Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DingeZ »

Wat kan ProRail daar dan aan doen?
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Zorgen dat ze genoeg personeel en materiaal hebben toch _O_
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Tekort aan materieel en personeel is een probleem wat overal speelt. De vraag is vooral of ProRail dit eerder had moeten zien aankomen bij deze klus, maar daarover kunnen wij niet oordelen.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Ik zie echt niet hoe dit de schuld van ProRail is. NS is blijkbaar niet bij machte in een week de planning om te gooien, maar één/twee dagen van tevoren is blijkbaar geen probleem (getuige de relatief geruisloze omschakeling toen Arnhem-Nijmegen of Dronten-Zwolle er plots uit lagen).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Ik weet niet of ik de omschakeling na de uitval van Lelystad - Zwolle zo geruisloos noem. Er werd echt zonder einde, niet geheel onterecht, geklaagd op sociale media.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Was dat omdat in "de rest van het land" de dienstregeling om zeep geholpen was (wat in het artikel als gevolg wordt gegeven), of was dat omdat de reistijd Zwolle-Lelystad plots toenam en mensen opeens niet meer hun normale overstap konden maken maar dat ergens anders moesten doen (of extra moesten overstappen)?
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Dat kwam omdat reizigers uit twee korte Intercity's ineens in één te korte Intercity werden gepropt. Tvv tussen Dronten en Lelystad ging ook niet soepel.
Beul van de blindegeleidelijn
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MaartenD »

iamthedutchdude schreef: ma 10 jul 2023, 17:48 Ik zie echt niet hoe dit de schuld van ProRail is. NS is blijkbaar niet bij machte in een week de planning om te gooien, maar één/twee dagen van tevoren is blijkbaar geen probleem (getuige de relatief geruisloze omschakeling toen Arnhem-Nijmegen of Dronten-Zwolle er plots uit lagen).
Treinen uit de planning nemen is een stuk makkelijker als treinen weer inplannen. Een machinist die aanwezig is kun je altijd vragen niets te doen, een machinist die vrij heeft kun je niet zo makkelijk weer inplannen voor werk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Alleen zijn de machisten niet vrij: de treinen die normaal naar Den Haag gaan, rijden die week naar Rotterdam. Qua rittijd wel aardig vergelijkbaar.
En andere extra treinen waar dat personeel verder op kan zijn er niet in Rotterdam, anders dan de trein weer terug naar Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Suus schreef: di 06 jun 2023, 13:17 De GtbV-regeling voor Flex Weekend Vrij, Flex Altijd Vrij en Flex Dal Vrij wordt met ingang van 6 juni versoberd. De nieuwe vergoedingen staan op de site van NS: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html
Voor abonnementen op saldo is 'ie kennelijk tegelijk uitgebreid... Ik heb nog een oude WeekendVrij op saldo en krijg nu voor een uur vertraging op Leeuwarden - Amersfoort in het weekend € 26,30 terug volgens de mail met de goedkeuring van m'n claim :mrgreen: . Benieuwd of ze dat nu ook daadwerkelijk uitbetalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MetroRET »

Bij +35 met een flex weekend vrij op de ICD kreeg ik toch een keurige 11,- terug. -0-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Afgelopen weekend waren er werkzaamheden aan het spoor ter hoogte van Zevenbergen. Helaas waren er onvoldoende specialisten beschikbaar om de werkzaamheden te kunnen voltooien, dus tot september blijven de drie overwegen in Zevenbergen bij het passeren van treinen die in Zevenbergen stoppen tot wel drie minuten gesloten. Om te voorkomen dat ongeduldige mensen de slagbomen negeren zijn er bij alle overwegen toezichthouders aanwezig.

https://www.moerdijk.nl/web/Nieuws-juli ... ergen.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MetroRET »

Ook handig, want de 5900 en 2200 kruisen elkaar te Zvb. :mrgreen:
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door DingeZ »

Volgens mij is dat de TVP die gepland was voor de wisselsaneringen en bijbehorende seinaanpassingen. Daar bleek dat een weekend te kort was om het (met de beoogde werkmethode) de beveiliging te kunnen aanpassen. Daarom gaat dat later deze zomer gebeuren, in de TVP die eigenlijk bedoeld was om de complete sporen, onderbaan overwegen en perrons te vernieuwen. Die vernieuwing wordt uitgesteld tot volgend jaar.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Apart verhaal, klinkt alsof de stop/doorschakeling nu niet meer goed werkt en alles op 'door' gepland moet worden? Ik kan niet zo snel vinden wanneer de beveiliging aangepast zou worden, maar het zou allemaal naar vrijebaan beveiliging omgebouwd moeten worden dit jaar. Zodat men er over een paar jaar weer bediende baan van kan maken met de uitrol van ERTMS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

DingeZ schreef: wo 12 jul 2023, 19:03 Volgens mij is dat de TVP die gepland was voor de wisselsaneringen en bijbehorende seinaanpassingen.
Wat is een TVP?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Tochjo »

Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Bedankt. :pos:
Het zou wel handig zijn om dit soort begrippen voluit te schrijven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

https://dvhn.nl/groningen/Arriva-wil-be ... 37388.html
Arriva wil de noordelijke zorgen over de stoptreinen naar Zwolle wegnemen door zijn beloftes ‘langjarig’ vast te leggen met het Rijk of in de bestaande concessie.
Op basis van nieuwe Europese regelgeving (open toegang tot het spoor) heeft Arriva op eigen initiatief een plan ingediend voor (meer en snellere) stoptreinen. Dat plan is door de Autoriteit Consument en Markt inmiddels als realistisch bestempeld.
Interessant. Dus de ACM gaat al akkoord met het aanbod van Arriva voor de lijnen Zwolle-Leeuwarden/Groningen en Arriva belooft om langdurig de diensten aan te bieden tegen het gewone OV-tarief.
Zie eigenlijk geen verdere bezwaren, misschien van NS die de lijnen kwijt zou raken, maar zo'n lijn als Zwolle-Leeuwarden lijkt me nou ook niet heel rendabel.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Als men alles goed vast weet te leggen zie ik geen grote bezwaren tegen dat Arriva hier rijdt. Maar het lijkt me inmiddels iets te kort dag om nog voor 2025 goede afspraken te maken, zeker met een demissionair kabinet. De voorbereiding voor de dienstregeling van 2025 is al begonnen, nu nog van vervoerder wisselen is wat aan de late kant, zeker als die nieuwe vervoerder met andere plannen komt aanzetten (dus geen 1 op 1 wissel van vervoerder met gelijkblijvende dienstregeling en materieel).
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Sowieso is alles veel te kort dag. Brussel wil bijvoorbeeld dat er eerst wel een marktevaluatie wordt uitgevoerd op het hoofdrailnet om te bewijzen dat het inderdaad het beste is als alles samen wordt aanbesteed zonder open acces toegang. Nu is er een aanzienlijke kans dat de hele gunning ongedaan gemaakt wordt.
Ik heb geen onderschrift
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

sirvinniei schreef: do 13 jul 2023, 18:14 https://dvhn.nl/groningen/Arriva-wil-be ... 37388.html
Arriva wil de noordelijke zorgen over de stoptreinen naar Zwolle wegnemen door zijn beloftes ‘langjarig’ vast te leggen met het Rijk of in de bestaande concessie.
Op basis van nieuwe Europese regelgeving (open toegang tot het spoor) heeft Arriva op eigen initiatief een plan ingediend voor (meer en snellere) stoptreinen. Dat plan is door de Autoriteit Consument en Markt inmiddels als realistisch bestempeld.
Interessant. Dus de ACM gaat al akkoord met het aanbod van Arriva voor de lijnen Zwolle-Leeuwarden/Groningen en Arriva belooft om langdurig de diensten aan te bieden tegen het gewone OV-tarief.
Zie eigenlijk geen verdere bezwaren, misschien van NS die de lijnen kwijt zou raken, maar zo'n lijn als Zwolle-Leeuwarden lijkt me nou ook niet heel rendabel.
Prima, maar dan wel met hele dikke boetes als er niet gereden wordt wat aangeboden is, die bij een eventueel faillissement te verhalen zijn op het moederbedrijf (Deutsche Bahn). Zie de huidige puinhoop in Limburg.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Ik vermoed dat als je dingen op papier laat zetten je niet zomaar daar onderuit kan komen. Overigens zijn officieel de concessie eisen voor de NS ook heel laag: 2x per uur doordeweeks overdag rijden in elke richting. Daarom zie je nu dat ze door personeelstekort veel inkrimpen en zelfs in de toekomst hun beperkte dienstregeling op vrijdag gaan behouden.
Ik heb geen onderschrift
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gpvos »

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/07/14/br ... s-a4169805 ( https://archive.is/fwXSu )
NRC schreef:Brussel begint procedure om gunning aan NS

Mededinging Het conflict over de toekomst van het Nederlandse spoor duurt voort. De Europese Commissie vindt dat Nederland mededingingsregels schendt. Den Haag blijft dat bestrijden.

[...]

Het kabinet wil voor eind 2023 een nieuw contract afsluiten met NS, voor 2025 tot 2034.

De Commissie vermoedt dat Nederland zo vroeg – meer dan een jaar voordat het nieuwe contract aanvangt – de zaak wil regelen, omdat EU-regels om onderhands te gunnen daarna (nog) strenger gaan worden.

Daarom is de Commissie vrijdag een ‘inbreukprocedure’ tegen Nederland begonnen.

[...]

De Commissie vindt dat Nederland minstens een marktverkenning moet doen om te peilen of andere vervoerders dan NS interesse hebben in (een deel van) het HRN. Partijen als Arriva en Qbuzz strijden al langer tegen de onderhandse gunning aan NS.

[...]

[Staatssecretaris] Heijnen zegt dat zij wil vasthouden aan de ingeslagen koers over de voorgenomen gunning van de HRN-concessie. "Dit is nodig om onze ambities over een fijnmazig, samenhangend en betrouwbaar ov-netwerk te waarborgen."
En ook:
NRC schreef:Het kabinet gaat ProRail toch minder overhoop halen dan eerder de bedoeling was. De spoorbeheerder blijft een BV en wordt geen publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wilde zo meer zeggenschap krijgen over de 2 miljard euro die ProRail jaarlijks van het Rijk krijgt.

De Raad van State en de spoorsector waren zeer kritisch over de omvorming van ProRail. Die zou de balans tussen ministerie, spoorbeheerder en vervoerders als NS en Arriva verstoren. De omvorming zou ProRail bovendien dwingen tot een grote interne reorganisatie terwijl er genoeg werk buiten, aan het spoor, te doen is.

De ministerraad wil nu dat ProRail een privaatrechtelijk (dus niet publiekrechtelijk) ZBO wordt. Dat zijn De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten ook.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten