Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

Dennenboom schreef: ma 19 jun 2023, 09:28 Er zijn overigens wel plannen om de vierde trein na 2024 niet meer vanuit de provincie te ondersteunen.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... en-en-taal
Dus dan zal de drg op de Friese lijn wellicht veranderen?
Is er trouwens al een verwachte opening van station Leeuwarden Werpsterhoeke? Ik lees in de stukken ook rond 2025? (zie bijv. https://www.wgsi-friesland.nl/station-l ... hoeke-lww/)
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hendrik »

ICE11 schreef: di 20 jun 2023, 13:38 Ik zag net een video van de aankomst in Brussel met "gewone" 1e-klas-ICR aan de weerskanten van het koninklijk rijtuig. Bestaan de twee blauwe ICR begeleidings-rijtuigen al niet meer of hebben deze gewoon geen toelating voor Belgie?
Volgens Wikipedia zijn deze rijtuigen inderdaad niet toegelaten in het buitenland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Roeland schreef: di 20 jun 2023, 13:59
Dennenboom schreef: ma 19 jun 2023, 09:28 Er zijn overigens wel plannen om de vierde trein na 2024 niet meer vanuit de provincie te ondersteunen.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... en-en-taal
Dus dan zal de drg op de Friese lijn wellicht veranderen?
Of niet, als de huidige situatie bevalt wil NS wellicht ook zonder subsidie 4x/uur rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4494
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Wel ja, jaag de reizigers maar weg. Woekerprijzen betalen voor propvolle en smerige treinen.
VIRM
Berichten: 7653
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Ouch. En dat gaan dan vooral de mensen merken die geen kostendekkende reisvergoeding van hun werkgever krijgen en niet kunnen schuiven met werktijden...
Beul van de blindegeleidelijn
TffpaA
Berichten: 3305
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Rekeningrijden, dus. Nou ja, als het op het spoor zijn vruchten afwerpt, kun je ook op de weg uitrollen.
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

En tegelijkertijd nog steeds een uitgeklede dienstregeling in de spits rijden?
Bemined
Berichten: 5973
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Het artikel gaat over 2026, ik heb geen glazen bol maar ik vermoed dat men er vanuit gaat dat tegen die tijd al het materieel weer maximaal ingezet wordt in de spits.
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Maar ook in 2026 zullen er, NS kennende, voldoende redenen zijn om niet dat te rijden, wat noodzakelijk zou zijn.
VIRM
Berichten: 7653
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Ik denk dat niemand een glazen bol heeft om te kunnen zien hoe het personeelstekort/bestand er in 2026 uit ziet. Nu snap ik dat het in de spits drukker is, maar jaag je mensen juist niet de auto in als de tarieven met tientallen procenten omhoog gaan?
Beul van de blindegeleidelijn
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Hoeveel duurder de kaartjes dan moeten worden, zegt hij niet. „We staan nog aan het begin van de discussie, ook met de politiek.”
Heeft iemand een bron voor die tientallen procenten? Ze worden wel genoemd, maar nooit als citaat van Koolmees. Lijkt op een clickbait.
Cas
Berichten: 886
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Cas »

Het bevestigende antwoord "Ja" op de vraag "U heeft het over tientallen procenten" lijkt me anders best wel duidelijk.


Wat een masterclass dramatische communicatie weer, ik ben sympathiek ten opzichte van de NS maar deze antwoorden doen me ontsteken in woede. Zelf een half miljoen opstrijken, en vervolgens zoveel mogelijk mensen de trein uit jagen door het nog veel duurder te maken.

Zoals ik al vaker langs heb zien komen: zet in op iedereen een dal vrij, automatisch. Momenteel reizen enorm veel mensen zonder een abonnement, terwijl het wel voordelig zou zijn. De misgelopen inkomsten win je eenvoudig terug met betere reizigersspreiding, dus beter gebruik van de treinen die toch al rijden, en met nieuwe reizigers die het met standaard goedkopere reizen wel willen proberen.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Ook wel wat krom dat ze het ook over de huidige bezetting van boven de 100% als aanleiding hebben, terwijl momenteel nog verre van de capaciteit van pré-corona wordt geboden. Niet zo gek dan dat de bezetting nog behoorlijk hoog ligt.

Reizigers de trein uitjagen met een hoge toeslag in de spits is immers juist de onwenselijke oplossing. Een deel van een oplossing kan zitten in bijeenkomsten op het werk later laten beginnen zoals benoemd wordt, maar NS vergeet dat daar niet de enige aanleiding zit voor het massaal in de spits reizen: er zijn ook gewoon forensen die vroeg beginnen vanwege andere bezigheden 's avonds of omdat ze na het werk de kinderen van de crèche willen afhalen. Die gaan lang zo makkelijk niet even met hun werkdagen schuiven om buiten de spits te reizen.

Een lange irritatie van mezelf was daarnaast ook dat reizen aan de randen van de spits als het nog net wat minder druk is domweg ontmoedigd wordt omdat je constant met ingekorte treinen geconfronteerd wordt als het volgens NS te rustig is in die ritten. Dat maakt dergelijke tijdstippen ook niet aantrekkelijk om te reizen (vroeg opstaan maar alsnog de drukte door een steeds ingekorte trein), terwijl het wel de piek kan afvlakken zonder je dag compleet om te moeten gooien.
Daarbij helpt zeker ook de huidige situatie niet met de spitstreinen die echt strak na de spits stoppen met rijden, waardoor in het dal reizen minder reismogelijkheden of niet-rechtstreeks reizen oplevert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13553
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Is dit niet precies het doel van dit artikel? Publieke verontwaardiging oproepen voor iets wat volgens de nieuwe concessie (kennelijk) gewoon mag, om er zo voor te zorgen dat er ook politieke verontwaardiging ontstaat en er dus wat anders in de concessie komt (inclusief een financiële vergoeding wegens gederfde inkomsten als gevolg van het niet mogen invoeren van deze heffing)?
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Maatschappelijk is het ook ongewenst dat mensen in sectoren die niet thuis kunnen werken ( bijv. zorg, detailhandel) en vaak niet de hoogste lonen hebben, moeten gaan bloeden. Zo krijg je de vacatures daar nooit vervuld.
TffpaA
Berichten: 3305
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Want die vormen de hoofdmoot van het reizigersaanbod in de spits? Ik krijg juist de indruk dat het veel scholieren en reizigers zijn die ook prima een half uurtje eerder of later weg kunnen, om over de boomers die gewoon zo vroeg mogelijk bij het Rijks willen staan nog maar te zwijgen.

Als ook maar 10% van het huidige reizigersaanbod voortaan een rustiger trein pakt, heb je volgens mij je doel al bereikt.
TffpaA
Berichten: 3305
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Of, zoals Sander het uitlegt:

Afbeelding
Dionysusnu
Berichten: 580
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

Maar zoals Sander ook zegt: allemaal 9 tot 5. De tijden zullen weinig schuiven. Dus de enige keuze die je hiermee opwekt is juist in de auto stappen.
TffpaA
Berichten: 3305
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Maar zoals Sander ook zegt: het betreft hier bijeenkomsten waar heus mee te schuiven valt - door ofwel later ofwel eerder te beginnen en eindigen.
jelmerrr
Berichten: 1811
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door jelmerrr »

Tsja ik ken een school waar leerlingen later beginnen en tot 18u op school zitten. Daar klagen de leerlingen weer dat ze het niet redden met sport...
waldo79
Berichten: 7663
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Op de weg probeer ik de drukte ook te ontwijken. Lukt meestal met eerst thuis opstarten en pas tegen of na 9.00 te rijden. Ook eerder vertrekken pas ik ook toe.
April064
Berichten: 703
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door April064 »

Als ik met mijn studie rond 17:00 klaar was (wat met mijn rooster weinig gebeurde, maar goed), bleef ik ook altijd een uurtje wachten, omdat de treinen tussen 17:00 en 18:00 erg druk zijn en na 18:00 een stuk minder.
zij/haar/hen/hun
VIRM
Berichten: 7653
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

AKO-winkels op stations worden Bruna-winkels
Op veertien stations worden AKO-winkels omgebouwd tot Bruna-winkels. Dat meldt de NS donderdag. Reizigers kunnen daar terecht voor onder andere boeken, tijdschriften, schrijfwaren, speelgoed en cadeauartikelen.

Bron en meer: Treinenweb.nl

Dus dan krijg je precies hetzelfde, maar dan met cadeau-artikelen en reisbenodigdheden onder een andere merknaam? Ben benieuwd hoe lang dit standhoudt.
Beul van de blindegeleidelijn
gpvos
Berichten: 600
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

De onderwijzers, verplegers en studenten die niet anders dan in de spits kúnnen reizen doen dat ook op maandag, woensdag en vrijdag, wanneer het rustig is in de meeste treinen. Dus die zijn niet het probleem; dat zijn dus wel degelijk de parttime kantoortijgers die alle in-person meetings in twee werkdagen proppen.

Het tariefsysteem wordt met Wouters voorstellen wel erg ingewikkeld. Zoiets krijg je eigenlijk alleen goed voor elkaar als je iedereen een Flexabonnement aansmeert, met alle centrale registratie gekoppeld aan persoonsgegevens van dien.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten