Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

PHS schreef: ma 21 aug 2023, 14:22 Op de storingsdienst van de liften van de NS kun je beter niet vertrouwen: 'Gehandicapte Annemarie aan lot overgelaten op verlaten station: ‘Ze zei dat ze niet kon toveren en hing op’'
De lift op Houten Castellum is niet in beweging te krijgen. Dus belt Kol met de NS-storingsdienst, via de noodknop in de lift. ,,Toen kreeg ik een ontzettend boze en geïrriteerde vrouw aan de lijn.” Zij maant haar om de lift uit te gaan, zegt dat ze gaat bellen en bijt voordat ze ophangt alleen nog toe dat ze ‘ook niet kan toveren’.

Dan wordt het stil. Want ook de algemene NS-storingsdienst die Kol even later belt, zorgt niet voor actie. Daarom belt ze ten einde raad de politie. Ze krijgt het inmiddels behoorlijk koud, mede door een aandoening aan haar voeten.

Agenten zijn na het belletje wél snel bij de vriendinnen op het perron en proberen op hun beurt om via de NS-storingsdienst toch verder te komen. Ook de agenten komen niet verder en krijgen pas na aandringen te horen dat hulp nog wel 4 uur op zich kan laten wachten.

Daarop bellen zij de brandweer. Ook die komt wel direct in actie en vertelt Kol dat ze al vaker mensen in een rolstoel van dit perron hebben moeten redden.
Ik snap twee dingen niet: het journalistieke principe van hoor- en wederhoor. Is NS wel om een reactie gevraagd? Daarnaast vind ik het vreemd dat er kennelijk geen werkwijze is hoe om te gaan met reizigers die ergens stranden door defecte liften. Helaas zijn defecte liften geen zeldzaamheid. Nu lijkt NS er een beetje door overvallen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Die qoute is niet het volledige artikel, aan het einde staat nog een reactie van NS:
Een woordvoerder van NS noemt de ervaring van Kol ‘ontzettend vervelend’. Ze zegt dat normaal het advies is om door te reizen naar een volgend station. Ze noemt ook de brandweerinzet een oplossing die NS bedacht had kunnen hebben. ,,Hopelijk gaat het een volgende keer goed. Het spijt ons dat dit zo gelopen is.”
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iamthedutchdude
Berichten: 990
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Nog afgezien van wat ik vind van dat advies, maar waarom wordt die informatie dan niet gegeven door de storingsdienst(en) van NS? Daarnaast had NS er dan voor moeten zorgen dat er op het volgende station een taxi voor mevrouw klaar stond (nog los van wie uiteindelijk die kosten zou moeten dragen: NS of ProRail?) om haar terug te brengen naar haar station. Op basis van hetgeen ik in het artikel lees, vraag ik mij ernstig af of dat geregeld zou zijn.

Het lijkt mij verstandig dat NS hier intern toch op zijn minst onderzoek naar gaat doen en (indien nodig) een protocol voor schrijft. Op basis van ...
Hopelijk gaat het een volgende keer goed.
... vraag ik mij af of dat ook gebeurt.
Ze noemt ook de brandweerinzet een oplossing die NS bedacht had kunnen hebben.
Want die mensen hebben niets beters te doen dan de fouten van NS/ProRail oplossen...
Dionysusnu
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dionysusnu »

NS moet de kosten voor de reiziger betalen, die hebben namelijk de reisovereenkomst. Maar aangezien de schuld bij ProRail ligt zal NS die kosten daarna waarschijnlijk declareren.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Dat er werkzaamheden moeten plaatsvinden, snap ik. Maar wat raar is, is dat je als reiziger niet in de reisplanner kunt zien of er gevolgen zijn voor een reis die je over bijvoorbeeld een halfjaar gaat maken. En daar hoeven echt niet alle details in, maar aangeven of er busvervoer is of er een beperkte dienstregeling wordt gereden, zou al mooi zijn. Niet elke reiziger gaat de jaarplanning van ProRail opsnorren.
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Het zou al heel fijn zijn als die jaarplanning wel opsnorbaar was, en dat was hij tot een paar jaar geleden ook in pdf-vorm.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Vroeger waren de werkzaamheden makkelijker te vinden op de NS website.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Er zit voor vrijwel het gehele land wat in het knutselpakket van ProRail voor 2024.

Sowieso circa 50 dagen Groningen, een paar weken Leeuwarden, Amersfoort kant Utrecht wordt vervangen, noodspoor Vught komt er, nog wat dingetjes tussen Breda en Tilburg. Mogelijk dat nog dingen in de kalender verschoven zijn door de 80 weken overlast (waarvan 10 weken volledig treinvrij) tussen Emmerich en Oberhausen die eind 2024 begint.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door MdJ »

Niet extra verschuivingen tov de 80 weekse; bij het programmeren van de grote buitendienststellingen (groter dan een weekend) was de 80weekse al bekend en is vanuit gegaan dat dat de variant werd die werd uitgevoerd.

Verschuiven is hooguit werk uit 2023 (o.a. perronspoor Tilburg inclusief wissels) dat moet voor de 80 weekse.
Bij twijfel: gebruik beton.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

umbusko schreef: do 31 aug 2023, 18:42 Het zou al heel fijn zijn als die jaarplanning wel opsnorbaar was, en dat was hij tot een paar jaar geleden ook in pdf-vorm.
Dat gaat de gemiddelde reiziger niet doen.
Het zou handig zijn als je tot een jaar van tevoren een reis plant, en dat er een notiicatie staat dat er werkzaamheden zullen zijn. Indien bekend kan dat worden aangevuld met een kort tekstje dat er naar verwachting busvervoer of een uitgedunde dienstregeling is, en om vanaf tien dagen vóór de reis de reisplanner te raadplegen omdat dan de exacte dienstregeling bekend dis. Dat moet toch niet al te moeilijk zijn?
Beul van de blindegeleidelijn
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Selivio »

Suus schreef: do 31 aug 2023, 18:59 Sowieso circa 50 dagen Groningen,
Die 50daagse in Groningen is pas in de zomer van 2025 (of is dat ineens weer naar voren gehaald?).
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Je kan niet een jaar vooraf treinkaartjes kopen, dus het is ook niet nodig om een jaar vooraf al werkzaamheden in de reisplanner te zetten. Bovendien kan de planning tot enige maanden vooraf nog wijzigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Bemined »

Voor het plannen van vakanties kan het wel fijn zijn om te weten of er werkzaamheden gepland staan. En niet elke vakantie gaat uitsluitend met treinen waarvoor je moet reserveren.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Karl »

Helemaal mee eens. Ik laat mijn vakantiebestemming vaak afhangen van wel/geen werkzaamheden. Helaas aan schoolvakanties (=traditioneel werkzaamhedenweken) gebonden, dus in tijd weinig flexibel, maar qua bestemming maakt het mij bij wijze van spreken niet zoveel uit of het een verlengd weekend Parijs, London of Köln wordt.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Suus schreef: vr 01 sep 2023, 09:26 Je kan niet een jaar vooraf treinkaartjes kopen, dus het is ook niet nodig om een jaar vooraf al werkzaamheden in de reisplanner te zetten.
Je kan vaak wel vooraf kaartjes kopen voor activiteiten waar je met de trein naartoe wil reizen. Dan is het wel fijn om van te voren een idee te hebben of de treinen dan normaal rijden of dat er geplande werkzaamheden zijn.
Bovendien kan de planning tot enige maanden vooraf nog wijzigen.
Dat is toch helemaal niet erg, we vragen niet om een exacte planning zo lang van te voren? Als dat de definitieve dan ook daadwerkelijk enige maanden vooraf bekend gemaakt kan worden zou dat heel mooi zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Inderdaad. Stel je koopt kaartjes voor een concert in Amsterdam, maar je wil nog naar Maastricht (en nee, dat is niet zuiver hypothetisch), dan helpt het enorm om te weten of er werkzaamheden gepland zijn of niet. Want zo niet, dan past het vaak net wel, zo wel, dan moet je misschien wel een half uur eerder weg en is het toch verstandig op tijd (en niet pas twee weken van tevoren) een hotel te boeken. Zomaar een voorbeeld.
VIRM schreef: vr 01 sep 2023, 08:38
umbusko schreef: do 31 aug 2023, 18:42 Het zou al heel fijn zijn als die jaarplanning wel opsnorbaar was, en dat was hij tot een paar jaar geleden ook in pdf-vorm.
Dat gaat de gemiddelde reiziger niet doen.
Altijd maar die gemiddelde reiziger… die moet je natuurlijk ook helpen, ben ik met je eens. Maar plannen in reisplanners blijft onoverzichtelijk omdat je geen volledig beeld krijgt; bovendien lijkt de implementatie me nog niet zo gemakkelijk. En dan wordt het argument weer dat het allemaal te lastig is, “dus” doen we helemaal niets. Want dat is tegenwoordig de valse conclusie die aan lastig zijn verbonden wordt.

Maar wat is er nou makkelijker dan een pdf online gooien waar iedereen die echt om informatie verlegen zit terecht kan? Dat kan bij wijze van spreken vandaag nog. En daarmee kunnen we dan ook die gemiddelde reiziger verder helpen.
iamthedutchdude
Berichten: 990
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Daar komt nog bij dat dit verhaal niet alleen geldt voor werkzaamheden over meer dan een half jaar, maar ook over veel kortere termijn. In de herfstvakantie staat er namelijk opnieuw een buitendienststelling (9-daags) richting Leeuwarden op de planning, maar in de reisplanners en op de werkzaamheden-pagina's wordt daar nog geen woord over gerept. Dat de exacte dienstregeling van de bussen nog niet bekend is wil ik nog wel geloven, maar dat er überhaupt geen melding over geplande werkzaamheden gegeven wordt is absurd.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Commendatore »

umbusko schreef: vr 01 sep 2023, 11:24 Inderdaad. Stel je koopt kaartjes voor een concert in Amsterdam, maar je wil nog naar Maastricht (en nee, dat is niet zuiver hypothetisch), dan helpt het enorm om te weten of er werkzaamheden gepland zijn of niet. Want zo niet, dan past het vaak net wel, zo wel, dan moet je misschien wel een half uur eerder weg en is het toch verstandig op tijd (en niet pas twee weken van tevoren) een hotel te boeken. Zomaar een voorbeeld.
VIRM schreef: vr 01 sep 2023, 08:38
umbusko schreef: do 31 aug 2023, 18:42 Het zou al heel fijn zijn als die jaarplanning wel opsnorbaar was, en dat was hij tot een paar jaar geleden ook in pdf-vorm.
Dat gaat de gemiddelde reiziger niet doen.
Altijd maar die gemiddelde reiziger… die moet je natuurlijk ook helpen, ben ik met je eens. Maar plannen in reisplanners blijft onoverzichtelijk omdat je geen volledig beeld krijgt; bovendien lijkt de implementatie me nog niet zo gemakkelijk. En dan wordt het argument weer dat het allemaal te lastig is, “dus” doen we helemaal niets. Want dat is tegenwoordig de valse conclusie die aan lastig zijn verbonden wordt.

Maar wat is er nou makkelijker dan een pdf online gooien waar iedereen die echt om informatie verlegen zit terecht kan? Dat kan bij wijze van spreken vandaag nog. En daarmee kunnen we dan ook die gemiddelde reiziger verder helpen.
Nu is het jammer dat je op dit forum geen berichten kunt liken, want anders had ik dat bij dit bericht gedaan. Dat overal constant zoeken naar de laagste gemene deler komt me behoorlijk de strot uit.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

umbusko schreef: vr 01 sep 2023, 11:24 Inderdaad. Stel je koopt kaartjes voor een concert in Amsterdam, maar je wil nog naar Maastricht (en nee, dat is niet zuiver hypothetisch), dan helpt het enorm om te weten of er werkzaamheden gepland zijn of niet. Want zo niet, dan past het vaak net wel, zo wel, dan moet je misschien wel een half uur eerder weg en is het toch verstandig op tijd (en niet pas twee weken van tevoren) een hotel te boeken. Zomaar een voorbeeld.
VIRM schreef: vr 01 sep 2023, 08:38
umbusko schreef: do 31 aug 2023, 18:42 Het zou al heel fijn zijn als die jaarplanning wel opsnorbaar was, en dat was hij tot een paar jaar geleden ook in pdf-vorm.
Dat gaat de gemiddelde reiziger niet doen.
Altijd maar die gemiddelde reiziger… die moet je natuurlijk ook helpen, ben ik met je eens. Maar plannen in reisplanners blijft onoverzichtelijk omdat je geen volledig beeld krijgt; bovendien lijkt de implementatie me nog niet zo gemakkelijk. En dan wordt het argument weer dat het allemaal te lastig is, “dus” doen we helemaal niets. Want dat is tegenwoordig de valse conclusie die aan lastig zijn verbonden wordt.

Maar wat is er nou makkelijker dan een pdf online gooien waar iedereen die echt om informatie verlegen zit terecht kan? Dat kan bij wijze van spreken vandaag nog. En daarmee kunnen we dan ook die gemiddelde reiziger verder helpen.
Er is bij werkzaamheden nu een linkje in het reisadvies over die werkzaamheden. Lijkt mij dat dat voor adviezen in de toekomst waarbij werkzaamheden zijn, maar de exacte gevolgen nog niet bekend zijn, ook kan. Maar als zelfs een basaal PDF'je te moeilijk is...
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

iamthedutchdude schreef: vr 01 sep 2023, 11:52 Daar komt nog bij dat dit verhaal niet alleen geldt voor werkzaamheden over meer dan een half jaar, maar ook over veel kortere termijn. In de herfstvakantie staat er namelijk opnieuw een buitendienststelling (9-daags) richting Leeuwarden op de planning, maar in de reisplanners en op de werkzaamheden-pagina's wordt daar nog geen woord over gerept. Dat de exacte dienstregeling van de bussen nog niet bekend is wil ik nog wel geloven, maar dat er überhaupt geen melding over geplande werkzaamheden gegeven wordt is absurd.
Dan moet je GTBV aanvragen (en eigenlijk nu al je kaartjes online kopen) want je hebt een drgl gekregen en daar houdt het vedrijf zich niet aan.
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RobertT »

Helaas staat dan in de voorwaarden dat je geen geld terug krijgt als de afwijking van de dienstregeling minstens 1 dag vantevoren is aangekondigd
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

iamthedutchdude schreef: vr 01 sep 2023, 11:52 Daar komt nog bij dat dit verhaal niet alleen geldt voor werkzaamheden over meer dan een half jaar, maar ook over veel kortere termijn. In de herfstvakantie staat er namelijk opnieuw een buitendienststelling (9-daags) richting Leeuwarden op de planning, maar in de reisplanners en op de werkzaamheden-pagina's wordt daar nog geen woord over gerept. Dat de exacte dienstregeling van de bussen nog niet bekend is wil ik nog wel geloven, maar dat er überhaupt geen melding over geplande werkzaamheden gegeven wordt is absurd.
En om dan maar even concreet te zijn: een verblijf op bijvoorbeeld Terschelling of Vlieland boek je wel vaak wat maanden van tevoren. Als je dan met het OV wil...
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Dat is ook mijn ergernis. Ik wil wel eens een weekend Londen boeken maar dan zijn er geen treinen in het systeem. Dan zie ik er vaak van af omdat ik niet kan wachten met een hotel boeken.
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door JothamvW »

Ik was een paar jaar geleden op Terschelling terwijl Zl - Ost buiten dienst zou zijn op mijn terugweg. Ben ik helemaal vanuit Harlingen met de 71, 350 en 135 naar Hoorn gegaan, 3900 naar Asd, metro naar Bijlmer vanwege werkzaamheden tussen Muiderpoort en Bijlmer, 3500 naar Ut en tot slot nog de 3000 naar Ah.

Kan me heel goed voorstellen dat dat te veel moeite is voor de gemiddelde reiziger.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten