Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Jultar »

Zeker wel. Voor NS zelfs zonder enige regel, voor NS Int (waar deze trein onder valt) alleen even melden bij de machinist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Brand NS-station Weert blijkt rokende stoomtrein
Zaterdagmiddag is de brandweer van Weert uitgerukt voor een brand op het NS-station in Weert. Volgens de melding zou er een gebouw in brand staan. Toen de brandweer ter plaatse kwam bleek dat er een oude stoomtrein op het station stond wat gepaard ging met een flinke rookwolk.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door erjeebee »

Eindelijk weer eens wat reuring in Weert...
Was al even geleden (terroristen arrestatie).
Wat reuring betreft lijkt Weert toch wel erg op Almelo.
Stoplichten en zo...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door playertwo »

Klaasje schreef:Een Traxx heeft een vergelijkbare aslast, als enige reizigersmaterieel in Nederland niet volledig afgeveerde motoren en een hogere snelheid dan goederentreinen. Een goed recept voor veel trillingshinder.
Kan me toch een mcm herinneren in de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] die met ICR7 in de volle spits het presteerde om met -4 binnen te komen in Tb en Ht. Bij vertrek voelde je wel dat er flink op het gas werd gezeten. Ook een goed recept voor wat trillingen.
Gietijzeren remmen in het goederenvervoer zijn inmiddels vrijwel allemaal verleden tijd. Dat zal ook wel schelen dat het goederenvervoer minder hinder veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

ICM is lichtgewicht materieel vergeleken bij een TRAXX.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

playertwo schreef:Gietijzeren remmen in het goederenvervoer zijn inmiddels vrijwel allemaal verleden tijd. Dat zal ook wel schelen dat het goederenvervoer minder hinder veroorzaakt.
Dat is nog wel een interessante trouwens, Is er daadwerkelijk meer overlast dan pak m beet 10-20 jaar geleden, of zijn we gewoon niets meer gewend?

Want als bij wijze van de goederenoverlast van 100 naar 60 is gedaald vanwege nieuwe remmen en meer ongein, en de reizigerstreinen tegenwoordig "bijna net zo erg of erger" zijn dan de goederentreinen kan dat natuurlijk nog steeds betekenen dat de overlast met ongeveer 40 is afgenomen in vergelijking met vroegah.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Mat '64 was vroeger duidelijk hoorbaar in mijn slaapkamer, ICR/ICM hoor ik maar heel zachtjes, VIRM en dat andere nieuwerwetse spul hoor ik echt niet.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Volgens mij gaat het hier niet om geluid maar om trillingen. Als die net anders zijn kunnen ze er net voor zorgen dat er scheuren komen doordat dingen gaan resoneren. Alleen maar meten in meer of minder is bij trillingen dus erg lastig.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1250
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Frank93 »

Eurostar Amsterdam – Londen verder vertraagd

2019 zou eindelijk het jaar van de Eurostar moeten worden, maar inmiddels is duidelijk dat de rechtstreekse Eurostar Amsterdam – Londen verder vertraagd is. Pas in 2020 kan de Eurostar naar Londen gaan rijden.
https://www.treinreiziger.nl/eurostar-a ... -vertraagd
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

:')
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Niks nieuws toch. Zal 2021 worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Brexit maakt de onderhandelingen niet makkelijker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MLouter »

https://www.ad.nl/delft/nieuwe-spoorlij ... ~a75ef467/

Ik weet niet waar deze persoon het vandaan heeft dat de IC naar vlissingen niet meer over de oude lijn gaat, maar ja joh, een spoorlijn van Delft naar Vlissingen, waarom niet. Zijn maar paar bruggen/tunnels voor heel weinig inwoners. :N :N :N

Google voor de grap even de naam van deze jongen (Tim Sekac) , deze jongen heeft een fulltime bijbaan aan petities maken voor "noodzakelijke" spoorwegen in heel Nederland. _O-
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Gothic-Writer »

MLouter schreef:https://www.ad.nl/delft/nieuwe-spoorlij ... ~a75ef467/

Ik weet niet waar deze persoon het vandaan heeft dat de IC naar vlissingen niet meer over de oude lijn gaat, maar ja joh, een spoorlijn van Delft naar Vlissingen, waarom niet. Zijn maar paar bruggen/tunnels voor heel weinig inwoners. :N :N :N

Google voor de grap even de naam van deze jongen (Tim Sekac) , deze jongen heeft een fulltime bijbaan aan petities maken voor "noodzakelijke" spoorwegen in heel Nederland. _O-
Hoewel ik ook twijfel aan de haalbaarheid van een aantal voorstellen die hij doet, hij doet tenminste voorstellen, in tegenstelling tot de meeste mensen, die als makke schapen datgene wat de overheid ze voorschotelen zonder enige tegenstand slikken.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MLouter »

Gothic-Writer schreef:
MLouter schreef:https://www.ad.nl/delft/nieuwe-spoorlij ... ~a75ef467/

Ik weet niet waar deze persoon het vandaan heeft dat de IC naar vlissingen niet meer over de oude lijn gaat, maar ja joh, een spoorlijn van Delft naar Vlissingen, waarom niet. Zijn maar paar bruggen/tunnels voor heel weinig inwoners. :N :N :N

Google voor de grap even de naam van deze jongen (Tim Sekac) , deze jongen heeft een fulltime bijbaan aan petities maken voor "noodzakelijke" spoorwegen in heel Nederland. _O-
Hoewel ik ook twijfel aan de haalbaarheid van een aantal voorstellen die hij doet, hij doet tenminste voorstellen, in tegenstelling tot de meeste mensen, die als makke schapen datgene wat de overheid ze voorschotelen zonder enige tegenstand slikken.
Er is een verschil tussen wat roepen, zonder onderbouwing, onderzoek of wat dan ook en een gedegen voorstel doen. Verschil is dan ook vaak de overheid iets verder kijkt dan alleen "oh dat klinkt leuk". Dan kan je wel heel "gele hessiaans/baudetiaans" roepen dat de overheid vervelend is en dat te veel mensen alles maar slikken maar dan denk ik juist "misschien weet ik niet genoeg van onderwerp a om er wat over te zeggen buiten algemeenheden", waardoor je het beter aan andere kan overlaten.

Ik kan ook roepen dat ik een Directe trein van Delft naar Oss en Nijmegen wil, met wat steden die ertussen liggen als stations. Dat is geen voorstel, dat is geen proefballon, dat is gewoon wishfull thinking.

Hij wil 60 Miljard voor dit plan... echt hou op.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Voor 1 spoorlijn van Zeeland naar Delft? Ik doe het voor de helft! *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door quakkerillo »

Als Breda - Oosterhout - Geertruidenberg - Gorinchem - Vianen/Nieuwegein - Utrecht er niet kan komen, terwijl de relatieve bouwkosten veel lager zijn icm de gelijktijdige aanpak van de A27 (die er wel gaat komen), en de cost/benefit ratio vele malen beter, dan acht ik de kans op dit megaproject naar Vlissingen toch echt wel minder dan nihil.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Je bekijkt het nu serieus, dat hoeft niet. Het spoor in Zeeland is nu al niet rendabel, meer treinen maakt dat niet beter. Het over de HSL doorrijden kan Vlissingen al op 2u15-2u25 (afhankelijk van het stoppatroon) van Amsterdam leggen (nu 3u03), veel beter gaat het niet worden in Zeeland. Maar dat hoort er bij als je zo ver van de Randstad gaat wonen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Kunnen ze geen hyperloop bouwen, of een kabelbaan?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Ferdinand »

Heeft de verbinding Breda-Utrecht eigenlijk wel kans van slagen? Zijn die BrabantLiners nou zo vol? Zou die spoorverbinding dan constant parallel moeten lopen aan de A27?
In Gorinchem wordt dan de Merwedelingelijn gekruist en de lijn sluit bij station Lunetten aan op het hoofdnet.
Dan zou je een nieuwe InterCity-dienst kunnen starten van Roosendaal naar Utrecht. Vervolgens de IC Roosendaal-Zwolle inkorten tot Breda.

Overigens, welke nieuwe verbindingen hebben nog meer kans op slagen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Z2N schreef:Je bekijkt het nu serieus, dat hoeft niet. Het spoor in Zeeland is nu al niet rendabel, meer treinen maakt dat niet beter. Het over de HSL doorrijden kan Vlissingen al op 2u15-2u25 (afhankelijk van het stoppatroon) van Amsterdam leggen (nu 3u03), veel beter gaat het niet worden in Zeeland. Maar dat hoort er bij als je zo ver van de Randstad gaat wonen.
Zeeland is niet bijzonder ver van de Randstad. De reistijd Rotterdam - Eindhoven en Rotterdam - Middelburg is per auto praktisch gelijk!

En over een betere ontsluiting van de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden mag best wel eens nagedacht worden. Lijkt mij een prachtig gebied voor uitbreiding van de metro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MLouter »

Suus schreef:
Z2N schreef:Je bekijkt het nu serieus, dat hoeft niet. Het spoor in Zeeland is nu al niet rendabel, meer treinen maakt dat niet beter. Het over de HSL doorrijden kan Vlissingen al op 2u15-2u25 (afhankelijk van het stoppatroon) van Amsterdam leggen (nu 3u03), veel beter gaat het niet worden in Zeeland. Maar dat hoort er bij als je zo ver van de Randstad gaat wonen.
Zeeland is niet bijzonder ver van de Randstad. De reistijd Rotterdam - Eindhoven en Rotterdam - Middelburg is per auto praktisch gelijk!

En over een betere ontsluiting van de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden mag best wel eens nagedacht worden. Lijkt mij een prachtig gebied voor uitbreiding van de metro.
Naar Hellevoetsluis/Spijkenisse kan het best beter. Maar verder zijn de onderlinge afstanden gewoon te groot en de grote van de dorpen te klein. En de NS heeft wel is aangeboden om sneller naar Vlissingen te gaan, maar dat zou ten koste gaan van halfuursfrequenties in de kleine stationnetjes. Ik geloof dat die lijnvoering ook tot in den treuren besproken is hier ergens op het forum.
Komt er op neer, you can't have your cake and eat it too, en verder is Zeeland gewoon te klein en dunbevolkt, en is investeren erg duur.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Cas »

Ferdinand schreef:Heeft de verbinding Breda-Utrecht eigenlijk wel kans van slagen? Zijn die BrabantLiners nou zo vol? Zou die spoorverbinding dan constant parallel moeten lopen aan de A27?
In Gorinchem wordt dan de Merwedelingelijn gekruist en de lijn sluit bij station Lunetten aan op het hoofdnet.
Dan zou je een nieuwe InterCity-dienst kunnen starten van Roosendaal naar Utrecht. Vervolgens de IC Roosendaal-Zwolle inkorten tot Breda.

Overigens, welke nieuwe verbindingen hebben nog meer kans op slagen?
De BrabantLiners en SnelBuzzen zijn bij elkaar toch best wat vervoersvraag, terwijl een directe trein dat traject toch een flink stuk sneller kan afleggen en dus vanzelfsprekend een grotere vervoerswaarde zouden hebben.
Qua dorpen/steden tussen de twee steden is dus al best wat potentieel, zeker met een goede verbinding met de MerwedeLingeLijn richting Sliedrecht enzo.

De verbinding Utrecht-Breda is nu al een kwartiertje sneller per trein via Den Bosch buiten de spits en bijna een half uur in de spits, dus daar is met een directe trein echt veel tijd te winnen. Ook kan het verbindingen als Utrecht/Amersfoort-België versnellen.
請勿靠近車門
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PatrickM »

De afstand Zeeland-Randstad valt voor sommige delen van de provincie best mee. De Zuid-Hollandse eilanden en Schouwen-Duiveland zijn vooral gericht op Rotterdam en niet op de provincie zelf. Een spoorlijn over de kop van Goeree/Schouwen ga je nooit rendabel krijgen, een metro heeft denk ik (zeker voor Hellevoetsluis en de Hoeksche Waard) meer kans van slagen. Het probleem van de eilanden is wel dat er vrij grote stukken infrastructuur nodig zijn voor een metro/trein (bruggen/tunnels). Ik denk dat het wel te overwegen valt, zeker nu het op de wegen (ja, ook richting Zeeland, de A29 staat vaak genoeg vast) steeds drukker wordt, en de bussen zijn ook steeds voller (op sommige ritten zo druk dat 2x12m eigenlijk te weinig is). Als je er met de bus in staat levert het je weinig op, ik denk dat die keuze al een stuk makkelijker is als je ook hier met het OV de files voorbij kan.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Ferdinand »

Dit zal wel niet het juiste topic zijn om dieper in te gaan op de spoorverdinging Breda-Utrecht, maar ik heb geen topic kunnen vinden en een nieuwe maken na zoveel jaren van overleg is een beetje belachelijk.

Ik lees dus net op de website van Rijkswaterstaat dat in 2019 het definitieve plan wordt opgesteld. Dat is dus al vrij snel. In een artikel van het AD uit 2017 lees ik dat die nieuwe verbinding niet gaat komen. Ook het feit dat er helemaal niks recents van te vinden is geeft aan dat er waarschijnlijk niks gaat gebeuren. Er zou niet genoeg vraag zijn naar een treinverbinding. Ondertussen wordt er weer gezocht naar semi-aantrekkelijke intercitybussen. Dit is weer zo typisch van deze overheid. Ja, OV is wel belangrijk, maar het mag niet te veel kosten. Het is ook vooral gericht op de korte termijn. Die bussen raken straks weer vol en zijn niet betrouwbaar doordat ze gewoon tussen het gewone verkeer moeten rijden. Utrecht is ook een drama qua verkeer, dat schiet niet op. Dan pak je natuurlijk gewoon de auto. Dat wordt nu ook massaal gedaan.
Het traject tussen Houten en Breda wordt dus verbreed. Waarom wordt dit traject verbreed? Precies, omdat er te veel vraag is naar wegcapaciteit. De snelweg krijgt dus 50% meer capaciteit door de drukte en ondertussen wordt er nog steeds beweerd dat er niet genoeg vraag is naar de verbinding! De kosten worden geschat op 4 miljard euro. Hoeveel de vebreding van de A27 gaat kosten mag Joost weten, maar dat zal ook wel zoiets zijn. Door deze nieuwe lijn zullen andere belangrijke assen worden ontlast. De druk op het wegennet zal ook verminderd worden. Het gaat nu goed met de economie en er is geld over. Als we deze aanleggen samen met de vernieuwing van de A27 zal dat een hoop schelen! Een internationale trein kan rijden tussen Utrecht en Brussel via Breda. De andere Intercity Brussel hoeft dan ook niet meer via Breda te rijden. Dordrecht kan ook eindelijk snel naar Utrecht met de trein door gebruik te maken van overstapstation Gorinchem.

Is er dan geen enkele partij die ziet hoe belangrijk het is om nu actie te nemen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten