Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
lijntaxi
Berichten: 206
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor lijntaxi » Zo 15 Apr 2018, 09:48

In Brabant had een aantal stadsdienstlijnen te weinig bezetting. Er is toen gekozen om te experimenteren met een bus op afroep, waarbij
mensen via de telefoon of via een app een rit kan boeken van bushalte naar bushalte binnen het vervoersgebied van Bravoflex.
Een rit kost € 3 euro. Een vergelijkbaar systeem kent men in de regio Arnhem - Nijmegen.
Een aantal politieke partijen zouden het liefst willen snijden in het aantal (vrijwel lege) bussen dat zou rond rijden en vervangen door van die app-roepbare busjes, die natuurlijk in de toekomst zelfrijdend en zelfopladend zijn.
Persoonlijk vraag ik me af, hoe een dergelijk systeem naar behoren kan functioneren zonder veel extra kosten. Zeker als iedereen op een willekeurig tijdstip opgehaald kan worden bij een halte. Het komt er in de praktijk op neer, dat bij de haltes het aantal passagiers dat er staat gemiddeld lager is dan bij een
gewone vaste dienstregeling. Zowel busschauffeur weten waar ze aan toe zijn.
Ook is het met zo'n systeem lastig te plannen voor de reiziger. Of betekent dat je ergens minstens 15 minuten kunt wachten? Net zoals bij de regiotaxi in Oost Brabant.
Daarboven op wil ik met klem mededelen, dat maar een eind dient te komen aan die bezuinigingsdrift en dat geleuter over grote lege bussen die zouden rond rijden in Nederland. Het busvervoer wordt dat geleuter echt niet beter op. Integendeel zelfs.
Als het aantal automobilisten een dag in de week de auto zouden laten staan en in plaats daarvan met de bus zouden gaan, heb je al een veel betere bezetting van de bussen. Het liefst natuurlijk niet op dezelfde dag en op het zelfde moment (in de drukke spits).
Om even terug te komen op die lege bussen. Soms moet een bus van A naar B rijden om naar de garage te rijden of dat de bus op een bepaald punt vertrekt. In een aantal geval zou natuurlijk bekeken kunnen worden of de bus toch passagiers kan meenemen en af kan zetten bij een bepaalde halte.
Misschien zou extra communicatie omtrent wel handig kunnen zijn.
Zoals elders op dit forum is het natuurlijk van de zotte dat een vrijwel lege bus een halte vol met mensen voorbij rijdt. Terwijl de bus rijdt in de richting
van bushaltes, waar de mensen moeten uitstappen. Misschien een verschil maken tussen heengaande en terugreizende reizigers.
Wat betreft de bezettingsgraad van sommige bussen, die kan natuurlijk een stuk beter. Hetzelfde geldt voor sommige treinen in de (late) avonduren.
Misschien is het wel een idee om de eerste klas in zijn geheel afschaffen en te vervangen door her en daar priveplekken, voor mensen die rustig willen zitten en of praten. En het aantal tweedeklas zitplaatsen in de trein te vergroten. Dan kunnen meer mensen mee. Ook kunnen de treinen zelfs ingekort worden, zodat er meer treinen op het spoor kunnen rijden.

Ik ben zeer benieuwd naar app-roepbare bussen elders in het land.

Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten