Lightrail is geen ‘silver bullet’

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3554
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor trolly » Wo 06 Jun 2018, 14:14

Suus schreef:Juist in steden met veel spoorverbonden OV is het marktaandeel van het OV hoog. Rotterdam heeft van alle steden het hoogste marktaandeel in het OV, laat dat nu ook een stad zijn waar elke uithoek een spoorverbinding heeft in de vorm van trein, metro of tram en waar de auto nog steeds veel speelruimte heeft in vergelijking met andere steden.


Exact. Die “spoorbonus” is een bekend fenomeen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een deel daarvan niet met een BRT-systeem te realiseren zou zijn, maar het probleem van dergelijke systemen is m.i. precies datgene dat door voorstanders als een voordeel wordt gezien, namelijk de flexibiliteit. Vaak leidt dat tot een verwatering van het systeem, waardoor het voor de reiziger geen omderscheidende kenmerken overhoudt (Zuidtangent -> r-net -> bushalte in de dorpsstraat met een rood bordje).

Wat dan? Dat Eindhoven geen metro nodig heeft is helder, en verder onderschrijf ik de laatste post van Vinny van harte.
Het probleem is uiteraard de juiste keuze per situatie. Factoren die daarbij een rol spelen zijn centen, (te verwachten) vervoersvraag/aanbod, ruimtelijke inpassing en de naïviteit van de beslissers.
Dat laatste, omdat er altijd wordt gehoopt op een panacee: een systeem dat een grote capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid koppelt aan een lage prijs. Het pamflet dat de aanleiding voor dit draadje is, speelt hier op in.
Afhankelijk van de keuzerichting resulteert dat in meer of minder bizarre hybrides (Schienenbus, translohr...) en over- of ondergedimensioneerde projecten.
Op de lange termijn blijken de overgedimensioneerde projecten over de beste papieren te beschikken. Dus, beleidstypes: doe maar een maatje meer.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Durashift
Berichten: 2722
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor Durashift » Wo 06 Jun 2018, 14:28

De lange termijn verkoopt niet meer in deze eeuw.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8859
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor Hainje » Wo 06 Jun 2018, 19:10

Nou klimaat is tamelijk lange termijn en toch best hip & booming hoor.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2539
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor n-evo » Vr 08 Jun 2018, 15:16

Het klimaat verandert inmiddels waar we bij staan met alle gevolgen van dien. Dat is dus al lang geen lange termijn meer, maar de huidige realiteit waarin we ons bevinden.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8859
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor Hainje » Vr 08 Jun 2018, 18:14

Waarschijnlijk heeft je sarcasmemeter kuren. :wink:
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6514
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor regenmaker » Ma 25 Jun 2018, 13:49

Staatssecretaris: bus net zo’n goede reisoptie als lightrail

Een busdienst kan een net zo goede reisoptie bieden als een lightrail-verbinding. Voor een busverbinding zijn aanzienlijk minder forse investeringen in infrastructuur nodig. Daarnaast is de routering flexibeler aan te passen en is het aantal voertuigen makkelijker af te stemmen op de vervoersvraag. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.

OVPro
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke dienstregelingswijzigingen NRW (update 12 november 2018)
Wuppertal 25 november 2018
Lohmar 9 december 2018

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3554
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor trolly » Ma 25 Jun 2018, 15:54

Het is de staatssecretaris kennelijk niet opgevallen dat in het Amsterdamse juist zoveel mogelijk bussen de stad uitgewerkt worden :|
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2539
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor n-evo » Ma 25 Jun 2018, 19:27

Al het railvervoer in de grote steden opheffen dan maar en verbussen? Bussen zijn immers net zo goed als een tram of lightrail.

Oh wacht, dat experiment hebben we al een keer gedaan op deze wereld... Schijnen nogal wat steden spijt van te hebben. :')
Laatst gewijzigd door n-evo op Di 26 Jun 2018, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Lange_Dre
Berichten: 257
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor Lange_Dre » Ma 25 Jun 2018, 20:12

Hebt is zo jammer dat er altijd wel een staatsseceretaris of minister aangesteld word die meer weet van autootjes dan dat ze ervaring over openbaar vervoer hebben en vooral naar lobby’s van grote bedrijven luisteren.. :N Als je naar Den Haag kijkt, om de trams van ik noem maar een lijn 3 te verbussen dan zijn er l meerdere extra grote bussen nodig om 1 tram te vervangen. Als je dat met meerdere lijnen moet dan dan loopt de stad nog sneller dicht. :X En n-evo al zei, hebben we dat experiment niet al eerder gehad? Er zijn meerdere voorbeelden te noemen van plekken waar men nu spijt heeft dat men ooit voor de bus ipv de tram koos. Natuurlijk zijn er plekken waar de bus gemakkelijk een tram kan vervangen, HTM lijn 19 van Delft naar Leidschendam om maar even een voorbeeld te noemen...

Dat gezegd hebbende, het een van de voorbeelden (de bus verbinding Groningen Assen) welke de staatssecretaris aanhaalde kun je moeilijk vergelijken met een grote stad als Amsterdam, Den Haag of Rotterdam waar de stad niet zonder tramlijnen en metro’s kan omdat de stad anders dicht slipt.

Ik kan mij nog herinneren dat een topman van Connexxion riep dat de trams in een stad als Amsterdam wel door een bus vangen konden worden, mogen we daar dan uit opmaken dat Connxxion vanaf nu nergens meer met een tram wil rijden? Immers de bus zou beter zijn in hun beleving :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12013
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor Vinny » Ma 25 Jun 2018, 20:31

Amsterdam zou anders niet veel slechter af zijn, met alleen bussen en metro's. Het is wel zo dat het netwerk van metrolijnen dan iets uitgebreider zou moeten worden dan dat nu het geval is. Eigenlijk kom je dan toch weer op dat jaren '60 plan. Vergeet ook niet dat metrolijnen ondergronds boven de grond een vergroting van de ruimtelijke kwaliteit geven. Auto's kunnen rijden op de plek die nu wordt ingenomen door tramrails en de overige ruimte kan worden gebruikt voor ruimere fiets-/voetpaden en terrasjes.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3554
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor trolly » Ma 25 Jun 2018, 21:04

Grapjas.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6514
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor regenmaker » Ma 25 Jun 2018, 22:27

Het gaat hier niet om huidige tramverbindingen omzetten in buslijnen, dat is pure kapitaalvernietiging. Het gaat hier om eventueel nieuwe ligthrailplannen misschien wel worden omgezet in hoogwaardige busverbindingen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke dienstregelingswijzigingen NRW (update 12 november 2018)
Wuppertal 25 november 2018
Lohmar 9 december 2018

DingeZ
Berichten: 239
Lid geworden op: Di 28 Jun 2016, 23:07

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor DingeZ » Ma 25 Jun 2018, 23:27

Dit klinkt gewoon als "ik wil hier geen geld in steken" met wat slechte argumenten.

Lange_Dre
Berichten: 257
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor Lange_Dre » Ma 25 Jun 2018, 23:36

DingeZ schreef:Dit klinkt gewoon als "ik wil hier geen geld in steken" met wat slechte argumenten.


Het klinkt als een geslaagde lobby van een Connexxion “topman”.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3554
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor trolly » Ma 25 Jun 2018, 23:50

Dat spreekt elkaar absoluut niet tegen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1223
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor SLToilet » Di 26 Jun 2018, 07:22

DingeZ schreef:Dit klinkt gewoon als "ik wil hier geen geld in steken" met wat slechte argumenten.


Daar lijkt het nog het meeste op. Bussen slurpen sowieso al ruimte op omdat ze niet vastzitten aan rails (wat soms een voordeel is maar niet in een drukke stad), bussen hebben een beperkte lengte en zeker in drukke of krappe stukjes stad wil je daar echt niet overheen, met als gevolg dat het aantal bussen de spuigaten uitloopt waardoor het gevoelsmatig erg druk is, maar je ook veel meer geld kwijt bent aan chauffeurs. En in het ergste geval ben je constant de bus aan het vullen, of zelfs twee bussen tegelijk met een onnodig ingewikkeld wachtrijsysteem.

En dan hebben we het nog niet gehad over het imagoprobleem van de bus en het feit dat een bus met elektrische aandrijving erg duur kan uitvallen, mocht je de enorme gezondheidsrisico's van het hopeloos achterhaalde diesel niet voor lief willen nemen. Als je het toch voor honderd jaar aanlegt is een bovenleiding misschien nog wel goedkoper ook.

Dit lijkt me een verhaal dat de giftige gierigheid van de VVD combineert met de lobby van vervoersbedrijven, busbouwers en wellicht nimby's om vervolgens een vals etiketje 'duurzaam' hieraan te plakken. En waarom dan VVD? Logisch, het is gewoon hetzelfde soort gesodemieter als met de PvdA de afgelopen jaren.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2539
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor n-evo » Di 26 Jun 2018, 12:39

regenmaker schreef:Het gaat hier niet om huidige tramverbindingen omzetten in buslijnen, dat is pure kapitaalvernietiging. Het gaat hier om eventueel nieuwe ligthrailplannen misschien wel worden omgezet in hoogwaardige busverbindingen.

Die tramlijnen zijn ooit - sommige niet al te lang geleden - aangelegd met een reden. Zoveel is er niet veranderd toen vs nu op het elektrische verhaal na.

borsjea
Berichten: 39
Lid geworden op: Zo 30 Jan 2011, 16:09

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor borsjea » Wo 27 Jun 2018, 13:55

Investeren in railsystemen die volledig geautomatiseerd zijn en waar geen personeel meer op zit zal een stuk rendabeler zijn, een ook minder stakings gevoelig.

Roeland
Berichten: 773
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor Roeland » Wo 27 Jun 2018, 14:41

n-evo schreef: Die tramlijnen zijn ooit - sommige niet al te lang geleden - aangelegd met een reden. Zoveel is er niet veranderd toen vs nu op het elektrische verhaal na.

Tramlijn 19 van HTM is (volgens mij) één van de meest recente grotere railprojecten in de Haagse regio. En het gebruik ervan is bedroevend laag, wellicht hadden de reizigers die ervan gebruik maken, makkelijk in een busdienst gepast.

Dat neemt niet weg dat ik voorstander ben van trams of metro's op logische plekken. Maar dan wel de juiste modaliteit op de juiste plek.
Volgens mij denken de regionale plannenmakers daar ietsje anders over dan ik. Zo ben ik voorstander van een metrolijn tussen Diemen-zuid en IJburg (ook de nog te bebouwen nieuwe eilanden). En vind ik het nog steeds jammer, dat de Rotterdamse metro destijds, vanaf Slinge (eindpunt lijn E) niet, via Barendrecht-west, is doorgetrokken naar Oud-Beijerland (met een transferium voor reizigers vanaf de A29). En misschien kan het doortrekken van de Uithof-tram naar station Driebergen ook wel een haalbaar project worden?
Over andere plannen ben ik wat minder enthousiast. Een parallelle metro aan de reeds bestaande treintrajecten Schiphol - Asd en Schiphol - Zuid - RAI (die door Amsterdam zeer gewenst wordt) vind ik bijvoorbeeld minder nodig.

verfmeer
Berichten: 594
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor verfmeer » Wo 27 Jun 2018, 22:42

Tram 19 rijd pas sinds een half jaar weer direct door naar Delft station. De extra overstap in Delft-Noord zorgde ervoor dat een hoop passagiers afhaakten. Als straks de TU ook direct bereikbaar is zal de lijn veel meer reizigers trekken.

Bemined
Berichten: 1660
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor Bemined » Do 28 Jun 2018, 20:13

Kijk, en zo'n situatie had men met een bus natuurlijk niet gehad, die had al lang en breed naar de TU doorgereden :mrgreen: :X

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3554
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor trolly » Do 28 Jun 2018, 20:17

Een beetje zoals die fijne lijn 12 bij die andere universiteit?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 827
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor Statler Rail » Do 28 Jun 2018, 20:50

Bij "die andere universiteit" mogen ze blij zijn dat die bussen er nog zijn, want die tram rijdt voorlopig niet en kost qua aanleg waarschijnlijk meer dan 50 jaar busexploitatie kost.

Ik denk dat Qlink in Groningen laat zien hoe je met een metro-achtig busnetwerk een goed hoogwaardig OV-netwerk kan neerzetten, zelfs in en rondom een middelgrote provinciestad, waar in de oorspronkelijke plannen 300 miljoen euro zou worden gestoken in anderhalve tramlijn. Dan heeft het huidige netwerk toch een veel grotere vervoerswaarde én is veel goedkoper qua zowel aanleg als exploitatie.

Voor de kosten van die Uithof-tramlijn had Utrecht waarschijnlijk ook een nog veel hoogwaardiger en hoogfrequenter busnetwerk kunnen hebben naar alle omliggende plaatsen en transferia. Me dunkt dat je daar meer aan hebt dan een studententram die 2 van de 7 dagen in de week leeg is en van mei tot september ook net zo goed in de remise kan blijven. Bovendien zijn die studenten geen "keuzereizigers", dus of je ze nu met superdeluxe bussen of wat afgeschreven bussen vervoert, ze blijven toch wel komen. Je wint er dus niets mee op het gebied van mobiliteitsbeleid.

Het is een kwestie van keuzes maken, je kan geld maar één keer uitgeven: geef je het uit aan traminfrastructuur, of aan het laten rijden van goed OV?

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3554
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor trolly » Do 28 Jun 2018, 21:06

Je combineert die twee, uiteraard. Want niemand zit te wachten op busfiles in de stad, en studenten hebben binnen de kortste keren wèl een keus. Het zou natuurlijk jammer zijn als ze tegen die tijd ook een OV-trauma hebben.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Bemined
Berichten: 1660
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor Bemined » Do 28 Jun 2018, 21:49

Wie de moeite heeft genomen om de brief van de staatssecretaris te lezen had ook geweten dat dat precies de boodschap is. De titel van het artikel is helaas wat verdraait, dat waren dus niet de woorden van de staatssecretaris. Er wordt nergens beweerd dat bussen net zo'n goede optie zijn als lightrail, het ging om dat lightrail geen doel op zich is maar een middel. Kortom er kunnen nog gewoon nieuwe lightrailverbindingen aangelegd worden, zolang deze maar een meerwaarde bieden die in verhouding staat tot de kosten.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten