Open instapbeleid
Open instapbeleid
Voor een onderzoek dat ik uitvoer voor mijn werkgever wil ik weten hoe het in Nederland gesteld staat met het instapregime op de bus.
In principe geldt op de bus dat je voor instapt en achter uitstapt (gesloten instap). Soms mag je bij alle deuren in- en uitstappen, dat heet dan een open instap.
In Groningen geldt alleen op lijn 1, 2 en 15 een open instapbeleid. Dit wordt beperkt gecommuniceerd naar de reizigers maar over het algemeen wel goed gebruikt. Daarnaast wordt op veel andere lijnen op drukke momenten door sommige chauffeurs wel open instap toegepast, ondanks dat het officieel niet toegestaan is. Almere (AllGo) is een bekend voorbeeld waarbij je wel op alle lijnen een open instapregime hebt.
Ik heb wel dit artikel gevonden op de wiki, maar ik vraag me af in hoeverre die nog compleet is.
Dus bij deze mijn vraag aan jullie: waar in Nederland geldt een open instapregime op de bus en hoe wordt dat in de praktijk toegepast? En waar in Nederland wordt een open instap in praktijk wel toegepast ondanks dat het er officieel niet is?
In principe geldt op de bus dat je voor instapt en achter uitstapt (gesloten instap). Soms mag je bij alle deuren in- en uitstappen, dat heet dan een open instap.
In Groningen geldt alleen op lijn 1, 2 en 15 een open instapbeleid. Dit wordt beperkt gecommuniceerd naar de reizigers maar over het algemeen wel goed gebruikt. Daarnaast wordt op veel andere lijnen op drukke momenten door sommige chauffeurs wel open instap toegepast, ondanks dat het officieel niet toegestaan is. Almere (AllGo) is een bekend voorbeeld waarbij je wel op alle lijnen een open instapregime hebt.
Ik heb wel dit artikel gevonden op de wiki, maar ik vraag me af in hoeverre die nog compleet is.
Dus bij deze mijn vraag aan jullie: waar in Nederland geldt een open instapregime op de bus en hoe wordt dat in de praktijk toegepast? En waar in Nederland wordt een open instap in praktijk wel toegepast ondanks dat het er officieel niet is?
Basislijn
Re: Open instapbeleid
Op het Amsterdamse centraal station willen de EBS-chauffeurs wel eens alle deuren open doen in de spits. Maar dat is afhankelijk per chauffeur en per situatie. Op alle overige haltes moet je bij EBS tenzij je een rolstoel/kinderwagen hebt voor in stappen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Open instapbeleid
De voormalige Zuidtangent-lijnen en het voormalige Schiphol Sternet hebben ook allemaal open instapbeleid. Ik geloof dat dit ook van toepassing is op de HOV-lijnen tussen station Eindhoven en Eindhoven Airport maar dat weet ik niet zeker.
Re: Open instapbeleid
Op de airportbussen (in Eindhoven) gaan in ieder geval niet altijd alle deuren open, maar heb het wel al regelmatig meegemaakt.
Officieel heeft hier in Utrecht volgens mij alleen de 12 een open instapregime. Voor de rest hangt het inderdaad van de chauffeur af, vaak genoeg dat ze ja achter in laten stappen maar het kom ook vaak zat voor dat mensen (bijna) tussen de achterdeur zitten omdat de chauffeur hem dichtdoet.
Officieel heeft hier in Utrecht volgens mij alleen de 12 een open instapregime. Voor de rest hangt het inderdaad van de chauffeur af, vaak genoeg dat ze ja achter in laten stappen maar het kom ook vaak zat voor dat mensen (bijna) tussen de achterdeur zitten omdat de chauffeur hem dichtdoet.
Re: Open instapbeleid
In Rotterdam en Den Haag kennen alle tramlijnen een open instap regime; in Amsterdam is dat alleen op lijn 5, 16 en 24 het geval (en vanaf 22 juli op lijn 19 i.p.v. lijn 16).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Open instapbeleid
Rolstoel/kinderwageb achterin is op meer plejken toch?
Re: Open instapbeleid
Volgens mij is dat overal zo, een rolstoel past zo moeilijk door de voordeur en langs de chauffeur
Re: Open instapbeleid
Lijnen 7, 8 & 9 in Zwolle hebben ook een open instapbeleid. Dit mede door de komst van de capacity bussen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Open instapbeleid
In Nederland is instappen bij de voordeur inderdaad de standaardsituatie. Een rolstoel of kinderwagen moet altijd via de achterdeur, verder wil een chauffeur bij erg grote drukte of een beginhalte wel eens instappen via achterdeuren toelaten. Lijnen met een open instapregime zijn zover ik weet:
Schipholnet, binnen het terrein van Schiphol
Lijnen 300, 356 en 397 van Amstelland-Meerlanden
Stadsdienst Almere
Trams in Den Haag
Trams in Rotterdam
Trams 5, 16 (19) en 24 in Amsterdam
Lijn 12 in Utrecht
Schipholnet, binnen het terrein van Schiphol
Lijnen 300, 356 en 397 van Amstelland-Meerlanden
Stadsdienst Almere
Trams in Den Haag
Trams in Rotterdam
Trams 5, 16 (19) en 24 in Amsterdam
Lijn 12 in Utrecht
Re: Open instapbeleid
Een kinderwagen gaat in Twente in principe gewoon via de voordeur.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8676
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Open instapbeleid
Dingez: lijn 356 heeft geen open instapbeleid; wel de lijnen 300 en 397 (Plaza - Nieuw-Vennep). Schipholnet dacht ik alleen P30 - P40 (of P30 - Knp. Noord).
Groningen open instap op 1/2/15? Laatste keer dat ik 15 zag rijden stapte iedereen volgens mij gewoon bij de voordeur in dacht ik...
Ook van Zwolle (7/8/9) is het open instapbeleid nieuw voor mij...
Groningen open instap op 1/2/15? Laatste keer dat ik 15 zag rijden stapte iedereen volgens mij gewoon bij de voordeur in dacht ik...
Ook van Zwolle (7/8/9) is het open instapbeleid nieuw voor mij...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Open instapbeleid
Ik stap op de Veluwe gewoon vaak via de voordeur uit. In Eindhoven/Arnhem-Nijmegen wordt dit over het algemeen minder gewaardeerd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Open instapbeleid
Uitstappen via de voordeur heb ik geen moeite mee, zolang je maar niet ergens halverwege de bus zit of er mensen willen instappen.
Re: Open instapbeleid
Ik stap eigenlijk altijd via de voordeur uit. Alleen in HWGO twee keer gehad dat de chauffeur van dirnst er niet zo vrolijk van werd (in de zin van de voordeur dicht laten/zeggen ‘kunnen jullie niet lezen ofzo’), in Zeeland nooit problemen mee.
Re: Open instapbeleid
In Rotterdam is het soms zelfs andersom, chauffeur die bij haltes met traditioneel veel uitstappers de voordeur openen en vervolgens maar weer sluiten omdat iedereen bij de achterdeuren in de rij gaat staan.
Re: Open instapbeleid
Bussen op deze lijnen zitten vaak vol en chauffeurs openen tegenwoordig bij de belangrijkste haltes alle deuren.Milco schreef:Ook van Zwolle (7/8/9) is het open instapbeleid nieuw voor mij...
De Capacity bussen hebben ook niet zoals bij de andere Syntus bussen stickers die je naar de voordeur verwijzen.
Op het stadsbusstation staan meestal ook bussen zonder chauffeurs (vanwege wissels) met alle deuren open
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Open instapbeleid
Hoewel in Arrivaland Brabant officieel een openinstapbeleid bestaat wordt daar maar weinig gebruik van gemaakt zolang het niet druk is. Chauffeurs laten de reizigers het liefst gewoon netjes voorin instappen. Transdev daarentegen lijkt niet erg gecharmeerd van dit stukje vrijheid en heeft met Hermes in Eindhoven en omstreken overal C2'tjes (verboden toegang in deze richting) op de achterste deuren geplakt.
Ach ja, het is in ieder geval goedkoper om te handhaven dan het rare beleid in de Amsterdamse tram waar dan ook nog eens duurbetaald personeel achterin de tram zit. Vind je het gek dat dat netwerk zo duur is :')
Ach ja, het is in ieder geval goedkoper om te handhaven dan het rare beleid in de Amsterdamse tram waar dan ook nog eens duurbetaald personeel achterin de tram zit. Vind je het gek dat dat netwerk zo duur is :')
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8676
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Open instapbeleid
Ik weet niet beter dat de reizigers bij Arriva in Brabant gewoon instappen bij de voordeur.
Het feit dat een chauffeur bij grote drukte besluit om alle deuren op te gooien betekent niet direct dat er een open instapbeleid is. Dat is er enkel op lijnen/trajecten waar dit is vastgesteld en instappen bij alle deuren vanzelfsprekend is, zoals bij de eerdergenoemde lijn 300 tussen Amsterdam en Haarlem.
Het feit dat een chauffeur bij grote drukte besluit om alle deuren op te gooien betekent niet direct dat er een open instapbeleid is. Dat is er enkel op lijnen/trajecten waar dit is vastgesteld en instappen bij alle deuren vanzelfsprekend is, zoals bij de eerdergenoemde lijn 300 tussen Amsterdam en Haarlem.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Open instapbeleid
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Zoals Milco ook al aangeeft is er wel een verschil tussen een echt open instapbeleid en lijnen waarop de meeste chauffeurs gewoon elke deur open gooien.
Zoals Milco ook al aangeeft is er wel een verschil tussen een echt open instapbeleid en lijnen waarop de meeste chauffeurs gewoon elke deur open gooien.
Op lijn 1, 2 en 15 geldt een open instapbeleid. Op tijden en haltes waar dat niet nodig is zullen de meeste chauffeurs er waarschijnlijk wel voor kiezen om reizigers alleen bij de voordeur te laten instappen.Milco schreef:Groningen open instap op 1/2/15? Laatste keer dat ik 15 zag rijden stapte iedereen volgens mij gewoon bij de voordeur in dacht ik...
Is dat ook door Syntus gecommuniceerd als lijnen met een open instapregime? Dat chauffeurs alle deuren openen bij drukke haltes hoeft dus nog niet te zeggen dat er een officieel open instapbeleid is.cassie127 schreef:Bussen op deze lijnen zitten vaak vol en chauffeurs openen tegenwoordig bij de belangrijkste haltes alle deuren.Milco schreef:Ook van Zwolle (7/8/9) is het open instapbeleid nieuw voor mij...
De Capacity bussen hebben ook niet zoals bij de andere Syntus bussen stickers die je naar de voordeur verwijzen.
Basislijn
Re: Open instapbeleid
Klaasje schreef:Ik geloof dat dit ook van toepassing is op de HOV-lijnen tussen station Eindhoven en Eindhoven Airport maar dat weet ik niet zeker.
In de tijd van de Phileas gold er in Eindhoven openinstap bij dat type bussen, zo waren die rammelbakken ook ontworpen. De passagier kon dan een kaartje uit de automaat halen. Vaak werd dat ook gedaan, maar ook vaak genoeg niet. Je zag vaak al aan het gezicht van een passagier bij de halte of deze een kaartje had of niet. Niet zelden stonden ze dan de kaartautomaat te bekijken en gingen ze even later zitten, zonder kaartje natuurlijk. Sommige collega's konden het uiteraard dan niet laten om wat door de intercom te zeggen, denk dan aan:Aking schreef:Op de airportbussen (in Eindhoven) gaan in ieder geval niet altijd alle deuren open, maar heb het wel al regelmatig meegemaakt.
"Mooie automaat hé?"
"Als je er nu ook wat geld in gooit, dan komt er ook een heel mooi kaartje uit."
"Probeer maar eens!"
Waarna de passagier geïrriteerd zijn portemonnee pakte en wat geld in de automaat stak.
Het kwam ook wel eens voor dat er dan in plaats van een Phileas een MAN op zo'n Phileas-omloop reed. Je kon er ook donder op zeggen dat er dan reizigers op de rolstoelbel buiten bij de achterdeur stonden te rammen. Ja, dat werkt dus alleen bij een Phileas en meestal had men dat ook al wel vrij snel door.
Wat ook zo typisch was bij de Phileassen. Jullie kennen waarschijnlijk altijd wel een bepaald type reiziger dat altijd achter in wil stappen, vraag me niet waarom, maar bij de Phileas wilden ze bijna altijd vóór instappen. Zo typisch.
Nu ben ik sinds de afvoer van de Phileassen sowieso niet zo veel meer in Eindhoven geweest, maar die paar keer dat ik er was kreeg ik de indruk dat het altijd vooraan instappen was.
In 'Arrivaland' Brabant hebben we nooit openinstapbeleid gehad. Ook niet bij Veolia en ook niet bij BBA. Misschien dat chauffeurs op haltes als bij Stappegoor de hele bende open gooiden om alles in te laten stappen, maar dat was vooral uit praktisch oogpunt. Echt niet omdat het beleid was.SLToilet schreef:Hoewel in Arrivaland Brabant officieel een openinstapbeleid bestaat wordt daar maar weinig gebruik van gemaakt zolang het niet druk is. Chauffeurs laten de reizigers het liefst gewoon netjes voorin instappen. Transdev daarentegen lijkt niet erg gecharmeerd van dit stukje vrijheid en heeft met Hermes in Eindhoven en omstreken overal C2'tjes (verboden toegang in deze richting) op de achterste deuren geplakt.
🍉
Re: Open instapbeleid
Ik zie ook eigenlijk niet zo heel veel winst bij een open instapbeleid. Als er 80 man bij de halte staat heb je ze via de voordeur ook binnen twee minuten wel binnen, mits allemaal incheckend. Wat het meeste tijd kost zijn de mensen die een los kaartje willen kopen, maar als je de achterdeur open gooit stappen ze daar naar binnen en kopen ze helemaal geen kaartje.
Enige waar we in Twente wel officieel een open instapbeleid hebben is het FC Twente-vervoer. Maar dat is dan ook gratis, de pendelbus tussen de Universiteit (parkeren) en de Grolsch Veste. Dat heeft bij de afvoer na afloop overigens meer weg van sardientjesvervoer, maar het is ook maar een paar minuten gelukkig.
Enige waar we in Twente wel officieel een open instapbeleid hebben is het FC Twente-vervoer. Maar dat is dan ook gratis, de pendelbus tussen de Universiteit (parkeren) en de Grolsch Veste. Dat heeft bij de afvoer na afloop overigens meer weg van sardientjesvervoer, maar het is ook maar een paar minuten gelukkig.
Re: Open instapbeleid
Op een wat langere rit met veel drukke haltes zit scheelt het zo 5-10 minuten rijtijd. Dat betekent gewoon meer busritten voor hetzelfde geld.
Re: Open instapbeleid
Knorrige chauffeurs komen ook in Zeeland voor hoor...PatrickM schreef:Ik stap eigenlijk altijd via de voordeur uit. Alleen in HWGO twee keer gehad dat de chauffeur van dirnst er niet zo vrolijk van werd (in de zin van de voordeur dicht laten/zeggen ‘kunnen jullie niet lezen ofzo’), in Zeeland nooit problemen mee.
-
- Berichten: 438
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Open instapbeleid
In Rotterdam op buslijnen 68, 69 en 668 (De lijnen van en naar het STC Campus Waalhaven) kennen dit beleid standaard tijdens de spitsrichting vanwege de enorme drukte.
Re: Open instapbeleid
Precies dit dus. Vaak duurt voor- en achter instappen zelfs nog langer dan 'normaal'... Alleen al omdat 90% van die mensen al instappen terwijl de helft nog niet eens uitgestapt is. :')dennistd schreef:Ik zie ook eigenlijk niet zo heel veel winst bij een open instapbeleid. Als er 80 man bij de halte staat heb je ze via de voordeur ook binnen twee minuten wel binnen, mits allemaal incheckend. Wat het meeste tijd kost zijn de mensen die een los kaartje willen kopen, maar als je de achterdeur open gooit stappen ze daar naar binnen en kopen ze helemaal geen kaartje.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten