Afgesplitst van Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei
Is het derde frontsein op de Mat '64 er dan later op geplaatst?
Frontseinen
Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei
Nee, maar dat op o.a. mat '54 en de series 11- 12- en 1300 wel. Nederland heeft al sinds mensenheugenis drie frontseinen, maar dat werd voor de jaren zestig vaak in een L-vorm toegepast, waarbij het bovenste licht gecombineerd was met één van beide hooggeplaatste sluitlichten, voorzien van een rood schuifglaasje.Hainje schreef:Is het derde frontsein op de Mat '64 er dan later op geplaatst?
Laatst gewijzigd door trolly op wo 25 apr 2018, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei
Ik doel dan ook op de toelatingseisen van buitenlands materieel. Los van de eisen welke aan NL materieel gesteld werd.Hainje schreef:Is het derde frontsein op de Mat '64 er dan later op geplaatst?
Geen idee of destijds een frontsein wel of niet verplicht was.. misschien vond de NS dat destijds wel handig/mooi staan?
Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei
Voor zover ik kan nagaan is het derde frontsein uit het oosten naar Nederland gekomen. Op de Duitse Wikipedia staat een sehr gründlich artikel. Geheel in tegenspraak met die theorie is er in 1941 overigens nog sprake van een frontsein van twee lantaarns, maar mogelijk is de spoorwegstaking van '44 hierop van beslissende invloed geweest. (Piet Bakker, Het Seinwezen ca. 1941, met dank aan Nico Spilt).
Mocht er hier overigens een moderator rondzwerven, die niet weet wat ie met z'n vrije tijd moet beginnen: wellicht is het een idee een categorie "Spoortechniek" aan te maken, dan kan daar in de subcategorie "Nederland" onder de sector "Seinwezen" een draadje "Frontseinen" komen, waar alle opmerkingen na de onschuldige vraag van Hainje dan ingelazerd kunnen worden. Is dit draadje weer schoon. Oh, en via "OV in geheel Nederland" naar "Spoortechniek" vind ik ook best.
Mocht er hier overigens een moderator rondzwerven, die niet weet wat ie met z'n vrije tijd moet beginnen: wellicht is het een idee een categorie "Spoortechniek" aan te maken, dan kan daar in de subcategorie "Nederland" onder de sector "Seinwezen" een draadje "Frontseinen" komen, waar alle opmerkingen na de onschuldige vraag van Hainje dan ingelazerd kunnen worden. Is dit draadje weer schoon. Oh, en via "OV in geheel Nederland" naar "Spoortechniek" vind ik ook best.
Laatst gewijzigd door trolly op do 26 apr 2018, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei
Voor inzet naar Duitsland moest materieel sinds +/- 1965 van drie frontseinen worden voorzien. NS heeft het toen gelijk maar bij al het materieel toegepast. Omdat mat '64 later dan die Duitse regel in dienst kwam, waren ze af fabriek al van een derde frontsein voorzien.
Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei
Volgens het eerder gelinkte Wikipedia-artikel is 1957 de datum van invoering in Duitsland (overigens nog steeds overdag) wat mooi overeenkomt met de TEE-series DE 1001-1003 en RAm 501-502, die in 1957 direct een lamp op de neus kregen.
Weet iemand hier toevallig ook of het schuifglaasje in één van de hooggeplaatste sluitlichten bij andere series handwerk was? Dat moet dan haast wel.
Kennelijk hing die beslissing/Duitse regel al veel eerder in de lucht, want de serie 1000 had die dingen ook, net als de stroomlijnseries van '36 en '46. Van '35 heb ik geen plaatje, maar de fameuze dieseldrie heeft dan weer wèl een derde lamp op het voorhoofd, mogelijk in verband met diensten naar het oosten.
Weet iemand hier toevallig ook of het schuifglaasje in één van de hooggeplaatste sluitlichten bij andere series handwerk was? Dat moet dan haast wel.
Kennelijk hing die beslissing/Duitse regel al veel eerder in de lucht, want de serie 1000 had die dingen ook, net als de stroomlijnseries van '36 en '46. Van '35 heb ik geen plaatje, maar de fameuze dieseldrie heeft dan weer wèl een derde lamp op het voorhoofd, mogelijk in verband met diensten naar het oosten.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei
Die schuifglaasjes hadden oorspronkelijk een heel ander doel: die waren er om speciale sluitseinen te maken ( van rode, gele of witte lichten, zie voor een paar voorbeelden https://www.klassiekebeveiliging.com/seinenvoertuig.htm )
Toen NS besloot op alle treinen als frontsein drie gele lampen te gebruiken kwamen die schuifglaasjes in de sluitseinen van oudere treinen mooi van pas. Als tijdelijke oplossing tot overal een extra lamp in het midden werd geplaatst.
Bij de fameuze dieseldrie was rekening gehouden met een schijnwerper boven de voorruit, maar die is er nooit gekomen (ik weet overigens niet, waar die lamp dan precies voor bedacht was).
Toen NS besloot op alle treinen als frontsein drie gele lampen te gebruiken kwamen die schuifglaasjes in de sluitseinen van oudere treinen mooi van pas. Als tijdelijke oplossing tot overal een extra lamp in het midden werd geplaatst.
Bij de fameuze dieseldrie was rekening gehouden met een schijnwerper boven de voorruit, maar die is er nooit gekomen (ik weet overigens niet, waar die lamp dan precies voor bedacht was).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei
Dank je, heel verhelderend — hoewel er m.i. wel enige overlap in zit. De schijnwerper is wellicht amerikaanse invloed? De Fliegender Hamburger — mogelijk het voorbeeld voor mat'34 — had in ieder geval gewoon twee koplampen. Maar aan de andere kant: er zijn eigenlijk best een hoop foto's van vooroorlogse Nederlandse stoomlocomotieven op het interweb. Vooral met drie frontlantaarns in A-vorm, dus...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 207 gasten