Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Dus dan zal de drg op de Friese lijn wellicht veranderen?
Is er trouwens al een verwachte opening van station Leeuwarden Werpsterhoeke? Ik lees in de stukken ook rond 2025? (zie bijv. https://www.wgsi-friesland.nl/station-l ... hoeke-lww/)
ICE11 schreef: ↑di 20 jun 2023, 13:38
Ik zag net een video van de aankomst in Brussel met "gewone" 1e-klas-ICR aan de weerskanten van het koninklijk rijtuig. Bestaan de twee blauwe ICR begeleidings-rijtuigen al niet meer of hebben deze gewoon geen toelating voor Belgie?
Volgens Wikipedia zijn deze rijtuigen inderdaad niet toegelaten in het buitenland.
Ouch. En dat gaan dan vooral de mensen merken die geen kostendekkende reisvergoeding van hun werkgever krijgen en niet kunnen schuiven met werktijden...
Het artikel gaat over 2026, ik heb geen glazen bol maar ik vermoed dat men er vanuit gaat dat tegen die tijd al het materieel weer maximaal ingezet wordt in de spits.
Ik denk dat niemand een glazen bol heeft om te kunnen zien hoe het personeelstekort/bestand er in 2026 uit ziet. Nu snap ik dat het in de spits drukker is, maar jaag je mensen juist niet de auto in als de tarieven met tientallen procenten omhoog gaan?
Het bevestigende antwoord "Ja" op de vraag "U heeft het over tientallen procenten" lijkt me anders best wel duidelijk.
Wat een masterclass dramatische communicatie weer, ik ben sympathiek ten opzichte van de NS maar deze antwoorden doen me ontsteken in woede. Zelf een half miljoen opstrijken, en vervolgens zoveel mogelijk mensen de trein uit jagen door het nog veel duurder te maken.
Zoals ik al vaker langs heb zien komen: zet in op iedereen een dal vrij, automatisch. Momenteel reizen enorm veel mensen zonder een abonnement, terwijl het wel voordelig zou zijn. De misgelopen inkomsten win je eenvoudig terug met betere reizigersspreiding, dus beter gebruik van de treinen die toch al rijden, en met nieuwe reizigers die het met standaard goedkopere reizen wel willen proberen.
Ook wel wat krom dat ze het ook over de huidige bezetting van boven de 100% als aanleiding hebben, terwijl momenteel nog verre van de capaciteit van pré-corona wordt geboden. Niet zo gek dan dat de bezetting nog behoorlijk hoog ligt.
Reizigers de trein uitjagen met een hoge toeslag in de spits is immers juist de onwenselijke oplossing. Een deel van een oplossing kan zitten in bijeenkomsten op het werk later laten beginnen zoals benoemd wordt, maar NS vergeet dat daar niet de enige aanleiding zit voor het massaal in de spits reizen: er zijn ook gewoon forensen die vroeg beginnen vanwege andere bezigheden 's avonds of omdat ze na het werk de kinderen van de crèche willen afhalen. Die gaan lang zo makkelijk niet even met hun werkdagen schuiven om buiten de spits te reizen.
Een lange irritatie van mezelf was daarnaast ook dat reizen aan de randen van de spits als het nog net wat minder druk is domweg ontmoedigd wordt omdat je constant met ingekorte treinen geconfronteerd wordt als het volgens NS te rustig is in die ritten. Dat maakt dergelijke tijdstippen ook niet aantrekkelijk om te reizen (vroeg opstaan maar alsnog de drukte door een steeds ingekorte trein), terwijl het wel de piek kan afvlakken zonder je dag compleet om te moeten gooien.
Daarbij helpt zeker ook de huidige situatie niet met de spitstreinen die echt strak na de spits stoppen met rijden, waardoor in het dal reizen minder reismogelijkheden of niet-rechtstreeks reizen oplevert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Is dit niet precies het doel van dit artikel? Publieke verontwaardiging oproepen voor iets wat volgens de nieuwe concessie (kennelijk) gewoon mag, om er zo voor te zorgen dat er ook politieke verontwaardiging ontstaat en er dus wat anders in de concessie komt (inclusief een financiële vergoeding wegens gederfde inkomsten als gevolg van het niet mogen invoeren van deze heffing)?
Maatschappelijk is het ook ongewenst dat mensen in sectoren die niet thuis kunnen werken ( bijv. zorg, detailhandel) en vaak niet de hoogste lonen hebben, moeten gaan bloeden. Zo krijg je de vacatures daar nooit vervuld.
Want die vormen de hoofdmoot van het reizigersaanbod in de spits? Ik krijg juist de indruk dat het veel scholieren en reizigers zijn die ook prima een half uurtje eerder of later weg kunnen, om over de boomers die gewoon zo vroeg mogelijk bij het Rijks willen staan nog maar te zwijgen.
Als ook maar 10% van het huidige reizigersaanbod voortaan een rustiger trein pakt, heb je volgens mij je doel al bereikt.
Op de weg probeer ik de drukte ook te ontwijken. Lukt meestal met eerst thuis opstarten en pas tegen of na 9.00 te rijden. Ook eerder vertrekken pas ik ook toe.
Als ik met mijn studie rond 17:00 klaar was (wat met mijn rooster weinig gebeurde, maar goed), bleef ik ook altijd een uurtje wachten, omdat de treinen tussen 17:00 en 18:00 erg druk zijn en na 18:00 een stuk minder.
AKO-winkels op stations worden Bruna-winkels Op veertien stations worden AKO-winkels omgebouwd tot Bruna-winkels. Dat meldt de NS donderdag. Reizigers kunnen daar terecht voor onder andere boeken, tijdschriften, schrijfwaren, speelgoed en cadeauartikelen.
Dus dan krijg je precies hetzelfde, maar dan met cadeau-artikelen en reisbenodigdheden onder een andere merknaam? Ben benieuwd hoe lang dit standhoudt.
De onderwijzers, verplegers en studenten die niet anders dan in de spits kúnnen reizen doen dat ook op maandag, woensdag en vrijdag, wanneer het rustig is in de meeste treinen. Dus die zijn niet het probleem; dat zijn dus wel degelijk de parttime kantoortijgers die alle in-person meetings in twee werkdagen proppen.
Het tariefsysteem wordt met Wouters voorstellen wel erg ingewikkeld. Zoiets krijg je eigenlijk alleen goed voor elkaar als je iedereen een Flexabonnement aansmeert, met alle centrale registratie gekoppeld aan persoonsgegevens van dien.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.