Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dylanwild94 »

Prorail heeft dus de daad bij het woord gevoegd. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Frank93 »

Weet niet zo goed waar ik dit anders moest plaatsen, maar Maarten van der Weijden heeft een interview/gesprek gehad met Eric van Eijndhoven over verschillende dingen waar Connexxion op dit moment mee te maken heeft of mee bezig is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Volgend jaar grote verbouwing op de Gooilijn. Van 2 t/m 26 augustus geen treinen Hilversum - Weesp: https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf2 ... 2019-video
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Lees ik het nu goed dat de Gooiboog (en dus de verbinding naar Hilversum/Utrecht) eruit wordt gehaald? :?
🍉
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Waarschijnlijk bedoeld ie iets anders
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Ze doelen op de boog na station Naarden-Bussum, die is nu nog behoorlijk scherp en daardoor traag. Met minder wissels en sporen kan die boog een stuk minder scherp gemaakt worden, maar dat het spoor er voortaan rechtdoor loopt lijkt me wel wat overdreven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door trolly »

Dank voor je toelichting, dat zal wel het idee zijn. Hoewel het uiteraard gaat over de boog vóór station Naarden-Bussum (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Ik denk vanuit Amersfoort, dan ligt hij toch echt na Naarden-Bussum :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Wij van Ons houden het op de boog BIJ Naarden-Bussum. Duidelijk voor iedereen ongeacht de verblijfplaats, toch? *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dylanwild94 »

Daniel schreef:Ik denk vanuit Amersfoort, dan ligt hij toch echt na Naarden-Bussum :wink:
Ik ook als ik bij hoevenlaken ben ga ik dan ook altijd linksaf. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Ik weet niet waar je dan bent beland, want wij hier in Amersfoort noemen dat Hoevelaken (A)
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Frank93 »

NL-Alert ook op vertrekborden ov-haltes
DEN HAAG - De overheid gaat de zogeheten NL-Alerts bij calamiteiten voortaan ook verspreiden via vertrekborden bij bus- tram- en metrohaltes. Daarvoor wordt op 3 december een controlebericht uitgestuurd.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2828645 ... -ov-haltes
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

https://nos.nl/artikel/2262858-ns-zoekt ... ffels.html

Hoe vergeet je je salontafel in de trein? :D
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mikos »

Locomotief is voornaamste oorzaak trillingen spoor in Dorst, Rijen en Oisterwijk: geen schadevergoeding voor scheuren in woningen

10 december 2018

OISTERWIJK/DORST/RIJEN - Langs de Brabantroute in Oisterwijk, Dorst en Rijen komen sinds 2017 vaker hoge treintrillingen voor dan voorheen. De hoogste trillingen doen zich voor bij spoorwegovergangen op het moment dat een reizigerstrein met aan weerszijde een zogenoemde TRAXX-locomotief passeert. Dit is de conclusie van onafhankelijk onderzoek, zo meldt ProRail maandag. Bewoners krijgen echter geen schadevergoeding voor scheuren in hun huizen.

In de loop van 2017 kwamen er bij ProRail opeens opvallend meer klachten binnen over trillingen uit de omgeving van met name Oisterwijk, Dorst en Rijen. Op basis van gesprekken met omwonenden besloot ProRail om adviseurs- en ingenieursbureau Movares te vragen nader onderzoek te doen.

Bron en meer...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Wielonrondheid? :X :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Het constateert alleen maar wat we al wisten, de TRAXX sloopt de sporen en alles erom heen. Mooi woord trouwens, wielonrondheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

Is een Traxx zoveel erger dan bijvoorbeeld een Class 66 met een zware goederentrein dan?
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Klaasje »

Een Traxx heeft een vergelijkbare aslast, als enige reizigersmaterieel in Nederland niet volledig afgeveerde motoren en een hogere snelheid dan goederentreinen. Een goed recept voor veel trillingshinder.
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Prorail schijnt 18 miljoen euro kwijt geraakt te zijn aan een slimme zakenman uit Rotterdam volgens ad.nl.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Als je iets op een nieuwssite leest, is een linkje plaatsen wel zo handig ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

ProRail betaalde 18 miljoen euro voor 'gratis' grond
ProRail heeft voor ruim 18 miljoen euro aan stukken grond langs het spoor aangekocht die eerder vrijwel gratis aan de spoorbeheerder waren aangeboden.

De grond was in eigendom van NS Vastgoed, dat tot tweemaal toe (in 2005 en 2010) aanklopte bij ProRail en de vele percelen kostenloos aanbood, meldt het AD. Toen de belangstelling van ProRail na negatieve adviezen van het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat nihil bleek, toonde een Rotterdamse vastgoedondernemer zich wel geïnteresseerd in de deal.
In de loop der tijd werd duidelijk dat ProRail de stukken grond wel degelijk nodig had voor de bouw van bijvoorbeeld antizelfmoordhekken, spoorbruggen en overgangen. Daarom werden de stukken grond, na een een langdurig juridisch conflict met de vastgoedhandelaar over het betreden van de grond, uiteindelijk toch aangekocht, maar daar moest wel 18,1 miljoen euro voor worden neergeteld.

Lees verder

Dat juridische conflict zal vermoedelijk de situatie in Baarn geweest zijn waar ProRail een voetbrug over het spoor gebouwd had om een onbewaakte overweg op te heffen, maar van de eigenaar van de grond langs het spoor geen voetpad naar de brug mocht aanleggen waardoor die nutteloos bleef.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

dennistd schreef:Is een Traxx zoveel erger dan bijvoorbeeld een Class 66 met een zware goederentrein dan?
Het is denk ik vooral de frequentie die hier een rol speelt. Zoals wellicht hier bekend woon ik in Tilburg echt pal naast de betreffende spoorlijn, de borden in mijn keukenkastje hoor ik serieus gewoon trillen als er een Class66 langs komt denderen. Een Traxx daarentegen hoor ik eigenlijk nooit. Maar wat in het artikel staat is dat dit probleem vooral speelt op plekken met een spoorwegovergang en daar woon ik niet bepaald bij in de buurt. De treinen die voor mijn deur voorbij komen hebben dus verder ook geen/stukken minder de oneffenheden op de baan en veroorzaken zodoende een stuk minder trillingen.

Als er per dag gemiddeld 2 zware goederentreinen met Class66 over de Brabantroute rijden, dan is dat veel. Zet daar tegenover dat er op een gemiddelde dag 4x per uur een setje Traxx-locs met ICR-stam voorbij komen en je snapt wel dat de schade daardoor de frequentie veel sneller zichtbaar wordt.

Edit: Wat er wellicht ook nog een rol speelt, ik woon in een relatief nieuwe woning. In de tijd dat mijn woning werd getekend was men al bekend met de frequentie waarop treinen langs komen razen en dat dit in de toekomst alleen nog maar meer kon worden. Bij het ontwerp kon hier dus al rekening mee worden gehouden. Veel woningen die rond de betreffende overwegen staan zijn van voor of net na de oorlog, er reden toen dus ook een stuk minder treinen dan nu. Daar is dan logischerwijs bij het ontwerp ook geen rekening mee gehouden.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Dat de wielen van een TRAXX minder rond zijn dan van andere locomotieven vind ik ook bijzonder. Waarom is dat eigenlijk zo?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

Geen idee waar dat vandaan komt, maar het klinkt meer als een verkeerde interpretatie of vertaling van een of andere technische term.
Wellicht dat ze bedoelen dat de Traxx relatief vaker vlakke plaatsen heeft, hoewel ik mij dat lastig kan voorstellen. De anti-blokkeerinrichting van de loc is in mijn ervaring goed.

Probleem zit 'm vooral in de achteroplopende loc. Als je daar tijdens bijvoorbeeld passagieren in zit, dan wordt je behoorlijk door elkaar geschud op bepaalde plekken, waaronder inderdaad spoorovergangen. Ik kan mij voorstellen dat dat inderdaad trillingen veroorzaakt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

:o volgens de regels mag je je tijdens het passagieren toch heulemaal niet in een onbediende cabine bevinden? (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten