Pagina 1 van 1

NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 08:11
door trolly
Reiziger minder lang vast in gestrande trein
Kennelijk denkt NS dat reizigers het niet fijn vinden in de trein, want er worden vijf Unimogs besteld om gestrande treinen sneller weg te slepen.

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 10:11
door Jultar
Eh, NS? Waar haal je dat nou weer vandaan?
Die komt in het hele artikel nergens voor.

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 10:41
door SLToilet
Het is vgm ProRail. En gelukkig maar dat ze het nu wel mogen doen. Raar dat ze het eerst niet mochten doen terwijl dit voor noodsituaties betreft. *Doet me denken aan paarse krokodillen

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 12:56
door Durashift
Ik denk een goede zaak, zeer mobiel. Past goed binnen het materieelbestek dat Prorail nu al heeft qua incidentenbestrijding.

Nu is een Unimog wel een kleine krachtpatser.. toch vraag ik mij af of zo'n Unimog voldoende kracht heeft om een 12 bakken VIRM met inhoud weg te trekken..

Nu ja, daar zal men wel over nagedacht / geëist hebben bij de uitvraag.. toch?

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 13:18
door groningen
Een helling, glad spoor, een VIRM 6, Thalys, ICE of Eurostar. Ik hoop dat zo'n ding behoorlijke massa aankan.

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 13:22
door Aking
De Thalys en Eurostar zijn niet van NS, dus die kunnen ze al lekker laten staan (A)

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: ma 14 mei 2018, 15:59
door Mdk
zeg dat maar tegen Suus als ze achter zo'n ding vast staat :wink:

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: ma 14 mei 2018, 17:32
door SLToilet
Maar ze berijden wel het spoor van ProRail natuurlijk, en als er een conflict is met andere treinen: zo'n unimog kan best van twee kanten komen lijkt me (zover überhaupt meer dan één trein niet meer zelfstandig kan rijden)?

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 20:29
door hidihi
Wat is er mis met het strategisch plaatsen van een aantal 6400 locomtieven?

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 20:31
door dylanwild94
Die kunnen in de weg staan. :Y

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 20:46
door Aking
Daarnaast moet je dan tegenwoordig per station 5 locs klaar hebben staan, willen ze elk spoor kunnen bereiken :') :X

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 20:47
door trolly
hidihi schreef:Wat is er mis met het strategisch plaatsen van een aantal 6400 locomtieven?
Kost duur en minder flexibel? Zo'n Unimog kan bij elke spoorovergang de rails op, en kan niet achter een ongevalslocatie (bijvoorbeeld een paar geknakte bovenleidingsportalen) vast blijven zitten.

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 21:19
door hidihi
Op zich valt er wel wat te zeggen voor de vorige argumenten maar men moet zich een aantal dingen beseffen met deze voertuigen.

1. Op bepaalde trajecten zijn de spoorwegovergangen verdwenen
2. Het is en blijft maar een vrachtwagen dus de zwaardere treinen zijn onmogelijk weg te slepen
3. Deze voertuigen kunnen ook in de file terecht komen

Dus ik heb ernstig mijn twijfels of deze voertuigen wel een sucses wordt.

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 21:22
door Chrysa
hidihi schreef: 3. Deze voertuigen kunnen ook in de file terecht komen
Dan rijden ze toch gewoon over het spoor? *O* *O*

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 21:26
door dylanwild94
hidihi schreef:
1. Op bepaalde trajecten zijn de spoorwegovergangen verdwenen
Buiten de HSL om op welke trajecten heb je geen overweg meer dan?

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 21:27
door Suus
Gisteren was een wegsleeplocomotief nodig voor een defecte ICD bij Hoofddorp. Hoewel de locomotief er vrij snel was heeft het slepen circa drie uur geduurd door onophoudelijke luchtlekkages. De reizigers hebben al die tijd in de trein opgesloten gezeten. Ik vrees dat zo’n unimog dat ook niet oplost.

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 21:29
door Chrysa
dylanwild94 schreef:Buiten de HSL om op welke trajecten heb je geen overweg meer dan?
Hanzelijn.

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 21:31
door MdJ
Dan zijn er railinzetplekken.

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 21:32
door Suus
dylanwild94 schreef:
hidihi schreef:
1. Op bepaalde trajecten zijn de spoorwegovergangen verdwenen
Buiten de HSL om op welke trajecten heb je geen overweg meer dan?
De Intercity Den Haag - Groningen/Leeuwarden komt geen overwegen tegen tussen Den Haag en Zwolle.

In heel Flevoland is geen enkele overweg te vinden.

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 21:35
door SLToilet
Houten-Breukelen/Woerden, de Schiphollijn, Schiedam-Dordrecht, Boxtel-Eindhoven, al zijn de verschillende eerder aangelegde lijnen iets minder afgeschermd in de omgeving dan de HSL of Hanzelijn

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 21:38
door Bemined
Er zijn inderdaad tal van trajecten zonder overwegen, echter dergelijke trajecten zijn wel op strategische plekken voorzien van inzetplekken. Oftewel een hek langs het spoor wat open kan en aansluiting geeft op de openbare weg, en dezelfde platen als op een gewone overweg tussen de rails zodat hulpdiensten en onderhoudswagens het spoor kunnen oversteken en voertuigen op de rails kunnen insporen. Op de HSL zelf kan ik dergelijke inzetplekken niet ontdekken, wel bij Hoofddorp.

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: wo 16 mei 2018, 22:34
door Suus
Bij de HSL zitten ze aannemelijk op de werksporen. Dat is dus tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep voor de noordsectie en op de zuidsectie is dat net ten noorden van de aftakking van/naar Breda.

Voor het Belgische deel van de HSL staat er een sleeplocomotief klaar net ten noorden van Noorderkempen. Al staat er niet altijd eentje als ik er langs kom.

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: do 17 mei 2018, 11:48
door Nicketick
Chrysa schreef:
hidihi schreef: 3. Deze voertuigen kunnen ook in de file terecht komen
Dan rijden ze toch gewoon over het spoor? *O* *O*
Daarvoor mag ProRail toch met “toeters en bellen” rijden net zoals brandweer en politie?

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: vr 18 mei 2018, 13:11
door Mdk
Maarja, of ze dat voor een sleepactie mogen? Lijkt me niet, dan staat het eerder gelijk aan een bergingsvoertuig, wat oranje lichten en vluchtstrookgebruik betekent.

Re: NS wil gestrande treinen eerder wegslepen

Geplaatst: vr 18 mei 2018, 20:48
door trolly
Als de reizigers gepoft worden is er al snel sprake van een levenbedreigende situatie, dus lijkt me wat de Fransen zo mooi aanduiden met son et lumière wel op z'n plaats.