15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door reisthijs »

en-es schreef:Ik denk vooral het laatste. Met een maatschappij die bij hun alliantie hoort. Die vluchten hebben ook vluchtnummers van Brussels Airlines.
Maar niet tussen Brussel en Schiphol. Daar vliegt alleen KLM.
Reizigers van Brussels Airlines van/naar Schiphol moeten gebruik maken van de IC Brussel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door VIRM »

Brussels Airlines werkt op de route van Brussel naar Schiphol/Amsterdam samen met de altijdetrouwbare Benelux. Zie https://www.brusselsairlines.com/en-lt/ ... -schiphol/. Als KLM zoiets überhaupt zou overwegen, dan zouden de vijf starts en landingen gewoon naar andere bestemmingen gaan, aangezien Schiphol het maximaal aantal vliegbewegingen heeft bereikt.

Air France werkt overigens samen met de TGV tussen Parijs Charles de Gaulle en brussel, en maakt in Brussel gebruik van de Thalys-lounge. https://www.airfrance.be/BE/en/common/r ... france.htm. Brussels Airlines heeft daarentegen twee a drie dagelijkse vluchten tussen Brussel en Parijs (waarschijnlijk alleen voor de overstappers).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Lijn 45 »

KLM was een van de aandeelhouders van HSA. Wel vreemd dat ze geen combinatie met de HSL aanbieden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door webguy »

Dat kwam laatst in een artikel van de Volkskrant naar voren geloof ik. KLM vindt dat de dienst van NS nog niet genoeg kwaliteit heeft in de zin van punctualiteit, etc. Overigens is KLM uit HSA gestapt, dus lijkt me dat ze geen enkele verplichting hebben...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door reisthijs »

KLM biedt reizigers die vanuit België vertrekken nog altijd de combinatie van Thalys en een vlucht vanaf Schiphol.

Dat doen ze niet met vluchten die vanaf Brussels Airport vertrekken om de eenvoudige reden dat de Thalys daar niet komt. Het alternatief (waar Brussels Airlines dus wel gebruik van maakt) is de Beneluxtrein maar die vinden ze bij KLM nog niet betrouwbaar genoeg.
Laatst gewijzigd door reisthijs op vr 17 aug 2018, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door SLToilet »

Overigens heel leuk dat dit wordt aangemerkt. Zelf heb ik ook weleens gezocht op vluchten naar New Haven dat een klein vliegveldje heeft, maar als je daarnaartoe gaat doe je dat meestal los van de vliegreis met lokaal vervoer (bus, auto of trein). Echter, als je boekt via bijvoorbeeld United (welke veel gebruikmaakt van het aan Amtrak-spoor gelegen Newark in New Jersey) kan je ervoor kiezen om de reis met Amtrak geïntegreerd te boeken, zoals je dat hier ook in Europa soms kan doen. Uiteindelijk besloot ik anders omwille van de rest van de reis.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Mikos »

Duitse regering wil snelle trein Amsterdam-Berlijn

08 oktober 2018

De trein tussen Amsterdam en Berlijn moet kunnen concurreren met het vliegtuig. NS en Deutsche Bahn hebben afgesproken dat er over zes maanden een gezamenlijk plan voor de versnelling ligt.

Duitse overheden delen de Nederlandse wens om de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn aanzienlijk te versnellen. Het doel is om de huidige reistijd van zes uur en 22 minuten per eind 2021 terug te brengen naar vijf uur en per eind 2025 naar vier uur. De trein moet dan kunnen concurreren met het vliegtuig.

Tot nu was versnelling van de Berlijntrein vooral een wens van Nederland. NS-topman Roger van Boxtel heeft in september in Berlijn gesprekken gevoerd met Duitse overheden en instanties. Vanwege het spoorongeluk in Oss komt NS pas nu naar buiten met de resultaten van deze gesprekken. De reis naar Berlijn duurt zo lang omdat de locomotief bij de grens gewisseld moet worden en omdat de trein in Duitsland een binnenlandse verbinding is, met stops in veel plaatsen. In april was nog sprake van politieke onwil en leek de kans op versnelling gering.

Bron en meer...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door SuperGhost »

De route is dus nog niet bekend, gezien er staat dat er OOK gekeken wordt naar een route via Arnhem.

Zelf lijkt me een route via Arnhem logischer, omdat me daar in NL meer ruimte lijkt, het centraler ligt (vanuit Brabant en zuidelijke Randstad ga je makkelijker via Utrecht of Arnhem dan via Amersfoort of Deventer) en in Duitsland je met Ruhrgebied<->Berlijn ook een interessantere verbinding hebt dan Rheinde<->Berlijn.

Maar het zou mooi zijn als de een de andere niet uit zou sluiten.
Dus dat je 1x/2u een 'langzame' IC krijgt via Hengelo (de huidige IC) en 1x/2u een ICE via Arnhem (die dan met de bestaande ICE naar Frankfurt/Basel een uursdienst kan vormen tussen Amsterdam en Oberhausen)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Aking »

Mikos schreef:NS en Deutsche Bahn hebben afgesproken dat er over zes maanden een gezamenlijk plan voor de versnelling ligt.
Dus zonder tegenslagen is het over 20-25 jaar zover? *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door trolly »

Zo'n vaart zal het vast niet lopen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door OVinspecteur »

SuperGhost schreef:De route is dus nog niet bekend, gezien er staat dat er OOK gekeken wordt naar een route via Arnhem.

Zelf lijkt me een route via Arnhem logischer, omdat me daar in NL meer ruimte lijkt, het centraler ligt (vanuit Brabant en zuidelijke Randstad ga je makkelijker via Utrecht of Arnhem dan via Amersfoort of Deventer) en in Duitsland je met Ruhrgebied<->Berlijn ook een interessantere verbinding hebt dan Rheinde<->Berlijn.

Maar het zou mooi zijn als de een de andere niet uit zou sluiten.
Dus dat je 1x/2u een 'langzame' IC krijgt via Hengelo (de huidige IC) en 1x/2u een ICE via Arnhem (die dan met de bestaande ICE naar Frankfurt/Basel een uursdienst kan vormen tussen Amsterdam en Oberhausen)
Op de oude route kan de verbinding A'dam - Hengelo - Osnabrück - Bremen - Hamburg gaan rijden.

De route naar Berlijn via Arnhem zou nu al sneller zijn met een korte overstap in Duisburg, dus zeker als een rechtstreekse trein noordelijker 'links afslaat'. Essen en Dortmund zijn verder allebei 500.000+-steden die daarmee een rechtstreekse verbinding krijgen met NL / A'dam en andersom.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door en-es »

Waarom met het vliegtuig naar Stockholm als het ook met de trein kan :D

http://www.ad.nl/reizen/leuk-plan-met-d ... ~a99f024a/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Z2N »

Zodra de Fehrmanbelttunnnel open is is dat prima op 1 nachtje te doen met een nachttrein, vertrek in Amsterdam na de avondspits en aankomst in Stockholm voor half 9. Moet er alleen wel iets gedaan worden aan de concurrentiepositie van de nachttrein. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door PHS »

Moet er wel een oplossing gevonden worden voor de grenscontroles, want op dit moment controleren zowel de Denen als de Zweden. Lijkt me niet zo handig als je 's nachts twee keer wakker gemaakt moet worden voor een paspoort- en eventuele bagagecontrole.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door umbusko »

Dat artikel is anders niet onverdeeld positief. Meer een "we willen graag positief zijn, maar stiekem vinden we vliegen comfortabeler". Wat ik ergens ook wel weer begrijp. Een beetje dan.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat de Treinreiswinkel de reis vanuit Rotterdam via Duisburg heeft laten lopen. Via Amersfoort en Osnabrück kun je met dezelfde vertrektijd een uur eerder in Hamburg zijn wat best wel aangenaam is, want ja, 14 minuten voor de overstap op de niet zo frequente EC Hamburg-København moet je gewoon niet willen. (Of eventueel in Duisburg de ICE naar Dortmund, met 3 minuten overstap in Dortmund op die trein naar Hamburg van een uur eerder. Maar je moet dus niet een uur en een kwartier in het spuuglelijke station van Duisburg wachten.)
Bij Padborg entert een groepje bewapende marechaussees de trein om de paspoorten van alle passagiers te controleren in wat wel de kleinste internationale trein van Europa moet zijn: achter de locomotief hangen maar twee wagonnetjes.
Ik bied de stoptrein van Břeclav naar Kúty. En als het met een loc moet: de trein van Čierna nad Tisou naar Чоп. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Z2N »

PHS schreef:Moet er wel een oplossing gevonden worden voor de grenscontroles, want op dit moment controleren zowel de Denen als de Zweden. Lijkt me niet zo handig als je 's nachts twee keer wakker gemaakt moet worden voor een paspoort- en eventuele bagagecontrole.
De laatste keer dat ik binnen Schengen per internationale nachttrein reisde werd mij nog steeds om een ID-kaart gevraagd door de rijtuigbegeleider, en werd deze door de rijtuigbegeleider bewaard voor controles in de nacht. Zo moeilijk lijkt me dat niet door te voeren, dat is namelijk al meer dan 100 jaar gebruikelijk in Europa. :P
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door PHS »

Denemarken en Zweden houden nu 100% controles op het inkomende grensoverschrijdende treinverkeer, en gelet op het politieke klimaat van beide landen gaat dat voorlopig nog wel zo blijven. Ik neem aan dat dat voor nachttreinen echt niet anders gaat zijn. De grensbewaking zal alle reizigers dus daadwerkelijk willen zien en hun recht op toegang willen verifiëren.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door VIRM »

Als ik het mij nog goed herinner, had ik vorig jaar tussen Denamarken en Zweden helemaal geen grenscontrole.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Z2N »

Nachttreinen hebben een verplichte reservering, en die details worden al gedeeld met de veiligheidsdiensten van de betrokken landen. Dat, en een mogelijkheid tot controleren van paspoorten en eventueel een sporadische controle van verdachte reizigers moet genoeg zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Toekomst internationaal treinverkeer

Bericht door Mikos »

ANWB-leden: gebruik vliegtaks voor goedkoper internationaal treinkaartje

09 maart 2020

DEN HAAG - Bijna 70% van de 4,5 miljoen ANWB-leden zou het een goed idee vinden als de opbrengsten van de nieuwe vliegbelasting in 2021 worden besteed aan het goedkoper maken van internationale treinkaartjes. Dat blijkt uit een peiling van de bondsdirectie.

Woensdag debatteert de Tweede Kamer over de wetswijziging om per vertrekkende luchtreiziger op Nederlandse luchthavens vanaf 2021 zeven euro tickettaks te heffen. Daarmee moet jaarlijks 200 miljoen euro worden opgehaald, vooralsnog om de staatskas te spekken.

„De meeste ANWB-leden zijn van mening dat alternatieven voor vluchten tot 600 kilometer met deze tickettaks gestimuleerd kunnen worden. Met name groener vervoer met de hogesnelheidstrein heeft de voorkeur, omdat dat nu veel te duur en omslachtig is. Ook extra subsidies voor elektrisch autorijden zijn een goede besteding”, aldus een ANWB-woordvoerster.

Bron en meer...
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door sirvinniei »

Steek het dan in de gebruikersvergoeding in plaats van direct in de tickets. Krijg je automatisch meer concurrentie en lagere prijzen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Z2N »

Ik heb al wel eens iets geopperd over een compensatie voor de gebruiksvergoeding voor alle internationale langeafstandstreinen die Nederland aan doen, dus ook voor de kilometers in het buitenland. Daarmee creëer niet alleen een equal playing field, ook zorgt het voor lagere exploitatiekosten naar verder gelegen maar prima per trein te bedienen bestemmingen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
FRAM-9390
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 00:10

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door FRAM-9390 »

SuperGhost schreef:
FRAM-9390 schreef:Een concurrent voor het vliegtuig is wat mij betreft de nachttrein: slapend op plaats van bestemming komen. Er zijn -zoals in dit topic is gemeld- plannen van de Oostenrijkse ÖBB om het in 2016 door de DB om zeep geholpen nachtnet met Nederland te heropenen. Ik heb onlangs de reis naar Zwitserland gemaakt met de ÖBB. Voldeed me prima. En in tegenstelling tot reizen per Flixbus waar vertraging en het "vergeten" van reizigers helaas voor komt en je bij elke stop op je hoede moet zijn en waar je bagage niet veilig is, is het me in de nachttrein gelukt om te slapen en uitgerust te arriveren.
Ik heb al een paar keer de nachtbus naar Parijs genomen, zowel met Flixbus (vanaf Utrecht) als met Ouibus (vanaf Sloterdijk). Nooit problemen met mijn bagage gehad. Ook checken ze bij het instappen wie er allemaal is en na de rustpauze checken ze ook of iedereen weer ingestapt is. Dus ik snap niet wat je met vergeten bedoeld?
Deze ervaringen kun (of in ieder geval kon) je zien bij reacties op hun Facebook-site. En als je meer ervaringen met Flixbus wilt zien, dan adviseer ik je:
De Facebookpagina FlixbusNeverAgain: https://www.facebook.com/groups/1475571836083576
Klachtenkompas: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/f ... ebf38ef0c1
Geen plaats hier voor mensenrechten, maar wel voor HASBARA ?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door waldo79 »

Huh, wat heeft dit nog met Lelystad Airport te maken?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door en-es »

Vijftien flixbussen kunnen Lelystad Airport overbodig maken?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten