Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
lijntaxi
Berichten: 251
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor lijntaxi » Zo 15 Apr 2018, 09:48

In Brabant had een aantal stadsdienstlijnen te weinig bezetting. Er is toen gekozen om te experimenteren met een bus op afroep, waarbij
mensen via de telefoon of via een app een rit kan boeken van bushalte naar bushalte binnen het vervoersgebied van Bravoflex.
Een rit kost € 3 euro. Een vergelijkbaar systeem kent men in de regio Arnhem - Nijmegen.
Een aantal politieke partijen zouden het liefst willen snijden in het aantal (vrijwel lege) bussen dat zou rond rijden en vervangen door van die app-roepbare busjes, die natuurlijk in de toekomst zelfrijdend en zelfopladend zijn.
Persoonlijk vraag ik me af, hoe een dergelijk systeem naar behoren kan functioneren zonder veel extra kosten. Zeker als iedereen op een willekeurig tijdstip opgehaald kan worden bij een halte. Het komt er in de praktijk op neer, dat bij de haltes het aantal passagiers dat er staat gemiddeld lager is dan bij een
gewone vaste dienstregeling. Zowel busschauffeur weten waar ze aan toe zijn.
Ook is het met zo'n systeem lastig te plannen voor de reiziger. Of betekent dat je ergens minstens 15 minuten kunt wachten? Net zoals bij de regiotaxi in Oost Brabant.
Daarboven op wil ik met klem mededelen, dat maar een eind dient te komen aan die bezuinigingsdrift en dat geleuter over grote lege bussen die zouden rond rijden in Nederland. Het busvervoer wordt dat geleuter echt niet beter op. Integendeel zelfs.
Als het aantal automobilisten een dag in de week de auto zouden laten staan en in plaats daarvan met de bus zouden gaan, heb je al een veel betere bezetting van de bussen. Het liefst natuurlijk niet op dezelfde dag en op het zelfde moment (in de drukke spits).
Om even terug te komen op die lege bussen. Soms moet een bus van A naar B rijden om naar de garage te rijden of dat de bus op een bepaald punt vertrekt. In een aantal geval zou natuurlijk bekeken kunnen worden of de bus toch passagiers kan meenemen en af kan zetten bij een bepaalde halte.
Misschien zou extra communicatie omtrent wel handig kunnen zijn.
Zoals elders op dit forum is het natuurlijk van de zotte dat een vrijwel lege bus een halte vol met mensen voorbij rijdt. Terwijl de bus rijdt in de richting
van bushaltes, waar de mensen moeten uitstappen. Misschien een verschil maken tussen heengaande en terugreizende reizigers.
Wat betreft de bezettingsgraad van sommige bussen, die kan natuurlijk een stuk beter. Hetzelfde geldt voor sommige treinen in de (late) avonduren.
Misschien is het wel een idee om de eerste klas in zijn geheel afschaffen en te vervangen door her en daar priveplekken, voor mensen die rustig willen zitten en of praten. En het aantal tweedeklas zitplaatsen in de trein te vergroten. Dan kunnen meer mensen mee. Ook kunnen de treinen zelfs ingekort worden, zodat er meer treinen op het spoor kunnen rijden.

Ik ben zeer benieuwd naar app-roepbare bussen elders in het land.

Jamie
Berichten: 77
Lid geworden op: Wo 06 Jun 2018, 21:06
Locatie: Sommelsdijk

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor Jamie » Di 10 Jul 2018, 20:53

Het lijkt mij niet handig om deze busjes in te zetten. De bussen rijden in het OV op vaste lijndienst. Misschien is dit wel een beetje hetelfde als belbussen. Wanneer er iemand mee moet reizen, wordt die gebelt. Rijdt er niemand mee, dan hoeft de bus ook niet te rijden. Zo bespaar je ook geld aan benzine.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor Wubbo » Di 10 Jul 2018, 22:01

Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Je vindt het geen goed idee maar het bespaart wel benzine?

waldo79
Berichten: 4396
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor waldo79 » Di 10 Jul 2018, 22:04

En een bus op afroep moet automobilisten overtuigen? Laat me niet lachen, een auto heb je omdat die beschikbaar is en je er meteen mee weg kan rijden. Een bus op afroep heet een taxi. Ik zie het businessmodel niet zo (hoe krijg je een vervoerder zo gek dat hij dit gaat toepassen?)

Het is niet zo dat een gemiddelde passagier de maatschappij € 1000 kost voor een rit.
Mij best :)

lijntaxi
Berichten: 251
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor lijntaxi » Di 10 Jul 2018, 23:24

Een taxi is hartstikke duur vergeleken met een systeem als BrengFlex of BravoFlex of de treintaxi van weleer.
Voordeel van de taxi is wel dat hij je voor de de deur afzet.
Het klopt dat je met belbussen 3.0 benzine uitspaart. Maar personeelskosten spaar je er zeker niet mee uit.
Men ontkomt er haast niet aan om een deel van de wachttijd van de belbussen te vergoeden, zeker als men een geacht wordt op bepaalde momenten beschikbaar te zijn. Voer voor arbeidsjuristen. Natuurlijk zullen ov-ondernemingen proberen om niet gereden uren niet uit te betalen.
Met als gevolg dat de vakbonden naar de rechter stappen en hopen op, dat de rechter de busondernemingen verplicht om de wachtttijd alsnog uit te betalen.

Al deze kunstgrepen worden gedaan omdat men vindt dat er geen (half)lege bus mag rond rijden. In plaats van dat men zelf een aantal keer per jaar met de bus gaat en zo zorgt voor vollere bussen, gaat men experimenteren met allerlei slimme concepten. Hoe dit allemaal uit zal pakken zal de toekomst uitwijzen.

dennistd
Berichten: 2812
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor dennistd » Wo 11 Jul 2018, 01:10

Om de personeelskosten te drukken is er ook al weer wat bedacht: de buurtbus op afroep.... https://www.twents.nl/twentsflex
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

huibf
Berichten: 3149
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor huibf » Wo 11 Jul 2018, 07:04

waldo79 schreef:Het is niet zo dat een gemiddelde passagier de maatschappij € 1000 kost voor een rit.


Dat is wel erg hoog. Een flexsysteem presteerd (kostendekkengsgraad) als je de kosten van zon heel systeem berekend minus de opbrengsten wel erg laag.
Maar dat is helemaal afhankelijk waar je het systeem inzet. De belastingbetaler zal er tussen de 25 tot 50 euro per rit voor moeten bijleggen.

Brengflex zal beduidend beter scoren dan bijvoorbeeld een Opstapper. De eerste rijdt in een stad de tweede op het platte land.

Het is ook hoe het het wordt uitgerold.
In Helmond is Bravoflex 'in plaats van'. Daar zat hooguit 2 tot 3 man per rit in. Dan is de afweging snel gemaakt.
In Nijmegen/Arnhem is het 'op het reguliere'. Daar heb je dus een keuze. Maar kan je je afvragen of het in de stad zinvol is. Je pikt namelijk mensen van het reguliere vervoer af. Door steeds meer routen te willen verstrakken in de stad moeten mensen weer verder gaan lopen (wat neer komt om meer reisafstand op telatief korte stadsritten). De reguliere lijnen krijgen steeds minder reizigers. Die reizigers stappen echt niet allemaal over op een Brengflex. En als ze dat wel doen moeten er meer busjes gaan rijden.
De kosten nemen exceptioneel toe (kostendekkingsgraad 10%?).
Gevolg van een flexsysteem in de stad bovenop een rendabel stadsnet.
- Financieel onbeheersbaar flexsysteem.
- minder regulier aanbod, om meer reizigers in het flexsysteem te krijgen.

Gelukkig steekt de Provincie Gelderland daar een stokje voor. Die hebben het wel begrepen!

Jamie
Berichten: 77
Lid geworden op: Wo 06 Jun 2018, 21:06
Locatie: Sommelsdijk

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor Jamie » Wo 11 Jul 2018, 19:58

waldo79 schreef:En een bus op afroep moet automobilisten overtuigen? Laat me niet lachen, een auto heb je omdat die beschikbaar is en je er meteen mee weg kan rijden. Een bus op afroep heet een taxi. Ik zie het businessmodel niet zo (hoe krijg je een vervoerder zo gek dat hij dit gaat toepassen?)

Het is niet zo dat een gemiddelde passagier de maatschappij € 1000 kost voor een rit.

Dit bedoel ik ermee

Jamie
Berichten: 77
Lid geworden op: Wo 06 Jun 2018, 21:06
Locatie: Sommelsdijk

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor Jamie » Vr 13 Jul 2018, 20:07

En er zijn ook belbussen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12076
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor Vinny » Vr 13 Jul 2018, 21:56

waldo79 schreef:En een bus op afroep moet automobilisten overtuigen? Laat me niet lachen, een auto heb je omdat die beschikbaar is en je er meteen mee weg kan rijden. Een bus op afroep heet een taxi. Ik zie het businessmodel niet zo (hoe krijg je een vervoerder zo gek dat hij dit gaat toepassen?)

Het is niet zo dat een gemiddelde passagier de maatschappij € 1000 kost voor een rit.

Vrij simpel antwoord, dat gaat niet lukken. De afgelopen weken zijn de laatste twee keuzereizigers die lijn 46* nog had in Friesland defintief het OV uitgepest doordat het voor een simpele automobilist niet meer mogelijk is om:
1. de bushalte te vinden
2. de reisinformatie te snappen
3. een vervoersbewijs aan te schaffen
met dank aan een combinatie van een vervoerder en een overheid die niet snappen dat publieksvriendelijkheid één van de kernwaarden van openbaar vervoer is, en ook de dienstverlening van de opstapper (de belbus die rijdt wanneer lijn 46 niet rijdt) laat ernstig te wensen over. Gelukkig doet de liftpaal het wel, en heb je meestal binnen 10 tot 20 minuten een lift.

*Volgens mij is dit een illustratie van hoe het in het rest van het land ook zo ongeveer gaat.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Durashift
Berichten: 2753
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor Durashift » Do 19 Jul 2018, 01:32

Onze overheid is er ook mee bezig... :)

De MaaS-App.. (A)

Rijksoverheid.nl schreef:Met één app naar je werk, ’s avonds na de bioscoop naar huis of bezoek aan je familie. Met een vervoermiddel dat op dat moment het beste uitkomt: fiets, bus, taxi of auto. Met een druk op de knop is duidelijk welke vervoerskaarten, abonnementen of telefoonnummers voor een taxi nodig zijn. Je plant, boekt en betaalt je reis met één app: dat is Mobility as a Service (MaaS). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de regio’s investeren 20 miljoen voor proefprojecten waarbij reiziger centraal staat. Samen starten zij zeven regionale pilots. Minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) melden dit in een brief aan de Tweede Kamer. (..)

In 2019 starten zeven regionale pilots: Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Limburg, Groningen/Drenthe, Twente en Utrecht/Leidsche Rijn. De pilots duren twee tot drie jaar. De pilots starten regionaal, maar kunnen snel landelijk uitgerold worden. Zowel overheden als betrokken vervoersbedrijven en MaaS-aanbieders investeren in de pilots. Het ministerie van IenW heeft samen met regio’s maximaal € 20 mln beschikbaar voor de co-financiering van de opstartkosten van MaaS-diensten in de pilots. Vervoerders, MaaS-aanbieders en overheden kunnen samen leren van de kennis die in de pilots wordt opgedaan. (..)

Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... en-betalen


Tja.. wat zal deze App nou meer gaan brengen dan het al bestaande aanbod?
In ieder geval wel weer een leuk subsidie potje voor diverse bedrijven om wat geld uit te halen.. :cry:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38098
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor Suus » Vr 20 Jul 2018, 04:11

De MaaS-pilot start in Rotterdam al in september, De Verkeersonderneming heeft begin deze maand al deelnemers geworven.

Dat zijn dezelfde lui die onder de naam Filedier steeds cadeautjes uitdelen aan mensen die niet in de file staan. Ik kreeg ooit een powerbank in mijn handen gedrukt omdat ik aan het fietsen was en niet in de file stond. _O-
Rame à l'approche

huibf
Berichten: 3149
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor huibf » Vr 20 Jul 2018, 10:28

Op zich wel een goed idee.
Een app voor ALLE vervoer.
Maar ik hoop da je dan op deze APP dan ook een flexrit van bijvoorbeeld BravoFlex Eindhoven kunt gaan boeken in de toekomst en niet met een verwijzing naar weer aan andere APP...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12076
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor Vinny » Vr 20 Jul 2018, 20:29

Uber uber uber...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8326
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor webguy » Za 21 Jul 2018, 09:19

Uber heeft in de VS een bedrijf voor deelscooters ala OV-fiets gekocht, die gaan inderdaad alles in een app stoppen.

Verder is het een commercieel probleem: kunnen bedrijven elkaars producten op een aantrekkelijke manier verkopen. Als NS zakelijke doorverkopers geen marge biedt kan je wel ophouden met het hele MaaS. Weet niet wat daar wel/niet mogelijk is, maar kaartjes verkopen in partijen kan nu alleen als het niet bestaande klanten van NS zijn...

Dennenboom
Berichten: 780
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor Dennenboom » Za 21 Jul 2018, 22:34

Stop die 20 miljoen nu eens in het laagdrempeliger maken van het OV. Een mooi instappakketje voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben om gebruik te maken van bus of trein. Een OV chipkaart maakt daar dan deel van uit.
https://www.treinreiziger.nl/nog-geen-duidelijkheid-nieuwe-prijs-ov-chipkaart/

Durashift
Berichten: 2753
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor Durashift » Ma 30 Jul 2018, 14:28

Als ik dit verhaal goed begrijp, heeft de stad Antwerpen al zo'n MaaS app. :D

At the end of last year, the Smart Way to Antwerp launched a multimodal route planner on its website. This has now also been made available as an app for smartphones. These both feed into Antwerp's work as part of the CIVITAS PORTIS project.

The route planner combines routes on foot with those on (folding) bikes, the city's Velo shared bikes, tram, bus, train, and car.

In this way, they are multimodal. For instance, a proposed route might require travellers to take their car or bike to a local train station, travel to Antwerp’s Central Station, and cover the last part of their journey on foot or with a city bike.

Car routes are diverted to park and rides and public car parks in the city. The app shows how it is sometimes easier to reach destinations by combining transport modes. (..)


Bron:http://www.civitas.eu/news/smart-way-antwerp-launches-multimodal-app


Als dit werkt.. gewoon 1 op 1 overnemen in NL ipv allerlei 'pilots' doen, denk ik?

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 2240
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Delft
Contact:

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor Gekko123 » Ma 30 Jul 2018, 20:17

Dat zou wel het beste zijn ja. Maar goed, Nederland en goede oplossingen uit het buitenland halen is nou niet bepaald iets wat geregeld voorkomt. Wij willen telkens het wiel opnieuw uitvinden.

Durashift
Berichten: 2753
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mobility as a service - belbus 3.0 - de bus op app-roep

Berichtdoor Durashift » Ma 30 Jul 2018, 20:24

:D

Zelfoverschatting. :wink:


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten