15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Vinny »

Het is mij wel eens opgevallen dat het perron van Hilversum volliep met overstappende Duitsers met hun koffer. Dat waren er zoveel dat ik niet eens de kiosk kon bereiken voor een kopje koffie :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Statler Rail »

Als toeristen een koffer bij zich hebben zijn ze vaak op weg naar een hotel. Die hotels zitten niet per se in de buurt van Amsterdam Centraal. Integendeel, de meeste grotere hotels zitten juist buiten de binnenstad, voornamelijk aan de westzijde en zuidzijde. Amsterdam Zuid is daarvoor dus helemaal geen gek aanlandingspunt.

De IC-Berlijn heeft gewoon de pech dat deze in Duitsland eigenlijk een zijtak is van de hoofdas Berlijn - Hannover - Ruhrgebiet - Köln/Bonn. Tussen Hannover en Berlijn is de "Amsterdammer" de langzame verbinding via Wolfsburg en Stendal, waarbij de ICE Köln - Berlin de Amsterdammer inhaalt. Versnellen zit er daar dus niet in, want dan zit je de ICE in de weg.

Een écht snelle verbinding Amsterdam - Berlijn zou pas mogelijk zijn als je met ICE´s gaat rijden en tussen Hannover en Berlijn op het half uur tussen de ICE´s Berlijn - Keulen in gaat rijden. Maar dan moet je dus een hele ICE vullen en dat zal lastig zijn want in de Amsterdammer zit vooral een "budget publiek". Die hebben liever een wat langzamere trein voor 29 euro dan een ICE voor 80 euro. De zakenreiziger gaat überhaupt niet met de trein en neemt het vliegtuig. Met de trein is het gewoon niet te doen om op één dag heen-en-weer te gaan. Dat is toch wel een belangrijk criterium.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door dennistd »

Statler Rail schreef:Met de trein is het gewoon niet te doen om op één dag heen-en-weer te gaan.
Ik ben vier jaar terug anders op één dag op en neer naar Berlijn geweest om daar het techniekmuseum te bezoeken. Trein van 7.20u heen en ik was rond 20.30u terug. En dan bijna vijf uur de tijd in Berlijn.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Aking »

Ik ben vroegah nog wel eens een op één reisdag op en neer naar Praag geweest: CNL heen, paar uurtjes daar en dan met de laatste dagverbinding weer terug :mrgreen:
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door waldo79 »

dennistd schreef:
Statler Rail schreef:Met de trein is het gewoon niet te doen om op één dag heen-en-weer te gaan.
Ik ben vier jaar terug anders op één dag op en neer naar Berlijn geweest om daar het techniekmuseum te bezoeken. Trein van 7.20u heen en ik was rond 20.30u terug. En dan bijna vijf uur de tijd in Berlijn.
Het is wel een verschil of je in Hengelo of Bentheim in plaats van Amsterdam opstapt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door trolly »

:Y

Ik ben wel eens op één dag heen en neer geweest naar Hoenderlo.

Waar hadden we het hier eigenlijk over?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door en-es »

Volgens mij probeert een aantal mensen te weerleggen dat de treinreis Schiphol-Berlijn helemaal niet lang duurt. En dat het best een alternatief kan zijn voor de vliegtuig. Echter, als je bijv. met een verre vlucht aankomt op Schiphol en je moet nog door naar Berlijn dan zal overstappen op een andere vliegtuig makkelijker zijn. Zeker als de hele route op één ticket staat.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door dennistd »

waldo79 schreef:
dennistd schreef:
Statler Rail schreef:Met de trein is het gewoon niet te doen om op één dag heen-en-weer te gaan.
Ik ben vier jaar terug anders op één dag op en neer naar Berlijn geweest om daar het techniekmuseum te bezoeken. Trein van 7.20u heen en ik was rond 20.30u terug. En dan bijna vijf uur de tijd in Berlijn.
Het is wel een verschil of je in Hengelo of Bentheim in plaats van Amsterdam opstapt.
Dat klopt ja. Maar zolang NS reclame maakt met 'in 3:18 in hartje Parijs' en 'in iets meer dan 4 uur naar Londen' dan zeg ik toch niets vreemds met 'in 4 uur naar Berlijn' ?
Die eerste twee zijn voor mij net zo onhaalbaar als die laatste voor een Amsterdammer.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door waldo79 »

Ha ha, ik vatte hem wel 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Vinny »

Berlijn heeft gewoon de pech dat het net te ver is voor een dagtrip vanuit Nederland zelfs als je de IC-Berlijn zou opwaarderen tot ICE, tenzij je super-freak bent als Aking. Het is wel één van de verbindingen die de DB op haar wensenlijst heeft staan voor een opwaardering: alleen in Nederland is de infrastructuur niet geschikt voor hogere snelheden dan 140 km/h en daarom is het tot nog toe niet rendabel geweest om te investeren in sneller materieel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Suus »

De infrastructuur in Duitsland is niet veel beter hoor :')

Zie https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Löhne–Rheine.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door VIRM »

en-es schreef:Volgens mij probeert een aantal mensen te weerleggen dat de treinreis Schiphol-Berlijn helemaal niet lang duurt. En dat het best een alternatief kan zijn voor de vliegtuig. Echter, als je bijv. met een verre vlucht aankomt op Schiphol en je moet nog door naar Berlijn dan zal overstappen op een andere vliegtuig makkelijker zijn. Zeker als de hele route op één ticket staat.
Naast dat het op hetzelfde ticket staat, is het wellicht ook nog sneller. KLM heeft 's ochtends rond half zes/zes uur een hele zwerm intercontinentale vluchten die aankomt op Schiphol. Volgens mij gaan er een uur of anderhalf uur later ook weer een zwerm Europese vluchten weg. Berlijn is maar iets van een uurtje vliegen. Als je overstaptijd meerekent, plus de tijd in Berlijn om je koffer op te halen en naar de stad te komen, ben je dnek ik een stuk sneller met het vliegtuig.
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Wubbo »

Vandaag was in het nieuws dat luchtvaartmaatschappijen en nog wat belangenorganisaties moord en brand schreeuwen omdat Schiphol tot 2020 niet mag groeien (conform de afspraken van jaren geleden). In dit topic wordt hoog opgegeven over de innovatie van de luchtvaart: op een site alle tickets boeken, etcetera. Ik vind juist de luchtvaart degene die niet innoveert: waarom moet alles met het vliegtuig blijven gaan? Waarom kun je niet op diezelfde boekingssite ook de trein boeken? Waar blijft het alternatief vanuit de luchtvaartbranche om toch binnen de landingsrechten te blijven? Mijn indruk is dat ze er te makkelijk van uit gaan dat Schiphol mag blijven groeien, terwijl de publieke opinie nu juist aan het kantelen is (zie de discussie rondom Lelystad). Maak maar eens een plan en zeg tegen de overheid "kijk, hier is een alternatief waarbij Schiphol de hub kan blijven en kan zorgen voor een aantrekkelijk economisch klimaat, maar het kost wel dit in investeringen in het spoor".

Als KLM stopt met vliegen tussen Parijs en Amsterdam en Schiphol die landingsrechten niet meer uitgeeft voor vluchten binnen Europa weet Thalys niet hoe snel ze aan elke trein naar Parijs een extra treinstel naar Charles de Gaulle moeten hangen. Probleem opgelost.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door en-es »

Ja okee, maar aan wie ligt dat? KLM of NS?
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door VIRM »

Air France/KLM heeft aardig wat dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Parijs. Geen idee of daar openbare statistieken van zijn, maar ik neem aan dat een aardig percentage overstappende passagiers zijn. Een extra treinstel hangen aan een Thalys klinkt mooi, maar dat moet je toch echt Air France/KLM meekrijgen.
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door webguy »

Kanttekening is dat de infra voor die trein naar Parijs ook niet even binnen een jaar verdubbelt, en Thalys kan z'n wagenpark ook niet in een jaar uitbreiden (dan hadden we dat Fyra gedoe niet gehad en hadden we wat anders besteld...)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Aking »

De Eurostar krijgt momenteel nieuwe treinen toch? Kan die order niet worden uitgebreid?

Als dat nog bezig is kunnen ze er, in theorie natuurlijk, best nog wat stellen achteraan schroeven natuurlijk :Y
Mdk
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Mdk »

Is het dingetje met die eurostars niet dat ze gigantisch duur zijn omdat ze op vijf verschillende systemen moeten kunnen rijden? Beetje overkill richting parijs of berlijn dan zou ik zeggen.
Bij twijfel altijd klagen
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Wubbo »

Dat dit soort dingen niet in een dag geregeld zijn weet ik, maar dat is niet mijn punt. Punt is dat ik vind dat bedrijven in de luchtvaart te makkelijk de oplossing in de lucht zoeken, geheel tegen de publieke opinie in. Het is tijd om een alternatief te maken en de politiek de keus te geven tussen uitbreiden van de landingsrechten of het alternatief.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door trolly »

De publieke opinie mag anders wat graag een goedkoop vliegkaartje kopen hoor. Of bedoel je de breed gedragen publieke opinie op dit forum?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door webguy »

VIRM schreef:Air France/KLM heeft aardig wat dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Parijs.
Skyteam heeft een dienstregeling, en ik tel minstens 12 retourvluchten per dag, beetje afhankelijk van de datum.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Z2N »

Er zijn wel goede voorbeelden van innovatie op dit punt: de DB heeft een aantal ICE-ritten die in de Lufthansa dienstregeling opgenomen zijn (met doorgekoppelde kaartjes) en de ÖBB heeft ieder uur AIRrail tussen Linz en Flughafen Wien, met ook doorgekoppelde kaartjes.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door webguy »

Overigens staat Nijmegen er ook in, in de Skyteam dienstregeling, voor de KLM Bus
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Aking »

Mdk schreef:Is het dingetje met die eurostars niet dat ze gigantisch duur zijn omdat ze op vijf verschillende systemen moeten kunnen rijden? Beetje overkill richting parijs of berlijn dan zou ik zeggen.
Dan laat je dus een aantal van die systemen weg, en bespaar je kosten *O*
Mdk
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Mdk »

Maar de suggestie was nou juist dat men even mooi kan meeliften op de bestelling van eurostars. Als de de trein fundamenteel gaat veranderen denk ik niet dat dat nog kan.
Bij twijfel altijd klagen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten