15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Het is mij wel eens opgevallen dat het perron van Hilversum volliep met overstappende Duitsers met hun koffer. Dat waren er zoveel dat ik niet eens de kiosk kon bereiken voor een kopje koffie
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Als toeristen een koffer bij zich hebben zijn ze vaak op weg naar een hotel. Die hotels zitten niet per se in de buurt van Amsterdam Centraal. Integendeel, de meeste grotere hotels zitten juist buiten de binnenstad, voornamelijk aan de westzijde en zuidzijde. Amsterdam Zuid is daarvoor dus helemaal geen gek aanlandingspunt.
De IC-Berlijn heeft gewoon de pech dat deze in Duitsland eigenlijk een zijtak is van de hoofdas Berlijn - Hannover - Ruhrgebiet - Köln/Bonn. Tussen Hannover en Berlijn is de "Amsterdammer" de langzame verbinding via Wolfsburg en Stendal, waarbij de ICE Köln - Berlin de Amsterdammer inhaalt. Versnellen zit er daar dus niet in, want dan zit je de ICE in de weg.
Een écht snelle verbinding Amsterdam - Berlijn zou pas mogelijk zijn als je met ICE´s gaat rijden en tussen Hannover en Berlijn op het half uur tussen de ICE´s Berlijn - Keulen in gaat rijden. Maar dan moet je dus een hele ICE vullen en dat zal lastig zijn want in de Amsterdammer zit vooral een "budget publiek". Die hebben liever een wat langzamere trein voor 29 euro dan een ICE voor 80 euro. De zakenreiziger gaat überhaupt niet met de trein en neemt het vliegtuig. Met de trein is het gewoon niet te doen om op één dag heen-en-weer te gaan. Dat is toch wel een belangrijk criterium.
De IC-Berlijn heeft gewoon de pech dat deze in Duitsland eigenlijk een zijtak is van de hoofdas Berlijn - Hannover - Ruhrgebiet - Köln/Bonn. Tussen Hannover en Berlijn is de "Amsterdammer" de langzame verbinding via Wolfsburg en Stendal, waarbij de ICE Köln - Berlin de Amsterdammer inhaalt. Versnellen zit er daar dus niet in, want dan zit je de ICE in de weg.
Een écht snelle verbinding Amsterdam - Berlijn zou pas mogelijk zijn als je met ICE´s gaat rijden en tussen Hannover en Berlijn op het half uur tussen de ICE´s Berlijn - Keulen in gaat rijden. Maar dan moet je dus een hele ICE vullen en dat zal lastig zijn want in de Amsterdammer zit vooral een "budget publiek". Die hebben liever een wat langzamere trein voor 29 euro dan een ICE voor 80 euro. De zakenreiziger gaat überhaupt niet met de trein en neemt het vliegtuig. Met de trein is het gewoon niet te doen om op één dag heen-en-weer te gaan. Dat is toch wel een belangrijk criterium.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Ik ben vier jaar terug anders op één dag op en neer naar Berlijn geweest om daar het techniekmuseum te bezoeken. Trein van 7.20u heen en ik was rond 20.30u terug. En dan bijna vijf uur de tijd in Berlijn.Statler Rail schreef:Met de trein is het gewoon niet te doen om op één dag heen-en-weer te gaan.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Ik ben vroegah nog wel eens een op één reisdag op en neer naar Praag geweest: CNL heen, paar uurtjes daar en dan met de laatste dagverbinding weer terug
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Het is wel een verschil of je in Hengelo of Bentheim in plaats van Amsterdam opstapt.dennistd schreef:Ik ben vier jaar terug anders op één dag op en neer naar Berlijn geweest om daar het techniekmuseum te bezoeken. Trein van 7.20u heen en ik was rond 20.30u terug. En dan bijna vijf uur de tijd in Berlijn.Statler Rail schreef:Met de trein is het gewoon niet te doen om op één dag heen-en-weer te gaan.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
:Y
Ik ben wel eens op één dag heen en neer geweest naar Hoenderlo.
Waar hadden we het hier eigenlijk over?
Ik ben wel eens op één dag heen en neer geweest naar Hoenderlo.
Waar hadden we het hier eigenlijk over?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Volgens mij probeert een aantal mensen te weerleggen dat de treinreis Schiphol-Berlijn helemaal niet lang duurt. En dat het best een alternatief kan zijn voor de vliegtuig. Echter, als je bijv. met een verre vlucht aankomt op Schiphol en je moet nog door naar Berlijn dan zal overstappen op een andere vliegtuig makkelijker zijn. Zeker als de hele route op één ticket staat.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Dat klopt ja. Maar zolang NS reclame maakt met 'in 3:18 in hartje Parijs' en 'in iets meer dan 4 uur naar Londen' dan zeg ik toch niets vreemds met 'in 4 uur naar Berlijn' ?waldo79 schreef:Het is wel een verschil of je in Hengelo of Bentheim in plaats van Amsterdam opstapt.dennistd schreef:Ik ben vier jaar terug anders op één dag op en neer naar Berlijn geweest om daar het techniekmuseum te bezoeken. Trein van 7.20u heen en ik was rond 20.30u terug. En dan bijna vijf uur de tijd in Berlijn.Statler Rail schreef:Met de trein is het gewoon niet te doen om op één dag heen-en-weer te gaan.
Die eerste twee zijn voor mij net zo onhaalbaar als die laatste voor een Amsterdammer.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Ha ha, ik vatte hem wel
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Berlijn heeft gewoon de pech dat het net te ver is voor een dagtrip vanuit Nederland zelfs als je de IC-Berlijn zou opwaarderen tot ICE, tenzij je super-freak bent als Aking. Het is wel één van de verbindingen die de DB op haar wensenlijst heeft staan voor een opwaardering: alleen in Nederland is de infrastructuur niet geschikt voor hogere snelheden dan 140 km/h en daarom is het tot nog toe niet rendabel geweest om te investeren in sneller materieel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
De infrastructuur in Duitsland is niet veel beter hoor :')
Zie https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Löhne–Rheine.
Zie https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Löhne–Rheine.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Naast dat het op hetzelfde ticket staat, is het wellicht ook nog sneller. KLM heeft 's ochtends rond half zes/zes uur een hele zwerm intercontinentale vluchten die aankomt op Schiphol. Volgens mij gaan er een uur of anderhalf uur later ook weer een zwerm Europese vluchten weg. Berlijn is maar iets van een uurtje vliegen. Als je overstaptijd meerekent, plus de tijd in Berlijn om je koffer op te halen en naar de stad te komen, ben je dnek ik een stuk sneller met het vliegtuig.en-es schreef:Volgens mij probeert een aantal mensen te weerleggen dat de treinreis Schiphol-Berlijn helemaal niet lang duurt. En dat het best een alternatief kan zijn voor de vliegtuig. Echter, als je bijv. met een verre vlucht aankomt op Schiphol en je moet nog door naar Berlijn dan zal overstappen op een andere vliegtuig makkelijker zijn. Zeker als de hele route op één ticket staat.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Vandaag was in het nieuws dat luchtvaartmaatschappijen en nog wat belangenorganisaties moord en brand schreeuwen omdat Schiphol tot 2020 niet mag groeien (conform de afspraken van jaren geleden). In dit topic wordt hoog opgegeven over de innovatie van de luchtvaart: op een site alle tickets boeken, etcetera. Ik vind juist de luchtvaart degene die niet innoveert: waarom moet alles met het vliegtuig blijven gaan? Waarom kun je niet op diezelfde boekingssite ook de trein boeken? Waar blijft het alternatief vanuit de luchtvaartbranche om toch binnen de landingsrechten te blijven? Mijn indruk is dat ze er te makkelijk van uit gaan dat Schiphol mag blijven groeien, terwijl de publieke opinie nu juist aan het kantelen is (zie de discussie rondom Lelystad). Maak maar eens een plan en zeg tegen de overheid "kijk, hier is een alternatief waarbij Schiphol de hub kan blijven en kan zorgen voor een aantrekkelijk economisch klimaat, maar het kost wel dit in investeringen in het spoor".
Als KLM stopt met vliegen tussen Parijs en Amsterdam en Schiphol die landingsrechten niet meer uitgeeft voor vluchten binnen Europa weet Thalys niet hoe snel ze aan elke trein naar Parijs een extra treinstel naar Charles de Gaulle moeten hangen. Probleem opgelost.
Als KLM stopt met vliegen tussen Parijs en Amsterdam en Schiphol die landingsrechten niet meer uitgeeft voor vluchten binnen Europa weet Thalys niet hoe snel ze aan elke trein naar Parijs een extra treinstel naar Charles de Gaulle moeten hangen. Probleem opgelost.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Ja okee, maar aan wie ligt dat? KLM of NS?
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Air France/KLM heeft aardig wat dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Parijs. Geen idee of daar openbare statistieken van zijn, maar ik neem aan dat een aardig percentage overstappende passagiers zijn. Een extra treinstel hangen aan een Thalys klinkt mooi, maar dat moet je toch echt Air France/KLM meekrijgen.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Kanttekening is dat de infra voor die trein naar Parijs ook niet even binnen een jaar verdubbelt, en Thalys kan z'n wagenpark ook niet in een jaar uitbreiden (dan hadden we dat Fyra gedoe niet gehad en hadden we wat anders besteld...)
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
De Eurostar krijgt momenteel nieuwe treinen toch? Kan die order niet worden uitgebreid?
Als dat nog bezig is kunnen ze er, in theorie natuurlijk, best nog wat stellen achteraan schroeven natuurlijk :Y
Als dat nog bezig is kunnen ze er, in theorie natuurlijk, best nog wat stellen achteraan schroeven natuurlijk :Y
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Is het dingetje met die eurostars niet dat ze gigantisch duur zijn omdat ze op vijf verschillende systemen moeten kunnen rijden? Beetje overkill richting parijs of berlijn dan zou ik zeggen.
Bij twijfel altijd klagen
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Dat dit soort dingen niet in een dag geregeld zijn weet ik, maar dat is niet mijn punt. Punt is dat ik vind dat bedrijven in de luchtvaart te makkelijk de oplossing in de lucht zoeken, geheel tegen de publieke opinie in. Het is tijd om een alternatief te maken en de politiek de keus te geven tussen uitbreiden van de landingsrechten of het alternatief.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
De publieke opinie mag anders wat graag een goedkoop vliegkaartje kopen hoor. Of bedoel je de breed gedragen publieke opinie op dit forum?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Skyteam heeft een dienstregeling, en ik tel minstens 12 retourvluchten per dag, beetje afhankelijk van de datum.VIRM schreef:Air France/KLM heeft aardig wat dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Parijs.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Er zijn wel goede voorbeelden van innovatie op dit punt: de DB heeft een aantal ICE-ritten die in de Lufthansa dienstregeling opgenomen zijn (met doorgekoppelde kaartjes) en de ÖBB heeft ieder uur AIRrail tussen Linz en Flughafen Wien, met ook doorgekoppelde kaartjes.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Overigens staat Nijmegen er ook in, in de Skyteam dienstregeling, voor de KLM Bus
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Dan laat je dus een aantal van die systemen weg, en bespaar je kosten *O*Mdk schreef:Is het dingetje met die eurostars niet dat ze gigantisch duur zijn omdat ze op vijf verschillende systemen moeten kunnen rijden? Beetje overkill richting parijs of berlijn dan zou ik zeggen.
Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken
Maar de suggestie was nou juist dat men even mooi kan meeliften op de bestelling van eurostars. Als de de trein fundamenteel gaat veranderen denk ik niet dat dat nog kan.
Bij twijfel altijd klagen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten