Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door lijntaxi »

In Brabant had een aantal stadsdienstlijnen te weinig bezetting. Er is toen gekozen om te experimenteren met een bus op afroep, waarbij
mensen via de telefoon of via een app een rit kan boeken van bushalte naar bushalte binnen het vervoersgebied van Bravoflex.
Een rit kost € 3 euro. Een vergelijkbaar systeem kent men in de regio Arnhem - Nijmegen.
Een aantal politieke partijen zouden het liefst willen snijden in het aantal (vrijwel lege) bussen dat zou rond rijden en vervangen door van die app-roepbare busjes, die natuurlijk in de toekomst zelfrijdend en zelfopladend zijn.
Persoonlijk vraag ik me af, hoe een dergelijk systeem naar behoren kan functioneren zonder veel extra kosten. Zeker als iedereen op een willekeurig tijdstip opgehaald kan worden bij een halte. Het komt er in de praktijk op neer, dat bij de haltes het aantal passagiers dat er staat gemiddeld lager is dan bij een
gewone vaste dienstregeling. Zowel busschauffeur weten waar ze aan toe zijn.
Ook is het met zo'n systeem lastig te plannen voor de reiziger. Of betekent dat je ergens minstens 15 minuten kunt wachten? Net zoals bij de regiotaxi in Oost Brabant.
Daarboven op wil ik met klem mededelen, dat maar een eind dient te komen aan die bezuinigingsdrift en dat geleuter over grote lege bussen die zouden rond rijden in Nederland. Het busvervoer wordt dat geleuter echt niet beter op. Integendeel zelfs.
Als het aantal automobilisten een dag in de week de auto zouden laten staan en in plaats daarvan met de bus zouden gaan, heb je al een veel betere bezetting van de bussen. Het liefst natuurlijk niet op dezelfde dag en op het zelfde moment (in de drukke spits).
Om even terug te komen op die lege bussen. Soms moet een bus van A naar B rijden om naar de garage te rijden of dat de bus op een bepaald punt vertrekt. In een aantal geval zou natuurlijk bekeken kunnen worden of de bus toch passagiers kan meenemen en af kan zetten bij een bepaalde halte.
Misschien zou extra communicatie omtrent wel handig kunnen zijn.
Zoals elders op dit forum is het natuurlijk van de zotte dat een vrijwel lege bus een halte vol met mensen voorbij rijdt. Terwijl de bus rijdt in de richting
van bushaltes, waar de mensen moeten uitstappen. Misschien een verschil maken tussen heengaande en terugreizende reizigers.
Wat betreft de bezettingsgraad van sommige bussen, die kan natuurlijk een stuk beter. Hetzelfde geldt voor sommige treinen in de (late) avonduren.
Misschien is het wel een idee om de eerste klas in zijn geheel afschaffen en te vervangen door her en daar priveplekken, voor mensen die rustig willen zitten en of praten. En het aantal tweedeklas zitplaatsen in de trein te vergroten. Dan kunnen meer mensen mee. Ook kunnen de treinen zelfs ingekort worden, zodat er meer treinen op het spoor kunnen rijden.

Ik ben zeer benieuwd naar app-roepbare bussen elders in het land.
Jamie
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 06 jun 2018, 21:06
Locatie: Sommelsdijk

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door Jamie »

Het lijkt mij niet handig om deze busjes in te zetten. De bussen rijden in het OV op vaste lijndienst. Misschien is dit wel een beetje hetelfde als belbussen. Wanneer er iemand mee moet reizen, wordt die gebelt. Rijdt er niemand mee, dan hoeft de bus ook niet te rijden. Zo bespaar je ook geld aan benzine.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door Wubbo »

Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Je vindt het geen goed idee maar het bespaart wel benzine?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door waldo79 »

En een bus op afroep moet automobilisten overtuigen? Laat me niet lachen, een auto heb je omdat die beschikbaar is en je er meteen mee weg kan rijden. Een bus op afroep heet een taxi. Ik zie het businessmodel niet zo (hoe krijg je een vervoerder zo gek dat hij dit gaat toepassen?)

Het is niet zo dat een gemiddelde passagier de maatschappij € 1000 kost voor een rit.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door lijntaxi »

Een taxi is hartstikke duur vergeleken met een systeem als BrengFlex of BravoFlex of de treintaxi van weleer.
Voordeel van de taxi is wel dat hij je voor de de deur afzet.
Het klopt dat je met belbussen 3.0 benzine uitspaart. Maar personeelskosten spaar je er zeker niet mee uit.
Men ontkomt er haast niet aan om een deel van de wachttijd van de belbussen te vergoeden, zeker als men een geacht wordt op bepaalde momenten beschikbaar te zijn. Voer voor arbeidsjuristen. Natuurlijk zullen ov-ondernemingen proberen om niet gereden uren niet uit te betalen.
Met als gevolg dat de vakbonden naar de rechter stappen en hopen op, dat de rechter de busondernemingen verplicht om de wachtttijd alsnog uit te betalen.

Al deze kunstgrepen worden gedaan omdat men vindt dat er geen (half)lege bus mag rond rijden. In plaats van dat men zelf een aantal keer per jaar met de bus gaat en zo zorgt voor vollere bussen, gaat men experimenteren met allerlei slimme concepten. Hoe dit allemaal uit zal pakken zal de toekomst uitwijzen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door dennistd »

Om de personeelskosten te drukken is er ook al weer wat bedacht: de buurtbus op afroep.... https://www.twents.nl/twentsflex
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door huibf »

waldo79 schreef: Het is niet zo dat een gemiddelde passagier de maatschappij € 1000 kost voor een rit.
Dat is wel erg hoog. Een flexsysteem presteerd (kostendekkengsgraad) als je de kosten van zon heel systeem berekend minus de opbrengsten wel erg laag.
Maar dat is helemaal afhankelijk waar je het systeem inzet. De belastingbetaler zal er tussen de 25 tot 50 euro per rit voor moeten bijleggen.

Brengflex zal beduidend beter scoren dan bijvoorbeeld een Opstapper. De eerste rijdt in een stad de tweede op het platte land.

Het is ook hoe het het wordt uitgerold.
In Helmond is Bravoflex 'in plaats van'. Daar zat hooguit 2 tot 3 man per rit in. Dan is de afweging snel gemaakt.
In Nijmegen/Arnhem is het 'op het reguliere'. Daar heb je dus een keuze. Maar kan je je afvragen of het in de stad zinvol is. Je pikt namelijk mensen van het reguliere vervoer af. Door steeds meer routen te willen verstrakken in de stad moeten mensen weer verder gaan lopen (wat neer komt om meer reisafstand op telatief korte stadsritten). De reguliere lijnen krijgen steeds minder reizigers. Die reizigers stappen echt niet allemaal over op een Brengflex. En als ze dat wel doen moeten er meer busjes gaan rijden.
De kosten nemen exceptioneel toe (kostendekkingsgraad 10%?).
Gevolg van een flexsysteem in de stad bovenop een rendabel stadsnet.
- Financieel onbeheersbaar flexsysteem.
- minder regulier aanbod, om meer reizigers in het flexsysteem te krijgen.

Gelukkig steekt de Provincie Gelderland daar een stokje voor. Die hebben het wel begrepen!
Jamie
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 06 jun 2018, 21:06
Locatie: Sommelsdijk

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door Jamie »

waldo79 schreef:En een bus op afroep moet automobilisten overtuigen? Laat me niet lachen, een auto heb je omdat die beschikbaar is en je er meteen mee weg kan rijden. Een bus op afroep heet een taxi. Ik zie het businessmodel niet zo (hoe krijg je een vervoerder zo gek dat hij dit gaat toepassen?)

Het is niet zo dat een gemiddelde passagier de maatschappij € 1000 kost voor een rit.
Dit bedoel ik ermee
Jamie
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 06 jun 2018, 21:06
Locatie: Sommelsdijk

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door Jamie »

En er zijn ook belbussen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:En een bus op afroep moet automobilisten overtuigen? Laat me niet lachen, een auto heb je omdat die beschikbaar is en je er meteen mee weg kan rijden. Een bus op afroep heet een taxi. Ik zie het businessmodel niet zo (hoe krijg je een vervoerder zo gek dat hij dit gaat toepassen?)

Het is niet zo dat een gemiddelde passagier de maatschappij € 1000 kost voor een rit.
Vrij simpel antwoord, dat gaat niet lukken. De afgelopen weken zijn de laatste twee keuzereizigers die lijn 46* nog had in Friesland defintief het OV uitgepest doordat het voor een simpele automobilist niet meer mogelijk is om:
1. de bushalte te vinden
2. de reisinformatie te snappen
3. een vervoersbewijs aan te schaffen
met dank aan een combinatie van een vervoerder en een overheid die niet snappen dat publieksvriendelijkheid één van de kernwaarden van openbaar vervoer is, en ook de dienstverlening van de opstapper (de belbus die rijdt wanneer lijn 46 niet rijdt) laat ernstig te wensen over. Gelukkig doet de liftpaal het wel, en heb je meestal binnen 10 tot 20 minuten een lift.

*Volgens mij is dit een illustratie van hoe het in het rest van het land ook zo ongeveer gaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door Durashift »

Onze overheid is er ook mee bezig... :)

De MaaS-App.. (A)
Rijksoverheid.nl schreef:Met één app naar je werk, ’s avonds na de bioscoop naar huis of bezoek aan je familie. Met een vervoermiddel dat op dat moment het beste uitkomt: fiets, bus, taxi of auto. Met een druk op de knop is duidelijk welke vervoerskaarten, abonnementen of telefoonnummers voor een taxi nodig zijn. Je plant, boekt en betaalt je reis met één app: dat is Mobility as a Service (MaaS). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de regio’s investeren 20 miljoen voor proefprojecten waarbij reiziger centraal staat. Samen starten zij zeven regionale pilots. Minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) melden dit in een brief aan de Tweede Kamer. (..)

In 2019 starten zeven regionale pilots: Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Limburg, Groningen/Drenthe, Twente en Utrecht/Leidsche Rijn. De pilots duren twee tot drie jaar. De pilots starten regionaal, maar kunnen snel landelijk uitgerold worden. Zowel overheden als betrokken vervoersbedrijven en MaaS-aanbieders investeren in de pilots. Het ministerie van IenW heeft samen met regio’s maximaal € 20 mln beschikbaar voor de co-financiering van de opstartkosten van MaaS-diensten in de pilots. Vervoerders, MaaS-aanbieders en overheden kunnen samen leren van de kennis die in de pilots wordt opgedaan. (..)

Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... en-betalen
Tja.. wat zal deze App nou meer gaan brengen dan het al bestaande aanbod?
In ieder geval wel weer een leuk subsidie potje voor diverse bedrijven om wat geld uit te halen.. :cry:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door Suus »

De MaaS-pilot start in Rotterdam al in september, De Verkeersonderneming heeft begin deze maand al deelnemers geworven.

Dat zijn dezelfde lui die onder de naam Filedier steeds cadeautjes uitdelen aan mensen die niet in de file staan. Ik kreeg ooit een powerbank in mijn handen gedrukt omdat ik aan het fietsen was en niet in de file stond. _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door huibf »

Op zich wel een goed idee.
Een app voor ALLE vervoer.
Maar ik hoop da je dan op deze APP dan ook een flexrit van bijvoorbeeld BravoFlex Eindhoven kunt gaan boeken in de toekomst en niet met een verwijzing naar weer aan andere APP...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door Vinny »

Uber uber uber...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door webguy »

Uber heeft in de VS een bedrijf voor deelscooters ala OV-fiets gekocht, die gaan inderdaad alles in een app stoppen.

Verder is het een commercieel probleem: kunnen bedrijven elkaars producten op een aantrekkelijke manier verkopen. Als NS zakelijke doorverkopers geen marge biedt kan je wel ophouden met het hele MaaS. Weet niet wat daar wel/niet mogelijk is, maar kaartjes verkopen in partijen kan nu alleen als het niet bestaande klanten van NS zijn...
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door Dennenboom »

Stop die 20 miljoen nu eens in het laagdrempeliger maken van het OV. Een mooi instappakketje voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben om gebruik te maken van bus of trein. Een OV chipkaart maakt daar dan deel van uit.
https://www.treinreiziger.nl/nog-geen-d ... chipkaart/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door Durashift »

Als ik dit verhaal goed begrijp, heeft de stad Antwerpen al zo'n MaaS app. :D
At the end of last year, the Smart Way to Antwerp launched a multimodal route planner on its website. This has now also been made available as an app for smartphones. These both feed into Antwerp's work as part of the CIVITAS PORTIS project.

The route planner combines routes on foot with those on (folding) bikes, the city's Velo shared bikes, tram, bus, train, and car.

In this way, they are multimodal. For instance, a proposed route might require travellers to take their car or bike to a local train station, travel to Antwerp’s Central Station, and cover the last part of their journey on foot or with a city bike.

Car routes are diverted to park and rides and public car parks in the city. The app shows how it is sometimes easier to reach destinations by combining transport modes. (..)


Bron:http://www.civitas.eu/news/smart-way-an ... imodal-app
Als dit werkt.. gewoon 1 op 1 overnemen in NL ipv allerlei 'pilots' doen, denk ik?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door Gekko123 »

Dat zou wel het beste zijn ja. Maar goed, Nederland en goede oplossingen uit het buitenland halen is nou niet bepaald iets wat geregeld voorkomt. Wij willen telkens het wiel opnieuw uitvinden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door Durashift »

:D

Zelfoverschatting. :wink:
alduma
Berichten: 2
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 17:03

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door alduma »

Kennen jullie plekken in Nederland waar een busje op afroep in de afgelopen 1 a 3 jaar een (or meerdere) vaste buslijn(en) heeft vervangen? Ik ken Mokumflex in Amsterdam die lijnen 30 en 31 heeft vervangen (https://www.ovpro.nl/bus/2018/02/09/bel ... dpr=accept), en jullie hebben het in deze thread over BravoFlex in Helmond gehad, maar ik vraag me af of er niet recentere voorbeelden bestaan. Ook concepten zoals de Nachtvlinder (https://www.ovmagazine.nl/nieuws/nachtv ... in-brabant), die alleen vaste buslijnen in de avond vervangen, vind ik interessant.
De aanleiding voor deze vraag was een recent artikel op Ov-magazine over de Vlinder (https://www.ovmagazine.nl/article/arriv ... -vlinder-2). Op zich mooi initiatief, maar ik vroeg me af in hoeverre de Vlinder de vaste ov-lijnen aanvullen en/of vervangen, en of er andere recente voorbeelden zijn in het land.

Ik ben benieuwd!
IIVQ
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door IIVQ »

AML Flex, dat o.a. buslijn 149 heeft vervangen, al is dat doordeweeks overdag eeer teruggedraaid voor diezelfde taxi die vast rijdt.

Overal Flex vervangt in het weekend lijn 123 De Rijp-Alkmaar.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door nvdw »

U-Flex in de provincie Utrecht. Dat beslaat inmiddels vier 'deelgebieden' waarvan de kern Bilthoven de jongste is. Daar is lijn 78 vervangen door U-flex (lijnnummer 978) en zijn een aantal extra haltes toegevoegd.
Laatst gewijzigd door nvdw op wo 13 dec 2023, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door Daniel »

Syntus Flex heb je ook nog in de provincie Utrecht, wat in Woerden de vaste stadsbussen buiten de spits vervangt en in Mijdrecht de wijken waar geen vaste bus meer komt bedient.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door regenmaker »

Je hebt ReserveerRRReis in Gelderland en Overijssel, die rijden op rustige streeklijnen of vaak in de avonduren op stadslijnen. Bij ritten in de steden staat een busje vaak klaar op het station zonder reservering.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Bericht door dennistd »

TwentsFlex heeft in Rijssen en Holten lijn 160 vervangen. Daarnaast worden lijn 10 en 12 in Hengelo vanaf de nieuwe drgl 's avonds en op zondag vervangen door een Vlinder.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten