Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door jelmerrr »

In Enschede gaan alle studenten toch ook met de bus naar het station?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door marvinkok »

Met 1 of 9 ja...
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door jelmerrr »

Is dat veel dichterbij dan de uithoflijn?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door groningen »

Wat me het meeste opviel was de passage, dat er meer treinen moesten gaan rijden, maar wel korter qua lengte. Dat betekent dus extra machinisten en mogelijk conducteurs.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Cas »

SLToilet schreef:Ik zal Tbu nou niet bepaald 'geen succes' noemen: toch mooi 8000 dagelijkse reizigers terwijl dit een van de kleinere universiteiten betreft waar omliggende hogescholen soms zelfs meer studenten hebben. Bedenk ook dat op dit stuk een best frequente buslijn ligt die weliswaar fijnmaziger is, naar de IC-treinen gaat, terwijl het sprinterstation je vooral naar onbetrouwbare treinen leidt en voor meer dan slechts een paar studenten ook slechts aansluitingen verderop.

Dit soort stations zouden een aardig eind op weg geholpen kunnen worden door verbeteringen aan de spoorzijde. Maar zelfs zonder onttrekken ze 8000 reizigers uit de bussen, uit de auto's, van de fietsen. Toch weer honderd uitpuilende busritten!
Ik twijfelde inderdaad al of ik nog Tilburg zou noemen als redelijk succes, omdat het station daar inderdaad redelijk goed werkt. Onthoud echter wel dat dit op een relatief goede locatie ligt: in principe komt elke sprinter in Tilburg ook op Tilburg Universiteit. Natuurlijk heb je nog steeds de ICs, maar zo'n situatie creëren in Utrecht lijkt me alleen mogelijk als je de universiteit en hogeschool verplaatst naar Vaartsche Rijn.
Zoiets was heel misschien mogelijk geweest als alles tussen en rond de sporen bij Utrecht Lunetten werd gepropt, maar veel andere mogelijkheden zie ik niet, en ook die plek heeft natuurlijk genoeg eigen nadelen. Ideeën zoals een campus in Leidsche Rijn, zoals ik eerder zag langskomen op het forum, zouden nog veel minder uithalen.

Natuurlijk haalt een spoorverbinding toch mensen uit de bus/auto/fiets, maar ik denk zeker niet dat een spoorstation dé oplossing was geweest voor de huidige bereikbaarheidsproblemen en dat het problemen hoogstens even had uitgesteld.

Maar uiteindelijk gaat dit topic over investeren in extra spoor, niet over de locatie van het USP. Het rapport is het zoveelste dat eindeloos doorgaat over nieuwe vervoerswijzen, die vaak neerkomen op een bezuiniging of nog hogere prijzen voor de consument. Leuk voor de bedrijven, maar zo jaag je alleen maar meer mensen de auto in.
請勿靠近車門
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door groningen »

Er zijn plannen om in de bocht bij de Friesestraatweg in Groningen een spoorlijn (of iets dergelijks) naar het Zernike universiteitsterrein (boven Paddepoel) te laten aanleggen.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door dennistd »

jelmerrr schreef:In Enschede gaan alle studenten toch ook met de bus naar het station?
Dat verschilt: veel hebben volgens mij ook een fiets bij station Kennispark staan. Vanaf daar is het zo'n 1,5 km naar de meeste onderwijsgebouwen trouwens, terwijl het vanaf de dichtstbijzijnde bushalte van lijn 9 (Westerbegraafplaats/UT) en lijn 1 (UT/Hallenweg) maar zo'n 300m is. Overigens liggen de verst weg gelegen studentenwoningen op de campus ook een dikke 2km van de onderwijsgebouwen af. Sommigen zie je dan ook de bus (lijn 1) binnen de campus nemen.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Roeland »

groningen schreef:Wat me het meeste opviel was de passage, dat er meer treinen moesten gaan rijden, maar wel korter qua lengte. Dat betekent dus extra machinisten en mogelijk conducteurs.
Dit is wat op veel regionale lijnen is gebeurd, bijv. Dordrecht - Gorinchem, Amersfoort - Barneveld en Nijmegen - Venray. Wel meer machinisten, maar niet extra conducteurs.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door The best »

groningen schreef:Er zijn plannen om in de bocht bij de Friesestraatweg in Groningen een spoorlijn (of iets dergelijks) naar het Zernike universiteitsterrein (boven Paddepoel) te laten aanleggen.
Lijkt me toch een vrij onzalig plan als ik eerlijk ben.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door groningen »

Nee; inderdaad soms is het niet nodig om de controle helemaal tot het eindpunt te doen. Zeker niet in Groningen met dun bevolkt gebied, maar bij Arriva (ken geen uitzondering) zijn het altijd 2 personen. Soms is vanuit Groningen in- of uitstappen in Grijpskerk, Winsum, Bedum en/of Hoogezand-Sappemeer wel voldoende.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Aking »

The best schreef:
groningen schreef:Er zijn plannen om in de bocht bij de Friesestraatweg in Groningen een spoorlijn (of iets dergelijks) naar het Zernike universiteitsterrein (boven Paddepoel) te laten aanleggen.
Lijkt me toch een vrij onzalig plan als ik eerlijk ben.
Misschien kunnen ze een monorail of kabelbaan bouwen *O*
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door The best »

Aking schreef:
The best schreef:
groningen schreef:Er zijn plannen om in de bocht bij de Friesestraatweg in Groningen een spoorlijn (of iets dergelijks) naar het Zernike universiteitsterrein (boven Paddepoel) te laten aanleggen.
Lijkt me toch een vrij onzalig plan als ik eerlijk ben.
Misschien kunnen ze een monorail of kabelbaan bouwen *O*
Oeh, een kabelbaan klinkt wel als een goed plan ja. Als je dan ook een kabelbaan maakt die vanaf de Grote Markt via het UMCG richting Europapark gaat, heb je al een mooi netwerkje.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Meltrain schreef:
SuperGhost schreef: Of wil je zeggen dat zonder de Uithof de buslijnen Utrecht-Zeist/Bilthoven 's ochtends juist richting Zeist en Bilthoven hun spitsrichting hebben i.p.v. richting Utrecht?
Of in Nijmegen de bussen vanuit het centrum/CS richting de wijken?
Of in Enschede de bus vanaf Enschede richting Hengelo?
etc.
Voor wat betreft Nijmegen en Enschede heb je wellicht gelijk, maar voor Utrecht klopt jouw redenering niet, omdat de doorgaande lijnen van/naar Zeist helemaal niet langs De Uithof komen. Er moeten dus speciaal andere buslijnen naar De Uithof rijden, waarvan 28 en 12 de bekendste zijn.
En blijkbaar zijn de ritten 's ochtends van Utrecht naar Zeist en 's middags vv. verre van leeg, want anders zou Qbuzz nooit lijn 251 geïntroduceerd hebben.
Daarnaast neem ik zomaar aan dat de huidige Utrechtse studenten uit Gdm en verder ook nu al wel in die trein zitten, minstens tot Utl. Een campus op Castellum zou dan ook in beide richtingen voordelen bieden: in de huidige tegenspits vul je nu zo goed als lege treinen, in de spitsrichting maken de studenten in Castellum ruimte voor reizigers vanaf daar en Houten naar Utrecht C. Als leuk bijeffect kun je ook nog eens lijn 31 opheffen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Mikos »

“Trein kan 89.000 vluchten vervangen zonder nieuwe HSL”

01 juni 2018

Door het bestaande spoor, de internationale dienstregeling en de ticketservice te verbeteren kan het aantal treinpassagiers voor 31 Europese bestemmingen verdubbelen. Daarmee kunnen er jaarlijks zo’n 89.000 korte vluchten op Schiphol worden geschrapt. Dat stellen Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Natuur & Milieu op basis van onderzoek van Royal HaskoningDHV.

Voor veel reizigers is de reistijd de belangrijkste reden om voor het vliegtuig te kiezen. “Mensen denken vaak dat vliegen veel sneller is dan de trein, maar op korte afstanden scheelt het nu al niet zo veel, als je de reistijd naar het vliegveld en de wachttijd voor vertrek meerekent” stellen de milieuorganisaties. De organisaties vroegen Royal HaskoningDHV te onderzoeken hoe de trein concurrerend kan zijn met het vliegtuig.

Tot 750 kilometer
In de studie is er vooral gekeken naar directe vliegverbindingen tot 750 kilometer van Schiphol. “Zo zijn 31 bestemmingen geselecteerd. Tussen Schiphol en deze 31 geselecteerde bestemmingen gaan in de huidige situatie in totaal 241 vluchten per dag, ongeveer 176.000 vliegbewegingen per jaar. Dit is rond de 35% van het totaal aantal vliegbewegingen op Schiphol” . Naar deze bestemmingen is de trein momenteel alleen naar Brussel en Parijs sneller dan het vliegtuig, voor negen bestemmingen is de trein minder dan twee uur langer. Bij de overige 20 bestemmingen is de reistijd per trein meer dan het dubbele van de vliegtijd.

Bron en meer...

Het complete rapport van Royal HaskoningDHV staat onder andere hier (PDF).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Suus »

Haha, in twee uur naar Luxemburg-Stad met de trein. In 2090 misschien een keer.

Ik ga mij in een hoekje in ieder geval even bescheuren om deze grappen. _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Z2N »

Dat staat nergens, de reistijd van Amsterdam-centrum naar Luxemburg-centrum zou minder dan twee uur langzamer zijn per trein dan per vliegtuig. Het vliegen zelf is maar een kwart van de reistijd naar Luxemburg. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Suus »

Nee, er staat in dat rapport een realiseerbare reistijd van 120 minuten voor Amsterdam - Luxemburg als er HSL-lijnen zouden zijn.

Dit kan direct in het door sommigen zo vurig gewenste luchtfietserij-forum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door diederickx »

Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Zonnig »

Als de NS enkeldekkers bestelt dan creëer je schaarste op het spoor. Je hebt tenslotte een hogere frequentie nodig om het zelfde aantal reizigers te vervoeren. De NS moet aangezet worden om alleen nog maar dubbeldekkers te bestellen en bestaande orders om te zetten in dubbeldeks orders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Suus »

Een goed ontworpen enkeldekstrein kan bijna dezelfde hoeveelheid reizigers vervoeren als een dubbeldekstrein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Hainje »

Is maar net hoe je de stoelen indeelt. Als je bij elke wand een paar kussentjes hangt (zoals bijvoorbeeld bij FLIRTS) , dan zijn dat ook alweer zitplaatsen. Zo kun je zitplaatsen bieden waar je bij een VIRM nog moest staan. Over het comfort van die zitplaatsen valt te twisten, maar het is hoe dan ook beter dan tegen een muur hangen in de meest onhandige poses.
🍉
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Mdk »

Daarbij gaat het rijden van extra treinen veelal ook niet (alleen) om capaciteit, maar vooral om frequentieverhoging. Als het puur om capaciteit gaat kun je op veel trajecten ook simpelweg langere treinen inzetten met een gelijke frequentie.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door trolly »

:Y

En dat is precies wat ze bij ProRail bedoelen met dit persbericht: "laat ons lekker ERTMS en 3 kV bouwen, dan kunnen er meer treintjes rijden op dezelfde spoortjes". Maar dat zeggen ze natuurlijk niet direct, want kost dúúr. Dus eerst even paniek zaaien.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat je op sommige plekken ook meer kan winnen met een fly-over/dive-under dan met een spoorverdubbeling (op een aantal andere plekken kan zo'n verdubbeling wel beter zijn)
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door huibf »

Suus schreef:Een goed ontworpen enkeldekstrein kan bijna dezelfde hoeveelheid reizigers vervoeren als een dubbeldekstrein.
Maar een goed ontworpen dubbeldeks?

Zou je ook een dubbeldeks sluis kunnen maken?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten