Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door lijntaxi »

Bestaande verkeerslichten worden vervangen door intelligentere exemplaren. Rotondes moeten plaats maken voor kruispunten voorzien van slimme verkeerslichten. Het zou de doorstroming bevorderen. De luchtkwaliteit laten toenemen in steden en dorpen. De CO2-uitstoot verminderen.
Nooit meer onnodig te hoeven wachten, dat zou werkelijkheid worden met slimme verkeerslichten.

Of dit in praktijk ook allemaal zo uitwerkt, is maar de grote vraag.
Ook voor een slim verkeerslicht moet je nog steeds lang wachten, als het druk op de weg is.
Verder betekent voorrang voor de bus, dat de wachttijd van zijstraten toeneemt. Daarmee de wachttijdfrustratie van automobilisten aldaar.
Die automobilisten zijn daardoor eerder geneigd om door rood te rijden. Maximumsnelheden te overtreden. Met alle gevolgen vandien, zoals de kans op ongelukken.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door Jef400 »

Hoe gaat dat in Berghem-Piekenhoef?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door Hainje »

Beetje flauw Jeffrey.
🍉
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door Chrysa »

Wat is je punt? Dat mis ik hier.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door Suus »

De meeste verkeerslichten in Nederland zijn slim en je staat er vaak beduidend korter voor te wachten dan in een willekeurig ander land.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door Jef400 »

@Hainje - De zout en peper ligt in het laatje.
@Chrysa - Ik weet het niet, het verkeerslicht met de uitleg sprong voor mijn neus op rood.
@Suus - Ik geloof dat het verschil in doorstroming 10% met normale verkeerslichten betreft.

Ik kwam dit stukje nog tegen op de site van de provincie Flevoland:
https://www.flevoland.nl/actueel/slimme ... ?feed=news
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door evos »

Suus schreef:De meeste verkeerslichten in Nederland zijn slim en je staat er vaak beduidend korter voor te wachten dan in een willekeurig ander land.
Blijkbaar is het een kwestie van slim, slimmer, slimst.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door Lijn65 »

lijntaxi schreef:Of dit in praktijk ook allemaal zo uitwerkt, is maar de grote vraag.
Ook voor een slim verkeerslicht moet je nog steeds lang wachten, als het druk op de weg is.
Verder betekent voorrang voor de bus, dat de wachttijd van zijstraten toeneemt. Daarmee de wachttijdfrustratie van automobilisten aldaar.
Die automobilisten zijn daardoor eerder geneigd om door rood te rijden. Maximumsnelheden te overtreden. Met alle gevolgen vandien, zoals de kans op ongelukken.
Heb je hier ook een bron voor of is dit op basis van één kruispunt waar je toevallig een paar keer wat langer moest wachten?
Basislijn
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door DingeZ »

Het nadeel van een betere doorstroming voor de auto is dat die daarmee ook aantrekkelijker wordt ten opzichte van andere vervoersmiddelen en dat er dus ook meer autoverkeer komt. De vraag is juist of het (in stedelijk gebied voornamelijk) niet effectiever is om de doorstroming van auto's juist te verlagen, zodat de concurrentiepositie van de auto verminderd kan worden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door marvinkok »

Op Ovpro stond pas een artikel met een onderzoek naar de invloed van prioriteit bij kruisingen van OV op de doorstroming etc.
Lees hier als bron
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door SLToilet »

DingeZ schreef:Het nadeel van een betere doorstroming voor de auto is dat die daarmee ook aantrekkelijker wordt ten opzichte van andere vervoersmiddelen en dat er dus ook meer autoverkeer komt. De vraag is juist of het (in stedelijk gebied voornamelijk) niet effectiever is om de doorstroming van auto's juist te verlagen, zodat de concurrentiepositie van de auto verminderd kan worden.
Dat eigenlijk. Natuurlijk kennen we de verkeerslichten waarin eerst het OV, dan de fiets (of andersom) en pas daarna de auto prioriteert. Hierbij is de auto natuurlijk het stiefkindje waardoor het autoverkeer al minder snel door de stad kan rijden. Maar het kan nog veel beter/erger: soms zou je juist met een starre regeling (lees: eentje die niet reageert op verkeer maar gewoon vooraf ingestelde tijden heeft zonder afwijking naargelang de drukte) het autoverkeer meer kunnen remmen, vooral op kruispunten zonder OV omdat die anders ook de lasten ervaren.

Even het volgende: groenfase: bepaalde richtingen krijgen groen
Cyclus: een periode waarin alle groenfasen vallen en als het goed is planmatig alle richtingen voorkomen (met evt. flexibiliteit naargelang drukte)

Wél zou ik hierbij de kanttekening willen maken dat prioriteit ook anders geregeld kan zijn: de ene keer wordt ruimte vrijgemaakt die anders door auto's wordt gebruikt door in een cyclus van groenfasen een vaste plek aan te wijzen voor de bus (die soms dus bijna het gehele cyclus moet wachten), maar het cyclus kan ook doorbroken worden (waardoor de bus mag gaan rijden zodra de voorgaande fase is afgerond). In het beste geval kun je een groenfase zelfs afbreken en de bus eerder door laten rijden maar daar krijg je raadsvragen mee.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door DingeZ »

Ik ken wel meerdere plekken in Amsterdam waar de tram in de meeste gevallen directe prioriteit krijgt en niet eens tot stilstand komt. Onder andere de Roelof Hartstraat/Hobbemakade en de Zaagpoort werken vrij goed, maar ook de lichten op de Amstelveenlijn zorgen er voor dat de tram meestal niet eens onder de 30km/h komt. Soms geven deze lichten zelfs even wit aan de tram om vervolgens direct door te gaan met de cyclus, zonder het parallelle autoverkeer groen te geven. Over het algemeen geven de lichten in Amsterdam redelijke goede prioriteit voor OV, al is een probleem wel eens dat bij meerdere voertuigen het licht te snel wordt afgebroken, wat het nogal inefficiënt maakt. Een goed voorbeeld is de halte Emmastraat op de De Lairessestraat, die geeft een paar seconden wit en gaat daarna over op groen voor de auto's. Een snelle chauffeur kan nog net als tweede erdoor, maar de derde moet sowieso de hele cyclus afwachten.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door ibodejoode »

Het grote nadeel van een starre regeling op plekken waar geen OV is, is dat er veel door rood licht gereden wordt, m.n. als het rustiger is. Dus gevaarlijk, gevolg ongelukken. Het enige voordeel, voor de wegbeheerder, spotgoedkoop.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Bericht door waldo79 »

Geloof dat het op locaties met busprioriteit al goed geregeld is.

@SLToilet: waarom niet de doorstroming voor alle verkeer bevorderen. Als je het wegverkeer bovenmatig gaat vertragen neemt daar de uitstoot fors toe. Dat wens ik buurtbewoners niet toe...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten