Te groot voor alleen twee sprinters per uur per richting, en eigenlijk te klein voor een volwaardig IC-station zoals hij nu is. En extra reistijd zodat de HSL aantrekkelijker wordt.
Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
En omdat veel reizigers vanaf Heemstede van/naar Amsterdam reizen, is een rechtstreekse verbinding gewenst.
Door het 2-treinensysteem van NS stoppen dan meteen alle IC's op Heemstede (NS zou er ook voor kunnen kiezen om niet de 2200, maar alleen de Haagse IC op Heemstede te laten stoppen, maar dan heb je geen exacte kwartierdienst meer op Amsterdam - Haarlem - Leiden).
Door het 2-treinensysteem van NS stoppen dan meteen alle IC's op Heemstede (NS zou er ook voor kunnen kiezen om niet de 2200, maar alleen de Haagse IC op Heemstede te laten stoppen, maar dan heb je geen exacte kwartierdienst meer op Amsterdam - Haarlem - Leiden).
Re: Kort Nederlands nieuws
Een exacte kwartiersdienst is het nu ook al niet, in Leiden is het een 13/17-interval.
De 2100 kan een minuut winnen met een kortere stilstand in Haarlem (1 minuut ipv 2), en een minuut met een kortere rijtijd Haarlem-Leiden (19 minuten ipv 20). Scheelt totaal 2 minuten, hetzelfde wat de 2200 wint met het overslaan van Heemstede-Aerdenhout. Zo blijft het interval op Amsterdam-Haarlem strak 15/15 en wordt het zelfs net zo strak in Haarlem richting Leiden (waar het nu 14/16 is).
De 2100 kan een minuut winnen met een kortere stilstand in Haarlem (1 minuut ipv 2), en een minuut met een kortere rijtijd Haarlem-Leiden (19 minuten ipv 20). Scheelt totaal 2 minuten, hetzelfde wat de 2200 wint met het overslaan van Heemstede-Aerdenhout. Zo blijft het interval op Amsterdam-Haarlem strak 15/15 en wordt het zelfs net zo strak in Haarlem richting Leiden (waar het nu 14/16 is).
- ThatPCDude
- Berichten: 403
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Kort Nederlands nieuws
Vergeet natuurlijk ook niet dat de 2100 een spitsintercity is die alleen op maandag tot en met donderdag rijdt
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Re: Kort Nederlands nieuws
Vanaf volgende week rijdt de 2100 weer overdag op maandag t/m donderdag, niet alleen in de spitsen
Daarnaast is Heemstede-Aerdenhout bij mijn weten een typisch forenzenstation, dus lijkt het me goed verdedigbaar als daar op werkdagen overdag meer treinen stoppen dan 's avonds en in het weekend (inclusief vrijdag).
Daarnaast is Heemstede-Aerdenhout bij mijn weten een typisch forenzenstation, dus lijkt het me goed verdedigbaar als daar op werkdagen overdag meer treinen stoppen dan 's avonds en in het weekend (inclusief vrijdag).
Re: Kort Nederlands nieuws
Je kunt dan nog steeds via de Oude Lijn naar Schiphol reizen en daar overstappen. Zeker als je in Rotterdam de 2400 hebt, is dat (soms) sneller, mits er wel voldoende treinen tussen Shl en Asd rijden.
Hij rijdt zelfs elke dag, maar op vrijdag pas vanaf de middagspits.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik rijdt wekelijks Amsterdam-Rotterdam, 2e klas, vol tarief, in de spits, voor €15,10. Maar ja, dan stop ik onderweg wel bij 9 stations in "de provincie" (1 in NH, 3 in Ut en 5 in ZH)PHS schreef: ↑di 05 dec 2023, 18:54 Opiniestuk in de NRC over de problematiek op de HSL: 'NS doet er alles aan om mij uit de trein te houden'
Een enkeltje Rotterdam-Amsterdam (tweede klas) kost tegen vol tarief 17,90 euro in de spits. Wie wenst op weg naar werk niet ieder tussenliggend station in de provincie aan te doen, mag daar 2,90 toeslag voor de IC Direct bij optellen.
Ik moet dan als voortransport 20 mn fietsen (incl fiets wegzetten) en als natransport 20mn lopen.
Maak ik diezelfde reis per ICD (ok, en metro voor en metro na) betaal ik €25,47. Ben ik wel 18mn sneller uit.
Re: Kort Nederlands nieuws
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kort Nederlands nieuws
Zwaarder dan wat? VIRM is net zo zwaar als de hondekoppen (maar ligt natuurlijk een stuk minder stabiel op het spoor, en dat wreekt zich), ICNG is een stuk lichter.
En met VIRM wordt toch ook met 12 bakken gereden?
En met VIRM wordt toch ook met 12 bakken gereden?
Re: Kort Nederlands nieuws
Volgensmij gaat het over de effecten van langdurige belasting. Dus een toename in frequentie en gemiddeld aantal bakken zal dan effect hebben. Dit in tegenstelling tot maximale piekbelasting, deze lijkt me sowieso bij goederentreinen veel hoger dan bij reizigerstreinen.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Kort Nederlands nieuws
Heb ergens ook het gevoel dat er voorgesorteerd wordt op de rijtuigen + locomotieven combinaties die ook hogere aslasten kennen. Combinaties die mogelijk vaker gaan voorkomen als die open access aanvragen daadwerkelijk gerealiseerd gaan worden. Een Vectron bijvoorbeeld heeft een vrij stevige aslast bijvoorbeeld (zodoende ook de extra monitoring van het spoor die ProRail doet tussen Wierden en Oldenzaal). Ander voorbeeld: de nieuwe Talgo-trein van DB (ICE-L) is ook bekend om z'n hoge aslast.
Re: Kort Nederlands nieuws
De website van prorail heeft een uitgebreider persbericht en link naar het overkoepelende project inclusief doelstellingen.
Wat betreft de toename van getrokken treinen denk ik dat je gelijk hebt; Flixtrain, Nightjet, de IC-Berlijn (met zwaardere locs), nieuwe open-access partijen als Go Volta en de toekomstige 'langzame' IC-Brussel zijn allemaal nieuwe lokbespannen verbindingen. De ic Berlijn wordt ook expliciet benoemd m.b.t. de stabiliteitsmonitoring vanaf Deventer.
Desalniettemin gok ik dat de kern van de onderzoeken vooral draait om de toegekomen totaalbelasting (als gevolg van dus meer en langere treinen, meer getrokken treinen etc) i.c.m. de effecten van klimaatverandering zoals toegekomen droge en natte perioden. Hetzelfde effect zie je al tijden bij de waterschappen die meer en meer dijken moeten herstellen en versterken als gevolg van de afwisseling van droge en natte perioden die slecht zijn voor ditsoort grondlichamen.
Wat betreft de toename van getrokken treinen denk ik dat je gelijk hebt; Flixtrain, Nightjet, de IC-Berlijn (met zwaardere locs), nieuwe open-access partijen als Go Volta en de toekomstige 'langzame' IC-Brussel zijn allemaal nieuwe lokbespannen verbindingen. De ic Berlijn wordt ook expliciet benoemd m.b.t. de stabiliteitsmonitoring vanaf Deventer.
Desalniettemin gok ik dat de kern van de onderzoeken vooral draait om de toegekomen totaalbelasting (als gevolg van dus meer en langere treinen, meer getrokken treinen etc) i.c.m. de effecten van klimaatverandering zoals toegekomen droge en natte perioden. Hetzelfde effect zie je al tijden bij de waterschappen die meer en meer dijken moeten herstellen en versterken als gevolg van de afwisseling van droge en natte perioden die slecht zijn voor ditsoort grondlichamen.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Kort Nederlands nieuws
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kort Nederlands nieuws
Och, Nederlanders en roken... Mag het bijvoorbeeld niet in een gebouw? Leggen we een rookgordijn aan vlak voor de ingang...
(Disclaimer: ik weet dat er ook zat rokers zijn die hier wel op proberen te letten).
(Disclaimer: ik weet dat er ook zat rokers zijn die hier wel op proberen te letten).
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Extreem onhandige move inderdaad. Al is het roken in Frankrijk wel veel erger dan in Nederland: De ingangshal van mijn universiteit ruikt bijna altijd naar rook omdat mensen net buiten de deur staan te paffen, dat viel in Nederland een stuk meer mee.
zij/haar/hen/hun
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Kort Nederlands nieuws
Och jongens toch... Wouter Koolmees wordt betrapt op een onhandigheidje. Natuurlijk heeft hij een voorbeeldfunctie, ook voor heel veel NS'ers die het niet zo nauw nemen met de regels die niet alleen voor passagiers maar ook voor NS'ers gelden. Maar de manier waarop dit breeduit in de pers wordt uitgemeten heeft wel heel veel weg van framing. Gelukkig is het onhandigheidje van Koolmees lang niet zo erg als het juridische "onhandigheidje" van een verkenner voor de kabinetsformatie...
F.k.a. Bollenstad
-
- Berichten: 1639
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat is daadwerkelijk goed nieuws, want een werkgever kan daarmee feitelijk alle mobiliteit die het diens werknemers gunt (zakelijk en privé) tegen een belastingtechnisch aantrekkelijke prijs geven. En aangezien heel wat bedrijven zulke kaarten al geven aan werknemers, zal dit best wel eens meer reizigers kunnen trekken.
Re: Kort Nederlands nieuws
Het lijkt me een goede om meer werknemers te trekken voor het OV: een gratis abonnement waarmee je als OV-medewerker gebruik kunt maken van al het OV (dus ook van andere bedrijven) in Nederland. Zoals ik het lees hoeft dit namelijk niet meer ten koste te gaan van reiskostenvergoeding voor bijv. de auto.
Re: Kort Nederlands nieuws
Meer storingen, een hoop klachten: veel seinen op het spoor staan op rood
Langdurige hinder in Zeeland, vertragingen en treinuitval door werkzaamheden én storingen bij Schiphol: treinreizigers krijgen de laatste tijd veel voor hun kiezen en dat blijkt ook uit cijfers. En ook over drukke treinen wordt geklaagd, zegt reizigersvereniging Rover tegen NU.nl.
Rover ziet in algemene zin een aantal negatieve trends op het spoor, zegt directeur Freek Bos. "Niet alleen bij de NS, maar ook bij de regionale vervoerders en bij spoorbeheerder ProRail. Hun cijfers dalen en het aantal klachten loopt op."
Volgens Bos ligt de reizigerspunctualiteit, die dit jaar tot en met november is gemeten, op 89,9 procent. Dat is het percentage treinen dat daadwerkelijk reed, minder dan vijf minuten vertraging had en waarmee het reizigers lukte om hun aansluiting te halen. In 2022 lag dat percentage voor het hoofdnet op 91,6 procent.
De regionale vervoerders halen een reizigerspunctualiteit van 88,5 procent, waar dat in 2022 nog 91,3 procent was.
Bron en meer: Nu.nl
Langdurige hinder in Zeeland, vertragingen en treinuitval door werkzaamheden én storingen bij Schiphol: treinreizigers krijgen de laatste tijd veel voor hun kiezen en dat blijkt ook uit cijfers. En ook over drukke treinen wordt geklaagd, zegt reizigersvereniging Rover tegen NU.nl.
Rover ziet in algemene zin een aantal negatieve trends op het spoor, zegt directeur Freek Bos. "Niet alleen bij de NS, maar ook bij de regionale vervoerders en bij spoorbeheerder ProRail. Hun cijfers dalen en het aantal klachten loopt op."
Volgens Bos ligt de reizigerspunctualiteit, die dit jaar tot en met november is gemeten, op 89,9 procent. Dat is het percentage treinen dat daadwerkelijk reed, minder dan vijf minuten vertraging had en waarmee het reizigers lukte om hun aansluiting te halen. In 2022 lag dat percentage voor het hoofdnet op 91,6 procent.
De regionale vervoerders halen een reizigerspunctualiteit van 88,5 procent, waar dat in 2022 nog 91,3 procent was.
Bron en meer: Nu.nl
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Lang verhaal kort: in alle concessies doet geen enkele vervoerder het goed sinds de nieuwe dienstregeling.
Re: Kort Nederlands nieuws
Wat heeft de nieuwe dienstregeling daar dan mee te maken? Of bedoel je de nieuwe dienstregeling die op 11-12-2022 is ingegaan?reizigerspunctualiteit, die dit jaar tot en met november is gemeten
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik ging de tekst ook al opnieuw lezen, kijken of ze het over de huidige nieuwe dienstregeling hebben want dat was volgens mij niet zo.
Re: Kort Nederlands nieuws
Even wat positief nieuws over station Utrecht Centraal: https://www.ad.nl/utrecht/utrecht-centr ... ~aac0c7eb/
Re: Kort Nederlands nieuws
Een discussie met als vertrekpunt kolentreinen en daarna bij uitbreiding het milieubeleid in het algemeen verplaatst naar het Politiek-topic.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten