Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door regenmaker »

Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

De uitbreiding van hoofdspoorwegen is in de toekomst geen effectieve manier om mobiliteitsknelpunten op te lossen. Dit geldt ook voor het aanleggen van extra asfalt. Een betere bereikbaarheid zal alleen tot stand komen door de bestaande infrastructuur beter te gebruiken en door de ontwikkeling van nieuwe vervoerswijzen.

https://www.ovpro.nl/trein/2018/05/23/a ... oplossing/
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Hainje »

Het 'Paarse Broeken-gehalte' is hoog bij dat rapport heb ik zo de indruk.

*Zet raam open en gooit rapport erdoor*
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door huibf »

Als ze nu eens al die bureaus die allemaal van die fancy rapporten schrijven opdoeken en de miljoenen die dan overblijven steken in het OV dan was het bereikbaarheidsprobleem al opgelost.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Aking »

Maar dan hebben al die arme fancyrapportenschrijvers geen baan meer :o :(
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door huibf »

Das ook de bedoeling. Het werk wat ze afleveren is voor het oud papier. Laat ze koffie uitdelen ozo.

Ik bedenk me dat de lokale schutterij, vortbalclub dan wel een inkomstenbron mislopen in de vorm van het mislopen vh oud papier. Enfin dan trekken we daar extra subsidie voor uit.
PHS

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door PHS »

En weer een lijvig rapport waarin geen aandacht wordt besteed aan hoe een economie functioneert. _O- Dat het in de spitsuren drukker wordt op de weg en de kans een zitplaats in de trein afneemt, is niet vreemd als je bedenkt dat de Nederlandse economie nu een periode van hoogconjunctuur doormaakt. In een hoogconjunctuur stijgt niet alleen de vraag naar goederen en diensten, maar ook de vraag naar de productiefactoren. Met andere woorden: meer mensen gaan werken en meer mensen gaan studeren.

Het is een schot voor open doel dat de infrastructuur beter 'rendeert' naar mate het gelijkmatiger gebruikt wordt. Bij een volstrekt gelijkmatige verdeling over de tijd is de capaciteit immers maximaal. Het prikkelen van reizigers en automobilisten om de spits te mijden lijkt dus vanuit economisch perspectief een verstandige zet te zijn. Maar hoe werkt dit uit? Bijna altijd komt hier prijsdifferentiatie om de hoek kijken: door middel van prijsprikkels kunnen automobilisten en reizigers worden gestimuleerd om buiten de spits te gaan reizen of om bepaalde drukke plekken zoals stadscentra te vermijden.

Maar helaas pindakaas, de effecten van prijsdifferentiatie zijn vaak beperkt. De forens en de student zijn nou net het type reiziger dat vaak in de spits moet reizen. Het is vaak geen keuze maar een verplichting om te reizen in de spits, omdat de fabriek, het kantoor en de school nou eenmaal 's ochtends open gaan om 's avonds te sluiten. De automobilist neemt het ongemak van de file en de reiziger het ongemak van de overvolle treinen en bussen op de koop toe, omdat het alternatief slechter is of niet eens bestaat. Of in economische termen: de prijselasticiteit van de vraag is laag. Om de gewenste gelijkmatigere verdeling te bereiken zouden dus zeer sterke prijsprikkels ingevoerd moeten worden. Maar als je zulke zware maatregelen neemt, krijg je weer te maken met ongewenste neveneffecten.

Soms werkt prijsdifferentiatie wel. Een voorbeeld is de ‘congestion charge’ die automobilisten moeten betalen om stadscentra in te rijden, waarbij tarieven kunnen verschillen afhankelijk van het tijdstip. In onder meer Londen en Stockholm heeft dit geleid tot een forse reductie van het autoverkeer in de binnenstad, met name tijdens de spitsuren. Dat dit beleid succesvol is, komt doordat er voldoende alternatieven (met name openbaar vervoer) beschikbaar zijn. In Londen en Stockholm worden de opbrengsten van deze tolheffing dan ook geherinvesteerd in het openbaar vervoer.

Verder is opvallend dat het rapport tal van ‘slimme technologieën’ bespreekt die ook tot gedragsveranderingen bij automobilisten en reizigers zouden kunnen leiden. Het probleem is dat deze technologieën er nog niet zijn of nog niet op grote schaal toegepast kunnen worden. In theorie worden alle wegen en sporen overbodig wanneer we allemaal automatisch vliegende karretjes krijgen. Wellicht wordt dit ooit realiteit, maar tot die tijd zijn deze automatisch vliegende karretjes een bijzonder slechte reden om te stoppen met investeren in het wegen- en spoornet.

Zelf vind ik het volgende. Het is een illusie dat we door prijsprikkels of ‘slimme technologieën’ de capaciteit van de infrastructuur dusdanig beter kunnen inzetten dat de investeringen kunnen worden teruggebracht. Er moet juist meer worden geïnvesteerd, zowel in wegen als in spoor. Ook ik ben voorstander van het invoeren van (beperkte) prijsprikkels, maar ik overschat de effecten van deze prijsprikkels niet. Verder valt het mij op ieder beleid op dit vlak zich vooral toespitst op automobilisten en reizigers. Voor bedrijven, overheids- en onderwijsinstellingen is vrij weinig aandacht, terwijl zij indirect de grote aanjagers van de spits zijn. Flexibelere werk- en collegetijden en thuiswerken zouden ook met prijsprikkels gestimuleerd kunnen worden. Maar daar geen woord over in het rapport :')
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Roeland »

olof schreef:Het is vaak geen keuze maar een verplichting om te reizen in de spits, omdat de fabriek, het kantoor en de school nou eenmaal 's ochtends open gaan om 's avonds te sluiten
"Nou eenmaal" is geen natuurverschijnsel, maar gewoon een keuze.
Alleen al het differentiëren met collegetijden blijkt in Utrecht en Groningen te leiden tot een forse piekontlasting.
Het is maatschappelijke verspilling om een enorm trein- of tramnetwerk op te zetten, alleen maar omdat allerlei onderwijsinstellingen "nou eenmaal" gewend zijn om 's ochtends tussen 8.30 en 9.00 uur te beginnen.

Zelf vind ik ruimtelijke keuzes enorm belangrijk voor het OV-netwerk.
Wie bedenkt het om een universiteitsterrein neer te zetten op een spoorloze locatie als Zernike of De Uithof, terwijl er in de Harense sporendriehoek en rond Lunetten of Leidsche Rijn destijds prima spoorlocaties beschikbaar waren?
Zo zijn veel "investeringen" in OV helemaal geen investering, maar na-ijlende kosten van een domme ruimtelijke beslissing.
De afgelopen decennia zijn veel HBO's gefuseerd en geclusterd tot enorme campussen, die een enorme wissel (en piekbelasting!) trekken op het OV-netwerk.
Waarom niet een deel van die onderwijsgebouwen neerzetten op een "tegenspits-locatie", bijvoorbeeld Houten-Castellum of Barendrecht of Ypenburg, waardoor je je lege tegenspitstreinen mooi kunt opvullen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Klaasje »

Er is wel een aanwijsbare reden van een lage prijselasticiteit. Mensen met een lager inkomen hebben vaker werk wat aan bepaalde tijdstippen gebonden is en moeten dus verplicht in de spits reizen. Mensen die rijker zijn of een goede reiskostenvergoeding hebben zijn veel minder gevoelig voor prijsprikkels. Kwalitatief zijn dat redenen die betekenen dat de effecten vies tegenvallen. Op het wegenforum wordt ook wel eens gekeken naar de kwantitatieve kant van het verhaal door te kijken naar het verband tussen de verkeersprestatie en brandstofkosten. Daar blijkt geen relatie uit.

Wat mist in dit soort analyses is een goed onderzoek naar waarom mensen doen wat ze doen. Dat is kwalitatief en kost veel tijd en moeite maar dat leidt wel tot betere beleidsvoorstellen. Misschien is het wel veel effectiever om de woningmarkt anders te organiseren dan infra uit te breiden en prijsprikkels aan te brengen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Durashift »

^^^precies, dat eerste punt, hoorde ik gisteren verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen ook zeggen op de radio.
Mensen die het kunnen , zowel in betalen als in tijd herverdelen, zullen buiten de prijsprikkel gaan reizen. De groep mensen die weinig keuze hebben, worden de dupe.
olof schreef: (..)
De forens en de student zijn nou net het type reiziger dat vaak in de spits moet reizen. Het is vaak geen keuze maar een verplichting om te reizen in de spits, omdat de fabriek, het kantoor en de school nou eenmaal 's ochtends open gaan om 's avonds te sluiten. (..)
Precies. Het wordt pas wat als de burger 's nachts zijn paspoort op het gemeentehuis kan aanvragen.
:wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Daniel »

Sowieso past een werkdag bij een 40-urige werkweek ook slecht tussen de spitsen, die reizigers houdt je dus alsnog in één van beide spitsen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door waldo79 »

Eens met onder andere de analyse van Olof en Klaasje. Veel interessanter te onderzoeken is waarom mensen doen wat ze doen.
@Daniel: door middel van thuiswerken en een combinatie van auto en OV probeer ik het netwerk zo min mogelijk te belasten. Maar dan wel zodat ik gezien de reisafstand van 100 km nog een acceptabel privé leven houd. Ik reis voor de grootste drukte uit in de ochtend en aan het einde van de dag net erna terug. Gevolg, misschien in 1 op 50 ritten moet ik staan (meestal als gevolg van incidenten) en zelden tref ik files.

Het werk bied ook de mogelijkheid om 9 of 10 uur te werken, maar ook 6 tot 7 uren en de rest in de avond. Als het werk maar gedaan wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Daniel »

Tja, een aanzienlijk deel van m'n werk kan ik niet thuis doen: daar heb ik geen lab :p Al heb ik tegenwoordig wel de optie tot thuiswerken, ik doe het alleen nooit tot op heden want het is door de aard van m'n werk meestal niet efficiënt.

Wel een 37,5 urige werkweek tegenwoordig, dus de twee keer dat ik met de trein ging door de busstaking kon ik mooi buiten de spits om met de trein van 6.28 heen en 15.42 terug.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door waldo79 »

Het hangt ook van de aard van je werk af of je thuis kunt werken, maar je zult af en toe wat administratie hebben die je thuis kunt verwerken.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door webguy »

Overigens pak ik de trein van 09:16 heen maar dat is ook een ramp eigenlijk. Na de spits dus treinen zijn korter maar genoeg mensen pakken de trein dus 50% van de keren moet ik staan op weekdagen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door waldo79 »

Na 9.00 uur heb je een piek in dalreizigers.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Sowieso past een werkdag bij een 40-urige werkweek ook slecht tussen de spitsen, die reizigers houdt je dus alsnog in één van beide spitsen.
Nee hoor, ik ken mensen die werken van 10.00 tot 18.30; maar ook mensen die werken van 07.15 tot 15.45.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door reisthijs »

Maar hoeveel van zulke mensen ken je?
Dat betekent elke dag heel laat thuis, of elke dag heel vroeg op. Daar moet je maar net zin in hebben / tegen kunnen.

Zelf werk ik meestal van 9:15 tot 17:45, dat betekent reizen in wat officieel spits heet maar wel buiten de piekmomenten. Voor mij is er geen goede reden om helemaal buiten de spits te reizen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Daniel »

Het ligt natuurlijk net aan je reistijd en de afstand naar het station vanaf je werkplek, die kan nooit heel lang zijn als je om 15.45 uur van je werk vertrekt en voor 16.00 uur moet inchecken.
Voor de spits uit reizend zou ik bijvoorbeeld om 7.20-7.25 uur op m'n werk zijn, maar dan haal ik het nooit om voor 16.00 uur weer op het station te zijn bij een 8-urige werkdag. En een half uur eerder rijdt er nog geen IC, dan zou ik al om 5.50 uur de Sprinter moeten pakken

Toen ik nog in Utrecht werkte reisde ik eigenlijk altijd vroeg in de spits (werktijden van 7.45 tot 16.15 uur), dat scheelde al een heel stuk in de drukte. En tegenwoordig met de bus naar De Klomp zit ik ook precies een half uurtje voor de spitspiek (werkend van 8.00 tot 16.00 uur, dat halve uurtje minder per dag scheelt wel aardig), dan stap ik nog in een vrij lege bus die pas ergens op het eind echt volloopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Wubbo »

reisthijs schreef:Maar hoeveel van zulke mensen ken je?
Op mijn werk is vroeg beginnen heel normaal. Wij zitten met zijn zessen op een kamer, ik ben de vierde die binnenkomt om 07.25. De eersten zijn er al om 06.30.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Meltrain »

Ik werk van 8:45 t/m 16:45 (of van 8:30 t/m 16:45 als ik de niet-bestaande overstap in Rotterdam haal ;) ). Op zich zou ik best een kwartier eerder van huis kunnen gaan en dan net voor 6:30 uur inchecken, maar op de terugweg reis ik hoe dan ook tijdens de spitsuren.
Overigens hoef ik ook bijna nooit te staan in de trein: die VIRM8 / DDZ8 in de [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] en VIRM8-10 in de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] zijn best wel lekker. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:Waarom niet een deel van die onderwijsgebouwen neerzetten op een "tegenspits-locatie", bijvoorbeeld Houten-Castellum of Barendrecht of Ypenburg, waardoor je je lege tegenspitstreinen mooi kunt opvullen?
Omdat doordat je ze daar zet het automatisch een spitsrichting wordt?

Of wil je zeggen dat zonder de Uithof de buslijnen Utrecht-Zeist/Bilthoven 's ochtends juist richting Zeist en Bilthoven hun spitsrichting hebben i.p.v. richting Utrecht?
Of in Nijmegen de bussen vanuit het centrum/CS richting de wijken?
Of in Enschede de bus vanaf Enschede richting Hengelo?
etc.

Probleem is juist dat de doorgaande buslijnen (die bijna elke campus wel heeft) altijd wel in één richting zonder de campus ook wel in die richting verspitst was, omdat die campus immers onderweg op die route ligt, omdat de campus anders weer veel te ver van een OV-knooppunt ligt.

In jouw voorbeeld bij Houten Castellum krijg je dan immers dat de campus op Geldermalsen->Utrecht juist in de spitsrichting zou liggen. In dat geval zou het probleem overigens alleen meer maar worden, omdat IC-reizigers vanuit het zuiden dan in 's-Hertogenbosch in de sprinter moeten stappen en die rijdt veel minder frequent. Ik denk dat je de problemen dan alleen maar vergroot.

Probleem bij de Uithof is ook dat de lijn Amersfoort-Utrecht en/of Arnhem-Utrecht er niet dichtbij genoeg liggen om er een halte naast te hebben, waardoor treinreizigers vanuit alle richtingen reizigers via dezelfde buslijn moeten en de tegenspitsrichting die je zonder de campus had daardoor zo enorm druk is geworden dat de spitsrichting erbij verbleekt. Het zou me juist niets verbazen dat ze de Uithof juist bewust op deze plaats gelegd hebben om de zeer drukke lijnen van/naar Zeist juist ook in de tegenspits reizigers te kunnen geven (wat dus behoorlijk gelukt is)

De Uithof had dus eigenlijk nog beter bij Maarschalkerweerd geplaatst kunnen worden, zodat je direct naast het spoor van/naar 's-Hertogenbosch en Arnhem had gelegen en dus gelijk ook per trein had kunnen ontsluiten. Station Lunetten had je dan kunnen upgraden tot een IC-station en op de lijn van/naar Arnhem/Rhenen had je dan daar ook een station kunnen bouwen waar de IC's dan ook zouden kunnen stoppen. Dan had zo'n campus ook meteen rechtstreeks per trein vanuit veel richtingen bereikt kunnen worden.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Cas »

Er wordt hier wel leuk gedaan alsof een spoorlijn langs de Uithof alles zou oplossen, maar als ik kijk naar de huidige universiteiten met een station (Amsterdam, VU, Nijmegen, Enschede, Tilburg, Maastricht) zie ik nou niet enorme successen, op de logische uitzondering van de VU na. Om het aantrekkelijk te maken zal je, zeker in Utrecht, sowieso aan meerdere spoorlijnen moeten liggen, anders krijg je een station Amsterdam Science Park 2.0.

Je zal heel veel treinen ernaar door moeten rijden en sowieso een IC-status regelen, want als men uit allemaal verschillende treinen voor op centraal moet overstappen om daar laatste stuk af te leggen schiet je alsnog niks op, en is de trein geen geschikt vervoersmiddel.

Daarnaast hebben natuurlijk allerlei andere factoren een rol gespeeld, zoals het feit dat de Uithof is begonnen als nieuwe locatie van diergeneeskunde, waarvoor een relatief groot weidegebied natuurlijk de voorkeur heeft.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door nvdw »

Het clusteren van alle hogere onderwijsinstellingen plus een ziekenhuis op één spoorloze locatie is wel uniek voor Utrecht. Die trein ga je daar nu niet meer krijgen. Dat is dus een enorme berg spitsreizigers op een plek waar je ze eigenlijk niet wilt hebben.

De kern van de zaak in het rapport is meer dat het uiteindelijk zinloos is om veel geld in grote infrastructurele werken te pompen terwijl het resultaat nog steeds hopeloos is. In een breder plaatje bezien wonen we in Nederland al op een postzegel en willen we ook nog eens met z'n allen elke ochtend naar één van de karteltjes (de Randstad) en 's avonds weer terug. Dat gaat gewoon niet. Intussen lopen gebieden als Zeeuws-Vlaanderen, Friesland en Groningen helemaal leeg.

Het is niet leuk maar de beste remedie tegen de file of de volle trein is de file of de volle trein.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door SLToilet »

Cas schreef:Er wordt hier wel leuk gedaan alsof een spoorlijn langs de Uithof alles zou oplossen, maar als ik kijk naar de huidige universiteiten met een station (Amsterdam, VU, Nijmegen, Enschede, Tilburg, Maastricht) zie ik nou niet enorme successen, op de logische uitzondering van de VU na. Om het aantrekkelijk te maken zal je, zeker in Utrecht, sowieso aan meerdere spoorlijnen moeten liggen, anders krijg je een station Amsterdam Science Park 2.0.

Je zal heel veel treinen ernaar door moeten rijden en sowieso een IC-status regelen, want als men uit allemaal verschillende treinen voor op centraal moet overstappen om daar laatste stuk af te leggen schiet je alsnog niks op, en is de trein geen geschikt vervoersmiddel.

Daarnaast hebben natuurlijk allerlei andere factoren een rol gespeeld, zoals het feit dat de Uithof is begonnen als nieuwe locatie van diergeneeskunde, waarvoor een relatief groot weidegebied natuurlijk de voorkeur heeft.
Ik zal Tbu nou niet bepaald 'geen succes' noemen: toch mooi 8000 dagelijkse reizigers terwijl dit een van de kleinere universiteiten betreft waar omliggende hogescholen soms zelfs meer studenten hebben. Bedenk ook dat op dit stuk een best frequente buslijn ligt die weliswaar fijnmaziger is, naar de IC-treinen gaat, terwijl het sprinterstation je vooral naar onbetrouwbare treinen leidt en voor meer dan slechts een paar studenten ook slechts aansluitingen verderop.

Dit soort stations zouden een aardig eind op weg geholpen kunnen worden door verbeteringen aan de spoorzijde. Maar zelfs zonder onttrekken ze 8000 reizigers uit de bussen, uit de auto's, van de fietsen. Toch weer honderd uitpuilende busritten!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: Of wil je zeggen dat zonder de Uithof de buslijnen Utrecht-Zeist/Bilthoven 's ochtends juist richting Zeist en Bilthoven hun spitsrichting hebben i.p.v. richting Utrecht?
Of in Nijmegen de bussen vanuit het centrum/CS richting de wijken?
Of in Enschede de bus vanaf Enschede richting Hengelo?
etc.
Voor wat betreft Nijmegen en Enschede heb je wellicht gelijk, maar voor Utrecht klopt jouw redenering niet, omdat de doorgaande lijnen van/naar Zeist helemaal niet langs De Uithof komen. Er moeten dus speciaal andere buslijnen naar De Uithof rijden, waarvan 28 en 12 de bekendste zijn.
En blijkbaar zijn de ritten 's ochtends van Utrecht naar Zeist en 's middags vv. verre van leeg, want anders zou Qbuzz nooit lijn 251 geïntroduceerd hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten