Frontseinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Frontseinen

Bericht door Hainje »

Afgesplitst van Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Is het derde frontsein op de Mat '64 er dan later op geplaatst?
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Bericht door trolly »

Hainje schreef:Is het derde frontsein op de Mat '64 er dan later op geplaatst?
Nee, maar dat op o.a. mat '54 en de series 11- 12- en 1300 wel. Nederland heeft al sinds mensenheugenis drie frontseinen, maar dat werd voor de jaren zestig vaak in een L-vorm toegepast, waarbij het bovenste licht gecombineerd was met één van beide hooggeplaatste sluitlichten, voorzien van een rood schuifglaasje.
Laatst gewijzigd door trolly op wo 25 apr 2018, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:Is het derde frontsein op de Mat '64 er dan later op geplaatst?
Ik doel dan ook op de toelatingseisen van buitenlands materieel. Los van de eisen welke aan NL materieel gesteld werd.
Geen idee of destijds een frontsein wel of niet verplicht was.. misschien vond de NS dat destijds wel handig/mooi staan?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Bericht door trolly »

Voor zover ik kan nagaan is het derde frontsein uit het oosten naar Nederland gekomen. Op de Duitse Wikipedia staat een sehr gründlich artikel. Geheel in tegenspraak met die theorie is er in 1941 overigens nog sprake van een frontsein van twee lantaarns, maar mogelijk is de spoorwegstaking van '44 hierop van beslissende invloed geweest. (Piet Bakker, Het Seinwezen ca. 1941, met dank aan Nico Spilt).

Mocht er hier overigens een moderator rondzwerven, die niet weet wat ie met z'n vrije tijd moet beginnen: wellicht is het een idee een categorie "Spoortechniek" aan te maken, dan kan daar in de subcategorie "Nederland" onder de sector "Seinwezen" een draadje "Frontseinen" komen, waar alle opmerkingen na de onschuldige vraag van Hainje dan ingelazerd kunnen worden. Is dit draadje weer schoon. Oh, en via "OV in geheel Nederland" naar "Spoortechniek" vind ik ook best.
Laatst gewijzigd door trolly op do 26 apr 2018, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Bericht door Lijn 45 »

Voor inzet naar Duitsland moest materieel sinds +/- 1965 van drie frontseinen worden voorzien. NS heeft het toen gelijk maar bij al het materieel toegepast. Omdat mat '64 later dan die Duitse regel in dienst kwam, waren ze af fabriek al van een derde frontsein voorzien.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Bericht door trolly »

Volgens het eerder gelinkte Wikipedia-artikel is 1957 de datum van invoering in Duitsland (overigens nog steeds overdag) wat mooi overeenkomt met de TEE-series DE 1001-1003 en RAm 501-502, die in 1957 direct een lamp op de neus kregen.
Weet iemand hier toevallig ook of het schuifglaasje in één van de hooggeplaatste sluitlichten bij andere series handwerk was? Dat moet dan haast wel.
Kennelijk hing die beslissing/Duitse regel al veel eerder in de lucht, want de serie 1000 had die dingen ook, net als de stroomlijnseries van '36 en '46. Van '35 heb ik geen plaatje, maar de fameuze dieseldrie heeft dan weer wèl een derde lamp op het voorhoofd, mogelijk in verband met diensten naar het oosten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Bericht door reisthijs »

Die schuifglaasjes hadden oorspronkelijk een heel ander doel: die waren er om speciale sluitseinen te maken ( van rode, gele of witte lichten, zie voor een paar voorbeelden https://www.klassiekebeveiliging.com/seinenvoertuig.htm )

Toen NS besloot op alle treinen als frontsein drie gele lampen te gebruiken kwamen die schuifglaasjes in de sluitseinen van oudere treinen mooi van pas. Als tijdelijke oplossing tot overal een extra lamp in het midden werd geplaatst.

Bij de fameuze dieseldrie was rekening gehouden met een schijnwerper boven de voorruit, maar die is er nooit gekomen (ik weet overigens niet, waar die lamp dan precies voor bedacht was).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Bericht door trolly »

Dank je, heel verhelderend — hoewel er m.i. wel enige overlap in zit. De schijnwerper is wellicht amerikaanse invloed? De Fliegender Hamburger — mogelijk het voorbeeld voor mat'34 — had in ieder geval gewoon twee koplampen. Maar aan de andere kant: er zijn eigenlijk best een hoop foto's van vooroorlogse Nederlandse stoomlocomotieven op het interweb. Vooral met drie frontlantaarns in A-vorm, dus...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten