15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4697
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Berichtdoor reisthijs » Vr 17 Aug 2018, 09:23

en-es schreef:Ik denk vooral het laatste. Met een maatschappij die bij hun alliantie hoort. Die vluchten hebben ook vluchtnummers van Brussels Airlines.
Maar niet tussen Brussel en Schiphol. Daar vliegt alleen KLM.
Reizigers van Brussels Airlines van/naar Schiphol moeten gebruik maken van de IC Brussel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

VIRM
Berichten: 4218
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Berichtdoor VIRM » Vr 17 Aug 2018, 13:00

Brussels Airlines werkt op de route van Brussel naar Schiphol/Amsterdam samen met de altijdetrouwbare Benelux. Zie https://www.brusselsairlines.com/en-lt/practical-information/travel-info/at-the-airport/airport-info/amsterdam-schiphol/. Als KLM zoiets überhaupt zou overwegen, dan zouden de vijf starts en landingen gewoon naar andere bestemmingen gaan, aangezien Schiphol het maximaal aantal vliegbewegingen heeft bereikt.

Air France werkt overigens samen met de TGV tussen Parijs Charles de Gaulle en brussel, en maakt in Brussel gebruik van de Thalys-lounge. https://www.airfrance.be/BE/en/common/resainfovol/avion_train/reservation_avion_train_bruxelles_airfrance.htm. Brussels Airlines heeft daarentegen twee a drie dagelijkse vluchten tussen Brussel en Parijs (waarschijnlijk alleen voor de overstappers).
Beul van de blindegeleidelijn

Lijn 45
Berichten: 2012
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Berichtdoor Lijn 45 » Vr 17 Aug 2018, 15:24

KLM was een van de aandeelhouders van HSA. Wel vreemd dat ze geen combinatie met de HSL aanbieden.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8318
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Berichtdoor webguy » Vr 17 Aug 2018, 15:36

Dat kwam laatst in een artikel van de Volkskrant naar voren geloof ik. KLM vindt dat de dienst van NS nog niet genoeg kwaliteit heeft in de zin van punctualiteit, etc. Overigens is KLM uit HSA gestapt, dus lijkt me dat ze geen enkele verplichting hebben...

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4697
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Berichtdoor reisthijs » Vr 17 Aug 2018, 15:54

KLM biedt reizigers die vanuit België vertrekken nog altijd de combinatie van Thalys en een vlucht vanaf Schiphol.

Dat doen ze niet met vluchten die vanaf Brussels Airport vertrekken om de eenvoudige reden dat de Thalys daar niet komt. Het alternatief (waar Brussels Airlines dus wel gebruik van maakt) is de Beneluxtrein maar die vinden ze bij KLM nog niet betrouwbaar genoeg.
Laatst gewijzigd door reisthijs op Vr 17 Aug 2018, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1226
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Berichtdoor SLToilet » Vr 17 Aug 2018, 17:48

Overigens heel leuk dat dit wordt aangemerkt. Zelf heb ik ook weleens gezocht op vluchten naar New Haven dat een klein vliegveldje heeft, maar als je daarnaartoe gaat doe je dat meestal los van de vliegreis met lokaal vervoer (bus, auto of trein). Echter, als je boekt via bijvoorbeeld United (welke veel gebruikmaakt van het aan Amtrak-spoor gelegen Newark in New Jersey) kan je ervoor kiezen om de reis met Amtrak geïntegreerd te boeken, zoals je dat hier ook in Europa soms kan doen. Uiteindelijk besloot ik anders omwille van de rest van de reis.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3560
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Berichtdoor Mikos » Ma 08 Okt 2018, 22:14

Duitse regering wil snelle trein Amsterdam-Berlijn

08 oktober 2018

De trein tussen Amsterdam en Berlijn moet kunnen concurreren met het vliegtuig. NS en Deutsche Bahn hebben afgesproken dat er over zes maanden een gezamenlijk plan voor de versnelling ligt.

Duitse overheden delen de Nederlandse wens om de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn aanzienlijk te versnellen. Het doel is om de huidige reistijd van zes uur en 22 minuten per eind 2021 terug te brengen naar vijf uur en per eind 2025 naar vier uur. De trein moet dan kunnen concurreren met het vliegtuig.

Tot nu was versnelling van de Berlijntrein vooral een wens van Nederland. NS-topman Roger van Boxtel heeft in september in Berlijn gesprekken gevoerd met Duitse overheden en instanties. Vanwege het spoorongeluk in Oss komt NS pas nu naar buiten met de resultaten van deze gesprekken. De reis naar Berlijn duurt zo lang omdat de locomotief bij de grens gewisseld moet worden en omdat de trein in Duitsland een binnenlandse verbinding is, met stops in veel plaatsen. In april was nog sprake van politieke onwil en leek de kans op versnelling gering.

Bron en meer...

SuperGhost
Berichten: 2612
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Berichtdoor SuperGhost » Ma 08 Okt 2018, 23:32

De route is dus nog niet bekend, gezien er staat dat er OOK gekeken wordt naar een route via Arnhem.

Zelf lijkt me een route via Arnhem logischer, omdat me daar in NL meer ruimte lijkt, het centraler ligt (vanuit Brabant en zuidelijke Randstad ga je makkelijker via Utrecht of Arnhem dan via Amersfoort of Deventer) en in Duitsland je met Ruhrgebied<->Berlijn ook een interessantere verbinding hebt dan Rheinde<->Berlijn.

Maar het zou mooi zijn als de een de andere niet uit zou sluiten.
Dus dat je 1x/2u een 'langzame' IC krijgt via Hengelo (de huidige IC) en 1x/2u een ICE via Arnhem (die dan met de bestaande ICE naar Frankfurt/Basel een uursdienst kan vormen tussen Amsterdam en Oberhausen)

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8451
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Berichtdoor Aking » Ma 08 Okt 2018, 23:37

Mikos schreef:NS en Deutsche Bahn hebben afgesproken dat er over zes maanden een gezamenlijk plan voor de versnelling ligt.

Dus zonder tegenslagen is het over 20-25 jaar zover? *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3604
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Berichtdoor trolly » Ma 08 Okt 2018, 23:40

Zo'n vaart zal het vast niet lopen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

OVinspecteur
Berichten: 304
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Berichtdoor OVinspecteur » Zo 21 Okt 2018, 14:29

SuperGhost schreef:De route is dus nog niet bekend, gezien er staat dat er OOK gekeken wordt naar een route via Arnhem.

Zelf lijkt me een route via Arnhem logischer, omdat me daar in NL meer ruimte lijkt, het centraler ligt (vanuit Brabant en zuidelijke Randstad ga je makkelijker via Utrecht of Arnhem dan via Amersfoort of Deventer) en in Duitsland je met Ruhrgebied<->Berlijn ook een interessantere verbinding hebt dan Rheinde<->Berlijn.

Maar het zou mooi zijn als de een de andere niet uit zou sluiten.
Dus dat je 1x/2u een 'langzame' IC krijgt via Hengelo (de huidige IC) en 1x/2u een ICE via Arnhem (die dan met de bestaande ICE naar Frankfurt/Basel een uursdienst kan vormen tussen Amsterdam en Oberhausen)

Op de oude route kan de verbinding A'dam - Hengelo - Osnabrück - Bremen - Hamburg gaan rijden.

De route naar Berlijn via Arnhem zou nu al sneller zijn met een korte overstap in Duisburg, dus zeker als een rechtstreekse trein noordelijker 'links afslaat'. Essen en Dortmund zijn verder allebei 500.000+-steden die daarmee een rechtstreekse verbinding krijgen met NL / A'dam en andersom.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten