Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
De spoorbrug voor de Hogesnelheidslijn (HSL) pal naast de Moerdijkbrug is 13 jaar na de ingebruikname al ernstig aan het verroesten. Inspecties toonden aan dat het staal veel sneller aan het verteren is dan gedacht.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bevestigt de alarmerende bevindingen tegenover deze krant, maar benadrukt dat de veiligheid nu nog niet in het geding is. De roestvorming is echter dermate ernstig en gaat zo snel dat het wel noodzakelijk is om het grote onderhoud aan de brug veel eerder uit te voeren dan gepland.
,,Bij inspecties is meer roestvorming op de brug gevonden dan gepland’’, verklaart woordvoerder Robin Middel van het ministerie. ,,Twee bedrijven hebben daarop voor ons naar de situatie gekeken. Dat heeft deze week geleid tot de conclusie dat de roestvorming al bij de volgende grote onderhoudsbeurt moet worden meegenomen. Onderhoud dat niet was voorzien voor deze spoorbrug.’’
Dat onderhoud vindt volgens het ministerie daarom al tussen 2024 en 2026 plaats. ,,Er is geen acute noodzaak voor snel herstel, want de veilige berijdbaarheid is niet in gevaar’’, stelt Middel.
Honderd jaar mee
Volgens ingewijden zou de brug, die bestaat uit een combinatie van staal en beton, eigenlijk minimaal honderd jaar zonder problemen mee moeten gaan. Daarom was alleen klein onderhoud voorzien. Woordvoerder Middel kan niet bevestigen of die belofte daadwerkelijk is gemaakt.
Het extra onderhoud gaat vermoedelijk veel geld kosten, maar bedragen kan het ministerie nog niet noemen. Het voert momenteel gesprekken met de bouwers van de brug wie opdraait voor de extra kosten.. HSL Drechtse Steden legde de oeververbinding begin deze eeuw aan, een samenwerkingsverband waarin de grootste bouwers van ons land samenwerkten: Ballast Nedam, Strukton, HBG Van Hattum en Blankevoort, Van Oord en Maasdiep.
De rest vind je bij het AD (premiumartikel, dus even in een privétab openen )
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bevestigt de alarmerende bevindingen tegenover deze krant, maar benadrukt dat de veiligheid nu nog niet in het geding is. De roestvorming is echter dermate ernstig en gaat zo snel dat het wel noodzakelijk is om het grote onderhoud aan de brug veel eerder uit te voeren dan gepland.
,,Bij inspecties is meer roestvorming op de brug gevonden dan gepland’’, verklaart woordvoerder Robin Middel van het ministerie. ,,Twee bedrijven hebben daarop voor ons naar de situatie gekeken. Dat heeft deze week geleid tot de conclusie dat de roestvorming al bij de volgende grote onderhoudsbeurt moet worden meegenomen. Onderhoud dat niet was voorzien voor deze spoorbrug.’’
Dat onderhoud vindt volgens het ministerie daarom al tussen 2024 en 2026 plaats. ,,Er is geen acute noodzaak voor snel herstel, want de veilige berijdbaarheid is niet in gevaar’’, stelt Middel.
Honderd jaar mee
Volgens ingewijden zou de brug, die bestaat uit een combinatie van staal en beton, eigenlijk minimaal honderd jaar zonder problemen mee moeten gaan. Daarom was alleen klein onderhoud voorzien. Woordvoerder Middel kan niet bevestigen of die belofte daadwerkelijk is gemaakt.
Het extra onderhoud gaat vermoedelijk veel geld kosten, maar bedragen kan het ministerie nog niet noemen. Het voert momenteel gesprekken met de bouwers van de brug wie opdraait voor de extra kosten.. HSL Drechtse Steden legde de oeververbinding begin deze eeuw aan, een samenwerkingsverband waarin de grootste bouwers van ons land samenwerkten: Ballast Nedam, Strukton, HBG Van Hattum en Blankevoort, Van Oord en Maasdiep.
De rest vind je bij het AD (premiumartikel, dus even in een privétab openen )
Laatst gewijzigd door Aking op za 05 mei 2018, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Nou Suus, kom er maar in *O*
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Prorail dat met een bericht komt dat de HSL in hun beheer moet komen in 3,2,1... :X
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Roest? Heb je nog nooit een Thalys gezien :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Ik zou zeggen, een tunnel, geld maakt toch niks uit.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Ben je gek, weet je hoeveel elektronica je dan hebt waarmee het mis kan gaan? :X :')isadora schreef:Ik zou zeggen, een tunnel, geld maakt toch niks uit.
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Met de koeientunnel op het noordelijke deel van de HSL gaat het volgens mij prima.
Maar alle drie de bruggen over de Moerdijk zijn nu blijkbaar in een matige toestand, zou het aan het weer liggen
Maar alle drie de bruggen over de Moerdijk zijn nu blijkbaar in een matige toestand, zou het aan het weer liggen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Die snelwegbrug zou na het onderhoud in 2005 30 jaar meegaan. In 2006 stond er alweer een bouwtent op.
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Zou het niet aan de petrochemische industrie in Moerdijk kunnen liggen? Dat daar (stiekem) bepaalde stoffen worden uitgestoten waardoor het roestproces versneld?
🍉
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Dan zou het ook slecht gesteld moeten zijn met de bruggen in de botlek...
Het zal wel aan de coating liggen.. voordelige coating.. nu de ellende.
Het zal wel aan de coating liggen.. voordelige coating.. nu de ellende.
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Ik blijf het vreemd vinden. Maar eigenlijk ook weer niet. Het komt namelijk vaak voor dat op de tekentafel een volstrekt juiste en veilige oplossing klaarligt. In het ergste geval is het een fout van een ingenieur maar dat lijkt me sterk. Vervolgens gaat het ontwerp naar de opdrachtgever. Maar die krijgt slechts een beperkte zak geld voor de constructie en wordt ergens beknibbeld. Maar op een gegeven moment zit daar ook gewoon een grens aan en zeg je gewoon dikke nee (ook al zegt de bovenliggende partij dat het moet om geld te besparen), want het is onveilig. Dat hebben wij ook op het werk. En soms kun je nog tot een compromis komen...
Maar gezien de enorme schaal, de enorme krachten die zo'n brug moet verwerken en de risico's die zitten gekleefd aan het pijlsnel berijden van de brug, kan je je niks goedkoops (duurkoops) veroorloven. Ja het was 4,7 miljard, ja er was tijdsdruk en nee niemand is nu in acuut gevaar, maar je bent nu duurder uit op de lange termijn om acuut gevaar af te wenden. Dat is erg jammer, helemaal omdat de brug er nu een paar weken extra uitligt, bovenop natuurlijk de windschermen.
Maar gezien de enorme schaal, de enorme krachten die zo'n brug moet verwerken en de risico's die zitten gekleefd aan het pijlsnel berijden van de brug, kan je je niks goedkoops (duurkoops) veroorloven. Ja het was 4,7 miljard, ja er was tijdsdruk en nee niemand is nu in acuut gevaar, maar je bent nu duurder uit op de lange termijn om acuut gevaar af te wenden. Dat is erg jammer, helemaal omdat de brug er nu een paar weken extra uitligt, bovenop natuurlijk de windschermen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Ze moeten ook geen zout water toelaten in het Hollands Diep.
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Werd die brug wellicht ook door Ansaldo Breda geleverd?
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Ontwerp was door Benthem Crouwel Architekten.
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Nee, ik zou zo snel niet een stof kunnen verzinnen die én erosie versnelt én stiekem uitgestoten wordt.Hainje schreef:Zou het niet aan de petrochemische industrie in Moerdijk kunnen liggen? Dat daar (stiekem) bepaalde stoffen worden uitgestoten waardoor het roestproces versneld?
Gemiddeld genomen stoot een petrochemische fabriek water en koolstofdioxide uit, met allicht een klein beetje koolstofmono-oxide... In principe verbrandt men al het koolstofmono-oxide daarbij vormt dan weer koolstofdioxide, omdat CO giftig is.
Okay, water creëert natuurlijk wel roest, maar niet bepaald snel.
Fair enough.Durashift schreef:Dan zou het ook slecht gesteld moeten zijn met de bruggen in de botlek...
Het zal wel aan de coating liggen.. voordelige coating.. nu de ellende.
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
En als er een stroomstoring is?isadora schreef:Ik zou zeggen, een tunnel, geld maakt toch niks uit.
Re: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting
Dan rollen we verder en stoppen we bij een nooduitgang?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten