Veranderingen bij vertrekschermen stations

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Daniel »

Veranderingen bij vertrekschermen stations
Treinreizigers zullen vanaf woensdag 21 maart misschien merken dat de vertrektijdschermen op de stations anders omgaan met geplande afwijkingen in de treinenloop. Als er door vooraf bekende werkzaamheden minder treinen rijden, zullen de geschrapte treinen voortaan niet meer op de schermen staan, telkens met de tekst ‘rijdt niet’. Dat laat meer ruimte over voor de treinen die wél rijden op zo’n dag met een uitgedunde dienstregeling.
Reizigers die de vaste vertrektijden in hun hoofd hebben zitten maar niet op de hoogte zijn van de afwijkende dienstregeling, zullen hun trein dus niet meer vinden op de vertrektijdenschermen. Onderaan die schermen en op de lichtkranten staat dan echter wel altijd een bericht over de werkzaamheden op het desbetreffende traject.
Met deze wijziging lost NS eindelijk ook het probleem op van de verwarrende aankondiging van vervangende treinen, waarbij de trein tweemaal werd vermeld: eenmaal als ‘rijdt niet’ en daarna nog een keer als ‘extra trein’. Rover heeft NS daar al jaren geleden om gevraagd. De systeemaanpassing brengt wel met zich mee dat bij een verandering van vertrekspoor die vooraf is gepland niet meer de waarschuwing ‘dit is een gewijzigd vertrekspoor’ zal worden getoond. Het systeem baseert zich voortaan namelijk op het ‘dagplan’ voor de dienstregeling dat een dag van tevoren is vastgelegd.
Een andere verandering zal merkbaar zijn bij treinen die vanwege vooraf geplande werkzaamheden slechts een deel van hun route rijden. Tot nu toe stond in zo’n geval de normale eindbestemming in grote letters op het scherm, met daaronder in rood de afwijking: rijdt slechts tot … (tussenstation). Reizigers zagen die de kleine toevoeging gemakkelijk over het hoofd, wat vooral erg vervelend is wanneer je beter een andere reisroute naar je bestemming had kunnen kiezen. Voortaan staat in zo’n geval het werkelijke, afwijkende eindpunt van de trein in grote letters op het scherm.
NS heeft over deze wijziging overlegd met de consumentenorganisaties in het Locov.

Bron

Hehe, eindelijk eens een grote stap naar echt duidelijke info bij geplande verstoringen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door SuperGhost »

Eindelijk komen deze wijzigingen er. Dat werd tijd.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door SLToilet »

Zeker fijn. Vooral dat van die vertreksporen was toch een doorn in het oog, daar door de stationsverbouwingen eerder dit decennium de treinen jarenlang zonder onderbreking een 'gewijzigd vertrekspoor' spoor A hadden ook al was het planmatig al spoor A. Waarbij spoor B dan alleen het beoogde vertrekspoor zou zijn in de eindsituatie.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door webguy »

Volgens mij is dat niet het geval, dan is dat namelijk een verkeerde planning. De jaarplanning wordt namelijk gewoon elke 2 maanden aangepast. Welk concreet voorbeeld denk je aan?

Ik weet nog niet wat ik hier van vind, het gaat er in sommige gevallen niet perse beter op worden. We gaan het zien, ik ben ook benieuwd of de Reisplanner bijvoorbeeld aangepast is om de nieuwe richtingen/eindbestemmingen goed door te geven.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Roeland »

Leuk voor tijdens de Huishoudbeurs. Dan hoef je op Duivendrecht niet meer te tonen dat de IC's zijn uitgevallen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Suus »

Ik ben nog niet heel enthousiast over deze wijzigingen. Spoorwijzigingen die opeens als planmatig worden getoond en treinen die horen te rijden maar (stiekem) zijn geschrapt verdwijnen volledig van de borden. Volgens mij hoort reisinformatie zo niet te werken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Daniel »

webguy schreef:ik ben ook benieuwd of de Reisplanner bijvoorbeeld aangepast is om de nieuwe richtingen/eindbestemmingen goed door te geven.
Dat deed de reisplanner al, daarom was het juist zo raar dat de borden op het station nog de oorspronkelijke bestemming toonden.
Maar er zitten inderdaad nog wat rare beperkingen in het systeem die nu in sommige gevallen weer voor onhandige dingen zorgen. Lijkt me ook een gevolg van de kennelijke keuze alles automatisch volgens dagplan te doen. Om dat te voorkomen zou je bepaalde dingen juist handmatig moeten laten doorvoeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door jesse-cruzu »

Suus schreef:treinen die horen te rijden maar (stiekem) zijn geschrapt verdwijnen volledig van de borden. Volgens mij hoort reisinformatie zo niet te werken.
Mee eens. Vind wel dat de geplande treinen wel gewoon als geannuleerd mogen getoond worden als ze worden opgeheven. 'Rijd vandaag niet' vind ik ook duidelijk genoeg, vanuit gaand dat desbetreffende treinserie de gehele dag niet rijdt.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Jultar »

Als een trein wordt opgeheven door een verstoring staat er gewoon "rijdt niet". Alleen bij vooraf geplande werkzaamheden zullen de treinen die vooraf al opgeheven zijn niet meer getoond worden.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee. Dit is al een zeer lang gekoesterde wens die eindelijk in vervulling gaat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Suus »

En nu staan er in Rotterdam dus intercity’s naar Akkrum op de borden. Ik heb de eerste vraag al gehoord of die trein ook naar Zwolle gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Jultar »

Grote kans dat ze het ook hadden gevraagd als er gewoon Leeuwarden op de borden had gestaan.
Je wilt niet weten hoe vaak dat soort vragen gesteld worden, zeker in het weekend door dagjesmensen. Ondanks dat het station op de borden staat willen ze graag bevestiging dat het écht zo is.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:En nu staan er in Rotterdam dus intercity’s naar Akkrum op de borden. Ik heb de eerste vraag al gehoord of die trein ook naar Zwolle gaat.
Staan er dan geen tussengelegen stations op waar de trein stopt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Suus »

In de tunnel staat Alexander, Gouda, Utrecht C en Amersfoort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door ODRAIL »

Ja ... en wat stond er op de schermen die boven het perron hangen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Daniel »

Suus schreef:In de tunnel staat Alexander, Gouda, Utrecht C en Amersfoort.
Ja en dat stond er vroeger ook, maar dan met Leeuwarden als bestemming. Maakt weinig verschil.
Ik heb reizigers in Amersfoort horen vragen of de trein naar Amsterdam in Hilversum stopt ooit, en da's notabene de enige via dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Suus »

Mensen weten vaak wel hoe een trein naar Groningen of Leeuwarden rijdt, maar waar Akkrum ligt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door trolly »

Wat is een Akkrum? (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door SuperGhost »

trolly schreef:Wat is een Akkrum? (A)
Afbeelding

Duidelijk? :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Mensen weten vaak wel hoe een trein naar Groningen of Leeuwarden rijdt, maar waar Akkrum ligt?
De incidentele reizigers die hierdoor in de war raken weten dat echt niet hoor. Daarnaast is er een omroep dat er vanaf Akkrum bussen rijden naar Leeuwarden, dat verduidelijkt de boel al.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Jultar »

De incidentele reiziger kijkt op ns.nl of de app en ziet dat hij de IC naar Akkrum moet hebben.
Juist dat verschil tussen de reisplanner (app) en de borden buiten brachten vaak veel verwarring. Dat is dan ook een van de redenen om het zo aan te passen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Western Soldier »

Ik had zelf ook nog gevraagd of de IC naar Akkrum ook in Meppel zou stoppen. Van de IC naar in principe Leeuwarden weet ik nooit welke er nu wel of niet stopt. Ik vraag dat bij de IC altijd na.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door reisthijs »

Dat is sinds afgelopen december een overbodige vraag, IC naar in principe Leeuwarden stopt in principe altijd in Meppel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door trolly »

SuperGhost schreef:Duidelijk? :wink:
:shock:

Je hoeft me niet gelijk je gat te laten zien als ik wat vraag, jongûh.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door Western Soldier »

reisthijs schreef:Dat is sinds afgelopen december een overbodige vraag, IC naar in principe Leeuwarden stopt in principe altijd in Meppel.
Kijk daar was ik dan weer niet van op de hoogte. Waarom dan de IC naar Groningen niet?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations

Bericht door dylanwild94 »

Omdat er niets boven Groningen gaat en je daar natuurlijk sneller naartoe moet kunnen dan. :Y :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten