"300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Daniel »

Maar jij gaat er dus vanuit dat alles in Dordrecht keert in maximaal een ruime 5 minuten, want alleen zo is wat je schrijft mogelijk. In de praktijk hebben we echter nog een doorgaande IC naar Roosendaal. En als je die kruisingsvrij door Dordrecht wilt hebben (Roosendaal -> Rotterdam) is rijden via spoor 1 het meest logisch gevolgd door het buitenspoor op te gaan, dan kan de gelijktijdige sprinter immers van een van de middelste sporen naar Zwd2 zonder overkruisen.

Echter als je die IC op het buitenspoor hebt zitten wil je qua opvolging eigenlijk niet dat de Sprinter van 10 minuten eerder ook op dat buitenspoor zit, dat wordt dan immers wat krapper en gevoeliger. Precies daar krijg je dan je kruising tussen Sprinter en IC die immers gelijktijdig moeten vertrekken om tegelijk de brug over te gaan. (Andere optie is bij aankomst kruisen)
Puur theoretisch zou je het kunnen oplossen door de doorgaande ICs op Dordrecht te laten kruisen (die naar het zuiden naar Ddr5 zodat de trein uit Roosendaal naar Ddr4 kan en je theorie weer opgaat). Levert echter wel een tragere binnenkomst op uit het zuiden, en je introduceert een conflicterende beweging voor de Sprinters naar Breda/Roosendaal, al wil je die natuurlijk sowieso niet net voor de IC uit hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Bemined »

Volgens mij denk je te moeilijk. Rotterdam - Dordrecht kent perrons langs alle vier de sporen, het maakt voor de sprinters dus niet uit of ze via het binnen- of buitenspoor rijden, bij Rotterdam Station voegen ze tenslotte toch weer samen. Al is het natuurlijk fijn voor de reiziger als alle sprinters richting Rotterdam van hetzelfde perron vertrekken, maar ik verwacht dat dat ook in de meeste gevallen wel kan. Intercity's kunnen gewoon lang keren, sprinters mogelijk ook, je kan tenslotte ook spoor 20 nog gebruiken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Daniel »

Ik denk eerder dat je m'n bericht niet gelezen hebt, want ik heb het er nergens over dat het uitmaakt van welk spoor de Sprinter tussen Dordrecht en Rotterdam vertrekt. Ik heb het alleen maar over het spoorgebruik in Dordrecht in relatie tot doorgaande treinen, want dat zijn de enige treinen waardoor je kruisingen krijgt, juist omdat dan wisselend spoorgebruik op Zwd t/m Rlb handiger is om te plannen (maar in Dordrecht een kruising geeft).
Lang keren kan inderdaad ook, in combinatie met de gelijktijdigheden bv. ICs op 4/5 en Sprinters op 2a/3a.
Keren op spoor 20 zou een conflict met een doorgaande IC geven afhankelijk van het tijdstip, maar is nu je het noemt ook wel een optie om dat conflict juist weer te voorkomen: Sprinter aankomend 10 minuten voor de IC Roosendaal -> Rotterdam naar 20 sturen en dan de IC over spoor 2 door Dordrecht levert je weer een conflictvrije situatie bij vertrek op. Dan kan de Sprinter immers van Ddr20 naar Zwd1 tegelijk met de IC van Ddr2 naar Zwd2. Je zou dan trouwens ook nog de Sprinter op 1a kunnen keren.

Hoewel je dan aan de zuidkant wel wat beperkingen opwerpt want dan zou je alleen nog 3b over houden voor de kerende Sprinters uit Roosendaal/Breda. Tenzij de kerende ICs op 4a passen, dan kan je 4b nog gebruiken. Aan spoor 1 heb je immers niks voor treinen uit het zuiden want dan moet je na het keren tot Willemsdorp links rijden, maar 1 vrijmaken is wel aantrekkelijk om de MerwedeLingeLijn daarop neer te zetten: dat is voor die treinen veel gunstiger voor de loopafstanden naar aansluitingen vanaf de andere perrons omdat je de trein bij de tunnel kunt parkeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Bemined »

Volgens mij zoek je problemen die er niet zijn. De mogelijkheid om het spoorgebruik tussen Dordrecht en Lombardijen om te draaien zorgt er juist voor dat je geen conflicten hebt aan de westkant van Dordrecht. In de detailuitwerking (maar dan moet je weten welke treindiensten je wel en niet door wilt laten gaan) kun je kijken of het mogelijk is een vast vertrekperron per richting te maken, maar dat is optioneel. Maar goed, vooralsnog zijn er sowieso geen plannen voor 6+6, PHS gaat uit van 6+4, wat op zich ook nog een interessante uitwerking zal worden rondom Blaak en Dordrecht doordat sprinter en intercity dus in een andere frequentie gaan rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Daniel »

Tja, het discussieert ook vrij lastig als je totaal niet in gaat op wat ik schrijf en vervolgens op totaal wat anders reageert. Je hebt het nu weer over vaste vertrekperrons als optie, maar daar heb ik het dan weer totaal niet over (en zolang je langs hetzelfde perron blijft is dat ook niet interessant verder, het zou pas een issue worden als je in Barendrecht 1x/uur van spoor 3 naar Rotterdam gaat rijden om maar wat raars te noemen) Met ICs op de binnenste sporen ri. Dordrecht en Sprinters op de buitenste kan je immers weliswaar een kruising in Dordrecht wegnemen, maar leg je weer nog meer beperkingen op aan de zuidkant voor binnenkomsten uit Lage Zwaluwe (en dat is al een baanvak wat behoorlijk vol zit).
Wil je een doorgaande IC vanaf het binnenspoor zo snel mogelijk door Dordrecht heen kunnen laten rijden dan ga je via spoor 3, waarmee een eventuele binnenkomende kerende trein vanuit Lage Zwaluwe op datzelfde moment uitsluitend nog op spoor 2 kan binnenkomen.
Een doorgaande IC via spoor 5 is gewoon veel efficiënter doordat je dan door snellere wissels gaat en tegelijk heb je dan voor kerende treinen uit het zuiden een conflictvrije mogelijkheid naar spoor 2 t/m 4 wat je gewoonweg veel meer planningsvrijheid hebt. En die heb je nodig ook met het overvolle baanvak naar Breda/Roosendaal.

Dus ja, je kunt makkelijk het spoorgebruik tussen Lombardijen en Dordrecht wisselen maar dat heeft tegelijk ook weer behoorlijk wat effecten op andere treinen in Dordrecht die juist niet naar Rotterdam gaan. Maar dat negeer je tot op heden volkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Bemined »

Zucht :N Volgens mij heb je gewoon iets geheel anders in je hoofd dan waar ik het over hebt. Niets mis mee, ik ben bewust niet op de details ingegaan omdat ik daar A geen tijd voor heb en B dat helemaal niet relevant is voor deze discussie want die 6+6 komt er niet. Ik wil best een uitwerking maken, maar heb daar nu simpelweg geen tijd voor. Daar zul je het mee moeten doen. En als je een misverstand aanleiding vind om mensen te beschuldigen van niet lezen en niet inhoudelijk reageren dan is dat je eigen probleem ;)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Hainje »

Afbeelding
🍉
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door katvis »

Wat heb ik gecreëerd :')
PSA: Links gaan, rechts staan
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Roeland »

Hainje schreef:Afbeelding
Ik vermoed dat je deze foto vlakbij station Rhenen gemaakt hebt, bij het eindpunt van X80?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Hainje »

_O-

Ja klopt. Hoe wist je dat? :o :shock: -o-
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten