Lightrail is geen ‘silver bullet’

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door regenmaker »

Schmeink: lightrail is geen ‘silver bullet’

De aanleg van lightrail wordt nu regelmatig voorgesteld als de oplossing voor de mobiliteitsproblemen in de Randstad, maar dat is het niet. Dat stelt Bart Schmeink, ceo van Transdev en Connexxion in een opiniestuk. Hij draagt vijf argumenten aan waarom lightrail niet de beste oplossing is.

OVpro

Gelukkig zijn er mensen die er zo zoals ik over denken. Liever Bus Rapid Transit, dat is veel flexibeler en goedkoper. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Hainje »

De business case van Transdev klinkt mij toch iets te veel door in dit artikel. Het argument voor wat betreft de bovenleidingen vind ik ook maar zwak. Je kunt er vergif op innemen dat ook trams op termijn op waterstof of batterijen gaan rijden. Het opladen van die batterijen kan op eenzelfde manier gebeuren als bij bussen. Daarnaast neemt hij ook wel de meest belabberd ingerichte tram als voorbeeld op het punt van reizigerscapaciteit.
🍉
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Selivio »

Laat dat vergif maar staan hoor. Zijn inmiddels al meerdere steden waar trams flinke stukken zonder bovenleiding rijden op batterijen en de technologie voor rijden via inductie (stroom uit een plaat in het wegdek) is ook al ontwikkeld(alleen zover ik weet nog niet aangelegd) 8-)
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Hainje »

Oh ja, nu je het zegt. Een paar jaar terug stond er nog een artikel in OV Magazine over inductietrams.
🍉
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Cas »

Natuurlijk is de lightrail-mania soms overdreven in beleidskringen, maar dit artikel leest toch wel heel erg als een klaagzang tegen het feit dat overbelaste buslijnen/vervoersstromen (en daarmee een groot deel van de mogelijkheden voor Transdev) op sommige punten worden overgenomen door lightrail. Het doet mij denken aan de steek van Arriva, een tijdje geleden, met een vergelijkbare strekking. BRT en lightrail hebben allebei goed hun niches, en ook BRT wordt vaak door zijn voorstanders aangedragen als silver bullet wanneer vertramming op een bepaalde manier toch echt de betere optie is.

Daarnaast blijf ik het idioot vinden dat de Uithoflijn een lightrail-verbinding wordt genoemd, het is gewoon een tram... Als je voorbeelden van lightrail wil noemen, hou het dan lekker bij RandstadRail? Echt niet alles over het spoor (zie Uithoflijn, Hoek van Holland-verbinding en decentrale spoorlijnen zoals MerwedeLingelijn) worden al meteen een lightrail genoemd, terwijl het toch echt gewoon (snel)trams, metro's en treinen respectievelijk zijn.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door regenmaker »

Het is al jaren een doorn in het oog van Arriva, Keolis, Qbuzz, Connexxion en EBS dat het stadsvervoer in de drie grote steden niet openbaar wordt aanbesteed. Een extra tramlijn zoals de Uithoornlijn betekent dan ook verlies aan inkomsten als de lijn onder de concessie Stadsvervoer Amsterdam gaat vallen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Dennenboom »

Texel nog niet eens fatsoenlijk kunnen bedienen en dan met zulke grootspraak komen...
Verder laat Bergen aan Zee zien dat het alternatief van Connexxion voor de tram geen BRT is maar een buurtbus.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Dennenboom »

regenmaker schreef:Het is al jaren een doorn in het ook van Arriva, Keolis, Qbuzz, Connexxion en EBS dat het stadsvervoer in de drie grote steden niet openbaar wordt aanbesteed. Een extra tramlijn zoals de Uithoornlijn betekent dan ook verlies aan inkomsten als de lijn onder de concessie Stadsvervoer Amsterdam gaat vallen.
Met dat verschil dat de andere partijen er wel in slagen om in iets grotere mate dan Connexxion de concessies die er nog wel zijn in de wacht weten te slepen. Connexxion is meer een taxiondernemer geworden en dat stralen ze ook uit met dit soort visies: "asfalt is fijn, rails zijn dom".
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Het is al jaren een doorn in het oog van Arriva, Keolis, Qbuzz, Connexxion en EBS dat het stadsvervoer in de drie grote steden niet openbaar wordt aanbesteed.
Ze zouden toch verliezen van de zittende vervoerders en anders gaan ze huilen dat de regels te streng zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door trolly »

regenmaker schreef:Gelukkig zijn er mensen die er zo zoals ik over denken. Liever Bus Rapid Transit, dat is veel flexibeler en goedkoper. :)
Kweenie. Mij lukt het niet iemand die een gelijkvloerse strook asfalt door hartje Amsterdam als alternatief voor een metro presenteert serieus te nemen, maar ieder z'n ding.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Hainje »

Afbeelding
🍉
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door katvis »

Ik begin, gezien alle recente, aankomende en geplande sneltrams, te denken dat de tram een soort terugkeer aan het maken is binnen Nederland. Vorig eeuw reed er overal en nergens een stoomtram, welke voor een groot deel niet meer bestaan. Dat terwijl momenteel de sneltram (of lightrail, vreselijk woord) steeds meer geïmplementeerd gewenst te worden.
PSA: Links gaan, rechts staan
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door n-evo »

Iedere keer wordt weer geclaimd dat er in zo'n 21-meter lange bus meer mensen passen dan in een Amsterdamse tram van 29 meter. Ergens moeten toch alarmbellen afgaan dat dat een raar fenomeen is? Om tot een capaciteit van 191 mensen in een bus te komen moet je een dichtheid aanhouden van meer dan 7 reizigers per m2. GVB hanteert een maximum dichtheid van 4 per m2. Gewoon terug te lezen op de productpagina van Mercedes.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door chemie »

Ik weet hoe zeven mensen per vierkante meter eruit ziet in een 21-meter bus, da's geen pretje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Vinny »

Een railgebonden vervoersoplossing is 5 tot 7 maal duurder dan bussen op de openbare weg laten rijden. Investeren in rail (of het nou light of heavy is), is alleen zinvol als de vervoerswaarde ook 5 tot 7 maal groter is. Dat is het vrijwel nooit, en als dat het geval is dan is dat enkel in de gevallen wanneer de railverbinding een forse verbetering geeft van het bestaande openbaarvervoer systeem en wanneer het (vanwege de hogere snelheid, hogere frequentie) fors meer reizigers vervoert. In stedelijke gebieden worden dat dus (semi-)ongelijkvloerse tramverbindingen of metro's en in suburbane of plattelandsgebieden treinen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Dennenboom »

Daarom hebben we ook niet meer een landelijk dekkend tramnet. Neemt niet weg dat er ook wel wat zeer drukke tramlijnen geslachtofferd zijn, waar dat achteraf minder zinvol was.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door trolly »

Vinny schreef:Een railgebonden vervoersoplossing is 5 tot 7 maal duurder dan bussen op de openbare weg laten rijden. Investeren in rail (of het nou light of heavy is), is alleen zinvol als de vervoerswaarde ook 5 tot 7 maal groter is. Dat is het vrijwel nooit, en als dat het geval is dan is dat enkel in de gevallen wanneer de railverbinding een forse verbetering geeft van het bestaande openbaarvervoer systeem en wanneer het (vanwege de hogere snelheid, hogere frequentie) fors meer reizigers vervoert. In stedelijke gebieden worden dat dus (semi-)ongelijkvloerse tramverbindingen of metro's en in suburbane of plattelandsgebieden treinen.
Euh Vinny, wat bedoel je hier eigenlijk te zeggen? Ik lees iets als "rails is soms wel of niet misschien goed, maar alleen als het echt werkt". Het lijkt wel of je een beleidsfunctie hebt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Vinny »

Als je een pak melk koopt dan kost die bij de firma 'Goedkoop' 1 euro en bij de 'Exclusieve Authentieke Speciaalzaak' 6 euro. Dan moet de melk bij de laatste winkel wel heel super lekker zijn als je het daar wilt kopen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door IC140 »

Dus geen tram van Venray naar Berghem Piekenhoef? :(
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door trolly »

Hoezo niet?!?

Maar @Vinny: room is ongeveer zes keer zo duur als je pak melk van één euro. Toch is dat geen slimme bezuiniging als je slagroom moet kloppen. Moraal: rail is een stuk duurder, maar ook beter. Dat betaalt zich terug in reizigersaantallen — aangenomen dat er een reizigerspotentieel is, uiteraard.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door regenmaker »

Waarop baseer je dat rail per definitie beter is? Ik zie alleen capaciteit als voornaamste argument voorbijkomen. Dan zet je toch gewoon elke 5 min een bus op een vrije busbaan in, in plaats van elke 7,5 min een tram? Dan heb je de passagiersstroom nog beter gespreid ook.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Alargule

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Alargule »

Ik ben geen beleidsmedewerker en houd zelfs een blog bij over rails, maar toch ben ik het met de strekking van Vinny's betoog eens. Het zal ook wel verklaren waarom we in Nederland zo weinig écht nieuwe railprojecten voorbij zien komen: er zijn maar weinig situaties waarin sprake is van een zodanige capaciteitsvraag binnen beperkte ruimte dat nieuwe rail haalbaar wordt. En waar sprake is van dergelijke omstandigheden, ligt er vaak al een railverbinding.

Wel trek ik de neutraliteit van de artikelschrijver in twijfel, al was het maar omdat de uitsmijter '...maar BRT is wel een silver bullet' er wel heel dik bovenop wordt gelegd. Een busverbinding lijkt mij in de meeste stedelijke omgevingen in Nederland inderdaad de ideale oplossing, maar ik mag toch hopen dat ze bijvoorbeeld in het Amsterdamse Haven-Stad alleen busverbindingen op secundaire relaties overwegen, en de hoofdmoot met tenminste een tram gaan vervoeren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Vinny »

Er kunnen goede redenen zijn om ondanks het feit dat rail meer kost toch te investeren in een tram. Neem de geplande tramverbinding naar Uithoorn. De gemeente Amsterdam wil geen doorgaande streekbussen meer in het centrum en er ligt een goede basis aan infrastructuur. Dan kan het zinvol zijn om te accepteren om meer uit te geven. De 'slagroom' voor de reiziger is dan dat deze sneller en met minder overstappen op zijn bestemming aankomt. Aangezien de vervoersvraag zodanig groot is dat een volledige exploitatie met bussen ook de doorstroming en leefbaarheid in Amstelveen negatief beïnvloedt is dit op zichzelf ook een reden om te kiezen voor rail. Overigens had ik dan alsnog liever een doorgetrokken metro gehad, maar dat terzijde.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Mdk »

Vinny schreef:Een railgebonden vervoersoplossing is 5 tot 7 maal duurder dan bussen op de openbare weg laten rijden. Investeren in rail (of het nou light of heavy is), is alleen zinvol als de vervoerswaarde ook 5 tot 7 maal groter is. Dat is het vrijwel nooit, en als dat het geval is dan is dat enkel in de gevallen wanneer de railverbinding een forse verbetering geeft van het bestaande openbaarvervoer systeem en wanneer het (vanwege de hogere snelheid, hogere frequentie) fors meer reizigers vervoert. In stedelijke gebieden worden dat dus (semi-)ongelijkvloerse tramverbindingen of metro's en in suburbane of plattelandsgebieden treinen.
Hier wil ik nog wel even tegen aanschoppen. Ik kan me voorstellen dat bij deze berekening uit is gegaan van een bus die rijstroken deelt met het overige verkeer. In met name de randstad rijden buslijnen toch al een groot deel van hun route kver een bus/trambaan, of zelfs over een speciaal aangelegde hov-baan zoals de zuidtangent. Lijkt me dat dit wel iets met de kostenverhouding tov. Rail doet? Daarbij kunnen (delen van) de aangelegde infrastructuur voor een bepaald railproject vaak ook door andere modaliteiten of nieuwe lijnen van dezelfde modaliteit gebruikt worden. Ten slotte is er bij amsterdam cs niet voor elke tramlijn die er halteert een apart tramspoor aangelegd.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Bericht door Suus »

Juist in steden met veel spoorverbonden OV is het marktaandeel van het OV hoog. Rotterdam heeft van alle steden het hoogste marktaandeel in het OV, laat dat nu ook een stad zijn waar elke uithoek een spoorverbinding heeft in de vorm van trein, metro of tram en waar de auto nog steeds veel speelruimte heeft in vergelijking met andere steden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten