A Slightly Better Spoorkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Yanaike »

Alargule schreef:
  • Kleurgebruik: het palet lijkt willekeurig gekozen zijn. In combinatie met dicht tegen elkaar aan gelegen lijnen maakt dat het volgen van afzonderlijke lijnen lastig
Als ik zo kijk naar de kaart Ditsek en de door jouw gelinkte spoorkaart van NS, lijkt het alsof Ditsek zijn kleurgebruik heeft gebaseerd op de spoorkaart van NS. Bijna elke lijn in de kaart van Ditsek heeft ongeveer dezelfde kleur als de lijnen in de Spoorkaart van NS. De tinten zijn net even anders, maar het kleurgeberuik is volgens mij echt niet zo willekeurig als je zou denken.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door ODRAIL »

@Beheer: Volgens mij komt dit topic beter tot zijn recht als subtopic in "OV als Hobby" :idea: :wink: .
Alargule

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Alargule »

Yanaike schreef:
Alargule schreef:
  • Kleurgebruik: het palet lijkt willekeurig gekozen zijn. In combinatie met dicht tegen elkaar aan gelegen lijnen maakt dat het volgen van afzonderlijke lijnen lastig
Als ik zo kijk naar de kaart Ditsek en de door jouw gelinkte spoorkaart van NS, lijkt het alsof Ditsek zijn kleurgebruik heeft gebaseerd op de spoorkaart van NS. Bijna elke lijn in de kaart van Ditsek heeft ongeveer dezelfde kleur als de lijnen in de Spoorkaart van NS. De tinten zijn net even anders, maar het kleurgeberuik is volgens mij echt niet zo willekeurig als je zou denken.
Het kleurgebruik op de NS-kaart vind ik ook het minst uitgewerkte element aan die kaart. Liever had ik ook hier een groepering gezien. Aangezien het IC-netwerk vrijwel geheel op de Randstad is gericht, had je dat op basis van corridor kunnen doen. Denk aan groeperingen als Utrecht-Schiphol, Utrecht-Amsterdam-Alkmaar, Utrecht-Den Haag, Den Haag Centraal-Rotterdam of Schiphol-Den Haag Centraal.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Yanaike »

Ja daar valt wel wat voor te zeggen. Maar kleurgebruik is dus niet per se een element dat slecht(er) is op de kaart Ditsek in vergelijking met de kaart van NS (het is alleen ook niet beter).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21258
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Meltrain »

Wat bedoelen jullie met "groepering"? Dat lijnen die naast elkaar liggen ongeveer dezelfde kleur hebben?
Daar ben ik juist minder een voorstander van, omdat dan het onderscheid minder goed zichtbaar is en een lijn lastiger te volgen is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: A Slightly Better Spoorkaart

Bericht door Karl »

Dat heeft het GVB ook even geprobeerd met het tramlijnennet van na de NZ-lijn: dan krijg je mijn inziens te veel onduidelijkheid, omdat je zes kleuren groen naast elkaar hebt liggen.
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten