A Slightly Better Spoorkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
metrophil
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 11:28
Locatie: Karlsruhe, voormalig Ruhrgebied

A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door metrophil »

Gisteren vond ik toevallig deze “slightly better spoorkaart” van de Amerikaanse kaarttekenaar Theodore Ditsek. Hij heeft ook een system van lijnnummers toegevoegd en ik vind dat het echt een mooie kaart is.
Op zijn blog schreef hij ook een korte uitleg wat en waarom hij dit deed: https://theoditsek.wordpress.com/2018/0 ... poorkaart/
- I was in the Netherlands in December, and had a very good time. People rightfully rhapsodize about the country’s bicycle- and pedestrian-friendliness and well-developed rail transport network. However, the country’s official railway map does that annoying thing where it’s less a useful guide for going from Point A to Point B and more of a brag about how extensive the network is.
- In addition, the country doesn’t number its railway services, instead identifying them by final destination, which can be an adventure when that’s what your station isn’t. What I’m saying is I got on the wrong train from the airport and had to use the Metro to backtrack, which was fun.
- There is an unofficial Spoorkaart for 2018, which is generally quite good, albeit somewhat disorganized. I saw quite a few places where they had to squash and stretch the route lines so it could fit in their finite canvas. So basically my main goal here was straightening out and organizing the Spoorkaart a bit more.
- I also don’t think I’ve ever seen a map where the railways around Amsterdam are shown as a square.
- I threw in a line numbering system, because the Dutch railway network sorely needs one.
- Also included are the rapid transit systems in Amsterdam, Rotterdam, the Hague, and Utrecht, because with the Rotterdam Metro taking over the Hoek van Holland Line and offering an alternate service between Rotterdam and the Hague, it seemed necessary.
Wat vinden jullie van deze kaart?

(Klik voor grotere versie)
Afbeelding
Groetjes uit Duitsland
Stadsbus
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Stadsbus »

Ik ga voortaan met trein 22 en V of G :mrgreen:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door SuperGhost »

Sinds wanneer stoppen de intercity's Rotterdam - Leeuwarden/Groningen in Amersfoort Vathorst? :roll:
Ook ontbreekt de trein Amersfoort - Barneveld Zuid

Op zich wel een mooie kaart, alleen jammer dat je de frequenties er niet meer in terug kan zien. Wat mij betreft hadden ze de lijndikte mee kunnen nemen voor de frequenties en dan is hij nog completer.

Verder vraag ik me af waarom bij sommige stations een streepje staat als een trein er niet stopt en bij anderen helemaal niets staat. Is daar een reden voor?
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door jelmerrr »

Frequenties heeft hij in de legenda staan, waar dus ook de trein naar Barneveld Zuid staat.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door jesse-cruzu »

Ik snap sowieso niet waarom er niet met trein/lijnnummers wordt gewerkt naar de reizigers toe. Een frequente reiziger weet dat ongeveer wel hoe de treinen rijden. Maar voor een doorsnee reiziger zou het veel duidelijker zijn als ze op de kaart kunnen zien aan de hand van kleur en lijnnummers welke trein ze kunnen nemen en welke daar stoppen. Men kan de huidige treinserienummers gebruiken en inkorten (Bijvoorbeeld 2200 is dan IC 22) om het te tonen op de treinen en CTA bakken. Bij vleugeltreinen man je dan simpel een letter toevoegen voor elk deel dat een eigen eindbestemming heeft.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door SuperGhost »

Maar de kaart is er niet consequent in. Op Dordrecht-Gorinchem, Amsterdam-Enkhuizen en Veenendaal-Breukelen staan de diensten wel los van de doorgaande lijnen, maar bij Arnhem-Doetinchem en Amersfoort-Barneveld Zuid niet.

Je moet in een kaart als je wil dat hij duidelijk is natuurlijk wel consequent met de lijnvoering omgaan, anders moet je alsnog gaan zoeken welke uitzonderingen er steeds gelden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Karl »

Mooie kaart, duidelijke kleuren. Goed dat andere partijen - dan 's lands spoorvervoerders - de taak op zich nemen informatie proberen te verspreiden. (y)
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door trolly »

Geen idee waarom de goede man de achtergrondkleuren blauw, wit en groen gebruikt, als die toch geen enkel verband met de geografische realiteit hebben. Of nee, wacht, dat is het antwoord: geen geografische achtergrond.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Suus »

SuperGhost schreef:Maar de kaart is er niet consequent in. Op Dordrecht-Gorinchem, Amsterdam-Enkhuizen en Veenendaal-Breukelen staan de diensten wel los van de doorgaande lijnen, maar bij Arnhem-Doetinchem en Amersfoort-Barneveld Zuid niet.
De sneltrein Dordrecht - Gorinchem stopt niet in Hardinxveld Blauwe Zoom.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Daniel »

Op de kaart is trouwens ook Sliedrecht Baanhoek geannexeerd door Dordrecht :P En in Amsterdam mist de M50 de aanbinding bij Amsterdam Sloterdijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door julsteren »

Sliedrecht Bannhoek als ik de kaart moet geloven :wink:

Verder mis ik een hoop, zoals de Barneveld-shuttle. Argh..

Ik had heel graag gezien dat de maker de eerste 2 of 3 leidende cijfers van het serienummer had gebruikt, ons Ardan heeft ooit ergens een begin gemaakt aan zo'n kaartje, dat vind ik dan weer gelikt. :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door trolly »

...en zo miegelt dit kaartje van de grote en kleine misvattingen, geografische onjuistheden, slecht leesbare overstapstations (Weesp), lijnen die misterieus verdwijnen en verschijnen (lijn 15 bij Utrecht, lijn 19 bij Sloterdijk), inconsequente nummering, inconsequente of slecht interpreteerbare stationsaanduiding, en ik sla d'r vast nog wel een paar over. Leuk hobbyproject, maar not even slightly better.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Meltrain »

trolly schreef: lijnen die misterieus verdwijnen en verschijnen (lijn 15 bij Utrecht, lijn 19 bij Sloterdijk),
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. In mijn ogen lopen die lijnen gewoon door.
julsteren schreef: Ik had heel graag gezien dat de maker de eerste 2 of 3 leidende cijfers van het serienummer had gebruikt, ons Ardan heeft ooit ergens een begin gemaakt aan zo'n kaartje, dat vind ik dan weer gelikt. :D
De lijnnummers hadden wel iets logischer gekund, maar de serienummering aanhouden maakt het niet per se overzichtelijker. Überhaupt kan het geen kwaad om de nummering van de treinseries eens tegen het licht te houden, want van al die 3xxxx-series wordt ook niemand gelukkig.

Maar als we toch bezig zijn met zeuren: Bad Nieuweschans - Weener staat ten onrechte vermeld als "replacement bus service".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door SLToilet »

SuperGhost schreef: Ook ontbreekt de trein Amersfoort - Barneveld Zuid
Hij zag de bui al hangen toen hij zelf in Nederland was: die trein rijdt haast nooit :X

Leuke kaart maar er is nog een hoop aan te verbeteren. Ik snap overigens heel goed de keuze voor letters én cijfers in plaats van de gewone serienummers om het onderscheid te maken tussen sprinters en IC's.

En wat krimp ik toch weer ineen als ik zie hoe nietig Brabant is op spoorkaarten door het gebrek aan stations :')
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door trolly »

Tsja, d'r is wel meer gekrompen... Zeeland heeft ook een pijnlijke gelijkenis met een jongeheer onder een koude douche -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Hainje »

Zo zonder Waddeneilanden ziet Nederland anders ook maar onthoofd uit. -o-
🍉
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Chrysa »

Tijd om een spoorlijn naar Texel te bouwen dan.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Aking »

De Waddenline van Den Helder naar Borkum :Y
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door SLToilet »

Met het verschil dat op die eilandjes misschien 40.000 mensen wonen. Terwijl Brabant het equivalent van 1 miljoen inwoners qua grootte op de kaart lijkt te missen.

@trolly :mrgreen: ik wou eigenlijk een best racistische grap maken maar ik doe het toch niet
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
cassie127
Berichten: 6581
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door cassie127 »

Zitten nog wel meer kleine fouten in Zoals de Intercity Enschede - Raalte die volgens de kaart in Nijverdal eindigt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door jelmerrr »

Die eindigt daar toch in Zwolle?
cassie127
Berichten: 6581
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door cassie127 »

Gaat meer om de tekening in de legenda die niet klopt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door reisthijs »

SLToilet schreef:Leuke kaart maar er is nog een hoop aan te verbeteren. Ik snap overigens heel goed de keuze voor letters én cijfers in plaats van de gewone serienummers om het onderscheid te maken tussen sprinters en IC's.
Ik vind het eigenlijk niet onderscheidend genoeg, ik zou toch liever een prefix zien. Als er "IC" voor staat is direct duidelijk om wat voor trein het gaat.

De nummers en letters lijken wel vrij willekeurig gekozen, dat vind ik toch jammer, bij een compleet nieuwe nummering zou je wat meer systeem erin verwachten.
Bijvoorbeeld dat bij meerdere sprinters op een trajecte, deze nummers krijgen die dicht bij elkaar liggen. Dat is ook makkelijker te onthouden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
cassie127
Berichten: 6581
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door cassie127 »

Op basis van een treinserie nummer kan je de lijnen natuurlijk ook een nummer geven wat het (intern) ook weer makkelijker maakt.
Voorbeeld:
7900 Zwolle-Enschede > lijnnummer 79
17900 (Zwolle-)Raalte-Enschede > lijnummer 179
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Alargule

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Alargule »

De drie belangrijkste bezwaren die ik tegen deze kaart heb zijn ontwerptechnisch van aard:
  • De kaart is 'uit balans': doordat Ditsek heeft geprobeerd de lijnen zo recht mogelijk te houden, krijg je soms grote afstanden en veel witruimte. Vooral de Hanzelijn valt op in dat opzicht
  • Een veel te klein lettertype, dat deze kaart op een mobiel scherm onbruikbaar maakt
  • Kleurgebruik: het palet lijkt willekeurig gekozen zijn. In combinatie met dicht tegen elkaar aan gelegen lijnen maakt dat het volgen van afzonderlijke lijnen lastig
Ik begrijp dat er ook veel fouten op staan. Nu lijkt me dat relatief eenvoudig te repareren, maar de problemen zijn dus structureler van aard. Een ander kleurenpalet, waarbij lijnen bijvoorbeeld naar groepen worden gebundeld, is nog eenvoudig aan te brengen. Toepassing van een groter lettertype wordt al lastiger omdat labels dan over lijnen heen zullen lopen. En de disbalans zal veruit het lastigst op te lossen zijn.

Nee, dan vind ik de Spoorkaart, ondanks zijn tekortkomingen (labels die alle kanten op staan, samengedrongen lijnen, verstoorde geografie), toch een stuk duidelijker. Die is dan ook het resultaat van meer dan 10 jaar aan doorontwikkeling. Vaak is de 'beste' kaart bij complexe netwerken de 'minst slechte', waarin compromissen zijn gesloten. Ditsek lijkt een ideale kaart vanuit een diagrammatisch perspectief te hebben willen ontwikkelen; het eindresultaat is een kaart die niet zou misstaan in het MoMA, maar praktisch niet te gebruiken is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten