Lightrail is geen ‘silver bullet’

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3229
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor trolly » Vr 29 Jun 2018, 00:36

Uiteraard wordt de boodschap daar met wat meer nuance gebracht, maar het volgende stukkie vind ik nou niet van heel veel inzicht in de materie getuigen:
Zo kan een (bestaande) busdienst mogelijk een net zo goede reisoptie bieden als de aanleg van of ombouw naar een lightrailverbinding. Daarvoor zijn aanzienlijk minder forse investeringen in infrastructuur nodig, geldt dat de routering flexibeler aan te passen is en het aantal voertuigen makkelijker is af te stemmen op de vervoersvraag.

Als die (bestaande) buslijn daar namelijk in voldoende mate toe in staat zou zijn, dan zou niemand toch beginnen te miepen dat er iets met rails gedaan moet worden? Of meent de staatssecretaris dat elk gat in ons mooie land bestuurd wordt door fappers die ook wel eens een trammetje willen zien? In dat geval is de invloed van OVinNL een stuk groter dan ik voor mogelijk hield.

Meer.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Roeland
Berichten: 739
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor Roeland » Vr 29 Jun 2018, 08:47

trolly schreef: Of meent de staatssecretaris dat elk gat in ons mooie land bestuurd wordt door fappers die ook wel eens een trammetje willen zien? In dat geval is de invloed van OVinNL een stuk groter dan ik voor mogelijk hield.


Bestudeer geflopte dossiers zoals Rijngouwelijn, en constateer dat er inderdaad dat soort bestuurders rondlopen in ons land...
Bij een tram kun je lintjes doorknippen, bij een buslijn blijkbaar niet?
Trouwens niet alleen bestuurders, maar ook op dit forum (zoek bijv. eens op Berghem Piekenshoef :D )

Dennenboom
Berichten: 718
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor Dennenboom » Vr 29 Jun 2018, 09:42

Probleem is dat het uitgespaarde geld niet in businfra of busritten wordt gestoken maar in autowegen zoals de Rijnlandroute en de Centrale As. Bij de Centrale As hebben we dan ook nog niet eens genoeg geld om alle mensen die met de bus willen een plaatsje aan te bieden (zie de verhalen over lijn 355).
Nadeel van busbanen is ook dat, als er verstopte wegen rondom die banen zijn, de politiek (soms ook onder druk van de bevolking) die open kan gaan stellen voor de automobiele medeburger. Ik vindt dat niet kunnen, maar er zijn veel mensen die er anders over denken.
https://www.tubantia.nl/hengelo-e-o/auto-s-mogelijk-ook-op-busbaan-naar-ikea~a3544577/
https://www.diemernieuws.nl/nieuws/verkeer/79729/onderzoek-openstellen-busbaan-voor-auto-s
https://stadsbelangutrecht.nl/stel-busbaan-rijkstraatweg-open/
https://www.professorenbuurtoost.nl/wp-content/uploads/DVHN-20160511-Bus-raakt_exclusief_gebruik_kwijt.pdf

Bemined
Berichten: 1599
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor Bemined » Vr 29 Jun 2018, 16:37

trolly schreef:Als die (bestaande) buslijn daar namelijk in voldoende mate toe in staat zou zijn, dan zou niemand toch beginnen te miepen dat er iets met rails gedaan moet worden?

Je zegt het zelf eigenlijk al met de woorden "voldoende mate" en "miepen". Oftewel men kan volstaan met een bus, maar wil meer, zonder daar bij op de centjes te letten. Rotterdam wilde ooit iets van 9 metrolijnen hebben, volgens deze redenatie waren die dus ook echt alle 9 noodzakelijk, puur omdat er (vage) plannen voor waren?

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1187
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor SLToilet » Vr 29 Jun 2018, 17:45

Dennenboom schreef:Probleem is dat het uitgespaarde geld niet in businfra of busritten wordt gestoken maar in autowegen zoals de Rijnlandroute en de Centrale As. Bij de Centrale As hebben we dan ook nog niet eens genoeg geld om alle mensen die met de bus willen een plaatsje aan te bieden (zie de verhalen over lijn 355).
Nadeel van busbanen is ook dat, als er verstopte wegen rondom die banen zijn, de politiek (soms ook onder druk van de bevolking) die open kan gaan stellen voor de automobiele medeburger. Ik vindt dat niet kunnen, maar er zijn veel mensen die er anders over denken.
https://www.tubantia.nl/hengelo-e-o/auto-s-mogelijk-ook-op-busbaan-naar-ikea~a3544577/
https://www.diemernieuws.nl/nieuws/verkeer/79729/onderzoek-openstellen-busbaan-voor-auto-s
https://stadsbelangutrecht.nl/stel-busbaan-rijkstraatweg-open/
https://www.professorenbuurtoost.nl/wp-content/uploads/DVHN-20160511-Bus-raakt_exclusief_gebruik_kwijt.pdf


Dát soort ongein is dus mogelijk dankzij gebrek aan ambitie en het onvermogen ambitie vast te houden. Die hele Sintrale As had er nooit moeten komen, het is een verspilling van geld doordat het een hele brede weg is die uiteindelijk met 2*2 eindigt bij een achterland met amper 15000 inwoners (met daarachter helemaal niks meer). Er zijn veel van dat soort verbredingen geweest in de afgelopen jaren onder de smoes 'veiligheid' terwijl dat woord ook kan worden bereikt met een lagere standaard. Ondertussen is Drachten nog altijd onbereikbaar voor treinreizigers (de forens is blind voor zoiets als de bus, de snelheid is ook huilen met de pet op zelfs met een snelbus) en wacht men in Leeuwarden nog op station Werpsterhoek, is in Heerenveen een prachtig overwoekerd perron in een woonwijk (en naast een sportstadion) en wachten de twee lijnen met snellere treinen nog altijd op extra capaciteit (weliswaar in uitvoering). Met stuk voor stuk lijnen die (daardoor) beter benut kunnen worden per vierkante meter dan de Sintrale As, als ze dat al niet zijn.

Kijk, het is goed dat het geld naar het noorden is gegaan, het is waar dat je daarmee afgezien van de afgeblazen Zuiderzeelijn meer kunt aanleggen aan OV dan het gebied ooit kan gebruiken, maar de gedane investeringen :') en om maar weer eens terug te komen op lightrail: het afblazen van de tram :') . Overigens is mij duidelijk dat Groningen, ondanks dat, zijn geld veel beter heeft geïnvesteerd dan Friesland van dat Zuiderzeegeld, zie Europapark, Q-Link, Veendam, met nog een lange wensenlijst waar zij veel voortvarender mee aan de slag willen dan de Friezen met een kortere lijst. De provincie Fryslan lijkt zo veel meer op de provincie Brabant en dat is geen compliment als het om OV gaat.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

The best
Berichten: 468
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: Lightrail is geen ‘silver bullet’

Berichtdoor The best » Vr 29 Jun 2018, 17:48

Ik was best een voorstander van de tram in Groningen, maar uiteindelijk denk ik dat ze met Qlink ook wel een heel goed product hebben neergezet. Denk niet dat het echt een verslechtering is in vergelijking met de tram, juist omdat Qlink ook de regio ingaat. Dat was met de tram ook wel de bedoeling, maar ik had daar heel erg mijn twijfels bij.
Laatst gewijzigd door Ardan op Vr 29 Jun 2018, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast