan krijg je dus geld terug van de belastingdienst.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door webguy »

(volgens mij is het dus inderdaad puur een cash flow probleem: heb je het geld dat je normaal kreeg van BTW op de rekening staan om de BTW te kunnen betalen over je inkoop. NS heeft omzet van 5 miljard, dat gaat wel lukken)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Durashift »

Vanaf welke periode zijn de prijzen van (korte) vliegreizen zo (belachelijk) goedkoop geworden??

Valt dat niet ook samen met de tijd dat prijsvergelijkingen via internet in opkomst was?

Volgens mij moet gewoon het aanbod naar beneden. Als de luchtvaartsector geen tax wil.. dan maar vanuit de overheid het aantal slots beperken?

Overigens, Air France (KLM) is aardig bezig om een stuk aanbod om zeep te helpen.. heb ik zo de indruk.. (A)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Hainje »

Internet is hier wel een katalysator in geweest ja.
Bedoel, vroeger ging je naar een reisbureau om een reis te boeken. Hoeveel hebben we er daar in onze winkelcentra nog van over? Ook niet zo heel gek veel meer volgens mij (let er verder niet zo op, dus ik hou nog even een slag om de arm).
🍉
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door SLToilet »

@Durashift Vooral Air France is mijn idee. Puur door hun stakingsdrang, duur personeel en een service met de Franse slag slagen ze er niet in om bepaalde toonaangevende bestemmingen vast te houden in het netwerk..

Maar het begin ligt in 1993 toen in de EU hetzelfde begon te gelden als in de VS sinds 1978 van kracht is: Open Skies en daarmee het einde van strenge regels over wie waarnaartoe mag vliegen binnen de EU en voor welke prijs (!) ze dat moesten doen. Amsterdam-Kopenhagen moest, ja MOEST 1200 gulden kosten (!) :X

Een paar kleine spelers waren wendbaar genoeg om hier direct gebruik van te maken door niet vast te houden aan het oude netwerk met hubs waar veel maatschappijen in opgesloten zaten en nog altijd zitten. Een Ier met de naam Michael 'O Leary (die dus geen Ryan heet -o- ) ging, evenals enkele andere spelers ver onder de marktprijs zitten vanaf dag één, makkelijk omdat piloten werk zochten, de economie groeide en ze niet opgesloten zaten in het web der vakbonden. Lekker goedkoop. En zo zijn er nog veel meer dingetjes waar flink op bespaard kon worden. Kleine vliegvelden met lage heffingen, brandstof maar vullen tot je net niet uit de lucht valt als je bijna landt, geen banden aangaan met wie dan ook (dus minder afhankelijk), en altijd mikken op 90-100% bezetting, o.a. met flexibele prijzen.

Het duurde nog wel tot rond de eeuwwisseling voordat het circus echt losbarstte hoor, zeker toen het internet voor deze maatschappijen het ei van Columbus bleek te zijn...
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Durashift »

:pos:

Duss, het begon tóch met overheidsingrijpen.. dan moet de overheid het nu toch ook maar weer herstellen, vind ik. :Y
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Nitein-Repart »

€550 voor Amsterdam-Kopenhagen is wel erg duur. €100 enkele reis per persoon zou wel een mooi bedrag zijn voor vluchten tot 2.000 kilometer. Dan zijn ook direct de populairste bestemmingen afgedekt. Voor lange vluchten (vluchten die niet uitgevoerd kunnen worden met een Boeing 737 of Airbus A320) zou minimaal €1.000 enkele reis per persoon wenselijk zijn. De vluchten die er tussen zitten, zullen dan tussen de €100 p.p. per vlucht en €1.000 p.p. per vlucht minimaal moeten kosten. Daar bovenop zie ik het liefste nog een extra toeslag voor bestemmingen die te kampen hebben met massatoerisme, om zo deze steden te ontlasten. Maar zowel Den Haag als Brussel zitten natuurlijk niet te wachten met economie-verstorende maatregelen als minimumprijzen en toeslagen voor drukke bestemmingen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Hainje »

Den Haag en Brussel mogen daar misschien niet op zitten te wachten, maar als de maatschappelijke consensus die kant op gaat zullen ze wel moeten. En als ik goed op de hoogte ben van de discussie, lijkt het toch wel richting dergelijke maatregelen te gaan. Wil niet zeggen dat het dan van vandaag op morgen beklonken is, daar gaat nog wel een jaar of tien overheen.
🍉
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door en-es »

Durashift schreef:Vanaf welke periode zijn de prijzen van (korte) vliegreizen zo (belachelijk) goedkoop geworden??
Halverwege jaren 90 begon dat volgens mij. Met name door die Griek van Easyjet. Vliegen binnen Europa was behoorlijk duur en dat vond hij niks.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door isadora »

Erno-BE schreef:......Maar zowel Den Haag als Brussel zitten natuurlijk niet te wachten met economie-verstorende maatregelen als minimumprijzen en toeslagen voor drukke bestemmingen.
Waar is Jesse de Klavertjesplukker, als je hem nodig hebt. 8-)
Zal wel met Corendon naar het altijd gezellige Antalya zijn. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Statler Rail »

Erno-BE schreef:Voor lange vluchten (vluchten die niet uitgevoerd kunnen worden met een Boeing 737 of Airbus A320) zou minimaal €1.000 enkele reis per persoon wenselijk zijn. De vluchten die er tussen zitten, zullen dan tussen de €100 p.p. per vlucht en €1.000 p.p. per vlucht minimaal moeten kosten. Daar bovenop zie ik het liefste nog een extra toeslag voor bestemmingen die te kampen hebben met massatoerisme, om zo deze steden te ontlasten.
Ik denk dat je daarmee menig eiland in de Caribisch gebied in de armoede stort. Veel landen en gebieden leven van toerisme. Heel fijn dat men in Europa zo begaan is met de concurrentiepositie van haar logge, inefficiënte overheidsspoorbedrijven ten opzichte van efficiënte luchtvaartbedrijven, maar andere mensen willen graag een inkomen hebben om eten te kunnen kopen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten