Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Karl »

Tekenend dat ns geen andere verbindingen dan de huidige aanvraagt, het gebrek aan ambitie zal koren op de molen zijn van de club van fmn.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Dat kan je ook andersom stellen, geen van de drie uitdagers wil andere verbindingen aanbieden dan NS, behalve dan de ultradagrandverbinding van Groningen naar Parijs van Arriva wat eigenlijk niet als realistisch voorstel gezien kan worden, want ze zijn uiteindelijk met een idee op de proppen gekomen om een locomotief met rijtuigen met vmax 200 km/u op de Franse LGV in te zetten :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Karl »

Touche. Dat is een terecht punt.
Het is een spectrum.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Dan krijgt Nederland toch echt de EU op zijn nek, voor zover dat nu niet al gebeurt omdat er naar het open access maken van het binnenlandse net geen onderzoek wordt gedaan.

De plannen die er nu liggen lijken me geen proefballonnen, maar treinen met een daadwerkelijk hoge potentie. Parijs-Brussel-Amsterdam, Amsterdam-Ruhrgebied en Amsterdam-Berlijn zijn lijnen met een grote vervoerspotentie die momenteel totaal niet goed wordt benut door de NS. In italië is het aantal treinreizigers sterk gegroeid nadat Italo er kwam https://www.railjournal.com/in_depth/it ... d-success/
Ik heb geen onderschrift
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

In 2025 is er nog niet veel mogelijk. In de jaren daarna is er de potentie om uurlijks naar Duitsland te gaan rijden met ICE's (dus zowel Köln als Berlin).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MaartenD »

sirvinniei schreef: di 13 jun 2023, 20:42 Kan iemand dit uileggen?
Indien via de Redelijke Regeling d.d. 13 februari 2007 gebruik gemaakt kan worden van geschikt materieel van NS gaat hier de voorkeur naar uit. Wanneer dit niet mogelijk blijkt zal vervangend materieel worden verworven, waarbij in de eerste instantie wordt uitgegaan van internationaal toegelaten rijtuigen voor langeafstandsverkeer getrokken door een in Nederland toegelaten elektrische locomotief.
mogen vervoerders aanspraak doen op materieel van de NS?
Dat is de regeling waarin Veolia verwachtte Buffels van NS te krijgen toen ze de Maaslijn overnamen, maar in plaats daarvan Wadlopers kregen.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuwse

Bericht door VIRM »

PHS schreef: di 13 jun 2023, 22:36
Karl schreef: di 13 jun 2023, 21:48 Tekenend dat ns geen andere verbindingen dan de huidige aanvraagt, het gebrek aan ambitie zal koren op de molen zijn van de club van fmn.
NS komt tenminste niet met van die kansloze proefballonnetjes als sommige private vervoerders. Geen van de plannen die voorbij zijn gekomen de afgelopen dagen zijn realistisch.

Wat ik mij afvraag, is hoeveel geld dit hele circus uiteindelijk kost en hoeveel het oplevert. Het kost de private vervoerders, de NS, de ACM en straks ongetwijfeld de rechterlijke macht een hoop mankracht. Wat het oplevert? Vermoedelijk verandert er niets en komen de internationale verbindingen gewoon in de nieuwe concessie HRN.
Wat is er niet realistisch aan het idee van Qbuzz naar Parijs? Volgens mij weten ze met welk materieel ze willen gaan rijden, en als het werkt vormen ze met zeven slagen per dag wel een goede concurrent voor de Thalys.
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Precies. Een enkele vervoerder is geen goede zaak. Concurrentie is wel goed.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Ik zou Trenitalia wel degelijk serieus nemen. Ze zijn inmiddels ook al in Spanje actief met Iryo en zijn op de LGV-PSE in Frankrijk een alternatief voor de TGV. Verder zijn er ook plannen voor treinen tussen Frankrijk en Spanje.

https://www.youtube.com/watch?v=l2Gpr5kJ2_8
https://www.trenitalia.com/trenitalia-f ... milan.html
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Probleem voor Trainitalia/Qbuzz lijkt mij eerder capaciteit: op de westtak/Amsterdam Centraal tijdens de verbouwingen, en als ik het op internet lees ook in de noord/zuidtunnel van Brussel en Gare du Nord.
Beul van de blindegeleidelijn
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Het houdt de druk wel op de ketel om te voorkomen dat Thalys met dit soort zaken aankomt:
https://www.parool.nl/nederland/thalys- ... ~bb91af3a/
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MaartenD »

VIRM schreef: wo 14 jun 2023, 10:27 Probleem voor Trainitalia/Qbuzz lijkt mij eerder capaciteit: op de westtak/Amsterdam Centraal tijdens de verbouwingen, en als ik het op internet lees ook in de noord/zuidtunnel van Brussel en Gare du Nord.
Trenitalia zou gewoon de verbinding vanuit Milaan via de interconnection naar Brussel en Amsterdam kunnen rijden *enters deep dream mode*.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuwse

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mdk »

Ik denk dat de concurrentie op de internationale lange-afstandscorridors een hele goeie ontwikkeling zou zijn. In Spanje en Frankrijk zie je dat de directe concurrentie op langeafstandassen niet alleen beter is voor de bestaande reizigers, maar ook het aantal reizigers flink doet toenemen.
Meer treinen, verschillende businessmodellen, aanboden en prijspunten sluiten logischerwijs beter aan bij verschillende doelgroepen en het houdt de monopolist natuurlijk scherp. Ik ga er vanuit dat serieuze concurrentie hier wel nog wel eens heel positief zou kunnen uitpakken voor het aanbod, zelfs met ons drukke netwerk.

Ik kijk met een andere blik naar her HRN, maar NSI en haar partners vind ik toch vaak star, duur, inflexibel en weinig innovatief. Ik zie hier over 5-10 jaar graag iryo, ouigo, flixtrain of westbahn-achtige partijen op de internationale corridors concurreren met NSI.
Bij twijfel altijd klagen
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Kort Nederlands nieuwse

Bericht door Mdk »

PHS schreef: wo 14 jun 2023, 11:45 Precies de knelpunten in de capaciteit die jij noemt. Daarnaast wil Qbuzz gaan rijden met treinen die nog niet zijn toegelaten in Nederland en België. Bovendien is het vanwege de hoge infrastructuurheffingen nog niet zo eenvoudig om een rendabel concurrerend alternatief neer te zetten.
Toelating voor een trein die al jaren in 3 eu-landen rijdt lijkt me wel te regelen binnen 2 jaar.
De capaciteit is inderdaad een groter probleem, zeker zolang Amsterdam Zuid nog vier perronsporen heeft. Maar vergeet daarbij niet dat de Thalys en eurostar geen onderdeel zijn van her HRN, NSI betaalt gewoon voor het mogen uitbaten van deze lijnen. Mocht er zich een capaciteitsprobleem voordoen dan lijkt het me dat alle commerciële partijen vergelijkbaar behandeld worden bij het verdelen van deze capaciteit.
De infraheffing is erg hoog voor de HSL-zuid, maar het gaat ook over een van europa's meest aantrekkelijke corridors, zowel arriva als Qbuzz kunnen hier vast een goeie businesscase op bedenken, zekern met vermogende moederbedrijven die de middelen hebben in een onrendabele opstart te investeren met het oog op toekomstige duurzame winst.
Bij twijfel altijd klagen
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Waarom zou capaciteit een probleem zijn? Thalys en Eurostar rijden niet elk uur maar de paden zijn in principe wel gewoon 2x per uur beschikbaar. Aantal van die paden wordt nu voor ICNG proefbedrijf gebruikt naar dat is tegen die tijd wel afgelopen. Alleen de capaciteit op de Watergraafsmeer kan een probleem vormen als meerdere vervoerders daar lang willen gaan keren.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Verdient de mogelijke liberalisering van het internationaal treinvervoer van/naar Nederland niet inmiddels een eigen topic?
Beul van de blindegeleidelijn
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door htm_tram »

Bij gebrek aan ambitie bij NS en NSI kan je alle extra verbindingen met het buitenland doormiddel van andere capabelere vervoerders alleen maar toejuichen. En zolang de NS en NSI in zichzelf blijft geloven hoeven ze ook niet bang te zijn voor concurrentie. _O-
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuwse

Bericht door Bemined »

Mdk schreef: wo 14 jun 2023, 12:47zolang Amsterdam Zuid nog vier perronsporen heeft
Op het moment dat QBuzz en Arriva willen beginnen zijn trouwens zelfs die vier sporen er niet meer, van medio 2026 tot begin 2027 zijn 2 van de 4 sporen in Amsterdam Zuid buiten dienst vanwege vernieuwing van de Minervapassage. Maar dat is dus pas een probleem als vervoerders afwijkende paden willen, zolang men aanvragen doet op de standaard HSL paden moet dat dus passen want daarover zijn afspraken gemaakt.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door WSM »

htm_tram schreef: wo 14 jun 2023, 15:32 Bij gebrek aan ambitie bij NS en NSI kan je alle extra verbindingen met het buitenland doormiddel van andere capabelere vervoerders alleen maar toejuichen. En zolang de NS en NSI in zichzelf blijft geloven hoeven ze ook niet bang te zijn voor concurrentie. _O-
NSI krijgt het nu al niet voor elkaar om voldoende capaciteit te regelen om aan de vraag te voldoen. Daarom heeft men b.v. een reserveringsplicht in de ICE om het reizigersoverschot aan te pakken.

Men zou daarom juist blij moeten zijn dat andere vervoerders bereid zijn om te helpen met de redding van het klimaat.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mdk »

Open-access langeafstandsvervoer en concessiegebonden regionaal OV zijn twee compleet verschillende dingen, dus ik vind dit een vrij kromme vergelijking. Maargoed, Qbuzz en Arriva doen het laatste natuurlijk al sinds 2008 en 1998 resp. terwijl hun open acces activiteiten vooralsnog uit 2 arriva-nachttreintjes bestaan.
Bij twijfel altijd klagen
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Cas »

Een veelgehoord argument, waar ik het mee eens ben, is dat die twee in Nederland niet zo duidelijk te onderscheiden zijn. De lange afstand Groningen-Zwolle-Almere-Amsterdam-Rotterdam komt toch best in de buurt van een Nederlandse treindienst.
請勿靠近車門
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Het gaat ook niet alleen om de kale afstand maar ook om het gebruik, veel langeafstandstreinen kennen ook een belangrijke regionale functie en hebben maar weinig reizigers die de hele rit afleggen. En langeafstandstreinen bestaat ook deels uit noodzaak omdat keren op grote stations om extra perroncapaciteit vraagt waar geen ruimte voor is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten